Mekaniska eller olje hydraliska kamkedjesträckare...?

Forumet för de tekniska frågorna.
Post Reply
User avatar
RS Jesper
Posts: 178
Joined: Sun Feb 24, 2008 5:13 pm
Location: Amsterdam

Mekaniska eller olje hydraliska kamkedjesträckare...?

Post by RS Jesper »

Ni som är tekniskt bevandrade här på forumet, kan ni hjälpa till med att kartlägga för och nackdelar med mekaniska resp hydraliska kamkedjesträckare till early motorer...? Tacksam för hjälp!

Mvh/J
Last edited by RS Jesper on Tue Aug 31, 2010 5:18 pm, edited 1 time in total.
Carrera RS-73
Citroën 2CV Sahara
Subaru WRX STI
User avatar
blomman
Posts: 322
Joined: Sat Jul 05, 2008 10:44 pm

Post by blomman »

jonas

-------------------------------------------
911 sc 1978 Lindgrön *såld*
911 gt3 cs-00 *såld*
911 Carrera RS 1992 sternrubin
Cayman GT4 CS -16 fabrikstävlingsbil
914 3.0 -74
User avatar
RS Jesper
Posts: 178
Joined: Sun Feb 24, 2008 5:13 pm
Location: Amsterdam

Post by RS Jesper »

Tack jag har tidigare läst denna tråd men det handlar mer om montering och renovering, den handlar inte så mycket om för resp nackdelar med repektive system.
Har dock idag pratat med gamla Porsche rävar om detta ämne, och de verkar vara ense.
Att uppgradera till oljetrycks baserade hydraliska sträckare, var ett "mode" som gjordes på äldre bilar under 80/90-talet samband med att dessa blev standard på 3,2 Carrera 1984.
Det nya baserades på att man använde bilen realtivt mycket, men att på de äldre 911 som användes ytterst begränsat så passade de gamla sträckarna bättre.
Att renovera befintliga eller köpa nya, berodde lite på ägarens ekonomi.
Dessutom med tanke på att bilarnas värde har ökat, bygger många tillbaka de bilar som "uppgraderats" till sträckare utav den gamla typen, för att de nya systemet inte ser tidsenligt ut i motorrummet. Plus att uppgraderingen var lite "överkurs"..
Jag är självl lite inne på att bygga tillbaka till original utförandet.

Finns det fler synpunkter i detta ämne?

J
Carrera RS-73
Citroën 2CV Sahara
Subaru WRX STI
User avatar
MagnusW
Posts: 3009
Joined: Thu Aug 28, 2008 3:18 pm
Location: Älvsjö

Post by MagnusW »

Finns väl ingen större tvekan om att de hydraliska är bättre. Jag skulle nog renovera de "mekaniska" om jag hade såna, men att bygga tillbaka från hydraliska till mekaniska, då ska man nog vara ruskigt original nördig....
/Magnus Wennerberg,
911 Targa -77.
911T Coupe -69.
924 -79
931 -79
User avatar
RS Jesper
Posts: 178
Joined: Sun Feb 24, 2008 5:13 pm
Location: Amsterdam

Post by RS Jesper »

Såå original nördig är jag inte, att jag skulle riva ut dom enbart för "looken" i motorutrymmet. Däremot i samband med helrenovering utav motorn, att då bygga tillbaka till original utförandet.
J
Carrera RS-73
Citroën 2CV Sahara
Subaru WRX STI
User avatar
blomman
Posts: 322
Joined: Sat Jul 05, 2008 10:44 pm

Post by blomman »

mina är renoverade vid 6000mil, nu har bilen gått 8800mil och de ska renoveras med 6000mils intervall om jag inte har fel. Jag funderade lite på förrut om att byta till de nyare, mest efter att ha läst alla amerikaners inlägg om hur farligt det är att inte ha de nya.

Efter ett prat med Perry om detta är jag inte ett dugg orolig. Han säger ungefär samma sak som de som är för de mekaniska i tråden jag länkade till.
jonas

-------------------------------------------
911 sc 1978 Lindgrön *såld*
911 gt3 cs-00 *såld*
911 Carrera RS 1992 sternrubin
Cayman GT4 CS -16 fabrikstävlingsbil
914 3.0 -74
Johannes
Posts: 2114
Joined: Sun Oct 09, 2005 11:04 am

Post by Johannes »

Egentligen är frågan fel väckt som det brukar heta på sammanträden.

Det är 3.2 orna som skulle byggas om till mekaniska.


