912: 031 Fördelare + Ignitor = hoppig tändning?

Forumet för de tekniska frågorna.
Post Reply
User avatar
Christoffer E
Posts: 277
Joined: Mon May 26, 2008 11:07 am
Location: Stockholm
Contact:

912: 031 Fördelare + Ignitor = hoppig tändning?

Post by Christoffer E »

Hej,

Har stoppat i en Ignitor i min 031-fördelare och noterar att tändningen hoppar lite mer än tidigare säsong? Kan det bero på att gapet mellan sensorn och pickupen är för stort eller är det så att axeln möjligtvis var sliten sen tidigare och Ignitorn är mindre "förlåtande" än brytarna var?

Eller vad? Hur funkar det eg?

// C
Porsche 912 Coupé 1969 Silver
User avatar
SuperFly
Posts: 289
Joined: Thu Feb 02, 2006 3:12 pm
Location: Stockholm

Post by SuperFly »

Jag har för mig att det är tvärt om, att en sliten axel påverkar mindre om man har elektronisk tändning än brytare. Har fortfarande inte satt in mitt Lumenitionsystem, men har en plan..... :oops:

/C
911 T targa -71
Formula F233 Sportsman
User avatar
HenrikL
Posts: 679
Joined: Wed Sep 13, 2006 8:10 pm
Location: Uppsala

Post by HenrikL »

Vad är hoppande tändning?
User avatar
Christoffer E
Posts: 277
Joined: Mon May 26, 2008 11:07 am
Location: Stockholm
Contact:

Post by Christoffer E »

Om man kontrollerar tändningen - (dvs tändimpulsen/gnistan från fördelaren till cyl1 - och därefter hela tändföljden - i min bil 1-4-3-2) med en tändninställningslampa på remskivan - så finns det oftast ett märke i skivan som markerar TDC (Top Dead Center för cyl1). Beroende på motorn, slaglängd m.m så vill man att gnistan ska komma vid olika tillfällen - antingen strax före full kompression - eller strax efter.

När jag nu ställer min tändning så hoppar märket på remskivan ca 3-5grader fram & tbx istället för att vara helt konstant. Följdaktligen kommer gnistan som initierar tändningen i cyl vid olika tidpunkter - vilket är nicht gut.

Verkar som om min fördelare är lite sliten helt enkelt. Nån som har en Bosch 050 liggande som dom vill bli av med? :roll:

I övrigt känns det som om säsongen drog igång på riktigt idag! Wohoo. Brum-brum.
Porsche 912 Coupé 1969 Silver
Johannes
Posts: 2157
Joined: Sun Oct 09, 2005 11:04 am

Post by Johannes »

har du optisk eller magnetisk givare?
User avatar
Christoffer E
Posts: 277
Joined: Mon May 26, 2008 11:07 am
Location: Stockholm
Contact:

Post by Christoffer E »

magnetisk! - prylen kom utan det lilla plastbladmåttet som skulle användas för gapet mellan pickupen och givaren på rotorn - så jag ställde in det med mitt egna bladmått - men funderar på om avståndet kan ha blivit fel? Och om det skulle ge liknande symptom?
Porsche 912 Coupé 1969 Silver
Johannes
Posts: 2157
Joined: Sun Oct 09, 2005 11:04 am

Post by Johannes »

magnet brukar fungera bättre än optik på de där grejorna. Motorn har väl ingen vacumförställning?

har du kollat så att tändplattans och dess fjädrar är lättrörliga?

fattar jag rätt- kan det slå + 5 grader och minus 5 grader. Dvs det rör sig inom 10 grader?
User avatar
Christoffer E
Posts: 277
Joined: Mon May 26, 2008 11:07 am
Location: Stockholm
Contact:

Post by Christoffer E »

Inget vaccuum - bara centrifugalt mekaniskt. Jag tycker att jag brukar droppa en droppe olja på den lilla filttussen i fördelaren med jämna mellanrum - men borde kanske kolla närmre på att allt rör sig som det ska. 5 - 7 grader totalt kanske. Har bara tre markeringar i remskivan - vad jag misstänker är 3 grader BTDC, TDC och 3 grader efter...?

Kommer jag på nåt revolutionerande så säger jag till... :-)
Porsche 912 Coupé 1969 Silver
User avatar
JockeB
Posts: 6
Joined: Thu Nov 12, 2009 7:28 am
Location: Onsala

Lösning?

Post by JockeB »

Hade exakt samma problem i min bil! Det visade sig att givaren som träs på fördelaraxeln gick att vrida några grader och när motorn blev varm blev det ännu värre. En rengöring av fördelaraxel och givare, sedan limma dit givaren med en liten gnutta epoxi så var problemet löst! Nu vandrar inte tändningen längre!
/ jocke
Post Reply