I slutet av säsongen började min motor läcka mer än lämpligt.
Läckaget var svårt att lokalisera exakt med motorn i bilen men någonstans i framkanten av motorn var det. Packboxen var den huvudmisstänkte. Visst kom det några droppar från en oljeslang (behandlat under tråden viewtopic.php?t=3726 ) men det var inte det stora problemet.
Nu är motorn ur och visst var det lite gegga på motorblocket bakom svänghjulet (själva svänghjulet var inte ett dugg kladdigt) och i växellådan. Sett i bilens färdriktning på höger sida på motorn och på vänster sida i växellådan????
Packboxen framstår därför fortfarande som huvudmisstänkt men frågan är nu om han hade någon medbrottsling?
Kan det finnas någon läcka i skarven mellan motorhalvorna eller ….?
Så min fråga till forumet är: Hur testar man en urplockad motor för ytterligare eventuellt läckage? Förslag som jag fått är att fylla motorn med olja alternativt fotogen för att se om det sipprar ut någonstans.
Tacksam för synpunkter och kommentarer. Kan nämna att jag testat växellådan genom att ställa den på sned och att den håller helt tätt.
//Hasse
Test av läckande motor
- Hasse Targa 72
- Posts: 261
- Joined: Wed Aug 24, 2005 8:23 pm
- Location: Upplands Väsby
Test av läckande motor
Porsche 911 T Targa 1972 Signalgul
Det finns ju ett avsnitt i boken "101 projects for your 911" som handlar om diverse möjliga läckageställen, ofta billiga och enkla att fixa med motorn ut, så passa på och fixa allt, annars börjar väl nått nytt snart...
Porsche 911T 1971 2200cc. Signal orange 116
VW Golf MK1 1983 1600cc
VW Golf GTE
VW Dubbelhytt/camper Bay 1978, 2,0 Turbo
VW Westfalia Campmobile 1974, 2,0
VW Golf MK1 1983 1600cc
VW Golf GTE
VW Dubbelhytt/camper Bay 1978, 2,0 Turbo
VW Westfalia Campmobile 1974, 2,0
- Hasse Targa 72
- Posts: 261
- Joined: Wed Aug 24, 2005 8:23 pm
- Location: Upplands Väsby
- Hasse Targa 72
- Posts: 261
- Joined: Wed Aug 24, 2005 8:23 pm
- Location: Upplands Väsby
I kopplingskåpan ser det inte speciellt kladdigt ut. Att byta ut radialtätningen (packbox är en sån där grunka som man fyller med blånor...typ löshår! om man skall vara överdrivet adekvat) är aldrig fel i det läget.
Det är en god ide att putsa veven där läppen på tätninegn löper för att det skall bli bra.
Du kan ju alltid köra motorn löst - ytterligare en fördel med olje och fläktkylning. Bara att skruva dit en tank och starta...
Men det går snabbare att byta alla enkla tätningar. Att dela blockhalvorna blir dyrt i packningar om inte annat...
Det är en god ide att putsa veven där läppen på tätninegn löper för att det skall bli bra.
Du kan ju alltid köra motorn löst - ytterligare en fördel med olje och fläktkylning. Bara att skruva dit en tank och starta...
Men det går snabbare att byta alla enkla tätningar. Att dela blockhalvorna blir dyrt i packningar om inte annat...
- Hasse Targa 72
- Posts: 261
- Joined: Wed Aug 24, 2005 8:23 pm
- Location: Upplands Väsby
Med anledning av Johannes förslag kom jag att tänka på följande historia som jag hittade på DDK. Jag har ”porschefierat” den för att passa oss bättre (hoppas att Harley Davidson älskare ursäktar ).
The scene is in the service department of the local Porsche dealership where Joe has just finished the rebuild of a Porsche engine. In through the door walks Doctor Jones, a well known and well liked Porsche driving heart surgeon. Joe sees the Doc and greets him "Hey Doc, you got a moment, something I gotta ask you." The Doctor walks over to where Joe is working. "Now look Doc, see this motor, I stripped her all down, put in new valves, new pistons, put her all back together again and I only get paid peanuts where as you get paid thousands.
The Doctor looked thoughtful then leaned over to Joe and said "Try doing it with the engine running."
