immobiliser

Forumet för de tekniska frågorna.
Post Reply
nicklasliljegren
Posts: 263
Joined: Mon Nov 15, 2010 8:07 pm
Location: Stockholm

immobiliser

Post by nicklasliljegren »

Mitt försäkringsbolag har ställt krav på att en immobiliser monteras i min 911 E från 1970. Tycker det verkar vansinningt. Är detta ett vanligt krav från försäkringsbolagen.
Var även i kontakt med porsche center för att få hjälp med detta, men de kunde inte bistå mej. Är det någon som kan rekommendera ett bra ställe för detta i stockholms området som utför sådana installationer.

Mvh Nicklas
911 E 2.2 Coupé, 1970, Burgundy red,. Yeah!
Member of the early 911 S registry
Member of the 911 E registry
User avatar
HenrikL
Posts: 675
Joined: Wed Sep 13, 2006 8:10 pm
Location: Uppsala

Post by HenrikL »

Vad är det för bolag? Har aldrig hört att immobilizer skulle vara ett krav på en bil av årsmodell 1970.

Egentligen är det inget som hindrar att en vanlig eftermarknads immobilizer monteras på en gammal bil. De flesta som monterar billarm kan säkert fixa det.
User avatar
Rickard M
Posts: 1050
Joined: Fri Dec 08, 2006 5:06 pm
Location: Tullinge / (Gustafs)

Post by Rickard M »

De menar inte en dold huvudbrytare då?
Porsche 911T 1971 2200cc. Signal orange 116
VW Golf MK1 1983 1600cc
VW Golf GTE
VW Dubbelhytt/camper Bay 1978, 2,0 Turbo
VW Westfalia Campmobile 1974, 2,0
PMartinR
Posts: 102
Joined: Wed Sep 05, 2007 9:55 pm
Location: Klippan-Sweden

Post by PMartinR »

Gå med i en MHRF ansluten klubb, tex 356 klubben, ta sen en MHRf försäkring, du måste ha brandsläckare samt batterifrånskiljare, sen betalar du runt 600sek/år för en helförsäkring!!! Och alltid säker på att du får ut "rätt" ers om något händer, Mao byt bolag

/ Martin
911 IROC kopia -74
964 Turbo 3,6 -93
968 CS -93
Vauxhall VX 220 Turbo -03
E-Type-64
XJ-6 -88
Volvo 850 T-5R T-Gul -95
Noble M12 GTO 3R -04
nicklasliljegren
Posts: 263
Joined: Mon Nov 15, 2010 8:07 pm
Location: Stockholm

Post by nicklasliljegren »

Försäkringsbolaget heter, kanske inte oväntat, Trygg Hansa. Jag påpekade att det knappast var orginal för en bil med 40 år på nacken, men de har stått på sig och säger att det är ett villkor för försäkringen. Får nog byta bolag.
911 E 2.2 Coupé, 1970, Burgundy red,. Yeah!
Member of the early 911 S registry
Member of the 911 E registry
User avatar
Eric
Posts: 902
Joined: Fri Aug 12, 2005 12:07 am
Location: Göteborg

Post by Eric »

nicklasliljegren wrote:Försäkringsbolaget heter, kanske inte oväntat, Trygg Hansa. Jag påpekade att det knappast var orginal för en bil med 40 år på nacken, men de har stått på sig och säger att det är ett villkor för försäkringen. Får nog byta bolag.
Konstigt, jag har vanlig helförsäkring (trygg hansa) på min bil och de har aldrig påpekat att jag ska ha immobilizer?!

Är väldigt nöjd med TH de är både billiga (2000kr/år) och har inga krav att man inte får köra till jobbet osv.
Eric

911E Targa -72
911T Coupé -69 "Såld"
911T Targa -70 "Såld"
nicklasliljegren
Posts: 263
Joined: Mon Nov 15, 2010 8:07 pm
Location: Stockholm

Post by nicklasliljegren »

Dessvärre är jag säker på att det är ett krav, i annat fall reduceras ersättningen kraftigt vid ev. stöld. Pratade nyss med Trygg-Hansas kundtjänst och de stod på sig... Mycket konstigt.
/Nicklas
911 E 2.2 Coupé, 1970, Burgundy red,. Yeah!
Member of the early 911 S registry
Member of the 911 E registry
User avatar
HenrikL
Posts: 675
Joined: Wed Sep 13, 2006 8:10 pm
Location: Uppsala

