Motorhaveri
Motorhaveri
Min motor gav upp ikväll. Känns rätt tufft när man just börjat njuta av bilen.
På väg ut till Brostugan började den efterdåna lite och tappade effekt. När jag kom hem drog jag ur oljestickan, bensin.. Och luft som puffar ut ur oljebehållaren. Vänstersidan mycket varmare än höger.. Dock går bilen utan mekaniska/metalliska missljud.
Så går det när man köper en bil som "renoverats" utan papper.. En läxa till lärd.
Är nog en kolvring alt. Kolv som gått!?
Trist
På väg ut till Brostugan började den efterdåna lite och tappade effekt. När jag kom hem drog jag ur oljestickan, bensin.. Och luft som puffar ut ur oljebehållaren. Vänstersidan mycket varmare än höger.. Dock går bilen utan mekaniska/metalliska missljud.
Så går det när man köper en bil som "renoverats" utan papper.. En läxa till lärd.
Är nog en kolvring alt. Kolv som gått!?
Trist
Porsche 911, 1977
DP-Zirkelbach
3.0
Röd
Porsche 911, 1971
Busbygge
2.5
Silver
DP-Zirkelbach
3.0
Röd
Porsche 911, 1971
Busbygge
2.5
Silver
Nä men va f..n. Lider verkligen med dig. Har själv skickat min bil på verkstan idag för översyn av motorn. Förstår lite hur det känns. Vi kanske kan stötta varandra i eländet och kanske hjälpa varandra på nåt sätt. Misstänker att jag åxå har en kolvring som inte är vad den borde. Inom några dar vet jag vad som felar, för motorn känns inte 100% precis.
Nog om min bil, hoppas du hittar felet och att det går att fixa ....
Kämpa på
Henric
Nog om min bil, hoppas du hittar felet och att det går att fixa ....
Kämpa på
Henric
Trist är ordet! Hoppas det löser sig.
Tur i oturen ändå att det hände här och inte på någon avlägsen väg ute i ingenstans.
Tur i oturen ändå att det hände här och inte på någon avlägsen väg ute i ingenstans.
/Felix
911 SC coupe -82
Triumph Street Triple RS -17
924 Targa -77 (såld)
Instagram: @orebro.classics
911 SC coupe -82
Triumph Street Triple RS -17
924 Targa -77 (såld)
Instagram: @orebro.classics
Äsch, ska inte grina för mycket över detta. Nu får jag ju chansen att lära mig motorn och jag råkar ju ha 2st som ska renoveras nu helt plötsligt
Lika bra att ta båda med detsamma, kanske en av dom borde få lite extra pulver(?)!
Tips mottages gärna.
Lika bra att ta båda med detsamma, kanske en av dom borde få lite extra pulver(?)!
Tips mottages gärna.
Porsche 911, 1977
DP-Zirkelbach
3.0
Röd
Porsche 911, 1971
Busbygge
2.5
Silver
DP-Zirkelbach
3.0
Röd
Porsche 911, 1971
Busbygge
2.5
Silver
Helt rätt inställning! Riv, blueprinta och sätt ihop så har du en motor som går 25 år till och så har du lärt dig massor på vägen. Jag kan knappt vänta till vintern så jag får riva min motor tänkte blueprinta min T-motor först. Sen får man se om man hittar på nåt trim i framtiden.
Vore jag du skulle jag riva först och sen överväga vilken rutt du ska ta. Det kan ju faktiskt vara så att det bara är att byta kolvringar. Då är du ute och far igen före midsommar Bara passa på att tvätta allt, mäta upp allt och byta lager och packningar. Lycka till, och vi förväntar oss bilder
Vore jag du skulle jag riva först och sen överväga vilken rutt du ska ta. Det kan ju faktiskt vara så att det bara är att byta kolvringar. Då är du ute och far igen före midsommar Bara passa på att tvätta allt, mäta upp allt och byta lager och packningar. Lycka till, och vi förväntar oss bilder
Tack för de orden!
Jag har länge stört mig på min svartmålade oljefilterbehållare, perfekt läge att lacka om den silvergrå också
Det kan ju vara bättre än väntat(vilket det nog sällan är) får bli en powerweek i garaget så skall det nog vara fixat om man får hem delarna som krävs..
Jag har länge stört mig på min svartmålade oljefilterbehållare, perfekt läge att lacka om den silvergrå också
Det kan ju vara bättre än väntat(vilket det nog sällan är) får bli en powerweek i garaget så skall det nog vara fixat om man får hem delarna som krävs..
