Omedgörliga muttrar (ännu en gång)

Forumet för de tekniska frågorna.
User avatar
Hasse Targa 72
Posts: 261
Joined: Wed Aug 24, 2005 8:23 pm
Location: Upplands Väsby

Omedgörliga muttrar (ännu en gång)

Post by Hasse Targa 72 »

Det är snart dags att ta ur motorn för att jaga oljeläckan som förmörkat hösten för mig och Gulan. :cry: :evil: Image

Bilen är uppallad. Alla kablar i motorrummet, gasreglage, slangar för bensin och olja, växelföraren, kopplingsvajern, hastighetsmätarvajern och slangarna från värmekamrarna är lossade. Jag har även tagit bort CV-drivknutarna och axlarna. Varför? Jo, jag har de senaste månaderna hört ett klonkande ljud vid skarpa svängar. Och det lär tyda på slitna knutar. Så jag tänker passa på och byta dem när motorn är ur.

Allt har så här långt gått helt enligt plan förutom :evil: att jag inte kan få loss muttern (castle nut) på den utstickande axeln för att kunna knacka ur denna axeldel. Image

Det behövs visserligen inte för att sätta dit de nya knutarna och axlarna men det är ju betydligt enklare att sätta ihop den yttre knuten med den utstickande axelbiten på bänken än liggandes under bilen. Och dessutom har det blivit nästan en prestigesak för mig i kampen mellan muttern och mig. Jag lovar, jag har tagit i. Har t o m ställt mina modiga 85 kg längst ut på förlängningsröret. Men inte så mycket som en antydan från muttern att vilja tillmötesgå min önskan. Image

Jag har drällt på 5-56 och WD-40 knackat och bankat så nu är det väl bara att hetta upp muttern som återstår eller ….? Vad säger forumets expertis? Är det något särskilt med denna mutter med hänsyn till dess utformning? Som den snövita amatör :oops: jag är har jag ingen svets. Jag undrar nu om det räcker med Biltemas gasolbrännare http://www.biltema.se/sv/Verktyg/Svetsn ... lbrannare/ eller om det måste vara kraftigare saker och i så fall vad?

//Hasse
Porsche 911 T Targa 1972 Signalgul
User avatar
blomman
Posts: 323
Joined: Sat Jul 05, 2008 10:44 pm

Post by blomman »

Du har väl tagit bort låssprinten på bilden? :o
jonas

-------------------------------------------
911 sc 1978 Lindgrön *såld*
911 gt3 cs-00 *såld*
911 Carrera RS 1992 sternrubin
Cayman GT4 CS -16 fabrikstävlingsbil
914 3.0 -74
User avatar
Hasse Targa 72
Posts: 261
Joined: Wed Aug 24, 2005 8:23 pm
Location: Upplands Väsby

Post by Hasse Targa 72 »

Jo, nog är jag amatör men inte sååå snövit.
Tack i alla fall.
//Hasse
Porsche 911 T Targa 1972 Signalgul
nikke911
Posts: 288
Joined: Sun Aug 31, 2008 6:36 pm

Post by nikke911 »

Bultmaskin..
User avatar
tigerman67
Posts: 434
Joined: Mon Aug 15, 2005 12:28 pm
Location: Luleå

Post by tigerman67 »

nikke911 wrote:Bultmaskin..
Exakt.
Jag hade samma problem med min, körde med tvåmeters rör utan en tillstymmelse till att få muttern att rubbas. Loss med bärarmen, iväg till närmsta bilverkstad. Muttermaskinen drog loss den sekundsnabbt.

MVH Jonas
User avatar
blomman
Posts: 323
Joined: Sat Jul 05, 2008 10:44 pm

Post by blomman »

Jag har en bra muttermaskin du kan låna. Finns på gärdet. Funkar till din vanliga kompressor. Går inte att jämföra med liknande från biltema.

Jonas
0704933657
jonas

-------------------------------------------
911 sc 1978 Lindgrön *såld*
911 gt3 cs-00 *såld*
911 Carrera RS 1992 sternrubin
Cayman GT4 CS -16 fabrikstävlingsbil
914 3.0 -74
User avatar
Hasse Targa 72
Posts: 261
Joined: Wed Aug 24, 2005 8:23 pm
Location: Upplands Väsby

Post by Hasse Targa 72 »

Jonas!
Tack för erbjudandet. :D
Ska kolla min kompressor i morgon.
Hör av mig senare.
Mvh
Hasse
Porsche 911 T Targa 1972 Signalgul
User avatar
tigerman67
Posts: 434
Joined: Mon Aug 15, 2005 12:28 pm
Location: Luleå

Post by tigerman67 »

Notera helt apropå, så ingen får för sig att handla en maskin för 499 kr på ClasOhlson för att göra jobbet: det MÅSTE vara en en rejäl proffsmaskin. Billigt krafs kommer inte att få muttern att lossna! Såna kan man använda till cykeln, på sin höjd...

