Runddragen oljeplugg
Runddragen oljeplugg
Häromdagen tänkte jag göra oljebytet inför vinterförvaringen. Icke. Pluggen som sitter i tanken är fullkomligt rund (och blev inte mindre rund av att jag gick loss på den ännu mer). Nästa steg är att knacka på en lite mindre hylsa (tumstorlek), alternativt svetstång. Någon som har några andra husmorsknep (helst ett som inte inbegriper svetsande)?
Nu är det visserligen för sent att göra något i år eftersom jag inte hade något val än att ställa undan bilen med gammal (bytt i våras) olja i motorn. Men det är alltid bra att ha en "plan of action" tills i vår.
Nu är det visserligen för sent att göra något i år eftersom jag inte hade något val än att ställa undan bilen med gammal (bytt i våras) olja i motorn. Men det är alltid bra att ha en "plan of action" tills i vår.
/Felix
911 SC coupe -82
Triumph Street Triple RS -17
924 Targa -77 (såld)
Instagram: @orebro.classics
911 SC coupe -82
Triumph Street Triple RS -17
924 Targa -77 (såld)
Instagram: @orebro.classics
När du fått bort den gamla investerar du i en bra momentnyckel och drar den nya bulten med ny kopparbricka 42Nm. Inte mer eller mindre.
jonas
-------------------------------------------
911 sc 1978 Lindgrön *såld*
911 gt3 cs-00 *såld*
911 Carrera RS 1992 sternrubin
Cayman GT4 CS -16 fabrikstävlingsbil
914 3.0 -74
-------------------------------------------
911 sc 1978 Lindgrön *såld*
911 gt3 cs-00 *såld*
911 Carrera RS 1992 sternrubin
Cayman GT4 CS -16 fabrikstävlingsbil
914 3.0 -74
Rörtång it is! Jag kände nästan på mig att det var svaret jag skulle få...Martin M. wrote:Rörtång samt köpa en ny plugg.
Jag måste nog lära mig behärska enkel teknologi först. Vanliga muttrar.Rickard M wrote:När du fått bort den gamla kan du köpa en sådan här kultplugg av mig så behöver det aldrig hända igen 100pix.
Det kan du slå dig i backen på att jag tänker göra! Jag har ett gäng aluminiumbrickor, men de är väl endast till blocket?blomman wrote:När du fått bort den gamla investerar du i en bra momentnyckel och drar den nya bulten med ny kopparbricka 42Nm. Inte mer eller mindre.
/Felix
911 SC coupe -82
Triumph Street Triple RS -17
924 Targa -77 (såld)
Instagram: @orebro.classics
911 SC coupe -82
Triumph Street Triple RS -17
924 Targa -77 (såld)
Instagram: @orebro.classics
Jag har använt aluminiumbrickor både till tanken och blocket hela tiden. Spelar nog ingen roll vad man använder.
Har använt samma aluminiumbricka de senaste 3-4 åren också, man har ju aldrig en ny i närheten när man ska byta.... Man kan jämna till den mot ett sandpapper så man får bort kanterna som blir. Har aldrig haft problem med att de läckt.
Har använt samma aluminiumbricka de senaste 3-4 åren också, man har ju aldrig en ny i närheten när man ska byta.... Man kan jämna till den mot ett sandpapper så man får bort kanterna som blir. Har aldrig haft problem med att de läckt.
/Magnus Wennerberg,
911 Targa -77.
911T Coupe -69.
924 -79
931 -79
911 Targa -77.
911T Coupe -69.
924 -79
931 -79
Jag har aldrig haft någon större framgång med rörtänger utan brukar föredra en mindre hylsa. Biltema har en sats med hylsor som används för att ta bort hjullås och den lär ska vara utmärkt till runddragna muttrar och liknande.
Sedan kan det vara bra att mentalt förbereda sig på att infästningen i tanken inte klarar hur mycket vridmoment som helst..... Det är möjligt att värme skulle kunna hjälpa, men frågan är om det går att värma en tank full i olja på ett vettigt sätt?
Sedan kan det vara bra att mentalt förbereda sig på att infästningen i tanken inte klarar hur mycket vridmoment som helst..... Det är möjligt att värme skulle kunna hjälpa, men frågan är om det går att värma en tank full i olja på ett vettigt sätt?
