RACERBILAR
Vi stog och häckade i ett garage häromdagen och det kom in en snubbe som ingenting visste om någonting. I nästa andetag frågade han om vi aldrig hade funderat på ferrari istället. Om ingen visste så är det är den där skiten där man skruvar ihop motorblockets halvor och har lagren i för att sedan slipa in dem med en läppdorn eftersom det så dåligt gjort från fabriken...så gjorde man med T-fordar som hade lager av babbits. Fast 328ans tempgivare kommer från VW golf.
När vi ändå var igång som hamnade vi på äldre riktiga grejor som torde platsa under denna tråd.
Efter lite rundsnack drog vi oss till minnes lite olika stories om en av Pickos bilar. Picko visste att han kunde vinna SM på bana men hade ingen bil. Då lär en skåning med känsla för mode ha kommit in i bilden och gjort ett muntligt upplägg om att köpa Pickos bil efter säsongens slut under förutsättning att skåningen fick välja karossfärg och inredning samt att bilen var oskadd. Skåningen lär ha stått med en blomsterkvast och ett kuvert efter sista tävlingen och sedan försvann bilen.
Skåningens namn hade vi på tungan men sen var det stopp förmodligen handlar det om en 68S.
Passar detta in på någon av de tidigaste inläggen? vem vet?
När vi ändå var igång som hamnade vi på äldre riktiga grejor som torde platsa under denna tråd.
Efter lite rundsnack drog vi oss till minnes lite olika stories om en av Pickos bilar. Picko visste att han kunde vinna SM på bana men hade ingen bil. Då lär en skåning med känsla för mode ha kommit in i bilden och gjort ett muntligt upplägg om att köpa Pickos bil efter säsongens slut under förutsättning att skåningen fick välja karossfärg och inredning samt att bilen var oskadd. Skåningen lär ha stått med en blomsterkvast och ett kuvert efter sista tävlingen och sedan försvann bilen.
Skåningens namn hade vi på tungan men sen var det stopp förmodligen handlar det om en 68S.
Passar detta in på någon av de tidigaste inläggen? vem vet?
- tommyrecaro
- Posts: 698
- Joined: Mon Aug 15, 2005 2:45 pm
- Location: Eskilstuna
- Contact:
Johannes wrote:Vi stog och häckade i ett garage häromdagen och det kom in en snubbe som ingenting visste om någonting. I nästa andetag frågade han om vi aldrig hade funderat på ferrari istället. Om ingen visste så är det är den där skiten där man skruvar ihop motorblockets halvor och har lagren i för att sedan slipa in dem med en läppdorn eftersom det så dåligt gjort från fabriken...så gjorde man med T-fordar som hade lager av babbits. Fast 328ans tempgivare kommer från VW golf.
När vi ändå var igång som hamnade vi på äldre riktiga grejor som torde platsa under denna tråd.
Efter lite rundsnack drog vi oss till minnes lite olika stories om en av Pickos bilar. Picko visste att han kunde vinna SM på bana men hade ingen bil. Då lär en skåning med känsla för mode ha kommit in i bilden och gjort ett muntligt upplägg om att köpa Pickos bil efter säsongens slut under förutsättning att skåningen fick välja karossfärg och inredning samt att bilen var oskadd. Skåningen lär ha stått med en blomsterkvast och ett kuvert efter sista tävlingen och sedan försvann bilen.
Skåningens namn hade vi på tungan men sen var det stopp förmodligen handlar det om en 68S.
Passar detta in på någon av de tidigaste inläggen? vem vet?
Hej! Den enda skåning som jag vet både intresserat sig för mode och bilar är Leif Olsen i Malmö, men hans garage har ju alltid varit fullt av Lotus...
Sen har "vi" ju Yngve Rosqvist (Rosqvist Racing) gift med Evy som körde Mercedes i Rally, men höll dom på med mode???
/ Martin
911 IROC kopia -74
964 Turbo 3,6 -93
968 CS -93
Vauxhall VX 220 Turbo -03
E-Type-64
XJ-6 -88
Volvo 850 T-5R T-Gul -95
Noble M12 GTO 3R -04
964 Turbo 3,6 -93
968 CS -93
Vauxhall VX 220 Turbo -03
E-Type-64
XJ-6 -88
Volvo 850 T-5R T-Gul -95
Noble M12 GTO 3R -04
Nu har jag hittat mängder av mina gamla negativ. De här bilderna är alla tagna under helgen Kanonloppet 1970 (då den stora olyckan hände). Jag hade då fattat tycke för fotografering och för första gången lånat min pappas tvåögda Rolleiflex kamera med 6cm x 6cm negativ färgfilm. Jag har nu lärt mig scanna dessa och kan inte låta bli att visa en del i mitt tycke mycket intressanta bilder, mest Porsche. En av bilderna har jag visat förut fast då scannad från gammalt foto. (Vill helst inte att någon vidarebefordrar bilderna utan att fråga mig först).
