Renovera förgasare Zenith 40 TIN
Renovera förgasare Zenith 40 TIN
Funderar på att snart, eller snarare borde jag redan gjort det, att renovera mina Zenith 40 TIN förgasare.
Jag tänkte börja med att köpa ett kit med packningar mm men jag hoppades på att ni som gjort det kanske kunde ge några bra tips på saker som jag bör tänka på inför/under/efter renoveringen ?
Är det någon som har nått dokumet om zenith 40 TIN ?
Såg iofs att Du Rickard hade renoverat dina men sen bytt till ett par snygga weber. Det är kanske det man borde göra istället
Jag tänkte börja med att köpa ett kit med packningar mm men jag hoppades på att ni som gjort det kanske kunde ge några bra tips på saker som jag bör tänka på inför/under/efter renoveringen ?
Är det någon som har nått dokumet om zenith 40 TIN ?
Såg iofs att Du Rickard hade renoverat dina men sen bytt till ett par snygga weber. Det är kanske det man borde göra istället
911T 2.4 1972 Aubergine
- Einar Irgens
- Posts: 209
- Joined: Fri Apr 17, 2009 2:00 pm
- Location: Tromsø, Norge
Her er det meste du behøver å vite:
http://www.sug004.entadsl.com/new_site/ ... ticle3.htm
Auxillary-systemet kan gjerne plugges igjen. Det er overflødig og har ofte luftlekkasjer. Dette er rørene og slangene som sitter på utsiden og går inn fra hver sylinderenhet til en klump på midten. Jeg har rett og slett tatt vekk rørene og plugget slangene med bolter, samt erstattet membranen inni klumpen med en som er uten hull.
Den ene forgasseren min funger ikke bra, derfor har jeg kjøpt et sett ekstra forgassere og sendt disse til Forgasser-Service AS for å få satt inn nye foringer til spjeldakslingene.
Varning: pakningssettene for TIN 40 man får kjøpt fra USA er veldig dårlig. Halvparten av o-ringene og skivene passet ikke i det hele tatt, og membranene har dårlig kvalitet. Er antagelig bedre å kjøpe membraner fra Porsche og universalforinger på Biltema.
http://www.sug004.entadsl.com/new_site/ ... ticle3.htm
Auxillary-systemet kan gjerne plugges igjen. Det er overflødig og har ofte luftlekkasjer. Dette er rørene og slangene som sitter på utsiden og går inn fra hver sylinderenhet til en klump på midten. Jeg har rett og slett tatt vekk rørene og plugget slangene med bolter, samt erstattet membranen inni klumpen med en som er uten hull.
Den ene forgasseren min funger ikke bra, derfor har jeg kjøpt et sett ekstra forgassere og sendt disse til Forgasser-Service AS for å få satt inn nye foringer til spjeldakslingene.
Varning: pakningssettene for TIN 40 man får kjøpt fra USA er veldig dårlig. Halvparten av o-ringene og skivene passet ikke i det hele tatt, og membranene har dårlig kvalitet. Er antagelig bedre å kjøpe membraner fra Porsche og universalforinger på Biltema.
- Einar Irgens
- Posts: 209
- Joined: Fri Apr 17, 2009 2:00 pm
- Location: Tromsø, Norge
Jeg har forstått det sånn at det skal gi litt ekstra bensin hvis man brått slipper gasspedalen på høyt turtall, slik at ikke blandingen blir for mager og gir ettertenning. Har lest flere steder at denne funksjonen er unødvendig. Det er ikke direkte nødvendig å plugge systemet, og jeg merket ingen forskjell da jeg gjorde det, men har man problemer er det en potensiell feilkilde.
- Einar Irgens
- Posts: 209
- Joined: Fri Apr 17, 2009 2:00 pm
- Location: Tromsø, Norge
Patrik,
Hvis du blinder av hele auxillary-systemet skikkelig skal ikke Zenith fungere noe sämre enn en Weber. Hvis du er interessert kan jeg beskrive hvordan dette gjøres. Evt hvis du vil beholde systemet kan jeg fortelle hvordan du eliminerer lekkasjer.
Jeg har hørt rykter om at Zenith TIN 40 har et kronisk problem med glapp rundt spjeldakslene som slipper inn falsk luft, men jeg kan ikke tenke meg at den er noe verre enn en Weber IDA e.l.
