RACERBILAR
Touché!
Du har så rätt, man kan inte tro på allt som är skrivet. Jag får försvara mig med att de som skriver för Exellece brukar ha koll. Vad jag dock vet att om du var en bra kund hos Porsche kunde du få bilen hur som helst. Endera vid leverans eller ändrad i efterhand. Pengar och, framför allt, kundnöjdhet stod högre i kurs då.
...vem skall jag tro på, tro på, när...(T. Di Leva)
PäR/RS
Du har så rätt, man kan inte tro på allt som är skrivet. Jag får försvara mig med att de som skriver för Exellece brukar ha koll. Vad jag dock vet att om du var en bra kund hos Porsche kunde du få bilen hur som helst. Endera vid leverans eller ändrad i efterhand. Pengar och, framför allt, kundnöjdhet stod högre i kurs då.
...vem skall jag tro på, tro på, när...(T. Di Leva)
PäR/RS
Carrera 2.7 RS -73 lwt Silver replika på 1979 SC
E Coupé -73 Dalmtian blue (orginal brux)
A6 -98 Dunkelblau
E Coupé -73 Dalmtian blue (orginal brux)
A6 -98 Dunkelblau
En gammal fin Svensk racerbil. Hr för mig att den idag är röd och ägs av Anders Wickström, och den är inte till salu....
Här ägs Bilen av Hans Wallberg. Jag har för mig att detta är "BP"-bilen. Jag skall kolla upp det.
Cool är den i alla fall. Prtade med Wickström om bredd på fälg fram vs fälg bak. Som däcken såg ut då och med sträckning på Svenska banor så var det inte lönt att ha bredare än 6x15 fram. Någon var så radikal, tror det var Ekberg, och körde 9,5 bak.
Jag fick mig en tur i en Panamera Turbo ikväll. Även om det var överdj-ligt brutal så var det ganska långt från dessa lätta "dansörer". En Porsche skall väga under 1000 kilo, inte över 2000 kilo....
PäRS/S
Här ägs Bilen av Hans Wallberg. Jag har för mig att detta är "BP"-bilen. Jag skall kolla upp det.
Cool är den i alla fall. Prtade med Wickström om bredd på fälg fram vs fälg bak. Som däcken såg ut då och med sträckning på Svenska banor så var det inte lönt att ha bredare än 6x15 fram. Någon var så radikal, tror det var Ekberg, och körde 9,5 bak.
Jag fick mig en tur i en Panamera Turbo ikväll. Även om det var överdj-ligt brutal så var det ganska långt från dessa lätta "dansörer". En Porsche skall väga under 1000 kilo, inte över 2000 kilo....
PäRS/S
Carrera 2.7 RS -73 lwt Silver replika på 1979 SC
E Coupé -73 Dalmtian blue (orginal brux)
A6 -98 Dunkelblau
E Coupé -73 Dalmtian blue (orginal brux)
A6 -98 Dunkelblau
Parced911 wrote:Touché!
Du har så rätt, man kan inte tro på allt som är skrivet. Jag får försvara mig med att de som skriver för Exellece brukar ha koll. Vad jag dock vet att om du var en bra kund hos Porsche kunde du få bilen hur som helst. Endera vid leverans eller ändrad i efterhand. Pengar och, framför allt, kundnöjdhet stod högre i kurs då.
...vem skall jag tro på, tro på, när...(T. Di Leva)
PäR/RS
Fråga Peter Calås vad han tycker om trovärdigheten i en sk Porsche-tidning. Jag minns en mailväxling mellan honom och redaktören för en känd P-tidning i UK ang. en RS artikel.
Gissa vem som fick ge sig...
Tips på fantastisk bildsida http://www.classicevents.se/aw_02.html
Ha det gott alla farsor idag
Mantorp Maj 1975 Kenneth Leim i svarta Porschen.
Jan Lundegård, Leim och Roland Larsson samma tävling.
Ove Eriksson med en early 911 i rally cross tävling SMK Uppsala aug 1974.
Åke "Bryggan" Andersson i samma tävling.
