Tjuvstannar

Forumet för de tekniska frågorna.
User avatar
Hasse Targa 72
Posts: 261
Joined: Wed Aug 24, 2005 8:23 pm
Location: Upplands Väsby

Tjuvstannar

Post by Hasse Targa 72 »

Min motor har under de senaste fyra dagarna plötsligt tjuvstannat vid tre tillfällen. Ett av dessa tillfällen var när jag just värmt upp för första racet på Bromma banslalom. Jag har således kört både lugnt i vanligt trafiktempo resp ”rivigt” då det blivit tvärtyst. Vid samtliga tillfällen har jag kunnat starta motorn igen efter någon eller några minuter.
Jag har idag kollat bränslepumpen och den gav 2 liter per minut.
Inspirerad av vad James E. Schrager skriver i sin bok ”Buying, Driving and Enjoying the Porsche 911 and 912 1965-1973” (Runs, then stops sid 129)lät jag också pumpen pumpa ur all soppa (ca 12 liter) ur tanken för att på så sätt bli av med eventuellt skräp i tanken.

Motorn går dock inte lika rent som innan problemen startade. Jag har gjort rent några av munstyckena i min Zenit 40 TIN förgasare men utan framgång.

Jag vänder mig nu till sakkunskapen i Early 911 för råd och förslag till åtgärder.

//Hasse
Porsche 911 T Targa 1972 Signalgul
User avatar
Hasse Targa 72
Posts: 261
Joined: Wed Aug 24, 2005 8:23 pm
Location: Upplands Väsby

Post by Hasse Targa 72 »

Kan det beskrivna skeendet - med plötsliga tjuvstopp och efter lite vila full pumpeffekt - bero på att bränslepumpen börjar bli gammal?

//Hasse
Porsche 911 T Targa 1972 Signalgul
User avatar
rbd
Posts: 206
Joined: Sun Aug 14, 2005 6:02 pm
Location: Rimbo

Post by rbd »

Kan du beskriva lite mer i detalj vad som händer? Tvärdör den direkt tyder det på tändningsproblem. Om den hostar och hackar lite innan den stannar kan det vara bränsletillförseln.

//Roger
User avatar
Hasse Targa 72
Posts: 261
Joined: Wed Aug 24, 2005 8:23 pm
Location: Upplands Väsby

Post by Hasse Targa 72 »

Motorn tvärdör.
Det blir "dödstyst".
Varvräknarens nål faller till noll.
Laddningslampan tänds och lyser intensivt.
Desperationens iskalla händer kramar mitt hjärta.

Ja, så upplever jag det.

Jag har ny elektronisk tändning och eftersom min CDI-box har varit borta säkert i drygt 10 år (långt innan jag köpte bilen) så installerade jag i vintras MSD Ignition. Förbättringen är märkbar. Tändningen är stabil och vridet både på låga och höga varv känns bättre. Har nu i vår kört drygt 150 mil utan problem.

Har fått ett förslag att kanske MSD:n liksom CDI-boxen kan påverkas av värmen i motorrummet. Men "vilotiden" mellan stopp och nystart är så kort så någon direkt avsvalning har jag svårt att tänka mig. Men kanske är det så.

Tacksam för alla råd (och tröstande ord) jag kan få.

//Hasse
Porsche 911 T Targa 1972 Signalgul
User avatar
Hasse Targa 72
Posts: 261
Joined: Wed Aug 24, 2005 8:23 pm
Location: Upplands Väsby

Post by Hasse Targa 72 »

Mer information.

När jag idag kört ett par mil och under trippen tomgångskört ca 15 minuter i samband med att jag justerade förgasarna och tomgången noterade jag att MSD:n var het. Den gick att beröra med handen men det var ett gränsfall. Den sitter på den plats där CDI-boxen brukade sitta så den var inte varm pga motorn. Jag vet inte hur varm den ska vara men det var en iakttagelse som jag gjorde.

Körningen gick utan problem men i slutet av den märkte jag att varvräknarnålen ett bar gånger fladdrade uppåt (från ca 2000 varv till ca 2500 varv). Vet inte om det har något samband med tjuvstoppsproblemet.