Det er litt vanskelig å forstå eksakt hvordan forgasserne fungerer bare ved å lese beskrivelser. Hvis du først leser litt teori og så setter deg ned med en forgasser foran deg og studerer kanalene slik at du skjønner hvordan det kommer bensin og luft til og gjennom dysene så er det ganske så enkelt. Jeg er absolutt ingen mekaniker, og har lite talent på mekking, men skulle klart å overhale to zenith forgassere på en lørdag.
Hvis du blinder av hele auxillary-systemet skikkelig skal ikke Zenith fungere noe sämre enn en Weber. Hvis du er interessert kan jeg beskrive hvordan dette gjøres. Evt hvis du vil beholde systemet kan jeg fortelle hvordan du eliminerer lekkasjer.
Jeg har hørt rykter om at Zenith TIN 40 har et kronisk problem med glapp rundt spjeldakslene som slipper inn falsk luft, men jeg kan ikke tenke meg at den er noe verre enn en Weber IDA e.l.
Det er litt vanskelig å forstå eksakt hvordan forgasserne fungerer bare ved å lese beskrivelser. Hvis du først leser litt teori og så setter deg ned med en forgasser foran deg og studerer kanalene slik at du skjønner hvordan det kommer bensin og luft til og gjennom dysene så er det ganske så enkelt. Jeg er absolutt ingen mekaniker, og har lite talent på mekking, men skulle klart å overhale to zenith forgassere på en lørdag.
jag har inte gjort något än. Vi har sålt en av våra andra bilar så jag har porsche för att åka till och från jobbet varje dag så därför har den planerade renoveringen blivit framflyttad till semestern.
Einar!
jag tar med nöje imot alla tips och beskrivningar du kan hjälpa mig med
Einar!
jag tar med nöje imot alla tips och beskrivningar du kan hjälpa mig med
911T 2.4 1972 Aubergine
- Einar Irgens
- Posts: 209
- Joined: Fri Apr 17, 2009 2:00 pm
- Location: Tromsø, Norge
Patrik,
Er du klar til å modifisere dine forgassere?
Før man setter i gang er det vanlig å si at man må kolla ventilklaringen (ventilspelet?). Jeg mener at det ikke er så viktig i første omgang, ikke før man skal tune forgasserne for å få dem til å gå optimalt. Det finnes mer sannsynlige feilkilder i forgasserne som gjør større utslag på bensinforbruk og prestanda. Hvis du ikke kan noe som helst om forgassere så les på Wikipedia eller i en bok hvordan de fungerer. Zenith TIN 40 er ikke veldig spesiell og er bygget etter ganske enkle prinsipper. Her ser du et bilde av innsiden (mot sentrum av motoren). Du ser flottørene henge ned fra lokket, og nede på huset ser du de tre aksellerasjonpumpene.
Jeg regner med at du ønsker å først forsøke tiltak der du slipper å ta forgasserne av motoren. Du KAN starte med å balansere luft- og bensinflöde vha. justeringsskruer på forgasserne. Prosedyren er den samme som for Weber, så det finnes rikelig med info på internet om hvordan det gjøres. Derfor tar jeg det ikke med her. Hvis du forsøker å tune dem først og det funker dårlig så er det et tegn på at det finnes lekkasjer eller andre feil i forgasseren.
NB Før du begynner å skru så vær klar over at man må være veldig forsiktig når man skrur til skruer, dyser o.l. Forgassere er i stor grad laget av messing og aluminium, så ting kan lett deformeres eller brekke.
1. Som en begynnelse foreslår jeg at du måler flottørnivået. Om nivået er for lavt får motoren for lite bensin. Er det før høyt får den for mye, kanskje alt for mye. Til dette behøver du et slikt verktøy:
http://www.sierramadrecollection.com/st ... ail&p=4647
Veldig enkelt å bruke. Bare ta ut dreneringslokket til en av flottørkamrene og skru inn fittingen. Nivået skal være mellom to av strekene.
I instruksen for verktøyet står det hvilke to streker. Har du bråttom er det sikkert noen som har et slikt og kan låne det til deg.
Hvis nivået er feil si fra er det bare å regulere det enligt instruksjonen til verkøyet. Si fra så kan jeg gi deg et tips om hvordan du slipper å få samme lekkasjen som jeg fikk.
2. Hvis nivået er rett men motoren fortsatt feil foreslår jeg å eliminere auxillary-systemet og hva som skjer. Det er ganske enkelt.