Post by HenrikL »

nicklasliljegren wrote:Dessvärre är jag säker på att det är ett krav, i annat fall reduceras ersättningen kraftigt vid ev. stöld. Pratade nyss med Trygg-Hansas kundtjänst och de stod på sig... Mycket konstigt.
/Nicklas
Regel 1A vid kontakt med försäkringsbolag är att aldrig ringa på kvällar eller helger. Då får man bara prata med extrajobbande studenter som inte kan någonting. Ring kontorstid och be att få prata med en handläggare som jobbar med fordonsförsäkringar om du vill ha ett vettigt svar.

Är bilen nyimporterad? När jag hade en 944 hade If... som krav att bilen skulle ha startspärr om den var importerad inom de senaste fem åren.

Min 911 som är importerad i slutet av 80-talet har inga krav på någonting om man har en vanlig If... helförsäkring.
PMartinR
Posts: 102
Joined: Wed Sep 05, 2007 9:55 pm
Location: Klippan-Sweden

Post by PMartinR »

nicklasliljegren wrote:Dessvärre är jag säker på att det är ett krav, i annat fall reduceras ersättningen kraftigt vid ev. stöld. Pratade nyss med Trygg-Hansas kundtjänst och de stod på sig... Mycket konstigt.
/Nicklas
Vill du slippa alla problem? Gå med i en ansluten klubb,´förvisso måste du varit medlem i ett år innan du kan få lägsta pris, mem till dess betalar man strax under 1500/år, Du slipper allt detta som du nu tycker är tråkigt, kravet är att du måste ha en bruksbil, vilket jag kan tänka mig du har

/ Martin
911 IROC kopia -74
964 Turbo 3,6 -93
968 CS -93
Vauxhall VX 220 Turbo -03
E-Type-64
XJ-6 -88
Volvo 850 T-5R T-Gul -95
Noble M12 GTO 3R -04
User avatar
Sven
Posts: 597
Joined: Tue Jul 03, 2007 7:12 am
Location: Lidingö

Post by Sven »

Trygg-Hansa var det bolag som ville ha 38 000:- per år för en motorcykel som jag hade. Cykeln hette KTM Duke och kostade då 72 000:- som ny. Fel bolag alltså. Rätt bolag ville ha 1 500:-.

Jag frågade handläggaren på Trygg om det inte var bättre och tacka nej till att försäkra istället för att en föreslå rena dumheter? Hon förstod vad jag menade, och höll med utan att säga detta rakt ut... Heder åt en sådan handläggare. Trygg borde skämmas.
Och det är riktigt - det kommer att ta många många år innan jag kommer att fråga Trygg-Hansa något annat än vägen om jag gått vilse i närheten av deras kontor.
:D
User avatar
felix83
Posts: 1010
Joined: Thu Jan 15, 2009 7:59 pm
Location: Örebro
Contact:

Post by felix83 »

Jag har fått samma besked från TH, att jag måste ha immobiliser. Annars verkar de ju ha bra priser (som Eric redan konstaterat). Jag ska ringa och prata med dem och se vad de menar. Jag har hört att vissa bolag nöjer sig med att man istället för immobiliser har en godkänd rattkrycka.

Vad har folket här för bolag annars? Jag har Atava nu, bra priser men tyvärr ingen garageförsäkring.
/Felix
911 SC coupe -82
Triumph Street Triple RS -17

924 Targa -77 (såld)

Instagram: @orebro.classics
PMartinR
Posts: 102
Joined: Wed Sep 05, 2007 9:55 pm
Location: Klippan-Sweden

Post by PMartinR »

felix83 wrote:Jag har fått samma besked från TH, att jag måste ha immobiliser. Annars verkar de ju ha bra priser (som Eric redan konstaterat). Jag ska ringa och prata med dem och se vad de menar. Jag har hört att vissa bolag nöjer sig med att man istället för immobiliser har en godkänd rattkrycka.