Åke jagas av en VW Karman-Giha.
Stig Dahlman i Rasbo Maj 1976.
Åke Gustavsson samma tävling.
Björn Waldegård Porsche Carrera även han i samma tävling.
Tomlargo wrote:
Mantorp maj 1972 Bengt Ekberg ock Rolf Bergström.
Tack för härliga bilder Tomlargo!
Jag har några program från diverse tävlingar på Mantorp från 1969-1973 men tyvärr inte från maj 1972. Som kuriosa var följande Porschar med i hastighetstävlingen på Mantorp maj 1971.
Klass IV. Specialturistbilar, grupp 4/71
Sten Frohde 911 S
Kent Frohde 911 T
Dick Biström 911 S
Björn Waldegård 911
Åke Andersson 911
Bengt Ekberg 911 T
Håkan Håkansson 911 S
Anders Wickström 914
Yngve Johansson 911 S
Jan Lundgårdh 911 T
Nisse Nilsson 911 S
Ovanst. bilar körde mot fyra Elaner samt en Renault Alpine. Jag vet inte hur loppet slutade tyvärr.
Finns det några rallycross-Porschar kvar? De är ju knappast något att originalrenovera, men härliga tidsdokument.
911 1977
viewtopic.php?t=2351
viewtopic.php?t=2351
Mantorp Juni 1973 förare okänd.
Bil 4 är en Schnitzer 3,0 CSL (3270 cc) och körs av Bob Wollek i par med Vittorio Brambilla. EM-tävlingen kördes 2-3 juni och heatet kördes i hela 50 mil (3,5-4 h). Bil 4 hade andra träningstid (1.37.7). Snabbast var en Capri RS körd av Dieter Giemser och ingen mindre än Jochen Mass med tiden 1.36.7. Banans varvrekord för klassen sattes av Ronnie Peterson med en Capri RS (1.41.0) året innan, se http://medlem.spray.se/riolin/RP_Supers ... orp_72.htm
Vann tävlingen 1973 gjorde paret Giemser/Mass med två varvs marginal. Wollek/Brambilla kom på tredje plats.
Mantorrp juni 1973 förare okänd.
Bil nr 7 är en 3,0 CSL (givetvis!) och körs av Rune Tobiasson i par med Leif Hansen. De hade 11:e träningstid på 1.43.5
Inga Porschar var med i den här klassen.
Olle Arnesson Åke Gustavsson snurrar och Björn Gustavsson Film Uppland aug 1978.
Per Eklund Film Uppland maj 1978.
Rolf Nilsson Porsche Film Uppland Juli 1975.
Björn Waldegård samma tävling.
Stig Dahlman Gunnar Nordström i Porsche Tuvängen Juni 1976.
Rally Porsche foto från vintern 69-70.
Hans Larsson i Opel GT ovanlig bil i rally cross Arboga maj 1977.
Fick lite tidningar av brorsan
Kände att jag tvungen att dela med mig!
Team Kubero med Kurt Simonsen vid ratten. Tid och plats är Nürnburgring 1973. Jag har för mig att det finns en historia runt denna bil, är det en av de 3 911 L från 1968 eller hur var det Thomas?
Pär
Team Kubero med Kurt Simonsen vid ratten. Tid och plats är Nürnburgring 1973. Jag har för mig att det finns en historia runt denna bil, är det en av de 3 911 L från 1968 eller hur var det Thomas?
Pär
Carrera 2.7 RS -73 lwt Silver replika på 1979 SC
E Coupé -73 Dalmtian blue (orginal brux)
A6 -98 Dunkelblau
E Coupé -73 Dalmtian blue (orginal brux)
A6 -98 Dunkelblau
4 sale
Skal jeg desværre sælge bort denna snap... inden onsdag den 9/12 må den bort
jeg har fået et bud fra tyskland, men så den blev i sverige
da den har komplet svensk historie samt papir
det er nok bedst at byt ud karrosen dvs man skal byt karros
ellers alt som på bild
kontakt for seriøst bud, men den gives inte bort til små penge
alle bud under 270.000 sek har inte interese
Mvh
Marek
+45 2092 4434
jeg har fået et bud fra tyskland, men så den blev i sverige
da den har komplet svensk historie samt papir
det er nok bedst at byt ud karrosen dvs man skal byt karros
ellers alt som på bild
kontakt for seriøst bud, men den gives inte bort til små penge
alle bud under 270.000 sek har inte interese
Mvh
Marek
+45 2092 4434
Tomlargo wrote:Håller med Michael angående Anders J. Återkommer senare om hans bilar.
