Tempgivaren

Forumet för de tekniska frågorna.
Post Reply
User avatar
Izvor
Posts: 233
Joined: Thu Sep 17, 2009 6:52 pm

Tempgivaren

Post by Izvor »

Hej
Har lite problem med temperaturmätningen.
Jag har ohmat min givare
30c 115ohm
40c 120ohm
60c 127ohm
80c 135ohm
100c 144ohm
120c 152ohm
Finns det någon vänlig själ som kan ohma sin då tex motorn är kall resp varm. Det gäller en 912:a från 67. Tror att man andvänder sig av samma givare på de flesta tidigare modellerna.

Izvor
User avatar
Izvor
Posts: 233
Joined: Thu Sep 17, 2009 6:52 pm

Post by Izvor »

Nu så har jag plockat isär för att felsöka vidare. Kan kanske hjälpa andra i framtiden för att jämföra värdena.
Jag blir inte riktigt klok på det hela. När man mäter ohm så borde den fungera fint. Nålen vill av fjäderkraft gå åt "varmt". Varmt på temgivaren blir/är ci 145 Ohm så borde motstånden ta ut varrandra och få nålen att gå mot varmt. Men nålen även nu när den är kall sticker åt varmt. Kopplar man loss givaren då sticker den åt kall. Det ska den göra som det är designat.
Det kan vara så helt enkelt att givaren ska ha ett arbetsområde mellan 50 Ohm och 100 Ohm.
Bifogar en bild hur det ä uppbygt. Det fasta motståndet(den som inte påverkar visaren, sitter utanför) på 166 Ohm är förmodligen den man kalibrerar instrumentet med (det var en vanlig spole) de andra två är spolar som påverkar nålen 80 och 72 Ohm.

Image

Andra problem som jag trodde att jag hadde löst men icke. Det är varvtalsinstrumentet. Det har visat sig att ena fjädern som leder strömmen till spolen och vrider visaren hadde hoppat över och kortslutit. Tyvär så har det nog bränt nånting på vägen. Den vill inte röra sig när jag testar..


Image

Image


Är det nån som har pillat med sånt och kan hjälpa mig?
Värden på tempgivaren i Ohm
På motstånden i instrumentet
Jag har försökt att hitta nogranna elritningar utan att lyckas, tänker då på varvtalsinstrumentet/visaren och temperaturmätaren vore väldigt bra att ha nu.
Samt det sissta, jag är kanske helt fel ute. När jag testar varvtalsinstrumentet så kopplar man 12+ och - sen har man kabeln från tändspolen, visst kan man bara koppla på med +12V för att få visaren gå på max. Det blir väl bara som en lång puls?

Tacksam för lite hjälp på vägen.

Izvor
User avatar
Izvor
Posts: 233
Joined: Thu Sep 17, 2009 6:52 pm

Känns som rocketsience fast det ä lång ifrån

Post by Izvor »

Jo jag har gjort en fin mætning idag. Det verkar som om givaren ær inte kompatibel med mætaren. Det ær skumt før allting ska vara original.

Data på givaren är: 901 741 632 00
200 C VDO 12 66
Mætaren 11 66
Før att mætare ska visa kall så måste mindre strøm gå genom den øvre spolen. Tar man bort kabeln mellan givaren och mætaren så dyker den mot kall. Min givare økar i Ohm ju varmare den blir. Den beter sig precis tværtom. En annan sak jag har testat ær att mellan 120-250 ohm så verkar rangen vara på mætaren. Jag har værmt min givare och man kunde kænna på visaren att kraften økade mot kall, den ville inte stå rætt upp utan petade man lite på den så åkte den mot kall. Jo varmare givaren var desto mer kraft hadde visaren mot kall. Till slut nær givaren var nærmare 200 grader då åkte givaren øver helt till den kalla sidan. Jag har alltså hittat rangen.. ci 120-250 ohm som mætaren ska jobba efter men visaren har bara två ændlægen.. Jætteskumt.

Kan det vara så att visaren/visaraxel har førlorat sin magnetism? Om det nu finns sådan?
Førslag?