Auxillary-systemet er der for å gi litt ekstra fuel når man slipper opp gassen brått på høyt turtall. Sylinder nr 1 suger da slik at en membran slipper gjennom luft/bensin til sylinder 1/2/3. Det gjør liten nytte og kan enligt flere kilder bare fjernes.
Slik ser det ut på utsiden. Det består av noen rør og slanger, samt en “klump” i midten. Her er det mye som kan gå galt.
a) Det tynne røret som er festet på siden av klumpen i midten går på venstre forgasser til sylinder nr 1 og på høyre forgasser til sylinder nr 6.
Ta røret ut av slangen og skru inn en bolt slik som her.
Alternativt kan du skru ut pluggen rett nedenfor, ta noe seigt på enden (t.ex olje eller grease), legge på en liten o-ring og skru bulten inn igjen. Den vil ta tette hullet i bunnen slik at undertrykket ikke slipper inn til membranen.
På høyre forgasser er det en magnetventil istedenfor en bolt. Den kan fjernes når systemet er tettet.
b) I prinsippet tror jeg dette burde være nok, men for sikkerhets skyld bør du også blinde av resten av systemet, t.ex. på dette viset:
Hvis motorens oppførsel er uendret er det dags for å sjekke for lekkasjer andre steder, før man evt begynner å tune.
Si fra hur det går! Om det ikke hjelper har jeg mange flere tips på lager
Er du klar til å modifisere dine forgassere?
Før man setter i gang er det vanlig å si at man må kolla ventilklaringen (ventilspelet?). Jeg mener at det ikke er så viktig i første omgang, ikke før man skal tune forgasserne for å få dem til å gå optimalt. Det finnes mer sannsynlige feilkilder i forgasserne som gjør større utslag på bensinforbruk og prestanda. Hvis du ikke kan noe som helst om forgassere så les på Wikipedia eller i en bok hvordan de fungerer. Zenith TIN 40 er ikke veldig spesiell og er bygget etter ganske enkle prinsipper. Her ser du et bilde av innsiden (mot sentrum av motoren). Du ser flottørene henge ned fra lokket, og nede på huset ser du de tre aksellerasjonpumpene.
Jeg regner med at du ønsker å først forsøke tiltak der du slipper å ta forgasserne av motoren. Du KAN starte med å balansere luft- og bensinflöde vha. justeringsskruer på forgasserne. Prosedyren er den samme som for Weber, så det finnes rikelig med info på internet om hvordan det gjøres. Derfor tar jeg det ikke med her. Hvis du forsøker å tune dem først og det funker dårlig så er det et tegn på at det finnes lekkasjer eller andre feil i forgasseren.
NB Før du begynner å skru så vær klar over at man må være veldig forsiktig når man skrur til skruer, dyser o.l. Forgassere er i stor grad laget av messing og aluminium, så ting kan lett deformeres eller brekke.
1. Som en begynnelse foreslår jeg at du måler flottørnivået. Om nivået er for lavt får motoren for lite bensin. Er det før høyt får den for mye, kanskje alt for mye. Til dette behøver du et slikt verktøy:
http://www.sierramadrecollection.com/st ... ail&p=4647
Veldig enkelt å bruke. Bare ta ut dreneringslokket til en av flottørkamrene og skru inn fittingen. Nivået skal være mellom to av strekene.
I instruksen for verktøyet står det hvilke to streker. Har du bråttom er det sikkert noen som har et slikt og kan låne det til deg.
Hvis nivået er feil si fra er det bare å regulere det enligt instruksjonen til verkøyet. Si fra så kan jeg gi deg et tips om hvordan du slipper å få samme lekkasjen som jeg fikk.
2. Hvis nivået er rett men motoren fortsatt feil foreslår jeg å eliminere auxillary-systemet og hva som skjer. Det er ganske enkelt.
Auxillary-systemet er der for å gi litt ekstra fuel når man slipper opp gassen brått på høyt turtall. Sylinder nr 1 suger da slik at en membran slipper gjennom luft/bensin til sylinder 1/2/3. Det gjør liten nytte og kan enligt flere kilder bare fjernes.
Slik ser det ut på utsiden. Det består av noen rør og slanger, samt en “klump” i midten. Her er det mye som kan gå galt.
a) Det tynne røret som er festet på siden av klumpen i midten går på venstre forgasser til sylinder nr 1 og på høyre forgasser til sylinder nr 6.
Ta røret ut av slangen og skru inn en bolt slik som her.