//Hasse
Porsche 911 T Targa 1972 Signalgul
christerL
Posts: 164
Joined: Sat Mar 29, 2008 10:46 pm

Post by christerL »

Är batteriet bra?
Laddar gerneratorn som den ska?

Kan tyckas långsökt men en MSD CDI tar ganska mycket ström och sjunker batterispänningen för lågt så att det inte ger tillräcklig effekt så slår det ju ifrån.

Om du kör mycket på tomgång (står och justerar förgasare i en timme tex) så laddar inte generatorn särskilt mycket men ändå drar CDI tändningen en hel del. När du sedan drar iväg och varvet ökar drar tändningen mycket mer och batteriet är urdraget av den långa tomgångskörningen = stopp.

Hur som helst är du nog på rätt spår när du misstänker Tändningen.

Mvh
Christer
914 (6)
993 C2
User avatar
Hasse Targa 72
Posts: 261
Joined: Wed Aug 24, 2005 8:23 pm
Location: Upplands Väsby

Post by Hasse Targa 72 »

Hej Christer!

Ja, batterierna är bra. När jag kört "normalt" och efter en stund (eller för den delen även nästa dag) mäter ligger spänningen på 12,8 -13,2 V.

Hade för en månad sedan laddningsproblem men efter att ha laddat upp batterierna med batteriladdare och vickar och gnidit på tänkbara kontaktytor så har laddningen fungerat som den ska. Men jag har ingen aning om det jag gjorde var vad som behövdes eller om ett mer grundläggande generatorfel kvarstår. Så låg spänning verkar inte vara orsaken just nu i alla fall.

Efter att ha varit inne på MSD Ignition Tech Support Forums, Trouble-Shooting, så undrar jag om MSD:n kan slå ifrån om det kommer en "strömspik" från generatorn http://www.msdignition.com/forum/showthread.php?t=1837 .

Gissar att många Early 911 bytt ut trasiga CDI-boxar mot MSD och därför har erfarenhet.

//Hasse
Porsche 911 T Targa 1972 Signalgul
User avatar
Hasse Targa 72
Posts: 261
Joined: Wed Aug 24, 2005 8:23 pm
Location: Upplands Väsby

Post by Hasse Targa 72 »

Det blev fel länk i inlägget ovan :evil:
Ska vara http://www.msdignition.com/forum/showthread.php?t=15081
men även "den felande länken" :D är intressant.

//Hasse
Porsche 911 T Targa 1972 Signalgul
christerL
Posts: 164
Joined: Sat Mar 29, 2008 10:46 pm

Post by christerL »

hmm, jag skulle inte släppa detta med spänning/ström:effekt ändå i detta läge. Jag har en Cranecams HI6R (som ungefär motsvarar MSD6AL) i min bil och under vintern snyggade jag till i kabeldragningarna i min bil. detta resulterade i att en kabel till laddningen inte längre var på plats... :oops:
Resultatet blev så klart att mitt batteri utarmades vid körning för att sedan tjuvstanna sent på kvällen efter förgasarjustering. (kändes jättekul för jag stod mitt i ett industriområde långt från ingenstans :shock: )

Efter någon minuts funderande startade den igen (batteriet hade hämtat sig lite) Jag körde iväg och vid ökning av varvet lade den av igen. Startade efter ett tag och körde tillbaka på lågt varv. puh..

Åter till ditt problem. Att den (msd´n) blir så varm kan ju iof vara något knasigt men sannolikt är det inte så ofta fel på de enheterna som det är risk att det är något annat. Batterier är ju minst sagt vanskliga att bedöma konditionen på. Som du säkert vet så är en hög spänning på batteriet i vilotillstånd inte mycket att lita på. Det är ju först under belastning som batteriets kondition kan avgöras.

