Batterier?

Här förs diskussioner gällande gamla Porsche 911, 912, 914 m.fl.
Post Reply
HenrikW
Posts: 154
Joined: Mon Oct 12, 2009 11:21 am

Batterier?

Post by HenrikW »

Ska köpa batterier till min 71:a.
Var på Biltema idag, men det var svårt att hitta något som passar (om man inte har ett gammalt batteri och mäta på).
Har någon av er handlat batteri på Biltema? Det ska vara två st, som monteras i batterilådorna i skärmarna.
Vilken modell valde ni?

Tacksam för tips!
Ludwig
Posts: 93
Joined: Fri Feb 10, 2006 9:41 pm
Location: Stockholm

Post by Ludwig »

I min sitter det ett litet nästan fyrkantigt 45Ah batteri med skruvpoler och jag tror det är från Ford.
-72 911 E
User avatar
SuperFly
Posts: 289
Joined: Thu Feb 02, 2006 3:12 pm
Location: Stockholm

Post by SuperFly »

Mekonomen har en modell som passar i batteriutrymmet, heter Global eller något sånt. Biltemas minsta gick inte in senast jag kollade.

/C
911 T targa -71
Formula F233 Sportsman
stefan11438
Posts: 193
Joined: Fri Apr 17, 2009 2:31 pm
Location: Stockholm
Contact:

Post by stefan11438 »

Jag utredde batterier till min 1972:a förra våren.
Kolla under "underhåll" på min egensnickrade site:
http://www.original911.com

MVH
Stefan
Porsche 911T Coupé 1969 Hellelfenbein
Porsche 911T Coupé 1970 Irish Grün
Porsche 911S Coupé 1971 Conda Grün
Citroen DSuper5 1974 Beige Vanneau
Ferrari Mondial Spider 1992 Ferrari Rosso
Lotus Esprit S2 1979 English White
Lexus CT200h typ brunaktig :-)
HenrikW
Posts: 154
Joined: Mon Oct 12, 2009 11:21 am

Post by HenrikW »

Jag köpte batterier på Biltema (art nr 80-2455) för 499 kr/st.
Dom passar perfekt, med ett undantag. Polerna är flatskruvpoler!
Nu har jag tillfälligt klämt dom gamla fästerna om polfästet och dragit bulten igenom. Det funkar, men är inte särskilt snyggt. Ska göra om det senare...

Min bil startar på ett 45 Ah batteri. Räcker det met ett batteri? Blir mortorn mer svårstartad när den blir riktigt varm (högre komp)?
jsoderbe
Posts: 642
Joined: Sat Feb 14, 2009 3:22 pm

Post by jsoderbe »

Tackar för tipsen! Det blir Biltema för mig imorgon, för mekonomen skulle ha 1146 kr/st för batterierna Stefan rekommenderar. Hutlöst dyrt, då kör jag hellre med speciallösning för att få dit polerna på ett par Biltemabatterier för 499 kr/st.

När blev batterier så fruktansvärt dyrt?


Mvh Johan
User avatar
tigerman67
Posts: 434
Joined: Mon Aug 15, 2005 12:28 pm
Location: Luleå

Post by tigerman67 »

jsoderbe wrote:Tackar för tipsen! Det blir Biltema för mig imorgon, för mekonomen skulle ha 1146 kr/st för batterierna Stefan rekommenderar. Hutlöst dyrt, då kör jag hellre med speciallösning för att få dit polerna på ett par Biltemabatterier för 499 kr/st.

När blev batterier så fruktansvärt dyrt?


Mvh Johan
Kanske när blypriserna steg hejdlöst för något år sedan. Och så lägger ju alla led på sin marginal på detta förstås... Att blypriserna sedan dess har sjunkit rejält igen verkar däremot inte ha slagit igenom lika lätt, konstigt nog :P
Jonas Thiger
997 turbo -09
jsoderbe
Posts: 642
Joined: Sat Feb 14, 2009 3:22 pm

Post by jsoderbe »

Jonas, visst är det så. Och producenterna märkte att konsumenterna fortfarande behövde batterier, trots prisökningen, så priserna fick vara kvar....

Så nu sitter det två Biltema-batterier i bilen, och de passade perfekt, förutom skruvpolerna. Jordflätan är enkelt fixat, men jag har ingen bra lösning på pluspolen. Det är 3-4 kablar som skruvas ihop på pluspolen, och jag vet inte riktigt hur jag ska lösa det. Det går att löda ihop dem på kabelskor, men det blir nästan lite trångt med 4 kabelskor på polen.

Sedan är det lite trist när det står Biltema på batterierna, det känns lite b i en Porsche. Jag får snoka reda på några fina klistermärken.... :D

Tackar för tipsen!


Mvh Johan
User avatar
Christoffer E
Posts: 277
Joined: Mon May 26, 2008 11:07 am
Location: Stockholm
Contact:

Post by Christoffer E »

Biltema är Tudor-batterier säger en säker källa.