Vad har folket här för bolag annars? Jag har Atava nu, bra priser men tyvärr ingen garageförsäkring.
Jag har MHRF på alla mina hobbyfordon, dom som är äldre än -97, enklast och billigast, samt som jag skrev tidigare att OM det händer något kan du vara säker på att du får rätt ers, då bes männen har stor erfarenhet av just klassiska bilar/mc

/ Martin
911 IROC kopia -74
964 Turbo 3,6 -93
968 CS -93
Vauxhall VX 220 Turbo -03
E-Type-64
XJ-6 -88
Volvo 850 T-5R T-Gul -95
Noble M12 GTO 3R -04
Dennis
Posts: 381
Joined: Fri Sep 09, 2005 11:33 pm

Post by Dennis »

Hej,
Har båda mina porschar på Trygg & Hansa där de varit väldigt tillmötesgående och förstående till att jag vill ha dem till ett marknadsanpassat försäkringsvärde. Detta var inga problem utan jag valde själv vad jag ville ha för försäkringsvärde på dem. Inga krav på att se dem eller något annat (typ immobilizer), utan de föreslog att jag skulle ha noggranna bilder på dem ifall något skulle hända som kunde styrka skicket på dem. Bytte från IF då TH bara tog en bråkdel i garageförsäkring av vad IF tog. Konstigt vad det kan skilja, tycker väl att bolag i den här storleken skulle ha fasta rutiner som man följer och inte ge olika besked beroende på när och vem man pratar med.

//Dennis
User avatar
felix83
Posts: 1010
Joined: Thu Jan 15, 2009 7:59 pm
Location: Örebro
Contact:

Post by felix83 »

Dennis wrote:...Inga krav på att se dem eller något annat (typ immobilizer), utan de föreslog att jag skulle ha noggranna bilder på dem ifall något skulle hända som kunde styrka skicket på dem. (...) Konstigt vad det kan skilja, tycker väl att bolag i den här storleken skulle ha fasta rutiner som man följer och inte ge olika besked beroende på när och vem man pratar med.
Ja, det är märkligt. Kanske de blir lite mer tillmötesgående om man förklarar att man är del av en sammanslutning bilentusiaster med Porsche 911 som gemensam nämnare...
/Felix
911 SC coupe -82
Triumph Street Triple RS -17

924 Targa -77 (såld)

Instagram: @orebro.classics
nicklasliljegren
Posts: 263
Joined: Mon Nov 15, 2010 8:07 pm
Location: Stockholm

Post by nicklasliljegren »

Efter ett flertal telefonsamtal med olika personer Trygg-Hansa, fick jag äntligen tag på en vettig handläggare som tog sig tid att reda ut detta och såg till att villkoret på immobiliser togs bort. Hon sa att det varit problem med detta, dvs att detta krav även av misstag kommer med i försäkringsbrev för veteranbilar. /Nicklas
911 E 2.2 Coupé, 1970, Burgundy red,. Yeah!
Member of the early 911 S registry
Member of the 911 E registry
Jonas Y
Posts: 1262
Joined: Fri Aug 12, 2005 9:04 am
Location: Stockholm

Post by Jonas Y »

Hej, jag skafade en sån där immobiliser pga av något försäkringsbolag för massa år sedan. Och även om jag tycker det är lite irriterande så käns det ganska bra att bilen är betydligt mycket svårare att tjyvkoppla nu, vilket ju tydligen inte är fallet i bilens orginal utförande. Tips till den som tänker skaffa är att det går utmärkt att placera den lilla grejen under instrumentbrädan - så man slipper se den, då den ju inte är så snygg.
/Jonas Y
911 2.4 T 1973 Hellgelb 117
User avatar
felix83
Posts: 1010
Joined: Thu Jan 15, 2009 7:59 pm
Location: Örebro
Contact:

Post by felix83 »

Nu har jag varit i kontakt med TH igen, eftersom jag har bilen försäkrad i det numera insomnade Atava så ska försäkringen flyttas över till TH. Som tidigare skrivits så gäller immobilizerkravet inte för bilar som är mer än 30 år gamla.

Eftersom min bil är 29 år så får jag helt enkelt chansa på att bilen inte blir stulen i år. :)
Jag frågade handläggaren hur mycket lägre ersättningen blir om man inte har immobilizer och tydligen är det upp till 25%.
/Felix
911 SC coupe -82
Triumph Street Triple RS -17

924 Targa -77 (såld)

Instagram: @orebro.classics
Post Reply