Hej!
Jag har ett problem med min 2,4E (MFI).
När jag var på banmöte senast så började motorn gå dåligt när man började ett körpass. I början var det 1/3 varv till att senare på dagen öka succesivt till slutligen 1,5 varv. Motorn smällde och gick dåligt. Den varvade upp men smällde endel i varvtalsregistret.
Jag har en separat knapp för solenoiden (kallstartspridaren) på bränslefiltret.
För att få igång bilen så var jag tvungen att ge den soppa, och när jag körde och den smällde så gav jag den soppa och då "drog" den hårt igen. = den fick troligen för lite soppa. Motorn hann aldrig kallna mellan körpassen.
När jag kom hem och backade av den från släpet dagen efter så gick den bra redan efter 50 meter.
Jag har ingen slang kopplad till förvärmning av brickpaketet.
Bilen startar inte kall utan att ge bränsle på solenoidknappen. Knappen hakar inte upp sig heller.
Eftersom att bilen gått ett par banmöten samt lite annan körning och går bra då så härleder jag felet till att bero på att motorn får för lite soppa när den är varm och då mest på lägre varv.
Jag skruvade upp en nål på insugningsröret och det var lite olja på den, ej mycket sot som någon pratat om.
Har någon en ide om vad jag ska kolla?
Fredde
MFI problem
- 931Melander
- Posts: 187
- Joined: Mon Sep 08, 2008 10:03 pm
- Location: Piteå
MFI problem
Fredrik Melander
PCS 8349
PCS 8349
- 931Melander
- Posts: 187
- Joined: Mon Sep 08, 2008 10:03 pm
- Location: Piteå
brickor
Bilen missar när man belastar motorn, och det har inget med att man släpper gasen och motorbromsar att göra. Jag tror att det är insugsrelaterade smällar. (Den pumpar inte ut soppa i grenrören som antänder)Parced911 wrote:Smäller det i avgas eller insug? Är choken helt urkopplad? Även om du inte har rör till den så kan ju de värmekänsliga brickerna ändras ju av motorvärmen.
Om det är så att brickpacken blir varm. Blir de längre eller kortare?
Ska man prova att lossa brickornas lock och ta bort dem för att se om det är problemet.
Det låter ju logiskt att brickorna blivit för varma när man kört på bana med korta pauser (20 min) mellan heaten. Jag hade ej uppe huven heller.
Fredde
Fredrik Melander
PCS 8349
PCS 8349
Om felet dök upp plötsligt och bilen fungerat bra tidigare skulle jag nog utesluta choken. Kontrollera att den elektriska bränslepumpen matar som den ska. Pumpen skall leverera minst 1 liter bränsle på 30 sekunder utan mottryck. Ta loss slangen som går från bränslefiltret till MFI-pumpen och låt soppan spruta ner i en hink. Om elpumpen ger för lågt tryck får en eller flera cylindrar inget bränsle.
Ett annat fel som kan uppträda är att övertrycksventilen i elpumpen hakar upp sig så att det mesta av bränslet åket tillbaks till tanken via returen. Brukar släppa när pumpen kallnar.
Ett tips om du inte har förvärmningen till choken installerad är att stoppa dit en glödlampa som tänds när du startar motorn. Lampan kommer att värma upp brickpaketet i lagom takt. Att inte värma choken är ingen bra ide eftersom blandningen som motorn får kommer att variera med yttertemperaturen och hur hårt du kör. Normalt så skall choken vara i botten när motorn är uppe i arbetstemperatur.
//Roger
Ett annat fel som kan uppträda är att övertrycksventilen i elpumpen hakar upp sig så att det mesta av bränslet åket tillbaks till tanken via returen. Brukar släppa när pumpen kallnar.
Ett tips om du inte har förvärmningen till choken installerad är att stoppa dit en glödlampa som tänds när du startar motorn. Lampan kommer att värma upp brickpaketet i lagom takt. Att inte värma choken är ingen bra ide eftersom blandningen som motorn får kommer att variera med yttertemperaturen och hur hårt du kör. Normalt så skall choken vara i botten när motorn är uppe i arbetstemperatur.
//Roger
- 931Melander
- Posts: 187
- Joined: Mon Sep 08, 2008 10:03 pm
- Location: Piteå
plötsligt?