Izvor
User avatar
Izvor
Posts: 233
Joined: Thu Sep 17, 2009 6:52 pm

Post by Izvor »

Fick syn hær på forumet att tempvisarn ska stå i mitten. Det gjorde inte min den låg åt varm hela tiden (då strømmen var av).
Jag kunde inte låta bli utan gav mig på och lindade av spolar som påverkar nålen før att komma åt.

Image

Sen øppnade plast høljet. På visaraxeln så sitter det en magnetisk hjul som påverkas av en liten metallring (typ som fjæder på 1.2 varv). Den svarta metallringen beroende hur man vrider den stæller man in nolllæge på visaraxel. Nu fick jag den fjædrande effekten åt både kall och varm, visarn står i mitten!
Metallringen ær vældigt duktig på att flyga ivæg, samt vældigt svår att hitta! 2 ggr fløg den ivæg men hittade den varje gång :D

Image

Image


Image





Satt ihop det hela, sjælvklart 2 droppar snabblim på fjædern och så var det dags att linda på igen.

Image


Ta da!

Image


Færdiglindat och motstånden i Ohm var som førr! Kopplade upp det hela och sjælvklart var jag før snabb, hur man æn vrider och vænder på den så drar visaren åt kall.

Jag har lindat åt fel håll en av spolarna, førmodligen den sissta.
Jag læmnade allt, skriver denna ilægg sen går jag och lægger mig.

Kanske ni hør från mig imorgn, bara kanske..

Izvor
User avatar
Sven
Posts: 597
Joined: Tue Jul 03, 2007 7:12 am
Location: Lidingö

Post by Sven »

Jag är inte säker på att det är rätt att temperaturmätaren ska stå i mitten när den är kall.

Tempmätaren är väldigt lik motsvarande i 356an, och där startar den från kall för att ställa sig i c:a mitten vid korrekt arbetstemperatur.
User avatar
Jesse
Posts: 1688
Joined: Mon Jun 22, 2009 2:56 pm
Location: Stockholm

Post by Jesse »

Min sitter där den sitter, har aldrig rört sig vad jag kan minnas :(
Porsche 911, 1977
DP-Zirkelbach
3.0
Röd

Porsche 911, 1971
Busbygge
2.5
Silver
User avatar
Izvor
Posts: 233
Joined: Thu Sep 17, 2009 6:52 pm

Post by Izvor »

Sven wrote:Jag är inte säker på att det är rätt att temperaturmätaren ska stå i mitten när den är kall.

Tempmätaren är väldigt lik motsvarande i 356an, och där startar den från kall för att ställa sig i c:a mitten vid korrekt arbetstemperatur.
Ny dag nya møjligheter!

Jag trodde/menade att den ska stå i mitten då tændningen ær av.
Nær man slår på tændningen så ska den øvre spolen (ref. till min fina ritning) som ær kopplad till givaren avge mer magnetism æn den som går mot -(minus/jord) via motstånd och dærmed føra nålen mot kall. Sen nær motorn blir varm økar motståndet hos givaren vilket gør att den undre spolen får en starkare magnetism och vill føra nålen mot varm.

Nær jag Googlade så uppfattade jag att det ær samma sorts upplægg som på 911 65-68.

Ær det ngn. mer som kan avsløja hur visaren står då tændningen ær avslagen?
Tacksam før hjælp. Vore trist att behøva linda av och på en gång till.

Tack før ditt svar Sven
Izvor
User avatar
Izvor
Posts: 233
Joined: Thu Sep 17, 2009 6:52 pm

Post by Izvor »

Jesse wrote:Min sitter där den sitter, har aldrig rört sig vad jag kan minnas :(
Jag har nog testat det mesta hær, snart blir det en doktoravhandlig om det hela. Hoppas att det underlættar før dig nær du ska få igång din eller så ær man smart nog och ringer till Habo och bestæller nytt..