Porsche 911, 1977
DP-Zirkelbach
3.0
Röd
Porsche 911, 1971
Busbygge
2.5
Silver
DP-Zirkelbach
3.0
Röd
Porsche 911, 1971
Busbygge
2.5
Silver
Rätt inställning!Jesse wrote:Äsch, ska inte grina för mycket över detta. Nu får jag ju chansen att lära mig motorn och jag råkar ju ha 2st som ska renoveras nu helt plötsligt
Lika bra att ta båda med detsamma, kanske en av dom borde få lite extra pulver(?)!
Tips mottages gärna.
I med en 6a kanske.
/Magnus Wennerberg,
911 Targa -77.
911T Coupe -69.
924 -79
931 -79
911 Targa -77.
911T Coupe -69.
924 -79
931 -79
- Jesper von Wowern
- Posts: 135
- Joined: Tue Sep 06, 2005 8:44 pm
- Location: Vellinge
- Jesper von Wowern
- Posts: 135
- Joined: Tue Sep 06, 2005 8:44 pm
- Location: Vellinge
Hmmm, att betala 25 000kr per kilo sparad vikt känns lite fel för mig, förstås... Men, men - det är de rika som har pengarnaJesper von Wowern wrote:60kg bakom bakaxeln är inte så lite. En Carrera-fyra på 140hk eller motsvarande hade förstås inte alls varit felSven wrote:Det skiljer c:a 60 kg i vikt på motorn...
Då måste det vara mycket bättre för hjärtat med en trimmad VW typ 4-motor - och det kostar som 2-3 kilo sparad vikt...
Och om det känns tokigt att hälla i en VW-motor, så kan man ta en från en 914
Tråkigt Jesse, den som gick så fint förra helgen! Spar Porschemotorn på en pall, för du bygger ju ganska enkelt en 2332cc typ1 motor, utan att veta misstänker jag att det är billigare än att
trimma porschespisen till motsvarande prestanda. Dollarn är ju låg nu tex: http://www.cbperformance.com/
trimma porschespisen till motsvarande prestanda. Dollarn är ju låg nu tex: http://www.cbperformance.com/
Porsche 911T 1971 2200cc. Signal orange 116
VW Golf MK1 1983 1600cc
VW Golf GTE
VW Dubbelhytt/camper Bay 1978, 2,0 Turbo
VW Westfalia Campmobile 1974, 2,0
VW Golf MK1 1983 1600cc
VW Golf GTE
VW Dubbelhytt/camper Bay 1978, 2,0 Turbo
VW Westfalia Campmobile 1974, 2,0
I min bil skall det sitta en porschemotor, carrera4:an får vänta ett par år dock..
Vi får se hur mycket jobb som krävs, om jag har tur så är det bara ett bränslematningsfel(hoppas bara det inte dragit med sig för mkt annat)
Nu ska jag käka lite fler sniglar och fortsätta semestra!
Mvh
Vi får se hur mycket jobb som krävs, om jag har tur så är det bara ett bränslematningsfel(hoppas bara det inte dragit med sig för mkt annat)
Nu ska jag käka lite fler sniglar och fortsätta semestra!
Mvh
Porsche 911, 1977
DP-Zirkelbach
3.0
Röd
Porsche 911, 1971
Busbygge
2.5
Silver
DP-Zirkelbach
3.0
Röd
Porsche 911, 1971
Busbygge
2.5
Silver
Komptest utfört och det såg helt ok ut, cylinder #2s stift var dock paj vilket borde kunna förklara den icke förbrända soppan i oljan... Luften tedde sig helt normal idag, kan ha haft lite panik kvällen innan jag skulle resa bort..
Skall sätta i nya stift och lyssna, känna och förhoppningsvis så var det inte mer än så
Men man vet ju aldrig, time will tell
Skall sätta i nya stift och lyssna, känna och förhoppningsvis så var det inte mer än så
Men man vet ju aldrig, time will tell
Porsche 911, 1977
DP-Zirkelbach
3.0
Röd
Porsche 911, 1971
Busbygge
2.5
Silver
DP-Zirkelbach
3.0
Röd
Porsche 911, 1971
Busbygge
2.5
Silver
Bytte det felande stiftet och startade för att lyssna. Den går jämnare och på alla 4 cylindrar nu men den har fortfarande ett konstigt, eftersläpande ljud när man släpper gasen och det kommer från motorrummet..
Skall testa om effekten är tillbaka, och byta olja innan jag gör något annat.
Skall testa om effekten är tillbaka, och byta olja innan jag gör något annat.
Porsche 911, 1977
DP-Zirkelbach
3.0
Röd
Porsche 911, 1971
Busbygge
2.5
Silver
DP-Zirkelbach
3.0
Röd
Porsche 911, 1971
Busbygge
2.5
Silver