Bilen går bra när den har stått ett tag, samt när man kört ett par varv på banan.rbd wrote:Om felet dök upp plötsligt och bilen fungerat bra tidigare skulle jag nog utesluta choken. Kontrollera att den elektriska bränslepumpen matar som den ska. Pumpen skall leverera minst 1 liter bränsle på 30 sekunder utan mottryck. Ta loss slangen som går från bränslefiltret till MFI-pumpen och låt soppan spruta ner i en hink. Om elpumpen ger för lågt tryck får en eller flera cylindrar inget bränsle.
Ett annat fel som kan uppträda är att övertrycksventilen i elpumpen hakar upp sig så att det mesta av bränslet åket tillbaks till tanken via returen. Brukar släppa när pumpen kallnar.
Ett tips om du inte har förvärmningen till choken installerad är att stoppa dit en glödlampa som tänds när du startar motorn. Lampan kommer att värma upp brickpaketet i lagom takt. Att inte värma choken är ingen bra ide eftersom blandningen som motorn får kommer att variera med yttertemperaturen och hur hårt du kör. Normalt så skall choken vara i botten när motorn är uppe i arbetstemperatur.
//Roger
På mittsverigebanmötet var det 1 tim mellan körpassen och då gick den som den skulle, kunde smälla någon enstaka gång i början av ett körpass.
På Kemora var det kortare mellan passen och då var det värre.
Jag tror inte att pumpen ger för lite soppa totalt sett eftersom att jag kan ge den lite med solenoiden och få den att gå bättre.
Felet har kommit succesivt men försvinner också när bilen är kall. Nu hör det till saken att jag bara kört två banmöten o i princip inget på gata, så referenserna är endast två banmöten.
Mao. Roger så kan jag, när jag ska varmstarta bilen, ta ur brickpaketet för att prova hur det påverkar? Funkar den bra då är MFI ställd för snålt.
Fredde
Fredrik Melander
PCS 8349
PCS 8349
- 931Melander
- Posts: 187
- Joined: Mon Sep 08, 2008 10:03 pm
- Location: Piteå
lösning
Tack för era svar, nu är frågan om man kan lösa ett problem hemma i kammaren och inte i garaget?
Min teori:
Problemet ligger hos kallstartsbrickorna.
MFI är justerad mot att brickorna inte har någon förvärmning.
När jag kör bilen så kyls motorrummet av strömmande luft och avgasrörens värme transporteras bort. Då har brickorna rätt temp.
När jag stannar stilla med avslagen motor stiger värmen i motorrummet och brickorna stänger chocken. När jag nu startar så får bilen för lite bränsle. Efter ett varv på bana så har brickorna kylts och återgått till att ge lite bränsle.
Denna teori tycker jag låter klart vettig och det innebär att jag kan undvika problemen med att aldrig stanna i depå,,, eller ställa upp huven mellan passen. Detta till dess att jag får justerat MFI rätt.
Iallafall så kanske det inte är så stort fel på bilen.
Fredde
Min teori:
Problemet ligger hos kallstartsbrickorna.
MFI är justerad mot att brickorna inte har någon förvärmning.
När jag kör bilen så kyls motorrummet av strömmande luft och avgasrörens värme transporteras bort. Då har brickorna rätt temp.
När jag stannar stilla med avslagen motor stiger värmen i motorrummet och brickorna stänger chocken. När jag nu startar så får bilen för lite bränsle. Efter ett varv på bana så har brickorna kylts och återgått till att ge lite bränsle.
Denna teori tycker jag låter klart vettig och det innebär att jag kan undvika problemen med att aldrig stanna i depå,,, eller ställa upp huven mellan passen. Detta till dess att jag får justerat MFI rätt.
Iallafall så kanske det inte är så stort fel på bilen.
Fredde
Fredrik Melander
PCS 8349
PCS 8349
- 931Melander
- Posts: 187
- Joined: Mon Sep 08, 2008 10:03 pm
- Location: Piteå
vet inte
Jag vet inte, men låter det inte logiskt?Sven wrote:Så du menar att din MFI är justerad så att bilen enbart går bra med full choke?
Stänger jag choken så får den ju för lite soppa, för det är nog vad som hänt när den stått mellan körpassen.
Ska prova ta loss prylara ikväll o se hur den går, med full chocke. Är det ingen skillnad så har jag svaret där.
Fredrik Melander
PCS 8349
PCS 8349