En fråga på samma topic: Finns det några nackdelar med att stoppa i ett batteri med fler Amperetimmar? Jag har också ett 45 Ah men eftersom min bil inte är riktigt självförsörjande på el så kunde det vara skönt att ha ett batt med lite mer "grundstyrka" i. Lägger det mer belastning på generatorn generellt? Eller är det något annat som gör att det inte är bra - har aldrig begripit mig på bil-el - haha. På landrovers brukar dom säga att man ska ha så stora batterier som du bara kan få in i motorummet.
Porsche 912 Coupé 1969 Silver
stefan11438
Posts: 193
Joined: Fri Apr 17, 2009 2:31 pm
Location: Stockholm
Contact:

Post by stefan11438 »

Problemet med billiga (dåliga) batterier är ofta att de går sönder om man råkar djupurladda dem ett antal gånger, vilket är vanligt på bilar man bara kör säsong med. Det bildas då hårda sulfatbeläggningar på blyplattorna vilket medför att den elektrokemiska processen försämras. I ett dyrare batteri är blyet blandat med andra metallföreningar vilket minskar problemet med sulfatering vid djupurladdning. Ett annat problem är att syran skiktas (blir olika stark på olika höjd) om bilen inte används och delar av blyplattorna skadas, i ett dyrt batteri är ofta syran bunden i en glasfiberduk och det minskar problemet med skiktning. Ännu bättre är batterier med runda, lindade celler för där kan man använda en annan blysammansättning som skulle falla samman i ett fyrkantigt batteri. Denna teknik med runda celler används bl.a av Optima i deras bättre batterier.

Biltema köper in sina batterier från världens alla hörn (men har ingenting med Tudor att göra), vissa är hur bra som helst och vissa är urdåliga. Det går tyvärr inte att "fynda" världsmarknaden för blybatterier är stenhårt pressad, man får vad man betalar för, köper du ett batteri för 1500 på Biltema är det säkert bra det också.

Förr var generatorns funktion starkt beroende av batteristorleken eftersom laddningsreläet slog till och från lite hursomhelst, ett för litet batteri riskerade att överladdas och ett stort laddades inte tillräckligt.
I en modern bil är det elektronik som styr laddningsreläet och där är det inte speciellt kinkigt, laddningen övervakas kontinuerligt av elektroniken.

Slut på batteriskolan :D

//Stefan (som jobbat med blybatterier sedan 1985)
Porsche 911T Coupé 1969 Hellelfenbein
Porsche 911T Coupé 1970 Irish Grün
Porsche 911S Coupé 1971 Conda Grün
Citroen DSuper5 1974 Beige Vanneau
Ferrari Mondial Spider 1992 Ferrari Rosso
Lotus Esprit S2 1979 English White
Lexus CT200h typ brunaktig :-)
User avatar
MagnusW
Posts: 3024
Joined: Thu Aug 28, 2008 3:18 pm
Location: Älvsjö

Post by MagnusW »

http://www.odysseybatteries.com/

Små, lätta, höga startströmmar, klarar djupurladdningar, dyra.

Används ofta som batteri i race-bilar då de är lätta och starka. Ingenting för att hålla liv i bilstereon på parkeringen dock :)
/Magnus Wennerberg,
911 Targa -77.
911T Coupe -69.
924 -79
931 -79
User avatar
t80196
Posts: 46
Joined: Tue Jan 16, 2007 3:43 pm
Location: Stockholm

Post by t80196 »

Det är väl med batterier som allting annat, du får vad du betalar för. Det finns en anledning till att ett batteri är billigt.

Själv köpte jag ett nytt Tudor förra året på 72aH. Det gamla var då 16 år gammalt (också Tudor).

Kostade ca 1300. Håller det också i 16 år så tycker jag att inte det är dyrt.

Tror inte att ett Biltemabatteri håller så länge.
Mats

fd 911 Targa -77
Renault 4L -72
NSU Ro 80 -77
BMW 320 Cab -89
User avatar
tigerman67
Posts: 434
Joined: Mon Aug 15, 2005 12:28 pm
Location: Luleå

Post by tigerman67 »

Och jag körde sönder 3 Tudorbatterier inom loppet av två år. Inga andra jag haft har hållt så illa som de!
Jonas Thiger
997 turbo -09
christerL
Posts: 164
Joined: Sat Mar 29, 2008 10:46 pm

Post by christerL »

Känns inte som ett varumärke har samma tyngd nu som det hade för 15-20 år sedan. Tidigare tillverkade nog (Tudor, Bosch, Sandviken eller vad du vill) det mesta i egen fabrik. Idag har man känslan av att resp. bolagsstyrelse gärna smetar det tidigare så omhuldade varumärket på "vilken produkt som helst" så vida det ger bra pengar utan att fullständigt ruinera kvalitetsryktet.

Men visst är det skillnad på batterier , kanske inte minst vilken teknik det är i dem. Fick med ett "Sonnenschein" ( http://www.sonnenschein.org/ )battteri till båten för 10 år sedan, Batteriet var säkerligen redan då minst 5 år gammalt och jag fattar inte varför det aldrig pajar...
Christer
914 (6)
993 C2
Post Reply