Jag fick en liten överraskning när jag tog bort luftburken på min 71 E. Det ser ut att ha gått lite hett till på ena sidan..
Plasten är deformerad på ovansidan av luftburken så jag anade att det var nåt knas men jag hade inte väntat mig en massa brunnen plast.
Motorn går fint och det har inte hänt nyligen, deformationen i plasten fanns när jag köpte bilen och den har stått sen 1985.
Vad kan det vara som har hänt och är det något jag bör göra för att det inte ska hända igen?
Kallstarten på de där motorerna är lite otäcka, de sprutar på rätt bra med soppa och baktänder motorn så får du dem effekten. Motorbrand är för bövrigt inte helt ovanligt med 911, tyvärr.
Carrera 2.7 RS -73 lwt Silver replika på 1979 SC
E Coupé -73 Dalmtian blue (orginal brux)
A6 -98 Dunkelblau
Hmm, ja det verkar ganska läskigt. Jag vill nog inte ha det där kallstartsystemet. Kan man koppla ur det och plugga ledningarna eller blir det hopplöst att få igång bilen då?
Jobbigare blir det, men det går ganska bra när temperaturen är +20.
Batteriet måste vara friskt & fullt vid varje kallstart.
Med de förutsättningarna så går det att plocka bort.
Själv har jag kallstarten via knapp på instrumentbrädan.
Har ej kopplat in på min 2,2:a då jag varit rädd för detta.
Klart mer svårstatad när den stått ett tag.
Tycker att konstruktionen är lite "tacky", dina erfarenheter bekräftar detta.
Tycker att rören inte har ett distingt läge och därmed kan spruta lite hit och dit.
Kanske ide att dra nya rör genom den undre delen som är fäst mot spjäll husen och dra fram ett rör till varje spjäll.
Dock har jag en hel del på att göra listan så detta kommer att genomföras längre fram i tiden.
Fanns vissa risker med förgasare ocskå, en Miura (4x Weber 40 IDA) förare jag pratade med för ca 20år sedan rekomenderade att man rappade till med gasen så att motorn sög i sig eventuell brand. Vet ej hur viktigt detta var men det är en teknik jag kört med, även på MFI.
-Bo
911 66/67 2,2E MFI
VIN307397 / 911237 / 6301066
BMW 320d
Ford D710 (lastbil)
Då får det bli urkoppling. Tills vidare i alla fall. Räcker det att koppla loss kabeln till ventilen? Eller bör jag plugga utgången på bränslefiltret också?