MVH Jonas
User avatar
blomman
Posts: 323
Joined: Sat Jul 05, 2008 10:44 pm

Post by blomman »

Min är en riktig maskin. När jag menar liknande menar jag de som ses likadana ut men kostar 500.
jonas

-------------------------------------------
911 sc 1978 Lindgrön *såld*
911 gt3 cs-00 *såld*
911 Carrera RS 1992 sternrubin
Cayman GT4 CS -16 fabrikstävlingsbil
914 3.0 -74
User avatar
tigerman67
Posts: 434
Joined: Mon Aug 15, 2005 12:28 pm
Location: Luleå

Post by tigerman67 »

blomman wrote:Min är en riktig maskin. När jag menar liknande menar jag de som ses likadana ut men kostar 500.
Jag noterade det, jag lade in inlägget som en varning till andra att inte kasta bort pengarna på skräp. Mycket bättre att låna en bra maskin är köpa en billig som inte duger till något vettigt :)

MVH Jonas

PS: Been there done that... :oops:
Skaffade istället en bättre beg Atlas Copco, vilken skillnad!
User avatar
Hasse Targa 72
Posts: 261
Joined: Wed Aug 24, 2005 8:23 pm
Location: Upplands Väsby

Post by Hasse Targa 72 »

Kommer att få låna Jonas/blommans Atlas Copco mutterdragare. Min kompressor tycks passa till hans verktyg. Ser fram mot att ge muttern en omgång. Och hoppas att det fungerar.

Vill återuppväcka frågan om behovet av att värma muttern. Måste man använda svets eller går det med gasolbrännare eller kanske t o m värmepistol?

Har även fått förslaget att använda en fast nyckel på hylsförlängaren och slå med slägga så att jag får en vibration som liknar mutterdragaren men har inte kunnat finna en "kantig" förlängare. Finns sådana?

//Hasse
Porsche 911 T Targa 1972 Signalgul
User avatar
Dutch
Posts: 417
Joined: Wed Feb 22, 2006 3:06 pm
Location: Trollhättan
Contact:

Post by Dutch »

Gasolbrännare för ca 250 tycker jag är prisvärda, Ger inte samma chockverkan som svets men räcker nog gott till nav muttern.
Denna typ av muttrar är oftast självlåsande även utan pinnen. Kan vara ide att knacka lite med huggmejsel på fingrarna.
Före du går på allt för kraftiga doningar som muttermaskin till lastbil ala svänghjulmodellen så är mitt förslag att med Dremel kapa fingrarna för atr inte skada tappens gängor.
Lycka till
-Bosse
911 66/67 2,2E MFI
VIN307397 / 911237 / 6301066
BMW 320d
Ford D710 (lastbil)
User avatar
MagnusW
Posts: 3024
Joined: Thu Aug 28, 2008 3:18 pm
Location: Älvsjö

Post by MagnusW »

Jag var på Swedol igår och såg en demostration av en brännare med mapp gas.
Den var det bra tryck i, 2400 grader och drygt 2 kw, om jag kommer ihåg rätt. En liten mappgas flaska, typ max 1 liter, räckte 4 timmar på fullt flås.

Ett kitt med brännare och 2 flaskor kostade ca 1300kr.
http://www.olanders.nu/?page=119
/Magnus Wennerberg,
911 Targa -77.
911T Coupe -69.
924 -79
931 -79
christerL
Posts: 164
Joined: Sat Mar 29, 2008 10:46 pm

Post by christerL »

Men om du tar loss axeltappen så har jag bestämt för mig att du med garanti även får byta hjullagret? jag vill minnas att det var så, att hjullagret blir skräp när du knackar ur axeltappen.

Det är väl ingen större kostnad men (tror det finns en billig variant som passar) men är ju lite extraarbete ändå. Kanske vill du ändå ha nya bakhjulslager?

Beträffande lossa muttern så värmde jag (med handbrännare) och bankade med slägga på ett kraftigt skaft. Men en sak är säker. De sitter rejält fast! Kan du nu enkelt få låna mutterdragare så är väl inte det fel.

