Insatsgängor i motorblock
Insatsgängor i motorblock
Hej,
Håller på att renovera min 2,0 motor och undrar några saker.
1. Måste/bör man montera insatsgängor vid cylinderbultarna?
2. Ska vipparmsaxeln gå lätt att montera i kamhuset, för att sen spännas med expanderkonan?
3. Måste/bör skenorna som kedjorna åker på, bytas? De är svarta och hela.
Mvh
Loffe
Håller på att renovera min 2,0 motor och undrar några saker.
1. Måste/bör man montera insatsgängor vid cylinderbultarna?
2. Ska vipparmsaxeln gå lätt att montera i kamhuset, för att sen spännas med expanderkonan?
3. Måste/bör skenorna som kedjorna åker på, bytas? De är svarta och hela.
Mvh
Loffe
Re: Insatsgängor i motorblock
Varför chansa? De är billiga... Köpte mina hos Ferdinand, fick dem på två dagar.loffe911 wrote:Hej,
3. Måste/bör skenorna som kedjorna åker på, bytas? De är svarta och hela.
Mvh
Loffe
Hej,
1. I Silumin, nej. I standard 2 liter, nej, även om det är magnesium. Problemet med ryckta pinnbultar kommer när man går upp i volym eller trimmar hårt. Beror alltså på vad du skall göra. Vid magnesium och 160+ skulle jag nog sätta dit "dovelpins".
2. Ja.
3. byt kedjor och renovera sträckare!
Lycka till! Jag tittade i boken 101 Projekt och den hade en ganska bra genomgång i hur man sätter samman en motor. Annars är Bruce Andersons bok toppen.
Pär
1. I Silumin, nej. I standard 2 liter, nej, även om det är magnesium. Problemet med ryckta pinnbultar kommer när man går upp i volym eller trimmar hårt. Beror alltså på vad du skall göra. Vid magnesium och 160+ skulle jag nog sätta dit "dovelpins".
2. Ja.
3. byt kedjor och renovera sträckare!
Lycka till! Jag tittade i boken 101 Projekt och den hade en ganska bra genomgång i hur man sätter samman en motor. Annars är Bruce Andersons bok toppen.
Pär
Carrera 2.7 RS -73 lwt Silver replika på 1979 SC
E Coupé -73 Dalmtian blue (orginal brux)
A6 -98 Dunkelblau
E Coupé -73 Dalmtian blue (orginal brux)
A6 -98 Dunkelblau
- tigerman67
- Posts: 434
- Joined: Mon Aug 15, 2005 12:28 pm
- Location: Luleå
1. Inte så vitt jag vet om du har alublock. Men det finns säkert andra som vet bättre.
2. Ja, du kan trycka in dem med fingrarna, sedan spänns de fast av excentern. Men du bör inte känna något glapp före inspänning. Jag har f.ö. varit med om på tre olika maskiner (med tre olika montörer) att en axel börjat krypa ut i samband med körning, vid ett tillfälle med spektakulärt oljespill och en tappad vipparm som följd. Så jag rekommenderar att göra det till en vana att kolla läget på dem i samband med ventiljustering, att ingen axel flyttats ur sitt läge.
3. Som Sven påpekar, de är inte dyra så det är lika bra att byta. Notera, det ska sitta fem svarta och en brun.
2. Ja, du kan trycka in dem med fingrarna, sedan spänns de fast av excentern. Men du bör inte känna något glapp före inspänning. Jag har f.ö. varit med om på tre olika maskiner (med tre olika montörer) att en axel börjat krypa ut i samband med körning, vid ett tillfälle med spektakulärt oljespill och en tappad vipparm som följd. Så jag rekommenderar att göra det till en vana att kolla läget på dem i samband med ventiljustering, att ingen axel flyttats ur sitt läge.
3. Som Sven påpekar, de är inte dyra så det är lika bra att byta. Notera, det ska sitta fem svarta och en brun.
Jonas Thiger
997 turbo -09
997 turbo -09
Gänginsatser blir alltid starkare om det finns gods att sätta dem i. Det är av kostnadsskäl som de inte monteras i alla lägen.
Helicoil midgrip är verkligt fina saker. Det är de där med en trekantig tråd i mitten.
Varför skall den geniala skruven med konor i brickorna lossna? För dåligt draget? Den skall dras med 15 Nm vill jag minnas och hjulen med 13 som referens.
