Varvtalsbegränsare?

Forumet för de tekniska frågorna.
Post Reply
Carlo Chiti
Posts: 16
Joined: Mon Jan 05, 2009 6:05 pm

Varvtalsbegränsare?

Post by Carlo Chiti »

Har en 911-74 med 150 hästars 2,7:a. Varvtalsbegränsaren bryter redan vid 5800 varv! Går det att justera den? Skulle gärna varva lite mera. Har läst nånstans att den sitter i fördelaren.
User avatar
Parced911
Posts: 1248
Joined: Sat Aug 13, 2005 10:53 pm
Location: Stockholm/Värmdö

Post by Parced911 »

Man byter bara rotor. Men Porsche brukar veta vad de gör. Din motor har sin toppeffekt vid 5700 varv och sedan faller effekten. Om du vill ha max acceleration så blir blir det troligen mer "effektit" att låta varvet sjunka det antal varv som nästa högre växel ger. På det varvet finns troligen mer effekt än i området över 5700. En gammal S bryter vid 7300 och har mest ork över 5500 varv.

Pär
Carrera 2.7 RS -73 lwt Silver replika på 1979 SC
E Coupé -73 Dalmtian blue (orginal brux)
A6 -98 Dunkelblau
Carlo Chiti
Posts: 16
Joined: Mon Jan 05, 2009 6:05 pm

Post by Carlo Chiti »

OK! Jag har uppenbarligen en rotor som bryter vid 5800 varv(sannolikt standard på min motor). Skall testa med annan rotor , vill gärna dra motorn lite längre på växlarna , har endast fyrväxlat. Gillar att smiska på grusvägar och det är påfallande ofta som varvtalsbegränsaren ingriper. Upplever att motorn har lite till att ge när varvtalsbegränsaren bryter, varvräknaren är rödmarkerad vid 6300 varv.
Tack för snabbt svar Pär, förstår vad du menar men ¨magkänslan¨ när jag kör säger att motorn gärna vill varva högre än 5800.

Pontus
User avatar
Parced911
Posts: 1248
Joined: Sat Aug 13, 2005 10:53 pm
Location: Stockholm/Värmdö

Post by Parced911 »

Om din rödmarkering är 6300 bör din varvtalsregulator bryta vid samma varv, om inte varvräknaren är bytt dvs, Jag har tyvärr inget underlag på dessa modeller så jag vågar inte säga helt säkert. Jag håller det dock mycket troligt att du bör kunna byta till en 6300 fördelare. Lycka till på grusvägarna!

Pär
Carrera 2.7 RS -73 lwt Silver replika på 1979 SC
E Coupé -73 Dalmtian blue (orginal brux)
A6 -98 Dunkelblau
Post Reply