915 tryckplattor och lameller

Forumet för de tekniska frågorna.
Post Reply
gegge
Posts: 11
Joined: Wed Dec 09, 2009 3:34 pm

915 tryckplattor och lameller

Post by gegge »

Jag söker information om tryckplattorna i aluminium, vilka modeller fanns och vad passar med vad, tryckkraft och moment. Orginal organisk lamell ska vara mellan 6,3-8,1mm - men hur tjocka är/var sinterlamellerna?

Efter att ha mätt upp fyra olika typer har jag komit fram till följande:

Nu har jag jämfört de tryckplattor jag har hemma och visst var det skillnad. Gemensamt är att alla hade samma mått på korgen och ringen - oavsett material, men själva fjädern var det som särskilde dem.
Jag har då två helalu, en halvalu och två stål. Med en ny 8,1mm lamell inspänd mellan svänghjul och tryckplatta är fjädern så gott som plan i alla tryckplattor. Det innebär att kopplingsarmen har samma läge, påverkande kraft och utväxling. Märk väl att på bilar innan -77 är armen kortare vilket gör det svårare att fullt koppla ur i vissa fall.
Skillnaden i fjäder var högst påtaglig. Mjukast fjäder hade de i stål och hårdast var en i helalu - skulle nog säga att den säkerligen är dubbelt så hård, dels beroende på att fjädern var 20% tjockare men också på grund av förspänningen som var rätt extrem.
Om jag lade tryckplattorna platt med fjädern uppåt hade en vanlig tryckplatta i stål ett djup mätt från fjäderspetsarna på 40mm, halvalu 38mm helalu 36,50 resp 30,50mm. Den sista konade väldigt och var tuff att dra fast. I och med förspänningen var det därmed olika djup mellan korg och ring. Stål och halvalu 4,25mm, helalu 3,80mm resp 0,00mm. Det måttet representerar det fria utrymmet mellan svänghjul och friktionsringen utan förspänning eller tryck där lamellen går fri utan överfört moment. Tjockleken på fjädern är mellan 3,13mm till 3,60mm, annars identiska.

Har hört att det ska finnas två RSR sinterlameller och att tryckkraften i RSR tryckplattan motsvarar 900kg. De vanliga ligger mellan 7800N-8500N vilket är något lägre.
924 Carrera GT replica

915 LSD, RSR koppling, Sportskinn, 944 Fuchs.
Johannes
Posts: 2157
Joined: Sun Oct 09, 2005 11:04 am

Post by Johannes »

Vad i allsin dar skall du ha en sintrad koppling till?
gegge
Posts: 11
Joined: Wed Dec 09, 2009 3:34 pm

Post by gegge »

Jag ska inte ha sinter men söker informationen - framför allt om tryckplattorna. Har skickat iväg tryckplattorna för att få dem uppmätta så lamellen tar optimalt.
924 Carrera GT replica

915 LSD, RSR koppling, Sportskinn, 944 Fuchs.
Post Reply