The hippiecar kördes av Gijs van Lennep. Porsche 917-21. (Har jag visat förut).
Porsche 908. Förare Jürgen Neuhaus.
McLaren M8c. Förare Chris Craft.
Bla Lola T70.
Porsche 917/David Piper o Porsche 908/Ronnie Pettersson
Lola FVC 210/Jocke Bonnier tror jag Porsche 908/Ronnie bakom
3 st 911:or vilka är det?
Pickos Camaro och 911:a
Mustang och gul 911:a
Mercury Cougar! och 911:or
914 och 911:a
Slut med bilder för idag.
The hippiecar kördes av Gijs van Lennep. Porsche 917-21. (Har jag visat förut).
Porsche 908. Förare Jürgen Neuhaus.
McLaren M8c. Förare Chris Craft.
Bla Lola T70.
Porsche 917/David Piper o Porsche 908/Ronnie Pettersson
Lola FVC 210/Jocke Bonnier tror jag Porsche 908/Ronnie bakom
3 st 911:or vilka är det?
Pickos Camaro och 911:a
Mustang och gul 911:a
Mercury Cougar! och 911:or
914 och 911:a
Slut med bilder för idag.
Bernard Lohr
-72/73 911 S/T Replika (white)
-65 356 SC Coupé (white)
-04 911 4S Convertible (bluemetallic)
-13 Audi S6 Avant
-71 Dodge Challenger R/T
-72/73 911 S/T Replika (white)
-65 356 SC Coupé (white)
-04 911 4S Convertible (bluemetallic)
-13 Audi S6 Avant
-71 Dodge Challenger R/T
- Stjärtmotor
- Posts: 76
- Joined: Sat Sep 19, 2009 12:39 am
- Location: Uppsala
- Contact:
För dom som gillar Early 911 med rallyutrustning.
http://www.early911sregistry.org/forum/ ... hp?t=37050
http://www.early911sregistry.org/forum/ ... hp?t=37050
KAK-Rallyt 1972 Waldegård/Helmer kom tvåa efter Stig Blomqvist.
Waldegård/Helmer KAK Rallyt 1970 1 plats.
Waldegård gör reklam för Koni stötdämpare, bilen på fotot är den 911T (TR) som han vann KAK-Rallty med 1968.
Här är min länk till early911s registry i USA med mer bilder på rally Porschar om ni orkar titta.
http://www.early911sregistry.org/forums ... orsche-911
Thomas
Mer bilder
Tjena alla.
Jag är ny på detta forum. ja någon gång måste man börja.
Det började med att den nya ägaren till min gamla 73 RS ringde och ville veta om jag hade någon action bild liggandes, letade igenom arkivet men fann inget foto, har man flyttat samt bytt ut tanten så kan det bli problem.
Men nu htttade jag några andra foton, bla på min gamla 65 911. ex Nippe Rodeblad , ex Gino Waldner, Nu har Wickström den. hittade även några bilder på mina gamla tävlingbilar som jag även skrotade, har ansökt hos Transport styrelsen om att få tillgång till reg papperna en gång till.
Vem vet kanske det går vägen..
MVH
Hans Lundström
Ps. kanske någon har några gamla foton från SSK tiden -78 då jag tävlade med en Carrera RS-73
Jag är ny på detta forum. ja någon gång måste man börja.
Det började med att den nya ägaren till min gamla 73 RS ringde och ville veta om jag hade någon action bild liggandes, letade igenom arkivet men fann inget foto, har man flyttat samt bytt ut tanten så kan det bli problem.
Men nu htttade jag några andra foton, bla på min gamla 65 911. ex Nippe Rodeblad , ex Gino Waldner, Nu har Wickström den. hittade även några bilder på mina gamla tävlingbilar som jag även skrotade, har ansökt hos Transport styrelsen om att få tillgång till reg papperna en gång till.
Vem vet kanske det går vägen..