Izvor
User avatar
Jesse
Posts: 1688
Joined: Mon Jun 22, 2009 2:56 pm
Location: Stockholm

Post by Jesse »

Kikade på lite bilder på nätet och det ser ut som om den i urkopplat läge skall falla.

Image

Fasiken, ska man behöva lämna in den alltså! Vågar inte ta isär min med risk att få skriva en egen avhandling!
Porsche 911, 1977
DP-Zirkelbach
3.0
Röd

Porsche 911, 1971
Busbygge
2.5
Silver
User avatar
Izvor
Posts: 233
Joined: Thu Sep 17, 2009 6:52 pm

Post by Izvor »

Det var helt rætt att visaren ska stå mot kallt då tændningen ær av, Jesses mætare lurade mig lite :)

Då var det bara att linda av, gjorde det och stællde in nålen så att den vilar i kallt læge. Snurrade ihop allting och skulle børja kalibrera.

Image


Då slutade temgivaren att fungera. Trodde att det var helt kørt.

Image

Som liten var Mac Gyver min stora idol då fanns det bara en sak att gøra, øppna upp givaren ta fram silvertejpen och kolla. Spolen runt bi metallen hadde slæppt iøversta fæste. Førmodligen så vred jag lite på givarhuset och sjælva kontakten.
Førlorade några varv på spolen, har nu 108 Ohm istællet før ci 115 då den var hel. Lite riktig epoxy och givaren ær som ny! Eller nåt..

Image[/url


Nu kunde man fortsætta med kalibreringen. Spolarna har sina ursprungliga længder/motstånd/magnetfælt. Dæremot så var jag nu tvungen att kalibrera på den 166Ohms motståndet. Som tur skulle motståndet ner. Jag lindade av ner till 100 Ohm før att få så bra ref. som møjligt gentemot mætaren (jag tror att en ny fræsch givare har større motståndsutslag æn min gammla).

Så hær blev det nær det var færdigkopplat:

Ingen tændning:

[url=http://www.geting.se/viewimage/image/28 ... 230148.JPG]Image


Tændnig på, givaren ci 40 grader:

Image

Givaren 90 grader:

Image

Givaren 120 grader:

Image

Kabelbrott mellan givaren och mætaren:

Image

Færdig:

Image

Jag har noterat all data på spolar (længd, motstånd, åt vilket håll man ska linda de osv.) och div delar om temp.mætningen skulle strula før flera.

Næsta ær nu varvtalsmætaren men det får bli en egen tråd..


Izvor
User avatar
Jesse
Posts: 1688
Joined: Mon Jun 22, 2009 2:56 pm
Location: Stockholm

Post by Jesse »

Du är en hjälte!
Porsche 911, 1977
DP-Zirkelbach
3.0
Röd

Porsche 911, 1971
Busbygge
2.5
Silver
User avatar
Izvor
Posts: 233
Joined: Thu Sep 17, 2009 6:52 pm

Post by Izvor »

Jesse wrote:Du är en hjälte!
Tack ska du ha!
Jag ær sjælv lite imponerad av mitt tålamod med allt lindatet.

Om du vill så kan gøra ett førsøk med din tempgivare/mætare, jag kan ta med mig den på sjøn næsta gång och om det går att fixa så kan du få den færdig kalibrerad. Skicka bara PM.


Izvor
User avatar
Henric
Posts: 113
Joined: Fri Apr 15, 2011 9:27 pm

Post by Henric »

Här verkar det finnas kunskap om tempgivare. Min verkar inte funka, nu har jag ny givare men även fast jag kör 5 min med bilen så rör sig inte mätaren, måste man köra länge för att den ska börja röra på sig?(Om jag testar med en varmluftspistol så bör jag ju få utslag iofs, min var trasig så jag får väl köpa en ny).
Om jag lägger sladden som ska sitta på givaren i jord så ger mätaren fullt utslag, betyder det att själva mätaren funkar?
Bilen är en 912 från 1969.

Lurigt detta, nån som vet nåt?

