912 till salu i Stockholm
912 till salu i Stockholm
En kompis är intresserad av en 912:a som står hos Callisma i Stockholm
http://www.blocket.se/stockholm/Porsche ... ?ca=14&w=3
Någon som vet något om skicket och priset.
http://www.blocket.se/stockholm/Porsche ... ?ca=14&w=3
Någon som vet något om skicket och priset.
Personligen tycker jag den är otroligt snygg. Hade för mig vi pratat om den förr här, hittade iaf en kommentar ifrån Jesse i juni, då var priset som sagt 205K, så det är ju rea nu
Porsche 911T 1971 2200cc. Signal orange 116
VW Golf MK1 1983 1600cc
VW Golf GTE
VW Dubbelhytt/camper Bay 1978, 2,0 Turbo
VW Westfalia Campmobile 1974, 2,0
VW Golf MK1 1983 1600cc
VW Golf GTE
VW Dubbelhytt/camper Bay 1978, 2,0 Turbo
VW Westfalia Campmobile 1974, 2,0
"Rea" Den ser fin ut men priset är fortfarande lite i överkant tycker jag. Skulle vilja veta/se mer om den innan jag ens funderade på den!
Dock har priserna, iaf "utgångspriserna" i Europa sprungit iväg en del.
Exempel :
http://www.autoscout24.se/Details.aspx?id=184578870
Jag tror mig kunna hitta ett riktigt fint ex. till en lägre peng, jag kan skicka lite exempel per PM om det finns intresse? Har en liten samling prospekts
Den här killen i Frankrike har en hel del intressant för oss 912-nördar!
http://www.rnpassion912.fr/index.html
- Kör google translate om ni har svårt med franskan =)
Dock har priserna, iaf "utgångspriserna" i Europa sprungit iväg en del.
Exempel :
http://www.autoscout24.se/Details.aspx?id=184578870
Jag tror mig kunna hitta ett riktigt fint ex. till en lägre peng, jag kan skicka lite exempel per PM om det finns intresse? Har en liten samling prospekts
Den här killen i Frankrike har en hel del intressant för oss 912-nördar!
http://www.rnpassion912.fr/index.html
- Kör google translate om ni har svårt med franskan =)
Porsche 911, 1977
DP-Zirkelbach
3.0
Röd
Porsche 911, 1971
Busbygge
2.5
Silver
DP-Zirkelbach
3.0
Röd
Porsche 911, 1971
Busbygge
2.5
Silver
912
Jag var på Callisma idag av andra anledningar och tittade på den. Ser helt ok bruksig ut, lite skavanker här o där men helt ok. 911an är, enligt mej lite väl tung för den lilla 356 motorn på knappt 100 hästar.
En kompis till mej har en orange 911 E Tagra -69 i samma eller förmodligen något bättre skick till salu för ungefär samma slantar.
Jag såg den i somras och den ser supercool ut med rätt färg o rätt inredning.
Skicka mej ett mail så kan jag bifoga texten han skickade till mej.
// Fredrik
fredrik@jutro.se
En kompis till mej har en orange 911 E Tagra -69 i samma eller förmodligen något bättre skick till salu för ungefär samma slantar.
Jag såg den i somras och den ser supercool ut med rätt färg o rätt inredning.
Skicka mej ett mail så kan jag bifoga texten han skickade till mej.
// Fredrik
fredrik@jutro.se
Re: 912
Kan det vara denna?Fritte wrote:Jag var på Callisma idag av andra anledningar och tittade på den. Ser helt ok bruksig ut, lite skavanker här o där men helt ok. 911an är, enligt mej lite väl tung för den lilla 356 motorn på knappt 100 hästar.
En kompis till mej har en orange 911 E Tagra -69 i samma eller förmodligen något bättre skick till salu för ungefär samma slantar.
Jag såg den i somras och den ser supercool ut med rätt färg o rätt inredning.
Skicka mej ett mail så kan jag bifoga texten han skickade till mej.
// Fredrik
fredrik@jutro.se
"Ferdinand posted: Fri Oct 22, 2010 3:47 PM
HÖSTPRIS 225K 911E TARGA-69
SÄG TILL SÅ SKICKAR JAG INFO.
911E Targa 1969
Blutorange
Nicklas"
Carrera RS-73
Citroën 2CV Sahara
Subaru WRX STI
Citroën 2CV Sahara
Subaru WRX STI
Om man söker på mobile.se så hittar man 24 av 40 912:or som är billigare än den gröna. Det finns samtidigt ett 50-tal 911:or i samma prisklass.
Om 912:or börjar röra sig prismässigt in på 911-territorium, så faller ju hela idén med 912. Den var och skulle vara ett billigare alternativ till 911.
När dessutom renoveringskostnaden är densamma för 912 som för 911 - vad är då skälet till att äga en 912?
Om 912:or börjar röra sig prismässigt in på 911-territorium, så faller ju hela idén med 912. Den var och skulle vara ett billigare alternativ till 911.
När dessutom renoveringskostnaden är densamma för 912 som för 911 - vad är då skälet till att äga en 912?