MVH
Hans Lundström
Ps. kanske någon har några gamla foton från SSK tiden -78 då jag tävlade med en Carrera RS-73
Härliga bilder Hans,
Här är ett par bilder på en Porsche 904 en modell som det inte fanns så många av i Sverige. Det här är den som Hans Radefalk krockade med i Västkustloppet 1964 och sedan försvann från tävlingsbanorna. Hösten 1970 fanns den till salu i Stockholm igen. Den köptes av den välkända Porscheföraren Sten Hillgard. Han körde SSK-tävlingar med bilen 1972. Bilen skadades vid en brand på Kinnekulle 1972. Men lagades till säsongen 1973, bilen hade då en 2,4 liters motor på 240 hk, ventilerade bromsar från en porsche 917, 10 tums fälgar bak ock 8 tums fram.
1972
1972
Här är ett par bilder på en Porsche 904 en modell som det inte fanns så många av i Sverige. Det här är den som Hans Radefalk krockade med i Västkustloppet 1964 och sedan försvann från tävlingsbanorna. Hösten 1970 fanns den till salu i Stockholm igen. Den köptes av den välkända Porscheföraren Sten Hillgard. Han körde SSK-tävlingar med bilen 1972. Bilen skadades vid en brand på Kinnekulle 1972. Men lagades till säsongen 1973, bilen hade då en 2,4 liters motor på 240 hk, ventilerade bromsar från en porsche 917, 10 tums fälgar bak ock 8 tums fram.
1972
1972
Här är lite mer info om gamla svenska rallybilar. 911L tävlade 1968-69 i Sverige i grupp 2. Våren 1968 tog Scania-Vabis hem två bilar och de fick reg nummer BB 4200 och BB 4300 och de kördes av Waldegård/Helmer och Andersson/Svedberg. En tredje bil registrerades jan/1969. Den bilen hade nummer BB 3020 och kördes 1969 av Waldegård och Åke Andersson och även i KAK-rallyt jan/1970 av Ronnie Peterson. BB4200 köptes av Leif Nilsson som körde bilen i olika rallyn 1969. Bilen är idag renoverad och ser ut som den gjorde 1968. Även BB 4300 är renoverad och körs i olika rallyn. Förra året med Waldegård/Sylvan i Monte Carlo Classic och i år skall Åke "Bryggarn" Andersson köra bilen i Monte Carlo Classic i januari. BB 3020 blev privatbil efter rallytiden. Den finns kvar hos samme ägare sen 1982 och är renoverad. En fjärde bil köptes av Lars Nyström april 1968 och hade reg nummer BB 4151. Han är rallyförare från Rimbo och tävlade med bilen 1968 och 1969. Bilen användes inte under två år. Bilen såldes hösten 1971 till rallyföraren Sven-Erik Svensson Norrköpings MK som 1972 tävlade med bilen i Vlata-rallyt i Tjeckoslovakien och det östtyska DDR-rallyt. Den startade även en sista gång i Firestone rallyt i Spanien 1973. I samma rally debuterade Lancia Stratos och 2 st 911RS och en 911ST fanns med i startfältet. Kartläsare under dessa tre rallyn var Hans Sylvan som fortfarande åker rally, nu i januari med Åke "Bryggarn" Andersson i Monte Carlo. Det måste ha varit sista gången en så gammal 911 från Sverige startade i ett riktigt rally. Även den bilen BB 4151 finns kvar.
Bilarna hade rallymotor som hette 901-30 och fanns i 28 911L tävlingbilar som byggdes 1968. Idag finns 10 kända bilar kvar i världen. Tyvärr finns nog inte många av den motortypen kvar så titta i era bilar om ni har en motor som börjar på 388XXXX så har ni en raritet sittande i Porschen. Har gjort en sida som handlar om 911L och 901-30 motorn på Early 911S i USA, länkar med den om ni vill titta.
BB 4200 Waldegård/Helmer
BB 4200 Andersson/Svedberg
BB 3020 Waldegård/Helmer
Nyström/Svensk
Länk till Porsche 911L 1968 racing/rally cars with 901-30 engine
http://www.early911sregistry.org/forums ... cing-Rally
Bilarna hade rallymotor som hette 901-30 och fanns i 28 911L tävlingbilar som byggdes 1968. Idag finns 10 kända bilar kvar i världen. Tyvärr finns nog inte många av den motortypen kvar så titta i era bilar om ni har en motor som börjar på 388XXXX så har ni en raritet sittande i Porschen. Har gjort en sida som handlar om 911L och 901-30 motorn på Early 911S i USA, länkar med den om ni vill titta.
BB 4200 Waldegård/Helmer
BB 4200 Andersson/Svedberg
BB 3020 Waldegård/Helmer
Nyström/Svensk
Länk till Porsche 911L 1968 racing/rally cars with 901-30 engine
http://www.early911sregistry.org/forums ... cing-Rally
En kul modell!
