fjäderbensstag
fjäderbensstag
Tänkte roa mig med att svarva till ett fjäderbensstag någon lunchrast, såg den nedan på nätet, tänkte göra något motsvarande. Så några frågor på det:
Man fäster det alltså bara med en lite längre version av befintlig skruv där? Visst fungerar det bara att släppa på skruvarna utan att någon hjulinställningen sabbas? Hur skall den montera, neutral, tryckande eller dragande?
Sen har jag inte min bil i närheten, så är det någon vänlig själ som kan hjälpa mig att mäta avståndet mellan de innre bakre skruvarna på sin bil med en tumstock, blir ju justerbart så bara jag får ett mått innom centimetern blir jag glad.
Saxat ifrån deras hemsida: http://www.rebelracingproducts.com/Susp ... ering.html
Rebel S Racing (RSR) Products Aluminum front strut / stress bar
Fits 911's (65-89), all 930's, and 912's.
The installation of a strut bar is one of the easiest and most cost-effective ways to improve your 911's handling
characteristics.
Machined from aircraft grade 6061 T-6 aluminum tube and features:
Teflon/Kevlar lined 6061 rod ends (clear, red, or blue anodized).
Metric 12.9 grade Allen mounting bolts.
Precision cad plated conical spacers for proper load distribution.
Clear coated for protection.
Super-light at only 1.6 lbs.
Bolts into upper strut bushing plate in minutes (no drilling needed) and is VERY stout.
Opposite threaded tube design allows you to place a desired amount of pre-stress on shock towers and
increase negative camber. It WILL pull your shock towers together if desired. Sits right below front hood
when installed and does not interfere with trunk space (your Targa top will still fit perfect). Since the strut
bar bridges the shock towers together, another notable benefit is the reduction in squeaks or creaks that
come from the front section of the chassis. Made to a superior standard using the best quality materials
available. Comes with all necessary hardware and easy to install with full installation instructions.
Man fäster det alltså bara med en lite längre version av befintlig skruv där? Visst fungerar det bara att släppa på skruvarna utan att någon hjulinställningen sabbas? Hur skall den montera, neutral, tryckande eller dragande?
Sen har jag inte min bil i närheten, så är det någon vänlig själ som kan hjälpa mig att mäta avståndet mellan de innre bakre skruvarna på sin bil med en tumstock, blir ju justerbart så bara jag får ett mått innom centimetern blir jag glad.
Saxat ifrån deras hemsida: http://www.rebelracingproducts.com/Susp ... ering.html
Rebel S Racing (RSR) Products Aluminum front strut / stress bar
Fits 911's (65-89), all 930's, and 912's.
The installation of a strut bar is one of the easiest and most cost-effective ways to improve your 911's handling
characteristics.
Machined from aircraft grade 6061 T-6 aluminum tube and features:
Teflon/Kevlar lined 6061 rod ends (clear, red, or blue anodized).
Metric 12.9 grade Allen mounting bolts.
Precision cad plated conical spacers for proper load distribution.
Clear coated for protection.
Super-light at only 1.6 lbs.
Bolts into upper strut bushing plate in minutes (no drilling needed) and is VERY stout.
Opposite threaded tube design allows you to place a desired amount of pre-stress on shock towers and
increase negative camber. It WILL pull your shock towers together if desired. Sits right below front hood
when installed and does not interfere with trunk space (your Targa top will still fit perfect). Since the strut
bar bridges the shock towers together, another notable benefit is the reduction in squeaks or creaks that
come from the front section of the chassis. Made to a superior standard using the best quality materials
available. Comes with all necessary hardware and easy to install with full installation instructions.
Porsche 911T 1971 2200cc. Signal orange 116
VW Golf MK1 1983 1600cc
VW Golf GTE
VW Dubbelhytt/camper Bay 1978, 2,0 Turbo
VW Westfalia Campmobile 1974, 2,0
VW Golf MK1 1983 1600cc
VW Golf GTE
VW Dubbelhytt/camper Bay 1978, 2,0 Turbo
VW Westfalia Campmobile 1974, 2,0
Tackar Martin! Supersnällt! Då vet jag vad jag skall sikta på.MartinG wrote:Jag passade på att mäta idag.
Det är 935mm mellan dom bultarna.
mvh
Ingen aning men det lär väl inte bli sämre även om man antagligen inte märker någon skillnad efter vägen. Argumenten ifrån Rebelracing ovan verkar ju väldigt bra men man får väl ta dem med en nypa salt. Tycker mest det skall bli roligt att bygga och ha.patrik_o wrote:Av ren nyfikenhet ... hur stor skillnad gör det för väghållningen ?
Jag gissar att det gör skillnad för er som kör tajta kurvor på bana
Last edited by Rickard M on Wed Mar 24, 2010 1:07 pm, edited 2 times in total.
Porsche 911T 1971 2200cc. Signal orange 116
VW Golf MK1 1983 1600cc
VW Golf GTE
VW Dubbelhytt/camper Bay 1978, 2,0 Turbo
VW Westfalia Campmobile 1974, 2,0
VW Golf MK1 1983 1600cc
VW Golf GTE
VW Dubbelhytt/camper Bay 1978, 2,0 Turbo
VW Westfalia Campmobile 1974, 2,0
I förrgår var jag på en kvällskurs i väghållningsteori hos grabbarna bakom SPEEDLAB ( deras Corvette: http://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=3 ... sc&start=0 tips, läs hela tråden, imponerande bygge) Frågade en av dem ang dessa stag och han sa att fjäderbenstag är bra, det är ju ett stort hålrum mellan fjäderbenen och hålrum utan kolvningar ger flex. Ett stag kan faktiskt göra stor skillnad.
Så började greja lite igår.
Nu skall jag bara svetsa ihop röret med ändarna och sen får vi se om jag orkar polera det och kanske blästra in en Porschelogga Väger bara 562gram, Rebelracings ovan säger de väger 1,6lbs vilket borde bli 726gram.
EDIT: Klart
Så började greja lite igår.
Nu skall jag bara svetsa ihop röret med ändarna och sen får vi se om jag orkar polera det och kanske blästra in en Porschelogga Väger bara 562gram, Rebelracings ovan säger de väger 1,6lbs vilket borde bli 726gram.
EDIT: Klart
Last edited by Rickard M on Thu Apr 15, 2010 8:28 pm, edited 1 time in total.
Porsche 911T 1971 2200cc. Signal orange 116
VW Golf MK1 1983 1600cc
VW Golf GTE
VW Dubbelhytt/camper Bay 1978, 2,0 Turbo
VW Westfalia Campmobile 1974, 2,0
VW Golf MK1 1983 1600cc
VW Golf GTE
VW Dubbelhytt/camper Bay 1978, 2,0 Turbo
VW Westfalia Campmobile 1974, 2,0
Jag tycker staget och det slimmade, moderna tangentbordet matchar varandra på något slagt otippat vis!
/Felix
911 SC coupe -82
Triumph Street Triple RS -17
924 Targa -77 (såld)
Instagram: @orebro.classics
911 SC coupe -82
Triumph Street Triple RS -17
924 Targa -77 (såld)
Instagram: @orebro.classics
- 931Melander
- Posts: 187
- Joined: Mon Sep 08, 2008 10:03 pm
- Location: Piteå