Den enda anledning som jag kan se till att 912 ligger nära i pris som en 911T, är att det är Vw folk som är intresserad av 912:anSven wrote:
Om 912:or börjar röra sig prismässigt in på 911-territorium, så faller ju hela idén med 912. Den var och skulle vara ett billigare alternativ till 911.
När dessutom renoveringskostnaden är densamma för 912 som för 911 - vad är då skälet till att äga en 912?
I en 912:a kan man ju stoppa i en typ1 eller typ4 motor utan att skämmas, inom vw krestar i alla fall. Och det känns ju väldigt fel att stoppa i en Vw motor i en 911:a
Men det gäller ju dom nedre prisklasserna, där bilarna behöver få motorerna renoverade.
Skulle jag ha över 200" att handla för, så skulle jag ju aldrig välja en 912 framför en 911
Men mitt skäl till att jag äger en 912 framför en 911, är att jag hade runt 50-60 att handla ett objekt för. Jag hade ingen lust att köpa en 911T för dom pengarna och sedan behöva renovera motorn för nästan samma pengar och sedan tuffa runt med 130hk.
Då köpte jag hellre en 912, sätter i en Vw typ4 motor som jag turboladdar. Då har jag kommit billigare undan och jag har mycket mer effekt än många 911:or och det känns någorlunda original, 912:an såldes ju med typ4 motorn -75.
Oj!
Hade jag handlat helt rationellt hade jag inte haft två 912:or.. Den ena har kostat mer än den andra och jag har inte ens kommit halvvägs.
Jag vill påstå att det finns en charm i 912:an, för mig känns den mer rätt än en 911:a iklädd smala kromfälgar och den i övrigt "nakna" looken.
Dessutom är det kul att äga en bil som allmänheten vet föga om men det är bara min personliga åsikt.
Dessutom så har bilen lite rolig rallyhistoria, och just det här "lite" verkar vara det som lockar mig..
Bäst att stoppa kärleksförklaringen här, inget ont om storebror!
Uppdatering med en bild som säger allt för mig :
Hade jag handlat helt rationellt hade jag inte haft två 912:or.. Den ena har kostat mer än den andra och jag har inte ens kommit halvvägs.
Jag vill påstå att det finns en charm i 912:an, för mig känns den mer rätt än en 911:a iklädd smala kromfälgar och den i övrigt "nakna" looken.
Dessutom är det kul att äga en bil som allmänheten vet föga om men det är bara min personliga åsikt.
Dessutom så har bilen lite rolig rallyhistoria, och just det här "lite" verkar vara det som lockar mig..
Bäst att stoppa kärleksförklaringen här, inget ont om storebror!
Uppdatering med en bild som säger allt för mig :
Last edited by Jesse on Fri Jan 21, 2011 11:41 am, edited 3 times in total.
Porsche 911, 1977
DP-Zirkelbach
3.0
Röd
Porsche 911, 1971
Busbygge
2.5
Silver
DP-Zirkelbach
3.0
Röd
Porsche 911, 1971
Busbygge
2.5
Silver
Jag håller med. Det är alltid intressant med instegsmodeller, gärna snikutrustade. I mitt drömgarage står en 912, en 912E, en 914-4 och en tidig 924 (samt min SC då).Jesse wrote:Jag vill påstå att det finns en charm i 912:an, för mig känns den mer rätt än en 911:a iklädd smala kromfälgar och den i övrigt "nakna" looken.
Dessutom är det kul att äga en bil som allmänheten vet föga om men det är bara min personliga åsikt.
Och, som du Jesse redan påpekat, hade vårat intresse varit rationellt hade vi alla kört runt i nyare asiatiska, bensinsnåla, rymliga bilar. Hur roligt hade detta forum blivit då?
/Felix
911 SC coupe -82
Triumph Street Triple RS -17
924 Targa -77 (såld)
Instagram: @orebro.classics
911 SC coupe -82
Triumph Street Triple RS -17
924 Targa -77 (såld)
Instagram: @orebro.classics
Jag smet in på Callisma idag och kikade. Som tidigare skrivits så ser den bra ut på håll. Lacken är blank men sprucken här och var och det bubblar på några ställen. Interiören är original men sliten på sina håll. Torrsprickor i instrumentpanelen (förstås). Den hade brittisk nummerskylt i bak när jag var där, så förmodligen USA-import (LHD, mätare i miles).
Jag tog några snabba bilder, det piggar ju alltid upp:
Gillar verkligen hur den klassiska brittiska skylten passar ihop med färgen (irischgrün?).
Jag tog några snabba bilder, det piggar ju alltid upp:
Gillar verkligen hur den klassiska brittiska skylten passar ihop med färgen (irischgrün?).
/Felix
911 SC coupe -82
Triumph Street Triple RS -17
924 Targa -77 (såld)
Instagram: @orebro.classics
911 SC coupe -82
Triumph Street Triple RS -17
924 Targa -77 (såld)
Instagram: @orebro.classics
/Felix
911 SC coupe -82
Triumph Street Triple RS -17
924 Targa -77 (såld)
Instagram: @orebro.classics
911 SC coupe -82
Triumph Street Triple RS -17
924 Targa -77 (såld)
Instagram: @orebro.classics