Om man bortser från kostnaderna så skulle man ju vilja byta batterier så man till 100% kan utesluta något sådant. Men hur beter sig startmotorn när den tjuvstannat, är det full kräm på den?
Christer
914 (6)
993 C2
User avatar
rbd
Posts: 206
Joined: Sun Aug 14, 2005 6:02 pm
Location: Rimbo

Post by rbd »

12.8 - 13.2, är det med motorn igång? I så fall är det nog lite lågt.

//Roger
User avatar
Hasse Targa 72
Posts: 261
Joined: Wed Aug 24, 2005 8:23 pm
Location: Upplands Väsby

Post by Hasse Targa 72 »

Hej Roger!
Nej, det är när motorn är avstängd.
Kopplade en sladd från batteriet till voltmätaren och drog en repa nu i kväll. Visade ca 13,5 V vid 2000 varv och 14,0 vid 4000 varv. Men laddningen var dock inte alltid densamma vid samma varvtal. Vid 2500 varv visade mätaren en gång också 14,0 V. Spänningen följde dock oftast varvtalet på väntat sätt.
Tjuvjakten fortsätter.
//Hasse
Porsche 911 T Targa 1972 Signalgul
User avatar
Hasse Targa 72
Posts: 261
Joined: Wed Aug 24, 2005 8:23 pm
Location: Upplands Väsby

Post by Hasse Targa 72 »

Fortsättning på historien.
Tack för alla synpunkter och förslag. :D
Jag har dragit en ny ledning till MSD:n direkt från batteriet.
Har också kopplat in en spänningsmätare.
Jag har kört ca 10 mil efter installationen och motorn har gått bra. (Vågar knappast skriva det, men så är det.) :shock:
Har följt laddningen/spänningen när jag kör och ingenting visar på att det är något fel. Ligger på ca 13,5 V vid 2500 varv och ca 14,0 V vid 4000 varv. Stiger och sjunker i takt med varvtalet.
Återkommer om det börjar strula igen. :evil:

//Hasse
Porsche 911 T Targa 1972 Signalgul
User avatar
Rickard M
Posts: 1050
Joined: Fri Dec 08, 2006 5:06 pm
Location: Tullinge / (Gustafs)

Post by Rickard M »

Hasse Targa 72 wrote:Jag har dragit en ny ledning till MSD:n direkt från batteriet.
När jag monterade en MSD i racebubblan har jag för mig att jag läste någonstans att man borde göra så.
Porsche 911T 1971 2200cc. Signal orange 116
VW Golf MK1 1983 1600cc
VW Golf GTE
VW Dubbelhytt/camper Bay 1978, 2,0 Turbo
VW Westfalia Campmobile 1974, 2,0
christerL
Posts: 164
Joined: Sat Mar 29, 2008 10:46 pm

Post by christerL »

Bra!

Du har säkert hittat felet :D
Precis som Rickard skriver, det ska ju vara en kabel med ganska hygglig ledararea (Fet Röd) direkt från batteriet sedan är det ju en (tunn röd) som ska ge signal från tändningslåset att det är påslaget (men den ska ju inte driva det kraftiga effektuttaget som tänd boxen behöver) och sedan en (fet svart) som ska till en bra jordpunkt. Att den feta röda och den feta svarta har bra kontakt är nog riktigt viktigt.

mvh
Christer
914 (6)
993 C2
User avatar
Hasse Targa 72
Posts: 261
Joined: Wed Aug 24, 2005 8:23 pm
Location: Upplands Väsby

Post by Hasse Targa 72 »

Glädjen varade ganska precis en månad. Bilen har gått hur bra som helst. Jag har kört både gata, kortare motorvägsbitar och banslalom. :D Dock inga längre sträckor än 3 - 4 mil.
Trodde att jag lämnat problemen bakom mig. Men icke sa Nicke! :cry:

För en dryg vecka sedan körde jag upp till Öregrund från Upplands Väsby i strålande väder. Efter en halvtimme, efter ca 40 km, tjuvstannar motorn på motorvägen utanför Uppsala. Helt död. :evil:
Jag rullar ut på vägkanten, trampar ur och slår av tändningen. Fortsätter att rulla och slår på tändningen samt rullstartar bilen. En förgasarknall och motorn startar och kör på som om inget hänt. Detta upprepas en kvart senare. Resten av resan, mest 70-väg, gick utan problem.

