Återställa svartlackerade krom/alulister?

Forumet för de tekniska frågorna.
Post Reply
jsoderbe
Posts: 642
Joined: Sat Feb 14, 2009 3:22 pm

Återställa svartlackerade krom/alulister?

Post by jsoderbe »

Hej,

jag har samlat på mig högvis med svartlackerade lister och targabågar som ska vara kromade, rostfria eller i aluminum. Jag har hela tiden tänkt att jag skulle ta bort färgen och polera upp dem själv, men de har blivit för många och jag har inte tid att fixa dem.

Min fråga är egentligen om det finns någon firma man kan lämna in dessa till? Eller, det är ju bara att lämna till en kromfirma, och då kostar det en förmögenhet. Men, det kanske finns någon här som har ett klurigt tips på vilka som kan göra detta på ett bra sätt?

Jag skulle vilja ha färgen borttagen, samt kromet polerat (om det är ok) eller få borstad alu-look om kromet är slipat innan det lackerades.

Tips?


Mvh Johan
User avatar
tommyrecaro
Posts: 698
Joined: Mon Aug 15, 2005 2:45 pm
Location: Eskilstuna
Contact:

Post by tommyrecaro »

Tänk på att många (alla?) aluminiumlister är eloxerade, vilket man pajar om man polerar eller kromar. Jag skulle försöka med kemisk färgporttagning, men det tar ju sin lilla tid...

Tommy
911S 2.2 kupé 1971 (signalorange 1414)
911T 2.2 Sportomatic kupé 1970 (rödmetallic 8181)
knut
Posts: 13
Joined: Tue Oct 18, 2005 10:39 am
Location: skåne

Post by knut »

Hej jag hade samma problem med min targa, och fick bort färgen med tapetklister och caustiksoda..(blanda smeta på och låt ligga i en påse så att det inte torkar) Mitt problem var att de hade slipat på de kromade delarna så att färgen skulle fastna!!.
låslisterna runt fram och bakruta är enklare att köpa nya (svåra att få på plats om de inte är 100% rätt form.
listen under dörrfönster är aluminium och skall inte kromas (typ aluminium)
listen under targarutan skall kromas
hornen på kofångaren skall kromas,
stötfångarlister skall poleras
Dörrhantag skall kromas (zinklegering och bara vissa kan kroma dessa)
Fönsterbågar skall kromas
tror att det är det mesta. vad jag gjorde 2002 var att försöka hitta en kromare lokalt i skåne men ingen kunde kroma handtagen.. plut att priserna var 10000+
Fick därefter kontakt med en i danmark (10 minuter från bron) som hette Croma AS och de gjorde allt för 2500 kr (danska). resultatet blev fantastiskt inte bara enligt mig utan även många andra som sett det. Allt ser fortfarande som nytt ut!!
Targabågen lämnade jag till en slipfirma i Malmö som fixade rätt strukture direkt.
lycka till
Knut
Post Reply