Hej
911 T -70
I samband med en bakvagnsrenovering tänker jag byta lager i bakvagnen.
Jag fick bort kronmutter som satt mycket hårt och då kunde jag enkelt ta bort innernavet med flänsen för drivknuten.
Kan någon tala om för mig hur jag får bort ytternavet ( flänsen med hjulbultarna)
Måste bärarmen rivas för att pressa ut lagret eller går det att få ut lagret
på ett annat sätt ??
Bakvagn
Hej!
Jag antar att du ska byta hjullagren.
Jag har gjort detta på 914 och visserligen är det bakvagnen som skiljer mest mellan 911-914.s chassi, men just naven/drivaxlarnas utseende är nog ganska lika.
Du får ta en hylsa i rätt storlek som du inte är så rädd om och använda som drivdorn, samt en slägga. De gamla lagren kommer definitivt gå sönder vid denna manöver. Jag har för mig att jag knackade ur navet på detta sätt och sedan fick slå ut själva lagren efteråt men minns ej exakt.
Gör sedan rent lagerbanorna och skaffa nya lager som lägges i frysen för krympning. (hjullager fram till Saab 900 passar åtminstone till 914 ex.vis 74-066 hos B..tema) Knacka försiktigt in dem med lagerverktyg som också säljes där.
Gäller att få in dem rakt och inte slå på innerlagringen.
Frys ner drivaxeltappen och försök få i den utan att knäcka de nya lagren. jag vill minnas att jag tog hjälp av bulten som håller ihop dem för att dra ihop, för om du bara knackar är risken stor att de ny lagren blir skadade. Lite olja skadar nog inte heller.
Hoppas det är till någon hjälp och lycka till!
Jag antar att du ska byta hjullagren.
Jag har gjort detta på 914 och visserligen är det bakvagnen som skiljer mest mellan 911-914.s chassi, men just naven/drivaxlarnas utseende är nog ganska lika.
Du får ta en hylsa i rätt storlek som du inte är så rädd om och använda som drivdorn, samt en slägga. De gamla lagren kommer definitivt gå sönder vid denna manöver. Jag har för mig att jag knackade ur navet på detta sätt och sedan fick slå ut själva lagren efteråt men minns ej exakt.
Gör sedan rent lagerbanorna och skaffa nya lager som lägges i frysen för krympning. (hjullager fram till Saab 900 passar åtminstone till 914 ex.vis 74-066 hos B..tema) Knacka försiktigt in dem med lagerverktyg som också säljes där.
Gäller att få in dem rakt och inte slå på innerlagringen.
Frys ner drivaxeltappen och försök få i den utan att knäcka de nya lagren. jag vill minnas att jag tog hjälp av bulten som håller ihop dem för att dra ihop, för om du bara knackar är risken stor att de ny lagren blir skadade. Lite olja skadar nog inte heller.
Hoppas det är till någon hjälp och lycka till!
Christer
914 (6)
993 C2
914 (6)
993 C2
- Christoffer E
- Posts: 277
- Joined: Mon May 26, 2008 11:07 am
- Location: Stockholm
- Contact:
Ett tips jag fick av min mekaniker när jag skulle byta lager på min Range Rover var att ta den gamla lagerbanan och kapa den - dvs ta ur ca 1-2 mm. När man sen knackar in det nya lagret så lägger man den gamla banan utanpå och har ett perfekt anlägg som sen lätt kan plockas ur när man bottnat den nya innerlagringen.
Där var det bara att försiktigt och utan att forcera - knacka in lagret genom att följa kanten runt med ett drivdorn och lätta slag med hammare.
Självklart är man sjukligt nogrann med att få ren den gamla lagerbanan innan man lägger an - eftersom man inte vill ha nåt metallflis där inne!!!!
hälsar C
Där var det bara att försiktigt och utan att forcera - knacka in lagret genom att följa kanten runt med ett drivdorn och lätta slag med hammare.
Självklart är man sjukligt nogrann med att få ren den gamla lagerbanan innan man lägger an - eftersom man inte vill ha nåt metallflis där inne!!!!
hälsar C
Porsche 912 Coupé 1969 Silver
-
- Posts: 196
- Joined: Wed Mar 25, 2009 8:30 pm
- Location: Smögen
- Contact:
Jag är rätt säker på att det fanns en bra 'How-to" på Pelican eller på DDK, men jag hittar dem inte.
Vill minnas att jag hade ett helvete att få ut den gamla lagerbanan ur en aluminium 'banan'arm, och att vi i slutändan tog till det beprövade tricket MIG-svets på insidan av lagret.
Bränn på en ordentlig sträng nästan runt om och sen när svetsen kallnar så drar den ihop lagret. Då gick det att knacka ut lagerbanan. Sen pressade jag i det nya lagret (Önskar att jag skrivit upp SKF-nummret för de var svindyra från reservdelsfirman. Borde gå att hitta billigare på Tools momentum.)
Pressa i navet gjorde jag genom att lägga det i frysen ett par timmar, olja in det och sen dra det på plats med ett sinnrikt system av gängstav, brickor och muttrar... Glöm inte att sätta dit handbromsskölden innan du pressar i navet!!! annars blir det till att börja om.
Vill minnas att jag hade ett helvete att få ut den gamla lagerbanan ur en aluminium 'banan'arm, och att vi i slutändan tog till det beprövade tricket MIG-svets på insidan av lagret.
![Twisted Evil :twisted:](./images/smilies/icon_twisted.gif)
Pressa i navet gjorde jag genom att lägga det i frysen ett par timmar, olja in det och sen dra det på plats med ett sinnrikt system av gängstav, brickor och muttrar... Glöm inte att sätta dit handbromsskölden innan du pressar i navet!!! annars blir det till att börja om.