Tillbakaresan innehöll ett tjuvstopp med ”flygande” återstart också det på motorvägen utanför Uppsala. :evil: Tog därför gamla Uppsala/Stockholmsvägen resten av resan som gick utan problem.

I förrgår var det dags igen. Hade lovat bjuda hustrun på lunch i Norrtälje. Höll på att bli skilsmässa. Fem gånger på vägen dit tjuvstannade/rullstartade motorn. :evil: Vägen är mest 90-väg.
Hemfärden gick längs småvägar. Problemfritt, naturligtvis.

Ny testkörning idag. Körde en runda Väsby – Sigtuna - Märsta –Väsby. Väsby – Sigtuna - Märsta mest 70- och 80-sträckor, tog ca 25 min. Härlig körning i solgasset. Från Märsta tog jag motorvägen, 110-väg. Efter 5 min kom tjuvstoppet. ”The same procedure as every year James”. :oops:

Har på MSD Ignition Tech Support Forums, Trouble-Shooting tyckt mig finna insändare med liknande problem (stopp efter ca en halvtimme), men jag har inte hittat några lösningar. Finns det någon här på forumet som har eller har haft en MSD 6A eller liknande system och som känner igen problemet? Rickard har ju erfarenhet från sin racerbubbla.

MSDn får ström till den feta röda kabeln direkt från batteriet i en nydragen kabel. Styrströmen till den tunna röda går också i en nydragen ledning direkt från batteriet över en strömbrytare. Den inmonterade nya voltmätaren visar att laddningen på batterierna (mäter på vänstra batteriet) ligger på 13 – 14 V vid körning, max noterat värde på drygt 16 V vid knappt 4000 varv.

Det känns som problemet börjar bli inringat:
- uppträder när jag kört ca en halvtimme
- MSDn och motorn är riktigt varma (oljetemp drygt 100)
- uppträder när jag kör i motorvägsfart
- uppträder när jag håller lite drygt 3000 varv
- går att starta igen inom några sekunder

Men vad f :twisted: n är det som är fel och vad bör jag göra?

//Hasse
Porsche 911 T Targa 1972 Signalgul
Björn Arthursson
Posts: 22
Joined: Thu Mar 11, 2010 2:49 pm

Bränsle?

Post by Björn Arthursson »

Är ingen expert, men har själv haft liknande problem, som (förmodligen) berodde på en bränslepump som "spökade", då det blev varmt.

Björn
User avatar
Rickard M
Posts: 1050
Joined: Fri Dec 08, 2006 5:06 pm
Location: Tullinge / (Gustafs)

Post by Rickard M »

skumt, har tyvärr inga teorier om detta. Min har funkat klockrent och säljer jag bubblan plockar jag ur den och har den som 911-reserv. Har du ställt frågan på de engelska forumen och fått en större andel problemlösare? Verkar ju vara en del som kör med dessa: http://www.ddk-online.com/phpBB2/viewto ... d&start=15
Porsche 911T 1971 2200cc. Signal orange 116
VW Golf MK1 1983 1600cc
VW Golf GTE
VW Dubbelhytt/camper Bay 1978, 2,0 Turbo
VW Westfalia Campmobile 1974, 2,0
stefan11438
Posts: 191
Joined: Fri Apr 17, 2009 2:31 pm
Location: Stockholm
Contact:

Post by stefan11438 »

Hade också problem i värmen förra veckan med min -72:a
-Visade sig bero på att brytarspetsarna hade för litet avstånd, när allt blev varmt så minskade avståndet och till slut blev det inget avstånd alls och bilden slutade tända och dog.
Nu har jag fått bättre ordning på den men den går inte helt rent vid alla temperaturer....

