Växelläges förkortare...?
- chriswhite911S
- Posts: 343
- Joined: Tue Sep 20, 2005 12:39 am
- Location: Vasastan, Stockholm
Växelläges förkortare...?
Funderar lite på växelläges förkortare. Både till 901 och 915 låda.
Är det någon som har erfarenhet utav sådant ? Eller bara allmäna tips, om kvalité, fabrikat m.m Bra eller dåligt, osv... ?
Christian
Är det någon som har erfarenhet utav sådant ? Eller bara allmäna tips, om kvalité, fabrikat m.m Bra eller dåligt, osv... ?
Christian
Det fanns en annan tråd för ett tag sedan om lite sånt;
viewtopic.php?t=2275
Wevos ska visst vara något utöver det vanliga men det kostar väl därefter, jag köpte en typ av Weltmeister som bara förlänger avståndet mellan kulorna (ger ca 25% vilket jag tyckte va lagom)(skulle nog va ganska lätt att modda originalgrejen) Se bilder nedan. Sen finns det ju kitt med plattor som flyttar upp hela stället (vanligast?). Jag blev då riktigt nöjd med mitt kitt (dessutom helt osynligt) Blev en "ny" roligare bil!
Notera skillnaden i längd mellan "kulorna", ger ca 25% kortare slag.
Klart att montera ihop, aludistansen vid växelstångsbussningen kompenserar för förlängningen av den andra delen.
viewtopic.php?t=2275
Wevos ska visst vara något utöver det vanliga men det kostar väl därefter, jag köpte en typ av Weltmeister som bara förlänger avståndet mellan kulorna (ger ca 25% vilket jag tyckte va lagom)(skulle nog va ganska lätt att modda originalgrejen) Se bilder nedan. Sen finns det ju kitt med plattor som flyttar upp hela stället (vanligast?). Jag blev då riktigt nöjd med mitt kitt (dessutom helt osynligt) Blev en "ny" roligare bil!
Notera skillnaden i längd mellan "kulorna", ger ca 25% kortare slag.
Klart att montera ihop, aludistansen vid växelstångsbussningen kompenserar för förlängningen av den andra delen.
Porsche 911T 1971 2200cc. Signal orange 116
VW Golf MK1 1983 1600cc
VW Golf GTE
VW Dubbelhytt/camper Bay 1978, 2,0 Turbo
VW Westfalia Campmobile 1974, 2,0
VW Golf MK1 1983 1600cc
VW Golf GTE
VW Dubbelhytt/camper Bay 1978, 2,0 Turbo
VW Westfalia Campmobile 1974, 2,0
- chriswhite911S
- Posts: 343
- Joined: Tue Sep 20, 2005 12:39 am
- Location: Vasastan, Stockholm
- chriswhite911S
- Posts: 343
- Joined: Tue Sep 20, 2005 12:39 am
- Location: Vasastan, Stockholm
- chriswhite911S
- Posts: 343
- Joined: Tue Sep 20, 2005 12:39 am
- Location: Vasastan, Stockholm
Rickard!Rickard M wrote:Det fanns en annan tråd för ett tag sedan om lite sånt;
viewtopic.php?t=2275
Wevos ska visst vara något utöver det vanliga men det kostar väl därefter, jag köpte en typ av Weltmeister som bara förlänger avståndet mellan kulorna (ger ca 25% vilket jag tyckte va lagom)(skulle nog va ganska lätt att modda originalgrejen) Se bilder nedan. Sen finns det ju kitt med plattor som flyttar upp hela stället (vanligast?). Jag blev då riktigt nöjd med mitt kitt (dessutom helt osynligt) Blev en "ny" roligare bil!
Notera skillnaden i längd mellan "kulorna", ger ca 25% kortare slag.
Klart att montera ihop, aludistansen vid växelstångsbussningen kompenserar för förlängningen av den andra delen.
Tack för info, det var väl något sådant som jag funderat på. Körde en 911 SC -79 med Weltmeister prylar monterat. Vilket gjorde att jag blev sugen på att modda lite, dock funkade inte delarna på denna bil klockrent. Det var därför jag var nyfiken på att höra andras omdömen, och erfarenheter..
Jag hade Porsches SC/RS SS på Hiavata och det gillade jag verkligen. har köpt ett kit till Hiavata II. De är klockrena till 915! Man måste bara tänka på att inte växla för snabbt då lådan isig är långsam.
Carrera 2.7 RS -73 lwt Silver replika på 1979 SC
E Coupé -73 Dalmtian blue (orginal brux)
A6 -98 Dunkelblau
E Coupé -73 Dalmtian blue (orginal brux)
A6 -98 Dunkelblau
Jag har Weltmeisters kit till min 915 låda, (men jag har 901 växelspak och infäste, så det är 901 kitet jag använder). Jag tycker själva spaken man får med kitet är för kort - vist det bidrar ju till att göra slagen ennu kortare, men för mej käns det lite som att jag sitter och letar efter något jag tappa på golvet varje gång jag växlar då spaken är så kort. Jag gick till en snubbe som svetsade till lite rör så att jag nu har nästan standard längd, men med short shift. Jag gillar slut resultatet skarpt.
/jonas
/jonas
/Jonas Y
911 2.4 T 1973 Hellgelb 117
911 2.4 T 1973 Hellgelb 117
Rickard
När du installerade ditt kit, visst fick du flytta ned hela växelsstångsbussningen under tunneln? Om jag inte har helt fel vilar fästet på den idag mellan tunneln och stället? I så fall borde distansen vara några millimeter tunnare än vad förlängning mellan kulorna är? Eller är jag ute och cyklar (istället för att köra Porsche)?
/C
När du installerade ditt kit, visst fick du flytta ned hela växelsstångsbussningen under tunneln? Om jag inte har helt fel vilar fästet på den idag mellan tunneln och stället? I så fall borde distansen vara några millimeter tunnare än vad förlängning mellan kulorna är? Eller är jag ute och cyklar (istället för att köra Porsche)?
/C
911 T targa -71
Formula F233 Sportsman
Formula F233 Sportsman
Hej, kommer inte ihåg riktigt nu i huvudet hur fästet förhåller sig till stället men det är sant att stången skall flyttas ner så koppen hamnar i rätt höjd i förhållande till kulan som innan. Lånar en lånad bild ur Jesses tråd
Om fästet ligger an mot stället original borde väl distansen vara lika tjock som förändringen. Som du ser på mina bilder är distansen bara så stor att den täcker de två hållen med gänga på fästet och liksom passar rakt ner i hålet på tunneln. Ett tips kan vara att limma distansen mot fästet så den inte ramlar ner i tunneln innan du fått i de nya längre skruvarna.
Om fästet ligger an mot stället original borde väl distansen vara lika tjock som förändringen. Som du ser på mina bilder är distansen bara så stor att den täcker de två hållen med gänga på fästet och liksom passar rakt ner i hålet på tunneln. Ett tips kan vara att limma distansen mot fästet så den inte ramlar ner i tunneln innan du fått i de nya längre skruvarna.
Porsche 911T 1971 2200cc. Signal orange 116
VW Golf MK1 1983 1600cc
VW Golf GTE
VW Dubbelhytt/camper Bay 1978, 2,0 Turbo
VW Westfalia Campmobile 1974, 2,0
VW Golf MK1 1983 1600cc
VW Golf GTE
VW Dubbelhytt/camper Bay 1978, 2,0 Turbo
VW Westfalia Campmobile 1974, 2,0