Det finns olika varianter på axeln. Och på tävlingsmaskinerna satt det en extra gummipackning.
De allra äldsta motorerna 65 och 66 tror jag har 5 mm skruv innan det blev 6 mm. med den grövre skruven går det att dra betydligt hårdare.
Helicoil midgrip är verkligt fina saker. Det är de där med en trekantig tråd i mitten.
Varför skall den geniala skruven med konor i brickorna lossna? För dåligt draget? Den skall dras med 15 Nm vill jag minnas och hjulen med 13 som referens.
Det finns olika varianter på axeln. Och på tävlingsmaskinerna satt det en extra gummipackning.
De allra äldsta motorerna 65 och 66 tror jag har 5 mm skruv innan det blev 6 mm. med den grövre skruven går det att dra betydligt hårdare.
- tigerman67
- Posts: 434
- Joined: Mon Aug 15, 2005 12:28 pm
- Location: Luleå
Kanske bör förtydliga att de motorer jag sett med utkrupna axlar har haft skruvar och muttrar kvar. Hela kalaset har dragit iväg från sitt läge. Fråga mig inte varför de krupit ut, men en av motorerna var ihopskruvad av Perry så jag förutsätter att den var monterad med korrekt moment, de övriga två av för mig okända personer.
MVH Jonas
MVH Jonas
Tror det är loctite 571 som du ska använda. Använd inte vanlig silikon på tub. Det som sticker ut och kan släppa från silikon kan vandra runt i motorn och täppa till oljekanaler medan den andra typen endast härdar i slutna utrymmen och det som sticker ut löses upp och blandas med oljan.
Loctite finns på bla mekonomen och är orange till färgen. Tror även det finns en blå varitant som heter Hylomar som är samma koncept. Loctite 571 använde jag vid montering av kamhus mot toppar av denna anledning och bör vara samma vid blockhalvorna.
Lycka till!
Loctite finns på bla mekonomen och är orange till färgen. Tror även det finns en blå varitant som heter Hylomar som är samma koncept. Loctite 571 använde jag vid montering av kamhus mot toppar av denna anledning och bör vara samma vid blockhalvorna.
Lycka till!
Christer
914 (6)
993 C2
914 (6)
993 C2
Loctite 571 är vad Porsche använde.loffe911 wrote:Ska nu sätta ihop blockhalvorna. Ska man använda packningsmassa eller bara att trycka ihop?
Någon speciell packningsmassa/fabrikat i så fall?
/Loffe
Problemet är att det härdar snabbt så man måste vara rysligt snabb att montera ihop allting.
Efter att ha läst på PelicanParts, så rekommenderar motorbyggarna (proffsen alltså, inte amatörerna) där att använda 571 vid lagerbanorna och Threebond 1194 (ersätter threebond 1104) på "ytterkanten".
Dessutom så är 1194 bättre än 571 på att täta mindre imperfektioner.
Jag läste att -92 så skickades 4% av alla motorer tillbaka pga oljeläckage vid dynokörningen (på fabriken). Det var med helt nya delar och erfaren personal.
/Magnus Wennerberg,
911 Targa -77.
911T Coupe -69.
924 -79
931 -79
911 Targa -77.
911T Coupe -69.
924 -79
931 -79
Nja, det vet jag faktist inte.loffe911 wrote:Ska lagerbanorna fästas med "klister" också? Jag har bara oljat in lagerskålarna och tryckt fast lagerhalvorna.
Finns det risk att de snurrar med?
/Loffe
Jag menade blockhalvs-ytorna som är vid lagerhalvorna. Vet inte vad det kallas. Det är ju inte nödvändigt att ha något där egentligen för det läcker ju inte någonstans. Däremot hjälper det till att klistra ihop halvorna och göra blocket styvare runt vexaxeln. Säger dom.
/Magnus Wennerberg,
911 Targa -77.
911T Coupe -69.
924 -79
931 -79
911 Targa -77.
911T Coupe -69.
924 -79
931 -79
Ja, det säljs nog inte i Sverige. Jag köpte 2 tuber från England.christerL wrote:Threebond 1194 verkar vara bra om man söker på det, men inga svenska träffar så lägg gärna ut var du hittar det någonstans så andra lättare kan hitta om det behövs. Verkar vara motorcykelverkstäder som kan ha sånt. Har sålts som "yamabond" och Kawabond" bla.
