Jag har kanske ett problem med oljetrycket. Bilen är en 911E-73 med delvis bytt instrumentering, finns tex. ingen oljetrycksmätare.
När jag accelererar eller står på tomgång lyser inte oljetryckslampan, men när jag motorbromsar eller frikopplar o bromsar så lyser lampan. Jag har fyllt så att jag har fullt med olja.
Jag åkte ett banmöte och de sista varven då började lampan lysa i en lång vänstersväng, men aldrig annars. Jag har kört ca. 1 mil efter banmötet och den har tänt i vänstersvängar. Nu när jag fyllt olja så lyser den mer än tidigare???
Hur stor risk är det att oljepumpen är trasig?
Hur stort jobb är det att byta den? (jag kan skruva)
oljetryck -73E
- 931Melander
- Posts: 187
- Joined: Mon Sep 08, 2008 10:03 pm
- Location: Piteå
oljetryck -73E
Fredrik Melander
PCS 8349
PCS 8349
Hm, byta oljepump innebär att du måste riva hela motorn så du måste kunna skruva ihop den sen...
Innan du ger dig på detta skulle jag göra några saker, låna ett instrument från en E eller S med graderad oljetrycksmätare. Dragning finns och troligen sitter en tryckmätare på motorn. Jag skulle som alternativ montera en liten mekanisk tryckmmätare på den högre oljeslangen till kamhuset. Senare modeller har en "klack" på den slangen med en gänga till en givare. jag har på tidigare bilar monterat en mekanisk mätare där för extra koll. Om du verkar har rätt tryck så kan det vara givaren som givit upp. Givaren är en lite burk som sitter längst fram på motorn.
Om pumpen är sliten så skulle jag tro att även resten av motorn är i behov av renovering. hur långt har den gått?
Pär
Innan du ger dig på detta skulle jag göra några saker, låna ett instrument från en E eller S med graderad oljetrycksmätare. Dragning finns och troligen sitter en tryckmätare på motorn. Jag skulle som alternativ montera en liten mekanisk tryckmmätare på den högre oljeslangen till kamhuset. Senare modeller har en "klack" på den slangen med en gänga till en givare. jag har på tidigare bilar monterat en mekanisk mätare där för extra koll. Om du verkar har rätt tryck så kan det vara givaren som givit upp. Givaren är en lite burk som sitter längst fram på motorn.
Om pumpen är sliten så skulle jag tro att även resten av motorn är i behov av renovering. hur långt har den gått?
Pär
Carrera 2.7 RS -73 lwt Silver replika på 1979 SC
E Coupé -73 Dalmtian blue (orginal brux)
A6 -98 Dunkelblau
E Coupé -73 Dalmtian blue (orginal brux)
A6 -98 Dunkelblau
- 931Melander
- Posts: 187
- Joined: Mon Sep 08, 2008 10:03 pm
- Location: Piteå
Motorn går bra och den her som sagt tryck så länge jag accelererar, men sedan lyser lampan vid inbromsning. Dvs. när oljan åker frammåt.Parced911 wrote:Hm, byta oljepump innebär att du måste riva hela motorn så du måste kunna skruva ihop den sen...
Innan du ger dig på detta skulle jag göra några saker, låna ett instrument från en E eller S med graderad oljetrycksmätare. Dragning finns och troligen sitter en tryckmätare på motorn. Jag skulle som alternativ montera en liten mekanisk tryckmmätare på den högre oljeslangen till kamhuset. Senare modeller har en "klack" på den slangen med en gänga till en givare. jag har på tidigare bilar monterat en mekanisk mätare där för extra koll. Om du verkar har rätt tryck så kan det vara givaren som givit upp. Givaren är en lite burk som sitter längst fram på motorn.
Om pumpen är sliten så skulle jag tro att även resten av motorn är i behov av renovering. hur långt har den gått?
Pär
Jag ska kolla om det finns en gänga på ledningen, annars kopplar jag ur givaren, för att sätta en manometer.
Vet ej hur långt motorn gått.
Eftersom trycket verkar rätt på tomgång och på fullast så tar jag det som att jag har en pump som fungerar.
Börjar med att kolla givaren.
Ska åka bana nästa helg så jag måste få till det lite snabbt nu.
Fredde
Fredrik Melander
PCS 8349
PCS 8349
- 931Melander
- Posts: 187
- Joined: Mon Sep 08, 2008 10:03 pm
- Location: Piteå
tank
![Embarassed :oops:](./images/smilies/icon_redface.gif)
Det verkar vara så att det inte är oljetryck utan tankreservlampa som sitter under tankmätaren. Elsystemet är lite "gördetsjälv" kopplat av tidigare ägare.
Efter funderande och till slut kollade kablar så går en kabel från tankmätaren till denna lampa, så då konstaterar jag att det måste vara reserven.
Därav förklaringen till att den inte lyser under acceleration och att den lyser oavsett varvtal i retardation. Men viktigast av allt den lyser inte när man slår på tändning.
Fredrik Melander
PCS 8349
PCS 8349