Diff i 901 låda

Forumet för de tekniska frågorna.
Post Reply
User avatar
FilipF
Posts: 295
Joined: Thu Feb 14, 2008 2:46 pm
Location: Högestad, Ystad

Diff i 901 låda

Post by FilipF »

Hej alla 911 entusiaster, av naturliga skäl var det länge sedan jag var här inne och skrev, Men jag har några frågor som jag tror att ni kan svara på

Jo, jag delade på en växellåda som jag köpt för några år sedan, en 914 låda (1973-1975) men det är samma innehål som tidiga 911 lådor (901 lådan)

Och till min stora förtjusning så var det en riktig diff i lådan (+ några andra trevliga drev, se nedan) :)

Men till mig fråga, hur kan man ta reda på hur kraftig diffen är, kan man söka på de numren som står dels stansad (4-5 siffror) eller dit graverade (säkert 10 siffror)

En sak till, var det inte så att normalt sitter 1:ans växel "fast" gjord i ett stycke tillsammans med axlen, och därför inte är bytbar, det var bara på racinglådorna som man kunde byta ettans drev på. Jag har för mig att jag läst detta någonstans

tacksam för hjälp
Filip Fischlein PCS 914
V. Wång, Högestad, Ystad

Porsche 914/6 GT -71
Porsche 914/6 GT -70 (min son Jens)
VW-Porsche 914/4 -74
VW-Panelbuss -73, 2,2 Boxersexa
Porsche Junior 1958
VW-pickup 1979
VW-pickup 1974 Westfalia
Formel Vee VeBo MK1 1966
christerL
Posts: 164
Joined: Sat Mar 29, 2008 10:46 pm

Post by christerL »

Tyvärr är jag långt ifrån något svar på din fråga men vill ändå hälsa dig välkommen att hänga lite mer här inne. Vi är ju flera här som har motorn "bakochfram"!!

Ps. på tal om växellåda, vet du någon som har en sidoväxlad så är jag intresserad. Blev trött på letandet efter växlarna på Mantorp i somras...


Mvh
Christer
914 (6)
993 C2
User avatar
Svarten
Posts: 242
Joined: Sun Jul 01, 2007 12:33 am
Location: Solberga, Stockholm

Post by Svarten »

Hej Filip.
Jag scannade in en sida från min gamla meck-handbok där det står beskrivet.
Verkar enligt den vara antal olika placering av friktions-shimsen.
Kan tyvärr inget om nummerbeteckningarna eller svar ang. 1:an.

Mvh: Janne Remund

Image
Porsche, 2519cc (s66 x b90 x #6), Weber 40IDS.
Volkswagen, 1915 cc (s69 x b94 x #4), Weber 44IDF.
User avatar
FilipF
Posts: 295
Joined: Thu Feb 14, 2008 2:46 pm
Location: Högestad, Ystad

Diffen

Post by FilipF »

:D Tack Christer, alltid trevligt att träffa likasinade, dock vet jag inte om vi har motorbakofram, med tanke på Porsche senaste skapelser... GT1, 918 osv.. :-)

men de är för nya...

Tusen tack Janne
om man granskar bilden lite så förstår jag att det finns en standardinställningen, men hur mycket är den? sen finns det 50% och 75% och är det då så att man kan dela på diffen och lägga om plattorna lite för att själv bestämma 50 eller 75%. Lite så kan jag tolka det när jag snabbt läser texten och ser på bilderna.

För en som kan växellådor, (inte jag) är det att rekomendera att ta isär diffen för att se om den är ok?
Filip Fischlein PCS 914
V. Wång, Högestad, Ystad

Porsche 914/6 GT -71
Porsche 914/6 GT -70 (min son Jens)
VW-Porsche 914/4 -74
VW-Panelbuss -73, 2,2 Boxersexa
Porsche Junior 1958
VW-pickup 1979
VW-pickup 1974 Westfalia
Formel Vee VeBo MK1 1966
christerL
Posts: 164
Joined: Sat Mar 29, 2008 10:46 pm

Post by christerL »

40%

Åtminstone enligt uppgift på Pelican.

