Ställa in bränslemix från borsch mekanisk insprutningspump?

Forumet för de tekniska frågorna.
Post Reply
Porsche Per
Posts: 9
Joined: Sat Apr 07, 2007 3:59 pm

Ställa in bränslemix från borsch mekanisk insprutningspump?

Post by Porsche Per »

Tjena! Är ny här på forumet.. tänkte kolla om har vi nån som e het på gammla bränslesystem här?

Det är så att min Porsche 911 E Coupe -73 inte startar, den har gått tidigare men stått ett tag... Om man gör rent tändstiften tänder den och startar, men går konstigt, dör vid för mkt eller för lite gas och ryker mycket. Tändstiften blir sotiga och ger ingen bra gnista nästan direkt och när man fimpat motorn kan man inte starta igen utan att göra rent.
Hade bilen inne på verkstad i mina hemtrakter, han sa att motorn var i gott skick, komp osv, men att co-värdena var extremt höga. Han hävdade att motorn får för mkt brännsle och att det är därför stiften blir blöta och sotiga.
Nu undrar jag.. kan man ställa in bränsleflödet på insprutningspumpen? Det är en 2.4 liters motor med Borsch mekanisk insprutning?
Detta var min huvudfråga.. men sen undrar jag en sak till. Jag har haft loss insprutningspumpen aldeles nu för att täta den, den läckte lite olja.. jag är lite osäker på om jag klarade mig utan att rubba dess timeing (kuggremmen, kamaxelt - insp.pump) Om det skulle vara så att jag gjort det, hur ställer man in det? Finns det markeringar på kuggremshjulen? måste jag isåfall komma åt kamaxeln där inne längst bakom där kuggremshjulet sitter på kamaxeln?

Tackar extremt mkt för all hjälp jag kan få ;)
MVH Per
User avatar
rbd
Posts: 206
Joined: Sun Aug 14, 2005 6:02 pm
Location: Rimbo

Post by rbd »

Hej!

De troligaste orsakerna till att motorn får för mycket bränsle är (förutsatt att du inte har skruvat på pumpen):

1. Att kallstartssolenoiden har hakat upp sig så att det rinner ner bränsle i motorn hela tiden. (den sitter ovanpå bränslefiltret)

2. Att chokemekanismen är igensatt av smuts eller att varmluftstillförseln till den inte är ok.

Var läckte pumpen olja någonstans? Om du skruvar loss fel saker på pumpen så rubbas inställningarna på den och pumpen måste bänkköras för att bli riktig igen. Jag kan göra det åt dig om det skulle visa sig nödvändigt.

Mvh

//Roger
User avatar
Eric
Posts: 902
Joined: Fri Aug 12, 2005 12:07 am
Location: Göteborg

Post by Eric »

Får du inte ordning på den finns det ett par pumpar till salu här!
http://www.porsche.nu/annonser/index.ht ... category=7
Eric

911E Targa -72
911T Coupé -69 "Såld"
911T Targa -70 "Såld"
Porsche Per
Posts: 9
Joined: Sat Apr 07, 2007 3:59 pm

Post by Porsche Per »

Har köpt nya tändstift och den startar fint igen, pumpen är tät. Motorn går fint, men avgaserna är en vit rök. Den läcker också olja ur avgassystemet. Det har den gjort tidigare också, men han på verkstaden hävdade det berodde på insp.pumpläckaget. Men den är ju som sagt reparerad så jag antar att det är nån ventiltätning eller kolvringar som det behöver göras något åt??
Probelemet med att tändstiften sotas ner kvarstår, eftersom alla tändstift sotas ner antar jag att det inte borde ha något med oljeläckaget att göra? utan att den faktiskt får för mkt bränsle..? Skall nu försöka kolla på kallstartfunktionen och se om den kanske spökar.
Men ang. oljan som kommer in i avgassystemet? vad kan det vara, finns det någon verkstad i göteborgsområdet som kan ta sig an ett sånt här problem? vad kan det kosta?
Mvh Per
christerL
Posts: 164
Joined: Sat Mar 29, 2008 10:46 pm

Post by christerL »

Ingen expert på detta men kan vara värt att börja kolla på.
Är det torr sot på stiften? troligen för fet blandning.
Är det oljigt svart på stiften? Kommer in olja.
Kan ju sådana fall bero på slitna ringar ventilstyrningar osv. men kolla i sådana fall först att det inte är för mycket olja i tanken för det kan tydligen göra sådana saker också. Att kolla oljan på en 911 motor görs ju på stickan med motorn igång och varmkörd. Inte alla som vet detta så det är värt att säga.

mvh

Christer
User avatar
931Melander
Posts: 187
Joined: Mon Sep 08, 2008 10:03 pm
Location: Piteå

ryker

Post by 931Melander »

min bil hade stått sedan 2005/2006 när jag skrämde igång den i höstas.
det gick inte vara i garaget när den var igång, pga vit rök
nu har den slutat ryka
prova att ta bort elkontakten på kallstarten och kör sedan litegrann, då ser du om den slutar ryka och sota stiften, det vore konstigt om pumpens inställning är helt fel om bilen startar bra och går när den har nya stift
Fredrik Melander
PCS 8349
Post Reply