911 1977
viewtopic.php?t=2351
viewtopic.php?t=2351
Det är väl att rekommendera handskar för sådana slintande (rörtång) operationer.
Värme skulle man kanske kunna applicera med en fet lödkolv utan att tända eld på oljan. håll den emot i några minuter. knacka sedan till på muttern med en hammare så att det blir en sättning i skiten som får gängorna att låsa. så borde den kunna släppa.
Värme skulle man kanske kunna applicera med en fet lödkolv utan att tända eld på oljan. håll den emot i några minuter. knacka sedan till på muttern med en hammare så att det blir en sättning i skiten som får gängorna att låsa. så borde den kunna släppa.
Christer
914 (6)
993 C2
914 (6)
993 C2
En rörtång med vassa tänder lossar pluggen utan att slinta, frågan är bara om det är bara pluggen eller plugg+delar_av_tanken som lossnar....
Sitter den väldigt hårt är det nog att föredra att använda en sådan konisk hylsa och mutterknackare, en sladd driven funkar nog.
Angående värme så behöver man mycket och snabbt om det ska vara till någon nytta och den ska appliceras på tanken, inte på pluggen.
Sitter den väldigt hårt är det nog att föredra att använda en sådan konisk hylsa och mutterknackare, en sladd driven funkar nog.
Angående värme så behöver man mycket och snabbt om det ska vara till någon nytta och den ska appliceras på tanken, inte på pluggen.
/Magnus Wennerberg,
911 Targa -77.
911T Coupe -69.
924 -79
931 -79
911 Targa -77.
911T Coupe -69.
924 -79
931 -79
Bra, det kan vara nyttigt med en liten elementär diskussion om sådana här baskunskaper vid lossande av saker som sitter fast på en gammal bil...
Jag säger definitivt inte emot dig att det är det yttre godset (tanken) som man ska få att expandera genom uppvärmning. Principen är ju så klart sådan att muttern som ska lossas ska värmas och vidgas och bulten helst förbli ouppvärmd om jag förstått de gamla bushknepen rätt. I det här fallet är det ju tanken som utgör muttern och pluggen utgör bulten. Genom att värma på pluggen så gör man ju tvärtom mot logiken.
Det jag var ute efter är värmeskillnaden för att få en "sättning" i gängorna kombinerat med att knacka till så att ev. rost eller ärg "spricker".
Det är inte alltid man kan värma på rätt del när något ska lossas, det kan vara någon gummigrej i vägen el. liknande och min erfarenhet är att värmen kan hjälpa trots att man värmer på "fel" del.
Jag kan f. ö. upplysa om att min rörtång har slöa tänder...
Jag säger definitivt inte emot dig att det är det yttre godset (tanken) som man ska få att expandera genom uppvärmning. Principen är ju så klart sådan att muttern som ska lossas ska värmas och vidgas och bulten helst förbli ouppvärmd om jag förstått de gamla bushknepen rätt. I det här fallet är det ju tanken som utgör muttern och pluggen utgör bulten. Genom att värma på pluggen så gör man ju tvärtom mot logiken.
Det jag var ute efter är värmeskillnaden för att få en "sättning" i gängorna kombinerat med att knacka till så att ev. rost eller ärg "spricker".
Det är inte alltid man kan värma på rätt del när något ska lossas, det kan vara någon gummigrej i vägen el. liknande och min erfarenhet är att värmen kan hjälpa trots att man värmer på "fel" del.
Jag kan f. ö. upplysa om att min rörtång har slöa tänder...
Christer
914 (6)
993 C2
914 (6)
993 C2
Jag hoppas att pluggen inte sitter så våldsamt hårt. Hela historien är att jag i våras, precis när jag köpt bilen, gjorde ett oljebyte och då använde en hylsa av låg kvalitet, vilken liksom påbörjade "pluggsvarvningen". När jag hade gjort bytet så hade jag inget val än att montera den gamla pluggen igen. Och här är vi nu.