//Hasse
The scene is in the service department of the local Porsche dealership where Joe has just finished the rebuild of a Porsche engine. In through the door walks Doctor Jones, a well known and well liked Porsche driving heart surgeon. Joe sees the Doc and greets him "Hey Doc, you got a moment, something I gotta ask you." The Doctor walks over to where Joe is working. "Now look Doc, see this motor, I stripped her all down, put in new valves, new pistons, put her all back together again and I only get paid peanuts where as you get paid thousands.
The Doctor looked thoughtful then leaned over to Joe and said "Try doing it with the engine running."
//Hasse
Porsche 911 T Targa 1972 Signalgul
Några enkla tips bara.
Oljekylaren: inget läckage från den? Själva elementet har väldigt tunna väggar och räcker med en liten mikroskopisk por/frätskada för att det ska komma ut en droppe per minut. Går att provtrycka själv ifall det är misstänkt (kan ge lite tips om det blir aktuellt)
Om du tar loss oljekylaren så sitter det tre st. tätningringar som tätar mellan kylare och motor. jag tror inte att de börjar läcka så lätt men kanske om de är riktigt gamla. Inga dyra grejer så kan vara värt att byta om de är gamla.
Däremot så finns det ett par bultar som går in i motorn (dessa syns inte förrän du tagit av oljekylaren) Bakom dessa Bultar/muttrar tror jag det ska ligga någon form av O-ring (har ej behövt åtgärda detta själv då det var min kylare som läckte, så detta är bara "hörsägen") Från dessa är det tydligen inte helt ovanligt att det läcker.
Ett litet aber är dock att när du lossar oljekylaren så kommer det att droppa olja från den lite överallt. så det är väl bara att försöka sig på att avgöra vad som är gammalt och vad som är nya rinningar.
Mvh
Oljekylaren: inget läckage från den? Själva elementet har väldigt tunna väggar och räcker med en liten mikroskopisk por/frätskada för att det ska komma ut en droppe per minut. Går att provtrycka själv ifall det är misstänkt (kan ge lite tips om det blir aktuellt)
Om du tar loss oljekylaren så sitter det tre st. tätningringar som tätar mellan kylare och motor. jag tror inte att de börjar läcka så lätt men kanske om de är riktigt gamla. Inga dyra grejer så kan vara värt att byta om de är gamla.
Däremot så finns det ett par bultar som går in i motorn (dessa syns inte förrän du tagit av oljekylaren) Bakom dessa Bultar/muttrar tror jag det ska ligga någon form av O-ring (har ej behövt åtgärda detta själv då det var min kylare som läckte, så detta är bara "hörsägen") Från dessa är det tydligen inte helt ovanligt att det läcker.
Ett litet aber är dock att när du lossar oljekylaren så kommer det att droppa olja från den lite överallt. så det är väl bara att försöka sig på att avgöra vad som är gammalt och vad som är nya rinningar.
Mvh
Christer
914 (6)
993 C2
914 (6)
993 C2
För att provköra behöver man i stort sett bara svetsa ihop en ram där det går att skruva fast växelådsbalken och det bakre motorfästet. Hänga på en oljetank och bränsletank med pump. bara fram ett batteri och koppla in starten. tempmätare och tyckmätare kan vara bra.
Om motorn är ren så ser du var det läcker.
Men det är snabbare att skifta alla packningar om inte kräver delning av blockhalvorna.
Du kan ha porer i gjutgodset och då kan det läcka rakt igenom. Förr i tiden användes vattenglas (så som man konserverade hönsägg - ingår även i svetselektroder) för att åtgärda gjutgods för att få det helt tätt. I dagsläget används bad med plastmassa. Men det är givetvis någon packning som inte håller tätt...
Papperspackningar kan vara täta i planen så att säga men det läcker genom packningen och på sidan om det är gamla papperspackningar. FDe nyare materialen som används har inte detta problem.
Om motorn är ren så ser du var det läcker.
Men det är snabbare att skifta alla packningar om inte kräver delning av blockhalvorna.
Du kan ha porer i gjutgodset och då kan det läcka rakt igenom. Förr i tiden användes vattenglas (så som man konserverade hönsägg - ingår även i svetselektroder) för att åtgärda gjutgods för att få det helt tätt. I dagsläget används bad med plastmassa. Men det är givetvis någon packning som inte håller tätt...
Papperspackningar kan vara täta i planen så att säga men det läcker genom packningen och på sidan om det är gamla papperspackningar. FDe nyare materialen som används har inte detta problem.