Jag har en oanvänd tub om någon vill köpa den för självkostnadspris, en tub räcker nog till flera motorer...
Det rekommenderas också att användas mellan topp och kamhus, där fabriken använde 571. Det var till det jag köpte den.
Edit: självkostnadspris skulle hamna på 260kr för en 200g tub.
/Magnus Wennerberg,
911 Targa -77.
911T Coupe -69.
924 -79
931 -79
911 Targa -77.
911T Coupe -69.
924 -79
931 -79
Detta kan vara läsvärt:
http://forums.pelicanparts.com/911-engi ... hread.html
Loctite 574 var det Porsche använde inte 571.
http://forums.pelicanparts.com/911-engi ... hread.html
Loctite 574 var det Porsche använde inte 571.
/Magnus Wennerberg,
911 Targa -77.
911T Coupe -69.
924 -79
931 -79
911 Targa -77.
911T Coupe -69.
924 -79
931 -79
ok.loffe911 wrote:Jag menade cylinderbultarna.
/Loffe
Hur menar du släppt, följde de med ut med insex muttrarna eller är de utdragna ur blocket?
Har de bara blivit utskruvade så använd stark loctite, typ 271. De ska sitta tajt i gängorna.
Du vet att de ska sitta iskruvade till en specifik höjd, 135mm? Det för att insexmuttrarna inte ska bottna eller ha för lite att bita i.
Har skruvarna blivit utdragna behöver man insattsgängor, inte helicoil eller liknande som har en expanderande kraft, utan något som har en större grov gänga, typ Time-Cert. Har man såna ska man följa deras rekommendationer gällande loctite.
/Magnus Wennerberg,
911 Targa -77.
911T Coupe -69.
924 -79
931 -79
911 Targa -77.
911T Coupe -69.
924 -79
931 -79
Inte helicoil?
Vad är detta för rappakalja? Vid nykonstruktion i alugods använder man helicoil om man har råd. Annars slarvar man och gängar direkt i gjutgodset.
En gång i tiden konstruerade jag kolvmaskiner med alusilsystem och vi använde alltid helicoil då det behövdes. Förvisso var det mer avancerad kolv/cylinder teknologi än vad som sitter i Porsches motorer. Bla hade vi korta pinnbultar som gick mot en fläns på cylinderfoten. Då får man ett runt lopp även efter inspänningen. Det får man aldrig med dragstänger. inte för att det egemtligen har så stor betydelse för kolvarna skall inte vara runda de heller. oftast är de dubbelt ovala. Teoretiskt rund brukar den vara på en höjd av ca 10 mm i de flesta aplikationer.
Problematiken med låsvätskor är temperaturen. De brukar kunna pulveriseras vid drift så det gäller att kontrollera den parametern.
Låsvätskor typ Locktite är ganska kortlivade och brukar förvaras i kylskåp. Gammal låsvätska har man igen nytta av.
http://www.loctite.de/cps/rde/xchg/henk ... %3Dfull%7C
Lagerhalvor skall inte klistras - möjligen gör det på prylar som tillverkats i Italien...
Vad är detta för rappakalja? Vid nykonstruktion i alugods använder man helicoil om man har råd. Annars slarvar man och gängar direkt i gjutgodset.
En gång i tiden konstruerade jag kolvmaskiner med alusilsystem och vi använde alltid helicoil då det behövdes. Förvisso var det mer avancerad kolv/cylinder teknologi än vad som sitter i Porsches motorer. Bla hade vi korta pinnbultar som gick mot en fläns på cylinderfoten. Då får man ett runt lopp även efter inspänningen. Det får man aldrig med dragstänger. inte för att det egemtligen har så stor betydelse för kolvarna skall inte vara runda de heller. oftast är de dubbelt ovala. Teoretiskt rund brukar den vara på en höjd av ca 10 mm i de flesta aplikationer.
Problematiken med låsvätskor är temperaturen. De brukar kunna pulveriseras vid drift så det gäller att kontrollera den parametern.
Låsvätskor typ Locktite är ganska kortlivade och brukar förvaras i kylskåp. Gammal låsvätska har man igen nytta av.
http://www.loctite.de/cps/rde/xchg/henk ... %3Dfull%7C
Lagerhalvor skall inte klistras - möjligen gör det på prylar som tillverkats i Italien...