Jag har satt in en voltmätare för att kontrollera batterispänningen. När jag kör en längre tid med ca 3500 varv visar mätaren 16 V. 2000 varv ger 14 V. Med motorn avstängd visar batterierna en spänning på strax under 13 V.
Är dessa värden normalt? Hur hög laddningsspänning tål grejerna?
//Hasse
Generatorns laddningsspänning
- Hasse Targa 72
- Posts: 261
- Joined: Wed Aug 24, 2005 8:23 pm
- Location: Upplands Väsby
Generatorns laddningsspänning
Porsche 911 T Targa 1972 Signalgul
-
- Posts: 196
- Joined: Wed Mar 25, 2009 8:30 pm
- Location: Smögen
- Contact:
- Hasse Targa 72
- Posts: 261
- Joined: Wed Aug 24, 2005 8:23 pm
- Location: Upplands Väsby
Meca 150 kr
Jag köpte ett laddrelä på Meca allmänt Bosch kopatibelt 14,2V Gammaldags stil. Hittar ej kvittot så jag kan tyvärr ej bistå med Art No.
Passar diverse MB Alfa Volvo.
Har annars en renoverad Bosch generator påväg från USA som jag inte behöver (felkoppling men berätta inte för någon ) då jag hittade det verkliga felet. pm:a om du är intresserad.
-Bo
Passar diverse MB Alfa Volvo.
Har annars en renoverad Bosch generator påväg från USA som jag inte behöver (felkoppling men berätta inte för någon ) då jag hittade det verkliga felet. pm:a om du är intresserad.
-Bo
911 66/67 2,2E MFI
VIN307397 / 911237 / 6301066
BMW 320d
Ford D710 (lastbil)
VIN307397 / 911237 / 6301066
BMW 320d
Ford D710 (lastbil)
- Hasse Targa 72
- Posts: 261
- Joined: Wed Aug 24, 2005 8:23 pm
- Location: Upplands Väsby
Hej Bo!
Tack för informationen.
Jag har Marchal generator och dito laddningsrelä men gissar att det relä du nämner fungerar. Ser att Ferdinand tar 816 kr. Vad tar Porsche? Är prisskillnaden till ditt relä stor? Och kan ditt relä passa in bland alla andra "burkar" på min hylla eller behövs någon specialkonstruktion?
//Hasse
Tack för informationen.
Jag har Marchal generator och dito laddningsrelä men gissar att det relä du nämner fungerar. Ser att Ferdinand tar 816 kr. Vad tar Porsche? Är prisskillnaden till ditt relä stor? Och kan ditt relä passa in bland alla andra "burkar" på min hylla eller behövs någon specialkonstruktion?
//Hasse
Porsche 911 T Targa 1972 Signalgul
Jag tror inte att man skall / kan ha olika fabrikat på laddregulator och generator, men jag är ej rätt person att säga det bestämmt. Jaag vet inte ens om det är spänning eller ström på DF som använs för att reglera.
Så kolla med någon som "kan det"
Annars är det bara att leta upp en externt SEV / Marshall regulator på 14 V.
Bäst är att åka till en gammaldags bilektriker är nog även billigast också
Infästningen är c-c 40 för 2 M6, så det skulle passa.
Jag tror även att dina andra tillförlitlighets problem försvinner då den höga spänningen hjälper till att generera mer värme.
-Lycka till
Så kolla med någon som "kan det"
Annars är det bara att leta upp en externt SEV / Marshall regulator på 14 V.
Bäst är att åka till en gammaldags bilektriker är nog även billigast också
Infästningen är c-c 40 för 2 M6, så det skulle passa.
Jag tror även att dina andra tillförlitlighets problem försvinner då den höga spänningen hjälper till att generera mer värme.
-Lycka till
911 66/67 2,2E MFI
VIN307397 / 911237 / 6301066
BMW 320d
Ford D710 (lastbil)
VIN307397 / 911237 / 6301066
BMW 320d
Ford D710 (lastbil)
Hej
Jag skaffade ett laddningsrelä till min SEW-Marchal-generator från Pelican, hela $38 gick det på - http://www.pelicanparts.com/cgi-bin/sma ... 06-13-M260 .
Innan det så kan du öppna det (ta bort kåpan) och se om du kan justera ner spänningen med ställskruven, kanske har den bara lossnat. På mitt hade plastbiten som håller fast själva regulator-armen spruckit så den var toast, men höll man ihop det med fingrarna så funkade det. En ren mekanisk felsökning på nåt elektriskt sånt som man förstår
Bengt
Jag skaffade ett laddningsrelä till min SEW-Marchal-generator från Pelican, hela $38 gick det på - http://www.pelicanparts.com/cgi-bin/sma ... 06-13-M260 .
Innan det så kan du öppna det (ta bort kåpan) och se om du kan justera ner spänningen med ställskruven, kanske har den bara lossnat. På mitt hade plastbiten som håller fast själva regulator-armen spruckit så den var toast, men höll man ihop det med fingrarna så funkade det. En ren mekanisk felsökning på nåt elektriskt sånt som man förstår
Bengt
- Hasse Targa 72
- Posts: 261
- Joined: Wed Aug 24, 2005 8:23 pm
- Location: Upplands Väsby