Before you buy you should look at the different types of limited slip. There is the factory ZF and then there is the torque bias style. From what I read the new style _(torque bias) is what most of the folks are using other that full race types. The ZF is usually set at 40% and gives you more of a loose or ass end out feel. Which is great if you are auto crossing but might screw you up on the highway. I'm not an expert but look into this before you buy. As to installing the dif. you know your own limitations better than us what do you think!

Mvh

Christer
Christer
914 (6)
993 C2
User avatar
FilipF
Posts: 295
Joined: Thu Feb 14, 2008 2:46 pm
Location: Högestad, Ystad

Post by FilipF »

Har läst lite till och konstaterat att det är inte ettans kuggar som satt fast på "mainshaft", utan tvåans växel och på 904 lådan så var även detta drev lös så att man kunde byta till annan växel.

Men jag har inte hittat någon i mina böcker om diffen (limited-slip differential) till 901 lådor förutom att man kom med en föbättrad vesrison i slutet av 901 lådan

1965-1968 aluminium
1969-1971 magnesium
914 låda magnesium 1969-1976, samma innehåll som senare 901 lådan.
Filip Fischlein PCS 914
V. Wång, Högestad, Ystad

Porsche 914/6 GT -71
Porsche 914/6 GT -70 (min son Jens)
VW-Porsche 914/4 -74
VW-Panelbuss -73, 2,2 Boxersexa
Porsche Junior 1958
VW-pickup 1979
VW-pickup 1974 Westfalia
Formel Vee VeBo MK1 1966
Johannes
Posts: 2157
Joined: Sun Oct 09, 2005 11:04 am

Post by Johannes »

Det fanns olika axlar med fasta drev om tvåan skulle drevas om till att börja med.

Vad gäller utväxlingar så är det på gränsen till oöverskådligt och det finns olika lådor där 3, 4 eller 5 an kan ha samma utväxling. Två olika slutväxlar dessutom.
Aluminiumlådor har dessutom tillverkats med olika gjutmetoder och de så kallat pressgjutna kan lätt förväxlas med magnesiumlådor.

de gamla 01 lådorna dimensionerades för 190 kpm - ganska snart räckte inte det.

Fast de gamla lådorna har flera uppenbara fördelar jämför med tex senare tiders g50. Inte minst är det låga manöverkrafter och synkfunktionen som överglänser. Men det finns fler. fast backen är ju inte synkad på 01...

De gamla spärrsynkade patenterade av Porsche användes bla av mazda, BMW och ferrari för att nämna några.

Det har väl inte med ämnet men 928 och G50 har samma synkringar.
User avatar
MagnusW
Posts: 3024
Joined: Thu Aug 28, 2008 3:18 pm
Location: Älvsjö

Post by MagnusW »

Har inget vettigt i sak att tillföra.

Men växellådor och diffar är lite knepiga för en oinvigd utan erfarenhet, men destå lättare för någon som har gjort det några gånger. Speciellt 901 lådan ska vara mycket enkel att jobba med, vilket leder mig fram till att det är billigt och prisvärt att lämna bort jobbet!

Men det finns förstås ett egenvärde i att ta sig tiden att göra det själv också.
/Magnus Wennerberg,
911 Targa -77.
911T Coupe -69.
924 -79
931 -79
Johannes
Posts: 2157
Joined: Sun Oct 09, 2005 11:04 am

Post by Johannes »

Det krävs onekligen del speciella verktyg och jiggar för att klara en 01 låda. Det är uppmätningskostnaden som blir det dyra. Inte arbetet i sig!

Brukar vara en glad överaskning när notan kommer med två poster för de som inte vet.

Man mäter inte upp spelen som i en traditionell låda från samma tidsepok.


För 01 lådorna behövs bland annat en speciell gavel när jobbet utförs.
Post Reply