Sensmoral: Det kvittar om en hylsnyckelsats är lite halvdyr, står det Biltema på den så spring. Och i synnerhet om det är varianten som ska "skona" bultskallarna, av min erfarenhet så gör de raka motsatsen. Men jag drog i alla fall pluggarna med rätt moment, när jag väl lyckades låna en hylsa av hög kvalitet!
Sensmoral: Det kvittar om en hylsnyckelsats är lite halvdyr, står det Biltema på den så spring. Och i synnerhet om det är varianten som ska "skona" bultskallarna, av min erfarenhet så gör de raka motsatsen. Men jag drog i alla fall pluggarna med rätt moment, när jag väl lyckades låna en hylsa av hög kvalitet!
/Felix
911 SC coupe -82
Triumph Street Triple RS -17
924 Targa -77 (såld)
Instagram: @orebro.classics
911 SC coupe -82
Triumph Street Triple RS -17
924 Targa -77 (såld)
Instagram: @orebro.classics
Det är enkelt. man svetsar fast en bit plattjärn elller en mutter på den skadade pluggen. Små loppor med migsvets skadar inget. Sedan är det bara att dra loss.
Är det rörtång så gäller det att vända den åt rätt håll så den verkligen nyper fast.
Att slipa ner en kopparbricka eller alu bricka gör den absolut inte som ny. Möjligen kan den glödgas på en spisplatta.
ett tips på vägen, köp hem dubbla pluggar när man byter olja ifall pluggen ramlar i baljan så slipper man lete efter pluggen med varm olja till armbågen. Det är bara att ta reservpluggen som är kall. Lägg upp en bunt brickor på lager - de är billiga.
Brickorna borde ingå när man köper oljefilter men icke.
Är det rörtång så gäller det att vända den åt rätt håll så den verkligen nyper fast.
Att slipa ner en kopparbricka eller alu bricka gör den absolut inte som ny. Möjligen kan den glödgas på en spisplatta.
ett tips på vägen, köp hem dubbla pluggar när man byter olja ifall pluggen ramlar i baljan så slipper man lete efter pluggen med varm olja till armbågen. Det är bara att ta reservpluggen som är kall. Lägg upp en bunt brickor på lager - de är billiga.
Brickorna borde ingå när man köper oljefilter men icke.
- tigerman67
- Posts: 434
- Joined: Mon Aug 15, 2005 12:28 pm
- Location: Luleå
Biltema har en hel hög verktyg av grym kvalitet, i princip alla deras lösa grejor är riktigt trevliga. Puffar gärna för deras ledade spärrskaft, de har räddat mig från många knipor. Jag har fyra st i garaget...felix83 wrote:Sensmoral: Det kvittar om en hylsnyckelsats är lite halvdyr, står det Biltema på den så spring.
Men just hylsnyckelsatserna avstår jag från, de är inget vidare. Eller rentav kass. Där kör jag alltid och endast Kamasa, garanterat hög kvalitet till vettigt pris. Utom möjligen deras spärrskaft som brukar följa med. De kunde vara bättre.
Bacho & Snap-on är också säkra kort. Och Clas Ohlson sålde i fjol ett Stanley-set billigt med förvånansvärt hög kvalitet. Tyvärr tror jag den har utgått.
Jonas Thiger
997 turbo -09
997 turbo -09
Jag sågar inte heller Biltema rakt av, de har mer hyggliga grejer än skräp. Dom också har rätt många udda verktyg för rimliga priser, där alternativen är astronomiskt dyra.
Har tidigare använt en Biltema 1/2" hylsnyckelsats utan problem, dock bytte jag ut spärrskaftet mot Kamasa som jag gillar för dom är så små.
Nu använder jag en Bacho 3/8", som jag tycker är en suverän storlek.
Har tidigare använt en Biltema 1/2" hylsnyckelsats utan problem, dock bytte jag ut spärrskaftet mot Kamasa som jag gillar för dom är så små.
Nu använder jag en Bacho 3/8", som jag tycker är en suverän storlek.
/Magnus Wennerberg,
911 Targa -77.
911T Coupe -69.
924 -79
931 -79
911 Targa -77.
911T Coupe -69.
924 -79
931 -79
Detta måste vara ett moget forum...
