Klä om ratt
- Christoffer E
- Posts: 277
- Joined: Mon May 26, 2008 11:07 am
- Location: Stockholm
- Contact:
Eftersom jag är bedrövlig på att städa undan efter mig eller göra mig av med saker, finns säkert min mall på något "säkert ställe". Ska kolla i helgen och hittar jag den är det fritt fram att ta över den (till min sambos stora glädje....)Christoffer E wrote:Phew...!?!!? Vansinnigt snyggt jobb, Superfly!! Jag är tappa-hakan-imponerad!! Vädret är dåligt och det finns mkt tid för pyssel nu. Du passade förstås på att göra en mall på lädret som vi andra - mot lämplig kompensation förstås! - kan använda oss av...? *skratt*
// C
![Very Happy :D](./images/smilies/icon_biggrin.gif)
/C
911 T targa -71
Formula F233 Sportsman
Formula F233 Sportsman
Fick tillbaka min Momo Prototipo idag och har ju lovat att presentera resultatet. Lämnade in ratten till den eminente Audi RS-mekanikern Thomas på TECS i Sundbyberg (han skickar den nånstans utomlands). Jag hade sett arbeten på andra "modernare" rattar som varit superba.
Ni får avgöra själva så gott det går med hjälp av bilderna men jag är jättenöjd själv. Det är kanske inte 100% som orginalet tex sömmens typ. Känslan och materialet är topp.
Priset blev 2500:- vilket man kanske får en ny Prototipo för men den här är från tidigt 70-tal och skall sitta i mitt S/T-projekt så den ska inte vara ny och jag värderar hantverk.
Kan någon hjälpa mig med en closeup på Prototipo-loggan så jag kan bättra på den vita färgen?
![Image](http://i368.photobucket.com/albums/oo121/911bernard/Momo-before.jpg)
![Image](http://i368.photobucket.com/albums/oo121/911bernard/Momo-after.jpg)
Ni får avgöra själva så gott det går med hjälp av bilderna men jag är jättenöjd själv. Det är kanske inte 100% som orginalet tex sömmens typ. Känslan och materialet är topp.
Priset blev 2500:- vilket man kanske får en ny Prototipo för men den här är från tidigt 70-tal och skall sitta i mitt S/T-projekt så den ska inte vara ny och jag värderar hantverk.
Kan någon hjälpa mig med en closeup på Prototipo-loggan så jag kan bättra på den vita färgen?
![Image](http://i368.photobucket.com/albums/oo121/911bernard/Momo-before.jpg)
![Image](http://i368.photobucket.com/albums/oo121/911bernard/Momo-after.jpg)
Det där blev ju stiligt!
Beträffande sömmar och rattar så är det 5 varianter som är vanligt förekommande.
1. Lädret limmas bara utan någon söm, tävlingsrattar.
2. Lädret förses med en dekorsöm som tex prototipo men limmas enbart
3. lädret förses med en tunn tråd på samma vis som prototipo och sedan snörs rattlädret som en sko. Vanligt på lite äldre och billigare bilar tex Saab.
4 lädret sys med en tråd, stygnen ligger på snedden, tror att Lexus var förs ut med detta - åtminstonde i större skala.
5 ratten sys med dubbla nålar och stygnen ligger i kors (variant 3 är en imitation av detta).
//Johannes
Beträffande sömmar och rattar så är det 5 varianter som är vanligt förekommande.
1. Lädret limmas bara utan någon söm, tävlingsrattar.
2. Lädret förses med en dekorsöm som tex prototipo men limmas enbart
3. lädret förses med en tunn tråd på samma vis som prototipo och sedan snörs rattlädret som en sko. Vanligt på lite äldre och billigare bilar tex Saab.
4 lädret sys med en tråd, stygnen ligger på snedden, tror att Lexus var förs ut med detta - åtminstonde i större skala.
5 ratten sys med dubbla nålar och stygnen ligger i kors (variant 3 är en imitation av detta).
//Johannes
En tråd om en som syr om en ratt http://www.early911sregistry.org/forum/ ... hp?t=18747
Porsche 911T 1971 2200cc. Signal orange 116
VW Golf MK1 1983 1600cc
VW Golf GTE
VW Dubbelhytt/camper Bay 1978, 2,0 Turbo
VW Westfalia Campmobile 1974, 2,0
VW Golf MK1 1983 1600cc
VW Golf GTE
VW Dubbelhytt/camper Bay 1978, 2,0 Turbo
VW Westfalia Campmobile 1974, 2,0