Lycka till med segern över muttern. :D
Christer
914 (6)
993 C2
User avatar
931Melander
Posts: 187
Joined: Mon Sep 08, 2008 10:03 pm
Location: Piteå

skaft

Post by 931Melander »

Använd aldrig spärrskaft till att dra hårt med, de är inte gjorda för det.
Om du tar ett fast skaft och förlänger som du gjort så kan du knacka på centrumet med en slägghammare.

Ska du värma så måste du ha bra elda med så att inte axeln hinner bli varm.

Fredde
Fredrik Melander
PCS 8349
User avatar
MagnusW
Posts: 3024
Joined: Thu Aug 28, 2008 3:18 pm
Location: Älvsjö

Post by MagnusW »

christerL wrote:Men om du tar loss axeltappen så har jag bestämt för mig att du med garanti även får byta hjullagret? jag vill minnas att det var så, att hjullagret blir skräp när du knackar ur axeltappen.
Jag tog ur mina axeltappar när jag bytte yttre drivknutar. Det var inga problem.
/Magnus Wennerberg,
911 Targa -77.
911T Coupe -69.
924 -79
931 -79
User avatar
Hasse Targa 72
Posts: 261
Joined: Wed Aug 24, 2005 8:23 pm
Location: Upplands Väsby

Post by Hasse Targa 72 »

Puh!
Tack Magnus för sista inlägget. :)
Fick en ordentlig släng av ångest när jag läste Christers inlägg om att få lagerproblem. Kändes som att komma ur askan in i elden. :cry:
Hade helt missat att det kunde bli problem med att knacka ur axeltappen. :oops:
Hade läst Dwayne's Garage http://www.dwaynesgarage.norcal928.org/
och där fått uppfattningen att det var ganska lätt (visserligen på en 928)
"I fashioned a wooden dowel to tap the axle out. Used a wooden closet rod laying around and shaped the end down with a Dremel to a dimension slightly smaller than the axle so it would fit into the hub spline and fully push the axle out. A few taps with the hammer and they come right out."

Funderar över följande strategi:
1 Använd Jonas/blommans mutterdragare
2 Köp/använd MAPP Gas Kit (som Magnus nämnt om) och mutterdragaren
3 Knacka med huggmejsel/kapa fingrarna (som Bosse nämnt) och mutterdragaren
4 Bli vän med muttrarna och låta dem sitta kvar

Vad säger ni om turordningen av attacker?
Det fjärde alternativet är ju inte så bra eftersom det även förhindrar eventuella framtida byten av bromsskivor, handbromsens bromsbackar mm.

//Hasse
Porsche 911 T Targa 1972 Signalgul
christerL
Posts: 164
Joined: Sat Mar 29, 2008 10:46 pm

Post by christerL »

:lol:

Ber om ursäkt om jag skrämde upp dig!
Det är inga större problem att byta hjullager, men jag tänkte nog fel igår.
Du tar ju ur axeltappen - inte navet!
Det är när man tar ur navet, som du även måste byta hjullager.
Axeltappen glider nog ur på sina splines utan större problem. (och navet sitter ju kvar)

Nu har du ju en uppsjö av beredvilliga forummedlemmar som lånar ut grejer så det löser sig nog.

Hade du inte det kan jag rekommendera Biltemas Kraftigaste skaft och passande hylsa. Bra låsning av navet och en slägga. Det är viktigt att det inte är grejer som sviktar när du slår, utan slaget ska fortplanta sig "stumt" till muttern, så att inte släggslagets "chockverkan" fjädras ut i för klena skaft m.m.
Som tidigare nämnts skadar ju inte lite värme så länge inte navet och hjul-lagret även blir rejält uppvärmt.

Förresten jag vet inte om du tänker fel, men jag tror väl knappast du behöver lossa detta för att byta skivorna åtminstone?

Behöver du verkligen lossa detta för att ev. byta drivknut. Vet inte om det ser så trångt ut men det går väl att lossa bultarna/insexen och knacka loss från axeltappen? Eller så minns jag fel...
Christer
914 (6)
993 C2
User avatar
Hasse Targa 72
Posts: 261
Joined: Wed Aug 24, 2005 8:23 pm
Location: Upplands Väsby

Post by Hasse Targa 72 »

Axlarna och knutarna är urplockade. Gick mycket lätt.
Och visst går det att sätta dit den nya axeln och knutarna under bilen men jag tänkte underlätta lite och göra det snyggt och fint på bänken.