Förmodligen har det funnits fler än så. Fast kanske inte byggda i samma nummerserie. Fast det är troligtvis inte många beställda. Alternativt efterutrustade
Detta är den motor som ibland kallas för R. Beteckningen är 2000 R. Som tillvla kallades ett paket för M-Nr. 9552 och kostade DM 2100 extra. Då ingick även en del krafs som rallystolar, konis, krängare runt om etc.
M 9541 0ch M 9542 gick det att komplettera med utan kostnad. Minus 25 kg och väck med ljuddämpning och underredsmassa.
till 901/30 gick det även att beställa ett sportkit för effekt ökning från 150 till 160 hk. Det är förgasarmunstycken och en oljefälla gjord av en spolarvätskeburk från SWF, (den är verkligen dyr som reservdel på skroten - nån tusenlapp för en skitig plastburk...)
Motorn har kolvar och kammar från den vanliga S modellen samt IDS förgasare med annan bestyckning och svart motorkåpa.
Sportkoppling, en variant mellan S och carrera six.
Allt enligt Porsche W 351-01-300-07-68 som skriften heter.
Förmodligen har det funnits fler än så. Fast kanske inte byggda i samma nummerserie. Fast det är troligtvis inte många beställda. Alternativt efterutrustade
Detta är den motor som ibland kallas för R. Beteckningen är 2000 R. Som tillvla kallades ett paket för M-Nr. 9552 och kostade DM 2100 extra. Då ingick även en del krafs som rallystolar, konis, krängare runt om etc.
M 9541 0ch M 9542 gick det att komplettera med utan kostnad. Minus 25 kg och väck med ljuddämpning och underredsmassa.
till 901/30 gick det även att beställa ett sportkit för effekt ökning från 150 till 160 hk. Det är förgasarmunstycken och en oljefälla gjord av en spolarvätskeburk från SWF, (den är verkligen dyr som reservdel på skroten - nån tusenlapp för en skitig plastburk...)
Motorn har kolvar och kammar från den vanliga S modellen samt IDS förgasare med annan bestyckning och svart motorkåpa.
Sportkoppling, en variant mellan S och carrera six.
Allt enligt Porsche W 351-01-300-07-68 som skriften heter.
Här är en länk om Hammarlunds Porschen Carrera Abarth var den finns idag.
http://www.excellence-mag.com/issues/18 ... ght?page=4
Här är några av bilderna jag har fått låna av rallyföraren och kartläsare Lennart Svensk från Rimbo. Han åkte både med 911 och 912 även VW och Opel. Lägger ut mer bilder längre fram.
Thomas
Lars Nyström/Lennart Svensk Porsche 911L.
Lennart Svensk.
Albin Griberg/Lennart Svensk Porsche 912 Rally Bore 1967.
Thomas
Lars Nyström/Lennart Svensk Porsche 911L.
Lennart Svensk.
Albin Griberg/Lennart Svensk Porsche 912 Rally Bore 1967.
Här lit mer bilder.
Bengt Söderström Ford och Åke Andersson Porsche 911 Gulf Rally 1967.
Lennart Svensk med sin VW.
Porsche 912 tävlade i Grupp 1.
Nyström/Svensk.
Waldegård kollar Nyströms Porsche 911L, läcker Gulf jacka Waldegård har.
Albin Griberg i sin 912.
Lennart Svensk ställer förgasare. Gulf Rallyt 1968.
Åke Anderssons Porsche. Gulf Rallyt 1968.
Bengt Söderström Ford och Åke Andersson Porsche 911 Gulf Rally 1967.
Lennart Svensk med sin VW.
Porsche 912 tävlade i Grupp 1.
Nyström/Svensk.
Waldegård kollar Nyströms Porsche 911L, läcker Gulf jacka Waldegård har.
Albin Griberg i sin 912.
Lennart Svensk ställer förgasare. Gulf Rallyt 1968.
Åke Anderssons Porsche. Gulf Rallyt 1968.
Tekniska Museet i Stockholm.
På väg mot starten i Warzawa.
Polenfärjan.
Lucas Andersson rally garage.
I år är det Åke "Bryggaren" Andersson som kör Porschen i rallyt, samma bil som han vann Gulf rallyt 1968 i England.
Länk KAKhttp://www.kak.se/index.php?page=2&id=10&oid=69
Länk http://www.sportscardigest.com/monte-ca ... formation/
Thomas.
- Jesper von Wowern
- Posts: 135
- Joined: Tue Sep 06, 2005 8:44 pm
- Location: Vellinge