Men du kanske inte har brytarspetsarna kvar utan bytt till något elektroniskt?
Porsche 911T Coupé 1969 Hellelfenbein
Porsche 911T Coupé 1970 Irish Grün
Porsche 911S Coupé 1971 Conda Grün
Citroen DSuper5 1974 Beige Vanneau
Ferrari Mondial Spider 1992 Ferrari Rosso
Lotus Esprit S2 1979 English White
Lexus CT200h typ brunaktig :-)
User avatar
Hasse Targa 72
Posts: 261
Joined: Wed Aug 24, 2005 8:23 pm
Location: Upplands Väsby

Post by Hasse Targa 72 »

Jo, jag har bytt till Ignitor II Electronic Ignition.
Gjorde det samtidigt som jag monterade MSD och ny tändspole MSD Blaster.
Ignitor II sägs ha viss "intelligens" och ge extra mycket kräm mellan 2000 och 4000 varv. Kanske är det detta som spökar när MSDn går från tre gnistor per tändning under 3000 varv till en gnista över 3000 varv. Men varför bara efter en halvtimme (när MSDn blivit riktigt varm)?
//Hasse
Porsche 911 T Targa 1972 Signalgul
User avatar
Per Ericson
Posts: 29
Joined: Mon Aug 27, 2007 1:52 pm

Post by Per Ericson »

Har du rätt typ av tändspole och kablar? Ignitor II vill ha en 0,6 ohm spole och lite "bättre" tändkablar.
User avatar
Hasse Targa 72
Posts: 261
Joined: Wed Aug 24, 2005 8:23 pm
Location: Upplands Väsby

Post by Hasse Targa 72 »

Spolen är MSD High-Vibration Blaster Coil.
När jag mäter på spolen får jag 0,9 Ohm.
Kablarna är ett par år och av normal kvalitet.
//Hasse
Porsche 911 T Targa 1972 Signalgul
User avatar
Per Ericson
Posts: 29
Joined: Mon Aug 27, 2007 1:52 pm

Post by Per Ericson »

Kablarna får inte ha kopparledare. Det gillar varken MSD-boxen eller Ignitorn.
User avatar
HenrikL
Posts: 675
Joined: Wed Sep 13, 2006 8:10 pm
Location: Uppsala

Post by HenrikL »

Hmm, kan verkligen Ignitorn påverkar av tändkablarna i ett transistortändningssystem som MSD (eller original CDI). Ignitorn är ju bara signalgivare till boxen och borde inte påverkas av vad som sitter "bortanför" boxen.
User avatar
Per Ericson
Posts: 29
Joined: Mon Aug 27, 2007 1:52 pm

Post by Per Ericson »

En "vanlig" Ignitor är bara en ersättare för brytaren som signalgivare. En Ignitor II innehåller lite elektronik som justerar kamvinkeln. Kan inte förklara i detalj hur det fungerar men kopparkablar stör elektroniken med någon form av magnetfält.
User avatar
Hasse Targa 72
Posts: 261
Joined: Wed Aug 24, 2005 8:23 pm
Location: Upplands Väsby

Post by Hasse Targa 72 »

Av en händelse hittade jag idag monteringsanvisningarna till Ignitor II. :oops: .
Under Common questions and answers finns följande:
Image

Strömmen till den röda ledningen har gått över ett relä och kommit ut i den gröna ledningen. Kanske är det detta relä och dessa sladdar som blivit alltför varma. :shock: :?:
Image

Jag försöker nu med att dra en ledning direkt från batteriet till den röda ledningen på Ignitor via en brytare. Jag får be om största möjliga tyssssstnad och hållande av tummar. :?

Jag har cirkulerat mitt problem förutom till er på Early 911 även till PCS, DDK och MSD Trouble Shooting. Jag har fått drygt en handfull kommentarer och förslag.

Från MSD Tech Support fick jag följande:
Dear Sir:
I would suspect the Igniter II operation or voltage/voltage connections to the igniter and the MSD before I would suspect anything else.
Thanks,
MSD Tech

Så förhoppningsvis är jag på rätt väg :)
Återkommer efter testkörning.

//Hasse
Porsche 911 T Targa 1972 Signalgul
Post Reply