Om något händer med oljetrycket så rasar hela motorn med de hydrauliska. Enligt min mening är det absolut inget att ha.

Den gamla typen med ett mekaniskt stopp användes alltid förr i tiden på dyra racemotorer. För 30 år sedan kostade det ungefär 1000 sek per häst och det var många hästar så det blev dyrt på en rallycrossmotor.

De nya så kallade hydrauliska var nog mest en marknadsföringsåtgärd för att få bukt med myten om dåliga mekaniska sträckare med hydraulisk stötdämpning. De kostar betydligt mer och är definitivt sämre samt kan medföra tämligen höga kostnader vid haveri.
User avatar
MagnusW
Posts: 3009
Joined: Thu Aug 28, 2008 3:18 pm
Location: Älvsjö

Post by MagnusW »

Johannes wrote: Om något händer med oljetrycket så rasar hela motorn med de hydrauliska. Enligt min mening är det absolut inget att ha.
Nja, det stämmer väl ändå inte. Bara för att man tappar oljetryck så blir inte sträckarna slappa. Oljetrycket är ju mest där för att hålla spänn om packningarna skulle fallera och oljan försvinna som på en mekanisk.

Hade mina hydrauliska borta nyss och fick använda skruvstädet för att trycka ihop dom och få in pinnen.

Tappar man oljetrycket så har man nog andra problem i motorn innan sträckarna slaknar.

Men det är klart, även de hydrauliska kan fallera.
/Magnus Wennerberg,
911 Targa -77.
911T Coupe -69.
924 -79
931 -79
User avatar
blomman
Posts: 322
Joined: Sat Jul 05, 2008 10:44 pm

Post by blomman »

Det fanns en tid då man tyckte att allt nytt måste vara bättre. Ju nyare ju bättre. Sen går det några år och både det som var nytt samt det som var gammalt är gammalt, och det är först då man ser om det nya verkligen var bättre.
Idag är vi inne i en tid då man tycker att saker var bättre förr.
Man tittar på de gamla original köksluckorna av massivt trä och funderar på att renovera dem medans spånskiveluckorna från 99 är totalt förstörda.
Man anser att gamla hus äv välbyggda medan nya hus är skit.
Likadant med gamla porschar jämfört med nytt.

Kanske samma sak med sträckarna, jag vet inte.
jonas

-------------------------------------------
911 sc 1978 Lindgrön *såld*
911 gt3 cs-00 *såld*
911 Carrera RS 1992 sternrubin
Cayman GT4 CS -16 fabrikstävlingsbil
914 3.0 -74
User avatar
MagnusW
Posts: 3009
Joined: Thu Aug 28, 2008 3:18 pm
Location: Älvsjö

Post by MagnusW »

Vad man ska uppdatera är armarna till kedjesträckarhjulet till versionen med den breda bussningen. Tror dom kom tidigt 80-tal innan Carreran.
Det spekuleras i att det var armarna med den mindre bussningen som hade ihjäl de tidiga sträckarna.
/Magnus Wennerberg,
911 Targa -77.
911T Coupe -69.
924 -79
931 -79
Johannes
Posts: 2114
Joined: Sun Oct 09, 2005 11:04 am

Post by Johannes »

Om oljetrycket försvinner så har man inte större problem. Det första som havererar i en motor är alltid vevlagret generellt sett. Där är krafterna störst. Att öppna en motor, köpa en packningssats och slipa en vev eller köpa en ny om den redan är slipad och montera nya lager är inte speciellt dyrt i sammanhanget.


De hydrauliska sträckarna har en grundspänning av en fjäder. Det finns ingen hydraultätning eftersom motorolja fylls på hela tiden. Således behöver de ej luftas eftersom luften i oljan evakueras via en gänga.


Om kedjesträckaren inte förmår att hålla ventilerna från kolvarna så har man garanterat problem. vilka varierar något mellan motorerna.

1 man kröker en ventil

2 man slår av en vipparm - detta är det bästa scenariot. De gamla gjurna svaga vipporna är väldigt bra i det avseendet. De fungerar som en brytpinne.

3. Man kan kröka vevstakar, spräcka kolvar, skada veven och och...

En gammaldags så kallad mekanisk sträckare kompletterad med en hydra stopp för 25 kronor löser garanterat alla dessa problem. Den lösningen vågar jag påstå att man hittade i alla riktigt dyra tävlingsmotorer på den tiden det begav sig.
Post Reply