Henric
Porsche 912 1969, Blutorange
User avatar
Izvor
Posts: 233
Joined: Thu Sep 17, 2009 6:52 pm

Post by Izvor »

Hej Henric

Tror att din tempgivare och mætare ær inte av samma modell som på min men kan gøra ett førsøk.

Skulle du kunna kolla føljande:
1 Hur ligger nålen på mætaren då tændningen ær av (kall motor)?
2 Hur ligger nålen på mætaren då tændningen ær på (kall motor)?
3 Hur beter sig nålen då du tar loss kabeln från givaren utan att lægga den mot jord?
4 Kan du ohma givaren då den ær kall samt værma upp den lite och se om motståndet økar eller miskar. Gør det på bægge (nya och gammla) om den gammla inte ær helt død.
5 Vilket data står på din gammla tempivare?

Izvor
User avatar
Henric
Posts: 113
Joined: Fri Apr 15, 2011 9:27 pm

Post by Henric »

hej Izvor

Nej, du har rätt , mätaren är inte samma på en 69:a som på en 65:a och inte givaren heller vad jag förstår. Tydligen kom en ny givare 1969 vilken saluförs av bla. Sierra Madre och Ferdinand. Just nu är min bil borta från hemmet men återvänder i morgon men fråga nr 5 kan jag i alla fall svara på, dvs vad som står på den gamla givaren.
Den är ju 6-kantig så jag börjar:
VDO
12.69
150C MAX
6...24V
901 641 632 00 (det är reservdelsnummret, ej samma som på din troligtvis)
801/4/16

så var vi tillbaka efter ha gått varvet runt på givaren.

Resten får jag kolla i morgon.

Tack så länge

Henric
Porsche 912 1969, Blutorange
User avatar
Izvor
Posts: 233
Joined: Thu Sep 17, 2009 6:52 pm

Post by Izvor »

Ok,

Du verkar ha den andra sorten där motståndet i givarn minskar jo varmare det blir och då är det uppbyggt annorlunda i mätaren jämfört med min. Så att när du lägger kabeln mot jord då ska nålen dra åt varmt vilket det gör för dig. Borde fungera, kanske 5 min var för lite för att få upp värmen i oljan.
User avatar
Henric
Posts: 113
Joined: Fri Apr 15, 2011 9:27 pm

Post by Henric »

Får ta mig en längre provtur, just nu blev det full vinter igen och jäkligt halt och eländigt. Tack så länge

H
Izvor wrote:Ok,

Du verkar ha den andra sorten där motståndet i givarn minskar jo varmare det blir och då är det uppbyggt annorlunda i mätaren jämfört med min. Så att när du lägger kabeln mot jord då ska nålen dra åt varmt vilket det gör för dig. Borde fungera, kanske 5 min var för lite för att få upp värmen i oljan.
Porsche 912 1969, Blutorange
mikael
Posts: 261
Joined: Fri Jul 10, 2009 10:11 am

Post by mikael »

Kan tipsa om en billig IR termometer (finns på Biltema), väldigt användbart för att felsöka temperaturproblem.
User avatar
Henric
Posts: 113
Joined: Fri Apr 15, 2011 9:27 pm

Post by Henric »

Det funkar, tror jag. Har idag haft bilen på justering och vid 60 grader är mätaren uppe på 1/3 del. Körde inte längre men vid 90 grader bör den vara i mitten på skalan om man antar den bottnar på rött vid 120 grader....
Izvor wrote:Ok,

Du verkar ha den andra sorten där motståndet i givarn minskar jo varmare det blir och då är det uppbyggt annorlunda i mätaren jämfört med min. Så att när du lägger kabeln mot jord då ska nålen dra åt varmt vilket det gör för dig. Borde fungera, kanske 5 min var för lite för att få upp värmen i oljan.
Porsche 912 1969, Blutorange
User avatar
Izvor
Posts: 233
Joined: Thu Sep 17, 2009 6:52 pm

Post by Izvor »

Vad bra!

En tips bara är att du kokar vatten jämte bilen, förlänger med två kablar givaren och doppar den i kokande vatten. Då vet du exakt på mätarn när det är 100 grader.

Izvor
Post Reply