Alternativt kan du skru ut pluggen rett nedenfor, ta noe seigt på enden (t.ex olje eller grease), legge på en liten o-ring og skru bulten inn igjen. Den vil ta tette hullet i bunnen slik at undertrykket ikke slipper inn til membranen.
På høyre forgasser er det en magnetventil istedenfor en bolt. Den kan fjernes når systemet er tettet.
b) I prinsippet tror jeg dette burde være nok, men for sikkerhets skyld bør du også blinde av resten av systemet, t.ex. på dette viset:
Hvis motorens oppførsel er uendret er det dags for å sjekke for lekkasjer andre steder, før man evt begynner å tune.
Si fra hur det går! Om det ikke hjelper har jeg mange flere tips på lager
Jag skruvade isär ett par Zenitar för renovering en gång, blev aldring nått av det.
Men auxillary-systemet var totalt igensatt av gammal bensin som såg ut som sot och kol. Membranet i metall som satt där föll sönder i småbitar...
Kom på i alla fall att jag ingenting begrep, ge mig lite spridare, fuelrails, elektronik och en laptop istället!
Men auxillary-systemet var totalt igensatt av gammal bensin som såg ut som sot och kol. Membranet i metall som satt där föll sönder i småbitar...
Kom på i alla fall att jag ingenting begrep, ge mig lite spridare, fuelrails, elektronik och en laptop istället!
/Magnus Wennerberg,
911 Targa -77.
911T Coupe -69.
924 -79
931 -79
911 Targa -77.
911T Coupe -69.
924 -79
931 -79
- Einar Irgens
- Posts: 209
- Joined: Fri Apr 17, 2009 2:00 pm
- Location: Tromsø, Norge
- Einar Irgens
- Posts: 209
- Joined: Fri Apr 17, 2009 2:00 pm
- Location: Tromsø, Norge
Mycket bra information här!
Ifall det verkligen år så att man kan plugga auxillary-systemet så är det något jag kanske kommer å testa när det blir dags å fin inställa motorn.
Finns det nåra tips om hur man "förinställer" Zenitharna sen dom varit isärplockade?
Jag har renoverat första och ska påbörja andra just nu.
Detta har hänt hittills med första...
När den skruvades isär lyckades jag att vrida av en av tomgångblandningsskruvarna (långt ord...)
Problemet med å få ur resterande biten ur förgasarhuset förorsakade att projektet stagnerade... (i typ 3 år). Ny skruv var ett kapitel för sej. Fanns bara "over there" och just då fanns inte ork och intresse å beställa en skruv från USA. Brorsan fick då idén att han kan ju göra nåra...
Fick ny fart på detta i höst. Nålen borrades ut. Blev kvar c. 1/4 varv av gängorna längs in. Fick nya gängor fixat med hjälp av lite JB-Weld.
Skruven sprayad med torrteflon och tejpad från gängorna och utåt. Fyllde gängorna med JB-weld och tryckte in den i hålet. Sen drog åt det sista kvartsvarvet försiktigt så nålen tätade i botten. Sen fick allt härda till följande dag.
Ihopmonteringen skedde sedan inne på matsalsbordet...
Sån blev första. Bara en kvar att göra... Den sitter åtminstone tomgångnålarna lösare på...
Ifall det verkligen år så att man kan plugga auxillary-systemet så är det något jag kanske kommer å testa när det blir dags å fin inställa motorn.
Finns det nåra tips om hur man "förinställer" Zenitharna sen dom varit isärplockade?
Jag har renoverat första och ska påbörja andra just nu.
Detta har hänt hittills med första...
När den skruvades isär lyckades jag att vrida av en av tomgångblandningsskruvarna (långt ord...)
Problemet med å få ur resterande biten ur förgasarhuset förorsakade att projektet stagnerade... (i typ 3 år). Ny skruv var ett kapitel för sej. Fanns bara "over there" och just då fanns inte ork och intresse å beställa en skruv från USA. Brorsan fick då idén att han kan ju göra nåra...
Fick ny fart på detta i höst. Nålen borrades ut. Blev kvar c. 1/4 varv av gängorna längs in. Fick nya gängor fixat med hjälp av lite JB-Weld.
Skruven sprayad med torrteflon och tejpad från gängorna och utåt. Fyllde gängorna med JB-weld och tryckte in den i hålet. Sen drog åt det sista kvartsvarvet försiktigt så nålen tätade i botten. Sen fick allt härda till följande dag.
