Tips och råd runt renovering av sportstol + underrede

Forumet för de tekniska frågorna.
Post Reply
jsoderbe
Posts: 642
Joined: Sat Feb 14, 2009 3:22 pm

Tips och råd runt renovering av sportstol + underrede

Post by jsoderbe »

Hej,

Det börjar bli dags att renovera lite sportstolar. Ja gär lite fundersam över hur originalvinylen ser ut. Det står Innenausstattung Kunstleder Braun, men på stolarna stå det "Leder Feinst Perforiert" i leveransspecen. Innebär det att den hade läderstolar? Eller konstläder? Och innebär finperforerat att den hade basketweave? Jag blir inte riktigt klok på detta, och det är för dyrt för att göra fel....

Underredet tänkte jag blästra, för de ser fruktansvärda ut. Däremot är jag lite kluven runt mekanismen för att fälla ryggstödet. Kan man blästra det med? Frågan är hur jag ska få ut sanden ur kugghjulen. Tyvärr går det inte att montera isär, i alla fall såvitt jag ser. Tips!?


mvh Johan
User avatar
felix83
Posts: 1017
Joined: Thu Jan 15, 2009 7:59 pm
Location: Örebro
Contact:

Re: Tips och råd runt renovering av sportstol + underrede

Post by felix83 »

jsoderbe wrote: Däremot är jag lite kluven runt mekanismen för att fälla ryggstödet. Kan man blästra det med? Frågan är hur jag ska få ut sanden ur kugghjulen. Tyvärr går det inte att montera isär, i alla fall såvitt jag ser. Tips!?
mvh Johan
Enligt en bilsadelmakare som intervjuas i Mark Evans-serien "An MG is born" så ska man inte blästra fällningsmekanismen, då den förstörs av blästersanden. Sandpapper och stålborste är nog det som gäller.
/Felix
911 SC coupe -82
Triumph Street Triple RS -17

924 Targa -77 (såld)

Instagram: @orebro.classics
jsoderbe
Posts: 642
Joined: Sat Feb 14, 2009 3:22 pm

Post by jsoderbe »

Hmm, jag kan tänka mig det. Men den ser så himla illa ut att det inte kommer att bli bra! Nu är man där vid syradoppning igen, men jag hittar ingen som gör det....

Mvh Johan
tomlin
Posts: 875
Joined: Fri Nov 10, 2006 3:16 pm

Post by tomlin »

Johan,

vet du vilken typ av bultar som är original till att skruva sportstolunderredet mot golvet? De som syns innanför töskeln? Vet ej om jag har original, ser ut som vanlig ytbehandlad "Bufo"-bult med planbricka.

De är lite iögonenfallande, lurar på om det ska vara svarteloxerade bultar där kanske.
jsoderbe
Posts: 642
Joined: Sat Feb 14, 2009 3:22 pm

Post by jsoderbe »

Hej!

Jag kan inte vara helt säker, men på min bil satt det guleloxerade insexbultar. Kanske någon annan kan säga säkert?


Mvh Johan
Post Reply