Den här bilen finns kvar idag och står under renovering i Danmark hos en bekant till mig. Det är en 911 65a som Helmur Brunner vann SM i isracing med i Grupp 2 1968 och körde lite bana samma år. 1969 och 1970 tävlade Rolf Bergström Karlskoga MK med bilen på bana och hade en hel del framgång med.
Bilen med nr 3 är H. Brunner
Vägning av bilarna på Karlskoga 1968 nr 3 H.Brunner bil, nr 25 Jan-Erik Lundgren.
Nr 101 är Rolf Bergström.
Bilen som den såg ut när den hittades i Sverige, kanske någon känner igen den, men nu under renovering.
Thomas
Hittade ännu en bild på Min/Pickos 67S. Här ser man hur trasig den var. Huvaligen...
Synd på en riktigt cool bil. Å andra sidan ersattes den med en röd 73S som "råkade" har en 2.7 Carrera motor och låda. En fin låda med pump. Så bytet var ju ganska OK.
Pär
Synd på en riktigt cool bil. Å andra sidan ersattes den med en röd 73S som "råkade" har en 2.7 Carrera motor och låda. En fin låda med pump. Så bytet var ju ganska OK.
Pär
Last edited by Parced911 on Thu Mar 11, 2010 9:37 pm, edited 1 time in total.
Carrera 2.7 RS -73 lwt Silver replika på 1979 SC
E Coupé -73 Dalmtian blue (orginal brux)
A6 -98 Dunkelblau
E Coupé -73 Dalmtian blue (orginal brux)
A6 -98 Dunkelblau
Parced911 wrote:Hittade ännu en bild på Min/Pickos 67S. Här ser man hur trasig den var. Huvaligen...
Synd på en riktigt cool bil. Å andra sidan ersattes den med en röd 73S som "råkade" har en 2.7 Carrera motor och låda. En fin låda med pump. Så bytet var ju ganska OK.
Pär
Förstår jag vad du talar om??? Näähää inte alls...
Fick ett foto för ett tag sen på den här rallybilen 911 1965 som registrerades i Södertälje 9.4.1965. Det är från KAK-Rallyt 1969 förare är Jan Fisk/Sven Westberg MSK Hammaren Västerås, dom kom på 24 plats i Grupp 2. Kollade upp bilen och det visade sig att jag hade ägde bilen i början på 90-talet, köpte den av en äldre man på Lidingö som hade ägt den i många år. Såg den ofta i trafiken på 80-talet var ljusgul med dom första S-fälgarna som även satt kvar på bilen när jag köpte den.
Foton är från när jag hämtade den, då hade den stått några år som syns på bilderna, fick även nya bakskärmar som han hade tänkt sätta dit. Annars original inutil (ratten är nog senare än 1965) som syns på fotot även utetemraturmätare längst ner på instrumentbrädan. Sålde bilen senare till Magnus Wigren som gjorde rallybil av den igen. Foto är från 1000 Sjöars Rally Finland och Pan-American Carrera Mexico 1999.
Foton är från när jag hämtade den, då hade den stått några år som syns på bilderna, fick även nya bakskärmar som han hade tänkt sätta dit. Annars original inutil (ratten är nog senare än 1965) som syns på fotot även utetemraturmätare längst ner på instrumentbrädan. Sålde bilen senare till Magnus Wigren som gjorde rallybil av den igen. Foto är från 1000 Sjöars Rally Finland och Pan-American Carrera Mexico 1999.