Ihopmonteringen skedde sedan inne på matsalsbordet...
Sån blev första. Bara en kvar att göra... Den sitter åtminstone tomgångnålarna lösare på...
Välkommen,Hebster52 wrote:
Finns det nåra tips om hur man "förinställer" Zenitharna sen dom varit isärplockade?
Man kan ju kolla över så mycket som möjligt på bänken först, ställa alla blandskruvar lika, kolla flötörnivå, accpumpsvolym
(Webrarna på bilderna dock)
Sen kan man grovsynkning alla 6 trattar lika mha damsugare,
Porsche 911T 1971 2200cc. Signal orange 116
VW Golf MK1 1983 1600cc
VW Golf GTE
VW Dubbelhytt/camper Bay 1978, 2,0 Turbo
VW Westfalia Campmobile 1974, 2,0
VW Golf MK1 1983 1600cc
VW Golf GTE
VW Dubbelhytt/camper Bay 1978, 2,0 Turbo
VW Westfalia Campmobile 1974, 2,0
Den här länken verkar inte fungera längre men jag har alla bilder därifrån nersparade... Hojta om ni vill att jag mailar.Einar Irgens wrote:Her er det meste du behøver å vite:
http://www.sug004.entadsl.com/new_site/ ... ticle3.htm
Porsche 911T 1971 2200cc. Signal orange 116
VW Golf MK1 1983 1600cc
VW Golf GTE
VW Dubbelhytt/camper Bay 1978, 2,0 Turbo
VW Westfalia Campmobile 1974, 2,0
VW Golf MK1 1983 1600cc
VW Golf GTE
VW Dubbelhytt/camper Bay 1978, 2,0 Turbo
VW Westfalia Campmobile 1974, 2,0
- Einar Irgens
- Posts: 209
- Joined: Fri Apr 17, 2009 2:00 pm
- Location: Tromsø, Norge
Rickard M,
Fint om du kan poste bildene her så vi får en komplett Zenith-tråd
Veldig fine forgassere du har, er de helt ubrukte
Oppsettet ditt med støvsuger for å måle luftstrømmen er genial, men er det noe poeng på forgassere som ikke er slitt? Å stille lufteskruene er jo fort gjort når forgasserne er montert på motoren.
Hebster,
Interessant reparasjon du har gjort. Så bildene dine på Pelican-forumet også. Fint å ha nordisk kompetanse på Zenith
Fint om du kan poste bildene her så vi får en komplett Zenith-tråd
Veldig fine forgassere du har, er de helt ubrukte
Oppsettet ditt med støvsuger for å måle luftstrømmen er genial, men er det noe poeng på forgassere som ikke er slitt? Å stille lufteskruene er jo fort gjort når forgasserne er montert på motoren.
Hebster,
Interessant reparasjon du har gjort. Så bildene dine på Pelican-forumet også. Fint å ha nordisk kompetanse på Zenith
De är inte nya bara ultraljudstvättade, hittade en tratt mha damsugaren som sök mer, så fick finlira med det spjället.
Här kommer några Zenith beskrivningar:
Finns ett hemskrivet word-dok. med renoveringsbeskrivning av en kille på ddk med bilder också, samt hans justeringstips.
Här kommer några Zenith beskrivningar:
Finns ett hemskrivet word-dok. med renoveringsbeskrivning av en kille på ddk med bilder också, samt hans justeringstips.
Porsche 911T 1971 2200cc. Signal orange 116
VW Golf MK1 1983 1600cc
VW Golf GTE
VW Dubbelhytt/camper Bay 1978, 2,0 Turbo
VW Westfalia Campmobile 1974, 2,0
VW Golf MK1 1983 1600cc
VW Golf GTE
VW Dubbelhytt/camper Bay 1978, 2,0 Turbo
VW Westfalia Campmobile 1974, 2,0
Vad lönar det sig att använda för tvättvätska i ultraljudstvätten? Har sett olika varianter, men vet inte vad som på riktigt är både effektivt och säkert för förgasare. Ett bra tips jag fick var att man kan sätta riktigt smutsiga delar i en påse med tvättvätska. Sedan sänker man påsen i tvätten och fyller på med vatten. På så sätt sparar man tvättvätska (ifall den är dyr) och dessutom hålls tvätten ren.
- Einar Irgens
- Posts: 209
- Joined: Fri Apr 17, 2009 2:00 pm
- Location: Tromsø, Norge