Bakvagn

Forumet för de tekniska frågorna.
Post Reply
Affe
Posts: 30
Joined: Wed Feb 11, 2009 6:20 pm

Bakvagn

Post by Affe »

Hej

911 T -70
I samband med en bakvagnsrenovering tänker jag byta lager i bakvagnen.
Jag fick bort kronmutter som satt mycket hårt och då kunde jag enkelt ta bort innernavet med flänsen för drivknuten.
Kan någon tala om för mig hur jag får bort ytternavet ( flänsen med hjulbultarna)
Måste bärarmen rivas för att pressa ut lagret eller går det att få ut lagret
på ett annat sätt ??
christerL
Posts: 164
Joined: Sat Mar 29, 2008 10:46 pm

Post by christerL »

Hej!

Jag antar att du ska byta hjullagren.
Jag har gjort detta på 914 och visserligen är det bakvagnen som skiljer mest mellan 911-914.s chassi, men just naven/drivaxlarnas utseende är nog ganska lika.
Du får ta en hylsa i rätt storlek som du inte är så rädd om och använda som drivdorn, samt en slägga. De gamla lagren kommer definitivt gå sönder vid denna manöver. Jag har för mig att jag knackade ur navet på detta sätt och sedan fick slå ut själva lagren efteråt men minns ej exakt.

Gör sedan rent lagerbanorna och skaffa nya lager som lägges i frysen för krympning. (hjullager fram till Saab 900 passar åtminstone till 914 ex.vis 74-066 hos B..tema) Knacka försiktigt in dem med lagerverktyg som också säljes där.
Gäller att få in dem rakt och inte slå på innerlagringen.

Frys ner drivaxeltappen och försök få i den utan att knäcka de nya lagren. jag vill minnas att jag tog hjälp av bulten som håller ihop dem för att dra ihop, för om du bara knackar är risken stor att de ny lagren blir skadade. Lite olja skadar nog inte heller.

Hoppas det är till någon hjälp och lycka till!
Christer
914 (6)
993 C2
User avatar
Christoffer E
Posts: 277
Joined: Mon May 26, 2008 11:07 am
Location: Stockholm
Contact:

Post by Christoffer E »

Ett tips jag fick av min mekaniker när jag skulle byta lager på min Range Rover var att ta den gamla lagerbanan och kapa den - dvs ta ur ca 1-2 mm. När man sen knackar in det nya lagret så lägger man den gamla banan utanpå och har ett perfekt anlägg som sen lätt kan plockas ur när man bottnat den nya innerlagringen.

Där var det bara att försiktigt och utan att forcera - knacka in lagret genom att följa kanten runt med ett drivdorn och lätta slag med hammare.

Självklart är man sjukligt nogrann med att få ren den gamla lagerbanan innan man lägger an - eftersom man inte vill ha nåt metallflis där inne!!!!

hälsar C
Porsche 912 Coupé 1969 Silver
Robert Hansson
Posts: 196
Joined: Wed Mar 25, 2009 8:30 pm
Location: Smögen
Contact:

Post by Robert Hansson »

den här sidan kanske är till hjälp

http://www.schattenbaum.org/TechArticle ... rings.aspx

Robert
911 -72 Rennsport
Dizzycap
Posts: 430
Joined: Mon Mar 24, 2008 9:57 pm
Location: Stockholm

Post by Dizzycap »

Jag är rätt säker på att det fanns en bra 'How-to" på Pelican eller på DDK, men jag hittar dem inte.

Vill minnas att jag hade ett helvete att få ut den gamla lagerbanan ur en aluminium 'banan'arm, och att vi i slutändan tog till det beprövade tricket MIG-svets på insidan av lagret. :twisted: Bränn på en ordentlig sträng nästan runt om och sen när svetsen kallnar så drar den ihop lagret. Då gick det att knacka ut lagerbanan. Sen pressade jag i det nya lagret (Önskar att jag skrivit upp SKF-nummret för de var svindyra från reservdelsfirman. Borde gå att hitta billigare på Tools momentum.)

Pressa i navet gjorde jag genom att lägga det i frysen ett par timmar, olja in det och sen dra det på plats med ett sinnrikt system av gängstav, brickor och muttrar... Glöm inte att sätta dit handbromsskölden innan du pressar i navet!!! annars blir det till att börja om.
Dizzycap
Posts: 430
Joined: Mon Mar 24, 2008 9:57 pm
Location: Stockholm

Post by Dizzycap »

Glömde en grej. jag fick kvar en del av lagret på navtappen, och det var också en pärs att få loss. hade man haft en gassvets stående hafde det kanske funkat men jag tog fram vinkelslipen.
Post Reply