Byte av kromlister under bakrutan av 911 targa

Forumet för de tekniska frågorna.
Post Reply
User avatar
lage lindfors
Posts: 23
Joined: Wed Nov 11, 2009 2:15 pm

Byte av kromlister under bakrutan av 911 targa

Post by lage lindfors »

Hur gör man för att byta kromlisterna. Måste man ta tort bakrutan och targabågen. I så fall hur gör man detta på bästa sätt.

Lage
jsoderbe
Posts: 642
Joined: Sat Feb 14, 2009 3:22 pm

Post by jsoderbe »

Hej Lage,

ja, du måste ta bort först targabågen och sedan bakrutan. Du kommer inte åt skruvarna till listerna annars. Eller det är möjligt att du gör det om du förstör bakrutelisten men den är dyr.... :shock:

Targabågen tar du lättast bort så här: Två skruvar underifrån i framkant på hjulhuset, som måste skruvas bort. Sedan tar du bort bakre gummilisten till targatak/sidorutor. Under där sitter mängder med små korta skruvar som måste bort. Sedan är det bara att lyfta av bågen.

Rutan är krånglig, och dessutom livsfarlig om man skulle spräcka den. Fråga hur jag vet! :roll: Börja med att ta bort klädseln på hatthyllan, samt listerna på insidan, och viktigast av allt: klämlisterna som sitter mitt på gummilisten måste bort! Sedan börjar du pilla på insidan, och trycker försiktigt (från insidan) gummilisten över kanten, med en skruvmejsel eller liknande, centimeter för centimeter. Men var försiktig!

Det går fortare än man tror, skulle tippa att rutan är borta på 2 timmar, och sedan kanske du behöver det dubbla för att få dit den.

Det tråkiga är att man ofta brukar hitta rost under gummilisten, i värsta fall inifrån hjulhuset.


Mvh Johan
User avatar
tigerman67
Posts: 434
Joined: Mon Aug 15, 2005 12:28 pm
Location: Luleå

Post by tigerman67 »

jsoderbe wrote:Rutan är krånglig, och dessutom livsfarlig om man skulle spräcka den. Fråga hur jag vet! :roll:
Men skulle du ha sönder rutan behöver du inte oroa dig för att få tag på en ersättare, jag har en -73 ruta som ligger och skräpar ;)

Jag tryckte f.ö. ut rutan på min bil med fötterna, precis som man brukar med alla andra rutor, och det gick alldeles utmärkt. Men jag kanske bara hade tur?

MVH Jonas
Jonas Thiger
997 turbo -09
jsoderbe
Posts: 642
Joined: Sat Feb 14, 2009 3:22 pm

Post by jsoderbe »

Ouch :shock: med fötterna? Nu när jag tänker på det kanske det är en riktigt bra idé, men jag skulle åtminstone pilla över listen på bak-kanten för att minska trycket som behövs.

Jag förstörde min ruta när jag stötte den i betong-golvet, mycket svagt, den vinglade till så ena kanten stötte i lite svagt och då exploderade hela rutan i en miljon bitar. Efter det har jag lärt mit att aldrig, aldrig hantera rutan utan att ha den tjocka gummilisten kvar på rutan som skydd.

Jag ska precis göra tvärt om, dvs montera ihop hela härligheten efter att ha kromat om listerna. Det ska bli mycket spännande att se hur jag får dit rutan igen!


Mvh Johan
User avatar
MagnusW
Posts: 3009
Joined: Thu Aug 28, 2008 3:18 pm
Location: Älvsjö

Post by MagnusW »

Är gummilisten inget att ha så är det väl enklare att skära längs med rutan först och bara plocka ut rutan.
/Magnus Wennerberg,
911 Targa -77.
911T Coupe -69.
924 -79
931 -79
User avatar
lage lindfors
Posts: 23
Joined: Wed Nov 11, 2009 2:15 pm

Post by lage lindfors »

Tack Johan och Magnus,

Bra information men jag vet inte om jag törs ta bort rutan efter alla varningar.


Lage
User avatar
tigerman67
Posts: 434
Joined: Mon Aug 15, 2005 12:28 pm
Location: Luleå

Post by tigerman67 »

Om du håller på med minsta form av renovering så ta bort rutan. Så besvärligt är det inte! Se bara till att vara två personer när du jobbar, man måste ha tillgång till minst 4 händer.

MVH Jonas
User avatar
lage lindfors
Posts: 23
Joined: Wed Nov 11, 2009 2:15 pm

Post by lage lindfors »

Vet någon var man kan få listerna omkromade?
Lage
Post Reply