Reparation av läckande oljeslang

Forumet för de tekniska frågorna.
Post Reply
User avatar
Hasse Targa 72
Posts: 261
Joined: Wed Aug 24, 2005 8:23 pm
Location: Upplands Väsby

Reparation av läckande oljeslang

Post by Hasse Targa 72 »

1972 års modell har som ni vet oljetanken framför bakhjulet och en något annorlunda slangkonfiguration än andra årsmodeller. Jag har läckage från en av mina oljeslangar. Den läcker vid fästena – både det övre och det nedre.
Image
Slangen verkar vara gängad, både utanpå och inuti i resp ände.
Övre fästet Image

Nedre fästet (hylsan har ställts på röret bara för att visa gängorna) Image

Om gängorna funnits från början eller om de uppstått när hylsorna pressats på slangen vet jag inte. Gängorna på insidan kan också ha uppkommit när slangen med hylsan gängades på själva rörtappen (hylsan är gängad i kortänden).

Image

Jag upptäckte först när jag plockat ur motorn för att byta packbox att slangen gick att skruva loss vid fästena. Min fråga till forumet är nu om det räcker med att försöka skruva fast slangen hårdare (kanske kompletterat med något lim) i hylsorna eller om jag bör låta en ”slangfirma” pressa in en ny slang i dessa.

Något som komplicerar situationen är att det inte tycks finnas passande slang som reservdel utan att man för att få en ny slang även måste köpa hela "paketet" inkluderande även det långa röret med halvcirkelböj och knäkrök. Jag har på nätet hittat paketet på ett enda ställe till det facila priset av ca 3.000 kr. :cry:

//Hasse
Porsche 911 T Targa 1972 Signalgul
User avatar
tigerman67
Posts: 434
Joined: Mon Aug 15, 2005 12:28 pm
Location: Luleå

Post by tigerman67 »

Hej,

Grattis. De där kopplingarna är Porsche bästa någonsin, var rädd om dem :)
Alla nyare kopplingar är i stål vilket ger korrosionsskador på termostathuset och kylaren på sikt.

Jag köpte ny originalslang på metervara från Stoddards i USA (det är väl ca 10 år sedan), kolla där om det finns. Bara att kapa till rätt längd och gänga fast kopplingarna igen, det höll då tätt under den tid jag hade bilen och den nye ägaren säger att det inte finns läckage ännu. Möjligen att jag kan ha en halvmeter kvar i garaget, om det kan hjälpa dig.

MVH Jonas

EDIT: Vid närmare eftertanke, har nog även några nya stålkopplingar kvar om någon behöver. Och kanske rentav en eller ett par beggade alu. Ska göra en garageräd 8)
Jonas Thiger
997 turbo -09
User avatar
tigerman67
Posts: 434
Joined: Mon Aug 15, 2005 12:28 pm
Location: Luleå

Post by tigerman67 »

Och här är länken till Stoddards katalog, oljedelen:
http://www.stoddard.com/shop/shopdispla ... 6+Fittings
karl-ove
Posts: 165
Joined: Mon Aug 15, 2005 10:02 pm

Post by karl-ove »

Här finns en del oljeslang i Sverige, vet ej om dim stämmer.
http://www.nbmhydraulic.com/
Karl-ove
User avatar
tigerman67
Posts: 434
Joined: Mon Aug 15, 2005 12:28 pm
Location: Luleå

Post by tigerman67 »

karl-ove wrote:Här finns en del oljeslang i Sverige, vet ej om dim stämmer.
http://www.nbmhydraulic.com/
Karl-ove
Jag sprang runt på varenda slangfirma som fanns, och kunde krasst konstatera att oljeslang med 22 mm innerdiameter inte tillhör vanligheterna. I princip allt som säljs i hydraulväg i Sverige är i tumstorlek (19 resp 25 mm) medan Porsches slang och kopplingar är i millimeter. Kommer man med lös slang och koppling kan de flesta dock pressa ihop det åt dig om man ber snällt. Alukopplingarna behöver man dock som sagt inte pressa, de skruvas ihop.

Om man måste byta ut vissa kopplingar bör man så långt det är möjligt se till att använda de kvarvarande alukopplingarna mot termostathuset (och främre oljekylaren på S), och de nya stålkopplingarna mot tank och rör.

MVH Jonas
User avatar
rbd
Posts: 206
Joined: Sun Aug 14, 2005 6:02 pm
Location: Rimbo

Post by rbd »

Jag köpte slang på löpmeter till min -72a hos just nbm. Passade perfekt tilll alukopplingarna.

//Roger
karl-ove
Posts: 165
Joined: Mon Aug 15, 2005 10:02 pm

Post by karl-ove »

rbd wrote:Jag köpte slang på löpmeter till min -72a hos just nbm. Passade perfekt tilll alukopplingarna.

//Roger
Dom har även kopplingar till Porsche.
Karl-ove
User avatar
Hasse Targa 72
Posts: 261
Joined: Wed Aug 24, 2005 8:23 pm
Location: Upplands Väsby

Post by Hasse Targa 72 »

Tack för som vanligt alla kloka synpunkter och kommentarer. :D

Det lutar åt att jag kommer att vända mig till NMB och använda mig av deras presskopplingar av stål eftersom det verkar vara det som hålla tätt i längden. :shock:

//Hasse
Porsche 911 T Targa 1972 Signalgul
Post Reply