Hyllas biltema någonstans brukar det alltid komma ett drev med förståsigpåare som "jag skulle minsann aldrig... feltema" Jag gillar också biltema. Många grejer är bra och en del är vad man betalar för. Man får själv göra sig en bedömning innan köp!
Investerade dock i en Kamasa sats för några år sedan, så har man en bra "bas" att utgå ifrån. Mycket övrigt kan man komplettera på Biltema.
Hyllas biltema någonstans brukar det alltid komma ett drev med förståsigpåare som "jag skulle minsann aldrig... feltema" Jag gillar också biltema. Många grejer är bra och en del är vad man betalar för. Man får själv göra sig en bedömning innan köp!
Investerade dock i en Kamasa sats för några år sedan, så har man en bra "bas" att utgå ifrån. Mycket övrigt kan man komplettera på Biltema.
Christer
914 (6)
993 C2
914 (6)
993 C2
Det kanske är mest "mogna" personer här.christerL wrote:Detta måste vara ett moget forum...
Misstänker att jag drar ned medelåldern med mina 34 år, trots att det är internet baserat, men jag kanske har fördomar!!
På Pelican Parts hade dom en intressant tråd med bilder och ålder på medlemmarna. Det var en ganska homogen skara vita män i övre medelåldern
/Magnus Wennerberg,
911 Targa -77.
911T Coupe -69.
924 -79
931 -79
911 Targa -77.
911T Coupe -69.
924 -79
931 -79
Förmodligen så har vi etablerat gränsen för mognad, då jag endast är 26 (i alla fall i tio dagar till). Och det lyser igenom när det kommer till åsikterna om Biltema.
Jag böjer mig för den samlade erfarenheten och reviderar mina åsikter efter denna. Skönt att höra att man kan köpa de lösa delarna på tidigare nämnda affär, så slipper man ruinera sig på dyrare verktyg.
Edit: Googlade runt lite och hittade detta:
http://www.verktygssats.se/mekanikersat ... 3godU2PHiA
Är detta någon "Budget"-Kamasa, eller är allting av samma höga kvalitet? I sådana fall verkar det ju vara ett bra köp!
Jag böjer mig för den samlade erfarenheten och reviderar mina åsikter efter denna. Skönt att höra att man kan köpa de lösa delarna på tidigare nämnda affär, så slipper man ruinera sig på dyrare verktyg.
Edit: Googlade runt lite och hittade detta:
http://www.verktygssats.se/mekanikersat ... 3godU2PHiA
Är detta någon "Budget"-Kamasa, eller är allting av samma höga kvalitet? I sådana fall verkar det ju vara ett bra köp!
/Felix
911 SC coupe -82
Triumph Street Triple RS -17
924 Targa -77 (såld)
Instagram: @orebro.classics
911 SC coupe -82
Triumph Street Triple RS -17
924 Targa -77 (såld)
Instagram: @orebro.classics
När det gäller Biltema kan jag rekommendera att packa upp verktyget och känna lite på det i affären. Ofta får man en känsla för vilken kvalitet det är på så sätt.
Biltematips:
Deras paraplyer är jättebilliga och helt okej. Jag her ett hemma, ett på jobbet och ett i varje bil.
Halvmeters dragskaft och en lång tunnväggig krafthylsa är perfekt som hjulmutternyckel. Jag har en i varje bil.
Verktygstavlorna och tillhörande hållare är samma som man köper på andra ställen - fast till halva priset.
Förtunningen på plåtburk är effektiv och billig (dock knappast nyttig att inhalera).
Biltemavarningar:
Tryckluftslangen blir hård som f-n i ett kallt garage.
Det lilla blästerskåpet är i princip oanvändbart.
Kapskivor förintas på nolltid.
Liggunderlagen är för tunna och endast lämpliga för fakirer.
De billigare garagedomkrafterna är värdelösa och håller tjugo lyft innan de börjar läcka.
Själv är jag lite av verktygsfetischist och gillar av kvalitetsverktyg. Att köpa nytt blir för dyrt, så jag köper begagnat på loppmarknader, veteranmarknader och Tradera. Förra sommaren hittade jag en Kukko bromstrummeavdragare på bakluckeloppis för 50:-. En ny kostar 3000:- plus moms.
