Svindlarvarning

Sveriges bästa plats att sälja delar till gamla Porschar. 911, 912, 914, m.fl.
OBS! Endast egna annonser.
Post Reply
User avatar
Jesse
Posts: 1689
Joined: Mon Jun 22, 2009 2:56 pm
Location: Stockholm

Svindlarvarning

Post by Jesse »

Kanske är den enda som frenetiskt översätter köp&sälj-siter i utlandet men jag tänkte flagga för vad som verkar vara en svindlare ändå.

Jag har svarat på ett flertal annonser där man sålt tidiga 11:or eller 356:or i till synes bra skick billigt, väldigt billigt..

Även om man blir lite misstänksam så finns alltid den där "bra-köp" nerven närvarande vilket gör att man mailar rätt fort. :D :D

I alla de mailkonversationer jag haft med sådana här säljare (förmodligen en och samma) så har en fru/skilsmässa funnits med i bilden.

Senaste suspekta annonsen :

http://www.leboncoin.fr/voitures/178686049.htm?ca=12_s


Utdrag ur mailkonversation :

"Situation of the car: The car is in excellent condition, no flaws or any other mechanical problems. It comes with the title, bill of sale, history book, serviced only with authorized representatives, etc.

Other car details:restored car, 74.300 km,gasoline,12/1960,leather,very good condition.

Reasons for selling: I used to work for a company located in Germany. 2 months ago I moved to a new company, which is located in Liverpool , UK. I plan on staying in Liverpool for a long time, and driving here with a left steering car can be a complete nightmare. I haven't adapted quite well, and I want to buy a car with a right steering to fit the roads and rules that apply here.

Also, this car was a gift from my ex-wife. We are not together anymore, and I want to rid off all his things."



Om det nu är en seriös säljare och någon hinner gripa bilen så får jag väl gratulera och knyta handen i fickan :D
Porsche 911, 1977
DP-Zirkelbach
3.0
Röd

Porsche 911, 1971
Busbygge
2.5
Silver
User avatar
Jesper von Wowern
Posts: 135
Joined: Tue Sep 06, 2005 8:44 pm
Location: Vellinge

Post by Jesper von Wowern »

Det verkar alltid skumt när det lämnas mer upplysningar om personliga omständligheter än om själva bilen :roll:
/Jesper von Wowern, 912-65 & 924-84 & 944-84
Lars J.
Posts: 18
Joined: Mon Nov 01, 2010 6:12 pm

Svindlare

Post by Lars J. »

Visst är det svindlare, det här är en typ av "Nigeriabrev" där man annonserar bilar för låga priser och lockar in potentiella köpare i situationer där de ska lägga handpenning etc. Det är för det mesta specialbilar typ Porsche, Ferrari, Range Rover, m.fl. Jag har sett annonserna ett flertal gånger med olika upplägg och det senaste året har man kört mycket på UK-varianten med hemflytt och högerstyrning etc. Med andra ord köp inte och varna andra.
User avatar
Stjärtmotor
Posts: 76
Joined: Sat Sep 19, 2009 12:39 am
Location: Uppsala
Contact:

Post by Stjärtmotor »

Det har väl förekommit liknande annonser på Blocket om jag inte missminner mig.

Leboncoin är ju annars ett bra substitut för Blocket. Framförallt om man vill kolla gamla sunkiga renaultskåpisar och liknande.
911SC -82 (såld)
Jonas Y
Posts: 1262
Joined: Fri Aug 12, 2005 9:04 am
Location: Stockholm

Post by Jonas Y »

"If it's too good to be true, it probably is"
/Jonas Y
911 2.4 T 1973 Hellgelb 117
User avatar
felix83
Posts: 1010
Joined: Thu Jan 15, 2009 7:59 pm
Location: Örebro
Contact:

Post by felix83 »

Stjärtmotor wrote:Leboncoin är ju annars ett bra substitut för Blocket. Framförallt om man vill kolla gamla sunkiga renaultskåpisar och liknande.
Jag tycker fortfarande den skulle hetat bloquette, men jag håller med. Det faktum att mina franskakunskaper inskränker sig till "öng bång väng blang" ökar bara på exotismen!
/Felix
911 SC coupe -82
Triumph Street Triple RS -17

924 Targa -77 (såld)

Instagram: @orebro.classics
User avatar
Stjärtmotor
Posts: 76
Joined: Sat Sep 19, 2009 12:39 am
Location: Uppsala
Contact:

Post by Stjärtmotor »

Det är därför man har Google Översätt... :)
911SC -82 (såld)
Post Reply