Frågor runt gul- och blåkromatering

Forumet för de tekniska frågorna.
Post Reply
jsoderbe
Posts: 642
Joined: Sat Feb 14, 2009 3:22 pm

Frågor runt gul- och blåkromatering

Post by jsoderbe »

Hej igen,

jag har gulkromaterat en hel hög med early-delar nu, och det blev verkligen sjukt snyggt. Så, nu har jag ett några funderingar:

Jag har gamla H1-insatser som är lite skrovliga av rost. De går nog att använda, men ljuset är säkert inte på topp. Skulle det gå att blåkromatera dessa (då ser de ut nästan som kromat, med ett lite blått skimmer)? Eller blir det inte tillräckligt blankt?

Sedan, bränsledningar osv till en MFI, går dessa att kromatera? Eller förstör man på något sätt flödet inuti dem?

Sista funderingen; hur gör ni med dörrmekanismer osv? Är det värt att lämna in dem för kromatering fast de inte syns?

Grejen är att det är larvigt billigt, och blir löjligt snyggt. Därför skulle man egentligen vilja kromatera det mesta.... 8)


Mvh Johan
User avatar
931Melander
Posts: 187
Joined: Mon Sep 08, 2008 10:03 pm
Location: Piteå

bilder

Post by 931Melander »

Upp med lite bilder så får vi se grejerna
Fredrik Melander
PCS 8349
User avatar
tigerman67
Posts: 434
Joined: Mon Aug 15, 2005 12:28 pm
Location: Luleå

Post by tigerman67 »

Rören är det bara att plugga hålen på innan. Men gulkromatera dem inte, de ska vara blanka :)

Lyktinsatserna skulle jag tro blir rätt mediokra med blåkromatering, frågan är om du ens skulle klara en besiktning, än mindre ser något i mörkerkörning... Så risken är överhängande att det är helt bortkastat. Och eftersom H1-lyktorna inte tillverkas längre är det nog värt besväret att göra ett riktigt jobb med dem.

Dörrmekanismer, antar du menar fönsterhissarna? Original är de ju inte behandlade annat än med fett, men det skulle säkert inte skada med kromatering. Stoppar ju rosten bättre!

MVH Jonas
Jonas Thiger
997 turbo -09
jsoderbe
Posts: 642
Joined: Sat Feb 14, 2009 3:22 pm

Post by jsoderbe »

Hej!

Här kommer ett par bilder. Det var dels en hög delar från en specifik bil, min -72:a, sedan lite större bitar som webertrattar och div. annat enligt nedanstående bild:

Image

Lite roligare att arbeta med det här! tråkigt nog var Zenith-trattarna klart angripna, så de är lite gropiga. Dock är de blanka nu!

Sedan gulkromaterade jag ett par krängningshämmare, även om jag vet att de ska vara svarta. Men det är ju så snyggt! :D

Jag passade på att lämna in en 10-litershink med 911-relaterade bultar, skruvar, muttrar, brickor, slangklämmor osv. Lite trevligare att rota runt i en låda som ser ut så här:

Image
Jonas, är det bara om-kromning som gäller då? Eller hur får man upp glansen? De skulle nog gå igenom en besiktning nu utan problem, men som de ser ut lär jag åtminstone se till att de inte blir värre.

Plugga hålen, menar du med en gummi-plugg eller har du något hemligt trick?


Mvh Johan
User avatar
HenrikL
Posts: 679
Joined: Wed Sep 13, 2006 8:10 pm
Location: Uppsala

Post by HenrikL »

Vill minnas att jag läst en artikel i Classic Motor för ett tag sedan om renovering av reflektorer. Tror att man lägger på silver för att få tillbaka den blanka ytan igen.

Vilken firma anlitar du för ytbehandlingen? Resultatet såg i alla fall mycket bra ut.
User avatar
tigerman67
Posts: 434
Joined: Mon Aug 15, 2005 12:28 pm
Location: Luleå

Post by tigerman67 »

Man brukar använda plastpluggar tror jag men kolla med företaget, de borde veta. Jag brukar bara lämna in mina grejor och de fixar resten...

Exakt vilken ytbehandling som gäller för lyktorna vete tusan för fabriksvarianten verkar vara väldigt repkänslig, men någon slags förkromning borde det ju vara.

Tips till Fredde, om du inte vet av något annat så har jag gjort mina grejor i Robertsfors: http://www.danod.se/
Gör ett riktigt bra jobb och klarar det mesta.
Jonas Thiger
997 turbo -09
User avatar
931Melander
Posts: 187
Joined: Mon Sep 08, 2008 10:03 pm
Location: Piteå

polera

Post by 931Melander »

tigerman67 wrote:Man brukar använda plastpluggar tror jag men kolla med företaget, de borde veta. Jag brukar bara lämna in mina grejor och de fixar resten...

Exakt vilken ytbehandling som gäller för lyktorna vete tusan för fabriksvarianten verkar vara väldigt repkänslig, men någon slags förkromning borde det ju vara.

Tips till Fredde, om du inte vet av något annat så har jag gjort mina grejor i Robertsfors: http://www.danod.se/
Gör ett riktigt bra jobb och klarar det mesta.
Jag har inte provat där själv men min bror har anlitat dem samt en firma i Lycksele.

Kommer nog ändå att fortsätta mitt projekt med konceptet: Bättre snabb än snygg!


Snyggt o prydligt på bilderna ovan förresten. :)
Fredrik Melander
PCS 8349
User avatar
tigerman67
Posts: 434
Joined: Mon Aug 15, 2005 12:28 pm
Location: Luleå

Re: polera

Post by tigerman67 »

931Melander wrote: Kommer nog ändå att fortsätta mitt projekt med konceptet: Bättre snabb än snygg!
Helt rätt, och varför då lägga pengar på något som ändå inte gör nytta på vägen :D
Post Reply