Biltematips:
Deras paraplyer är jättebilliga och helt okej. Jag her ett hemma, ett på jobbet och ett i varje bil.
Halvmeters dragskaft och en lång tunnväggig krafthylsa är perfekt som hjulmutternyckel. Jag har en i varje bil.
Verktygstavlorna och tillhörande hållare är samma som man köper på andra ställen - fast till halva priset.
Förtunningen på plåtburk är effektiv och billig (dock knappast nyttig att inhalera).
Biltemavarningar:
Tryckluftslangen blir hård som f-n i ett kallt garage.
Det lilla blästerskåpet är i princip oanvändbart.
Kapskivor förintas på nolltid.
Liggunderlagen är för tunna och endast lämpliga för fakirer.
De billigare garagedomkrafterna är värdelösa och håller tjugo lyft innan de börjar läcka.
Själv är jag lite av verktygsfetischist och gillar av kvalitetsverktyg. Att köpa nytt blir för dyrt, så jag köper begagnat på loppmarknader, veteranmarknader och Tradera. Förra sommaren hittade jag en Kukko bromstrummeavdragare på bakluckeloppis för 50:-. En ny kostar 3000:- plus moms.
911 1977
viewtopic.php?t=2351
viewtopic.php?t=2351
Hej
Gäller det alla små blästerskåp? Swedols och Verktygsbodens också?
Bengt
Det var riktigt bra pris - är beställt nufelix83 wrote:http://www.verktygssats.se/mekanikersat ... 3godU2PHiA
Är detta någon "Budget"-Kamasa, eller är allting av samma höga kvalitet? I sådana fall verkar det ju vara ett bra köp!
Varför är det oanvändbart?HenrikL wrote:Biltemavarningar:
Det lilla blästerskåpet är i princip oanvändbart.
Gäller det alla små blästerskåp? Swedols och Verktygsbodens också?
Bengt
Jag tror det är samma skåp som säljs av de flesta verktygsnasare kring 1500:-. Grundproblemet är att det är alldeles för liten volym i skåpet och för dålig evakuering. Det gör att skåpet fylls av damm på nolltid och sikten blir obefintlig. Dessutom tätar inte locket, så utsidan av glaset dammar igen. Belysningen är också för klen och slangarna som ingår hårda och motsträviga.gtBen wrote:Gäller det alla små blästerskåp? Swedols och Verktygsbodens också?
911 1977
viewtopic.php?t=2351
viewtopic.php?t=2351
- Christoffer E
- Posts: 278
- Joined: Mon May 26, 2008 11:07 am
- Location: Stockholm
- Contact:
felix83 wrote:Förmodligen så har vi etablerat gränsen för mognad, då jag endast är 26 (i alla fall i tio dagar till). Och det lyser igenom när det kommer till åsikterna om Biltema.
Jag böjer mig för den samlade erfarenheten och reviderar mina åsikter efter denna. Skönt att höra att man kan köpa de lösa delarna på tidigare nämnda affär, så slipper man ruinera sig på dyrare verktyg.
Edit: Googlade runt lite och hittade detta:
http://www.verktygssats.se/mekanikersat ... 3godU2PHiA
Är detta någon "Budget"-Kamasa, eller är allting av samma höga kvalitet? I sådana fall verkar det ju vara ett bra köp!
Stort tack för tipset om denna verktygssats Felix. Jag hämtade mitt ex. hos Schenkers utlämningsställe idag. Klockrent att handla hos verktygssats.se.
Detta är inte någon billighetssats utan har Kamasas normala kvalitet.
Skönt att höra, för jag kunde inte heller hålla mig utan beställde en. Har dock inte hunnit hämta ut den. Måste säga att jag är mycket mponerad av leveranstiden. Jag beställde min sent på eftermiddagen i måndags (den 1:a) och fick besked om att den fanns att hämta igår (den 3:e).Martin M. wrote:Detta är inte någon billighetssats utan har Kamasas normala kvalitet.
/Felix
911 SC coupe -82
Triumph Street Triple RS -17
924 Targa -77 (såld)
Instagram: @orebro.classics
911 SC coupe -82
Triumph Street Triple RS -17
924 Targa -77 (såld)
Instagram: @orebro.classics