Dags för oljebyte

Forumet för de tekniska frågorna.
Post Reply
tomlin
Posts: 875
Joined: Fri Nov 10, 2006 3:16 pm

Dags för oljebyte

Post by tomlin »

Jahapp, då var det dags för oljebyte så JGN står med fräsch olja över vintern. Har inhandlat 10 liter Castrol High Mileage 15W-40 http://www.castrol.com/castrol/productd ... Id=7030984 som Roger också kört på samt ett fint oljeuppsamlingskärl från Jula för 99 spänn som passade perfekt under bilen och rymmer 14 liter. http://www.jula.se/oljebytartrag-129449

Nu undrar jag:
- Kommer oljetanken att tömmas av sig självt när jag tappar motorn på olja eller finns det någon separat dränering till denna? (årsm. -72 med oljepåfyllning utvändigt)

- Vad är den exakta oljevolymen totalt med till max-markeringen på stickan och fullt oljefilter? Har googlat men faktiskt inte hittat den uppgiften.

- Finns det nåt litet trick för att byta oljefiltret med så lite söl som möjligt eller räcker det med att pula in ett lagom stort kärl under och filteroljan rinner snällt ner i detta?

- Är det en bra idé att låta bilen stå med öppet oljetanklock (med nån fin duk för som dammskydd) för att minska risken för kondens och senare rost i oljetanken? Sitter ganska ny tank i min bil och vill hålla den i så bra skick som möjligt.
Jonas Y
Posts: 1262
Joined: Fri Aug 12, 2005 9:04 am
Location: Stockholm

Post by Jonas Y »

Jag kan inte bidra med så mycket kring dina frågor, men i väntan på riktiga svar från någon som kan kommer några grejer jag snappat upp och som jag tycker verkar funka.

När man sätter på det nya filtret är det fiffigt att ta lite olja på filtrets packning (så att inte filtret fastnar inför nästa filterbyte).

Det är klokt att ta det lite varsamt när man häller i den nya oljan, tar man för mycket blir det kladdigt och rökigt i garaget.

Motorn måste vara varm och igång för att mätstickan skall visa rätt(!).

Om motorn är varm rinner oljan ur lättare, (passa händerna när du skruvar bort pluggen bara).

Skillnaden mellan max och min på stickan är "One to 2 quarts of oil"(Enligt boken "101 Projects"), jag får det till att "ca 0,95 till 1,9 Liter är skillnaden mellan max och min på stickan". (Då använder jag en konverteringstabell som påstår att en US Liquid Quart(qt) är 0,95 Liter).

Lycka till, och hoppas du får svar på dina frågor.
/Jonas Y
911 2.4 T 1973 Hellgelb 117
User avatar
Eric
Posts: 902
Joined: Fri Aug 12, 2005 12:07 am
Location: Göteborg

Post by Eric »

...kan tillägga att det finns en separat dränering på oljetanken på 72an.
Kolla under tanken
Eric

911E Targa -72
911T Coupé -69 "Såld"
911T Targa -70 "Såld"
User avatar
MagnusW
Posts: 3009
Joined: Thu Aug 28, 2008 3:18 pm
Location: Älvsjö

Re: Dags för oljebyte

Post by MagnusW »

tomlin wrote:
- Vad är den exakta oljevolymen totalt med till max-markeringen på stickan och fullt oljefilter? Har googlat men faktiskt inte hittat den uppgiften.

- Finns det nåt litet trick för att byta oljefiltret med så lite söl som möjligt eller räcker det med att pula in ett lagom stort kärl under och filteroljan rinner snällt ner i detta?
Vet inte exakt mängd, men ska alltid kolla på stickan och inte går efter någon siffra i en bok.
Slår du i 8 liter så är du ganska säker, inte för mycket och inte alldeles för lite. På den mängden kan du varmköra bilen så du kan toppa upp till korrekt mängd. Troligen får du slå i ytterligare ca 1-2 liter. Det är bättre att du ligger mitt emellan mellan min och max än på max i nivå. Volymen på oljan varierar ganska kraftigt med temperaturen.


Jag brukar bara knöla in en massa papper under filtret när jag skruvar bort det. Brukar funka bra om man är lite kvick. Lite spill är svårt att undvika.
/Magnus Wennerberg,
911 Targa -77.
911T Coupe -69.
924 -79
931 -79
tomlin
Posts: 875
Joined: Fri Nov 10, 2006 3:16 pm

Post by tomlin »

Tackar så mycket för svaren, grabbar.

Klart man kan gå på oljemängdmätaren men vet ju inte hur exakt den är. På min bil verkar det vara ca 1 liter mellan Min och Max på stickan.
User avatar
MagnusW
Posts: 3009
Joined: Thu Aug 28, 2008 3:18 pm
Location: Älvsjö

Post by MagnusW »

tomlin wrote:Tackar så mycket för svaren, grabbar.

Klart man kan gå på oljemängdmätaren men vet ju inte hur exakt den är.
Nä, mätaren ska du inte alls gå på! Den brukar funka hellre än bra.
/Magnus Wennerberg,
911 Targa -77.
911T Coupe -69.
924 -79
931 -79
User avatar
tigerman67
Posts: 434
Joined: Mon Aug 15, 2005 12:28 pm
Location: Luleå

Post by tigerman67 »

MagnusW wrote:
tomlin wrote:Tackar så mycket för svaren, grabbar.

Klart man kan gå på oljemängdmätaren men vet ju inte hur exakt den är.
Nä, mätaren ska du inte alls gå på! Den brukar funka hellre än bra.
Oljemängdmätaren har fungerat alldeles utmärkt i alla mina bilar, tackar som frågar! Men visst är det säkrast att gå på stickan, åtminstone checka den ibland och i synnerhet innan man är vän med mätaren. Och ligg hellre på min än på max.

Jag brukar f.ö. börja med att slå i 6 eller max 7 liter och sedan kolla, den mängden räcker för att man ska vara säker och ger lite utrymme för att toppa upp till min-strecket.
10 liter har det nog aldrig gått åt vid något oljebyte för mig, det brukar snarare landa någonstans mellan 7-9.

MVH Jonas
Jonas Thiger
997 turbo -09
User avatar
rbd
Posts: 206
Joined: Sun Aug 14, 2005 6:02 pm
Location: Rimbo

Post by rbd »

Häll i max 7 liter och efterfyll sedan. Bilen är väldig känslig för överfyllning. Fyll aldrig till maxnivån utan nöj dig med mitt mellan max och min annars blåryker den kraftigt om den har stått ett tag.

Mvh

//Roger
User avatar
MagnusW
Posts: 3009
Joined: Thu Aug 28, 2008 3:18 pm
Location: Älvsjö

Post by MagnusW »

Det kanske är skillnad på modeller, i min 2.7a i 77an så är 8 liter på minstrecket eller under. Jag böjer mig för experterna där!
/Magnus Wennerberg,
911 Targa -77.
911T Coupe -69.
924 -79
931 -79
tomlin
Posts: 875
Joined: Fri Nov 10, 2006 3:16 pm

Post by tomlin »

Tackar för svar Roger och ni andra!
Johannes
Posts: 2114
Joined: Sun Oct 09, 2005 11:04 am

Post by Johannes »

Ju mer olja i motorn desto renare blir den per liter...

Hur mycket den sen sväller varierar från mellan olika motortyper beroende på hur stor luftinblandningen blir av oljepumpen.

Men för vinterförvaring behöver man ju inte så värst mycket olja i motorn.
Post Reply