Jo, jag ska nog lägga till i strategilistan mellan 3 och 4 att skaffa ett fast ledhandtag och sätta det på min hylsa och smälla på av bara den. Jag prövade med mitt spärrhandtag för några dagar sedan så nu är det handtaget ett minne blott :oops: . Hade också en lång förlängare mellan nyckel och hylsa så nog fjädrade det alltid.

//Hasse
Porsche 911 T Targa 1972 Signalgul
Robert Hansson
Posts: 196
Joined: Wed Mar 25, 2009 8:30 pm
Location: Smögen
Contact:

Post by Robert Hansson »

För att få av muttern vid lager byte har jag köpt "krafthylsa och förlängare på swedol"

de kan man även ha på lämplig muttermaskin + förlängaren klarar av att man har 2 meters rör som extra förlängare när muttern ska lossas :shock:


Robert
911 -72 Rennsport
User avatar
931Melander
Posts: 187
Joined: Mon Sep 08, 2008 10:03 pm
Location: Piteå

t-handtag

Post by 931Melander »

Det finns som sagt var vissa verktyg som är bra att köpa "dyrare" grejer.
Drog av ett "no name" t-handtag när jag skulle lossa en hjulbult en gång, och jag kan lungt påstå att det gör klart ont i hela kroppen när grejer smäller av. Man är inte beredd liksom...

Ett bra t-handtag, en kort förlängare är bra att köpa dyrt. Billiga hylsor är oftast skräp när det börjar gå tungt, men billiga krafthylsor verkar hålla.

Köp däremot inte de billiga polyfriptängerna av Swedol, de går inte att nypa med. De låser inte när man drar med dem.

sorry för lite off topic
Fredrik Melander
PCS 8349
Johannes
Posts: 2157
Joined: Sun Oct 09, 2005 11:04 am

Post by Johannes »

är man rädd om grejorna så skall man nog alltid använda 6 kantshylsor där det går och spara de klena 12 kantarna tills de verkligen behövs. Krafthylsor är bra däe de får plats.


det finns en verktygstyp som int hamnat med på listan. De passar inte där det är en skalle som sitter djupt. De så kallade slagringsnycklarna är verkligt fina grejor . det är den där typen som är en ringnyckel med väldigt kort handtag försett med en yta som man klipper till med slägghammaren.

Oslagbart där de passar.

Långa skaft tex snap on har ett dragskaft lite längre än de flesta fabrikat. Kostar ca tre tusen svenska och är av rejält stål. Det är bara en hake, det fjädrar så att man håller på att få handledsskador om man lossar hjulbult. Där är ett blött verktyg från biltema betydligt bättre
User avatar
Hasse Targa 72
Posts: 261
Joined: Wed Aug 24, 2005 8:23 pm
Location: Upplands Väsby

Post by Hasse Targa 72 »

Nu är axeltapparna urtagna :D :D :D
Image
Lånade Jonas/blommans Atlas Copco dragare och lossade utan problem muttern på högersidan. Gick på ca 15 sekunder.
Vänstermuttern hade bestämt sig för kamp.
Vägrade ge efter för dragaren, nekade att rubba på sig trots uppvärmning med den brännare med mapp gas från Swedol som Magnus tipsade om.
Så därför följde jag Bosses förslag att med min Dremel-kopia kapa "fingrarna" för att därefter ge mig på själva mutter-f :evil: n.
En ädel men hänsynslös fight där muttern gav upp först i elfte ronden.
Image
Är det någon som sitter på en extra mutter av det slag som jag just tagit livet av så PM:a mig gärna. :wink:

Tack för alla goda råd och ett särskilt tack till Jonas för utlåningen av mutterdragaren. :D

//Hasse
Porsche 911 T Targa 1972 Signalgul
Johannes
Posts: 2157
Joined: Sun Oct 09, 2005 11:04 am

Post by Johannes »

Det där med att värma har sina risker!

Hur gjorde Du?
User avatar
blomman
Posts: 323
Joined: Sat Jul 05, 2008 10:44 pm

Post by blomman »

Härligt!!
jonas

-------------------------------------------
911 sc 1978 Lindgrön *såld*
911 gt3 cs-00 *såld*
911 Carrera RS 1992 sternrubin
Cayman GT4 CS -16 fabrikstävlingsbil
914 3.0 -74
Post Reply