Borra upp 2,4 BIRAL-cylindrar till 85 mm?

Forumet för de tekniska frågorna.
Post Reply
jsoderbe
Posts: 642
Joined: Sat Feb 14, 2009 3:22 pm

Borra upp 2,4 BIRAL-cylindrar till 85 mm?

Post by jsoderbe »

Hej!

Jag är intresserad av en motor till en av mina bilar. Motorn har 2,4 S-cylindrar, som enligt ägaren är uppborrade från 84 till 85 mm och försedda med Cosworth högkompkolvar. Det låter rätt aptitligt måste jag säga, men frågan är om det verkligen fungerar?

Så min fråga är; går det verkligen att borra upp BIRAL stålcylindrar?


Mvh Johan
User avatar
rbd
Posts: 206
Joined: Sun Aug 14, 2005 6:02 pm
Location: Rimbo

Post by rbd »

Ja det går att borra cylindrar upp t.o.m. 2,4l. Fr.o.m 2,7 motorerna är cylindrarna nicasilbehandlade och går inte att borra om man inte lämnar in dom för ny ytbehandling. Om det det sen är lämpligt hållbarhetsmässigt att borra till 85 mm kan jag inte uttala mig om....

//Roger
jsoderbe
Posts: 642
Joined: Sat Feb 14, 2009 3:22 pm

Post by jsoderbe »

Tackar Roger, då var den första delen av frågan besvarad. jag är väl liksom du lite fundersam över hållbarheten! Den har gått 1000 mil nu, men frågan är om den kommer att gå mer. Jag har inte hört om någon som borrat upp cylindarna tidigare, och då brukar det finnas en anledning!

mvh Johan
christerL
Posts: 164
Joined: Sat Mar 29, 2008 10:46 pm

Post by christerL »

jsoderbe wrote:Tackar Roger, då var den första delen av frågan besvarad. jag är väl liksom du lite fundersam över hållbarheten! Den har gått 1000 mil nu, men frågan är om den kommer att gå mer. Jag har inte hört om någon som borrat upp cylindarna tidigare, och då brukar det finnas en anledning!

mvh Johan
Ja men anledningen har du ju själv angett i din första fråga, eller har jag missat något?

Du skriver att de satt i högkompkolvar och det är ju också anledningen att de borrat!

(Sätter du i nya kolvar måste du ju också gärna borra loppet så att du får en helt "ny" cylinder till den nya kolven. Du vill ju inte sätta i en ny kolv i en oval/repig/sliten cylinder! Då måste du borra till överdimension)

Men är det rätt pris på motorn och du är lite rädd för att köpa den så får du gärna tipsa mig! :wink:
Christer
914 (6)
993 C2
jsoderbe
Posts: 642
Joined: Sat Feb 14, 2009 3:22 pm

Post by jsoderbe »

Hej Christer, såg att det blev lite syftningsfel i mitt ovanstående inlägg. Det jag menar är att jag inte hört om någon som har borrat en 2,4-cylinder innan, och när man inte hört någon som gjort det innan brukar det finnas en anledning. Oftast att det inte fungerar!

Det vore roligt att höra av någon som provat eller vet mer om styrkan i cylindrarna!


mvh Johan
christerL
Posts: 164
Joined: Sat Mar 29, 2008 10:46 pm

Post by christerL »

O.K. Du menar att det kanske är för lite gods i 2,4:orna för att borra medans det går i 2,2:orna, eller att det inte är lämpligt i någon av dem för det är ju vad jag förstår samma cylindrar bara slaglängden på vevstaken som skiljer.

Vad jag förstår går det i alla fall att borra en 2,2:a och sätta högkompkolvar, enligt en inte okänd Spezialmotorbyggare som kanske är den som då ligger bakom denna motor?

Mvh
Christer
914 (6)
993 C2
Post Reply