Specialverktyg för att byta oljetrycksgivare?

Forumet för de tekniska frågorna.
Post Reply
jsoderbe
Posts: 642
Joined: Sat Feb 14, 2009 3:22 pm

Specialverktyg för att byta oljetrycksgivare?

Post by jsoderbe »

Hej igen!

Min oljetrycksgivare på cabben slår i taket direkt jag slår på tändningen. Kan det vara en kass oljetrycksgivare? Jag har mätt kabeln, och den är hel, och jag har testat ett annat instrument jag hade liggande utan skillnad.

Jag tänkte prova att byta ut den mot en jag har liggande, men vad använder man för verktyg för att byta givaren? Jag har AC i bilen, så det är för trångt för en vanlig nyckel, utan jag måste skruva ur den ovanifrån. Någon som har några tips?


Mvh Johan
User avatar
MagnusW
Posts: 3009
Joined: Thu Aug 28, 2008 3:18 pm
Location: Älvsjö

Post by MagnusW »

Du kan ju prova att lossa/jorda sladden från givaren så ser du ju om det är givaren som är paj.
Du kanske kan lossa på AC pumpen för att komma åt bättre?
Tydligen ska man vara lite försiktig när man lossar den så man inte bryter för mycket på godset i blocket, läste på Pelican att det kan spricka.
/Magnus Wennerberg,
911 Targa -77.
911T Coupe -69.
924 -79
931 -79
jsoderbe
Posts: 642
Joined: Sat Feb 14, 2009 3:22 pm

Post by jsoderbe »

Tackar Magnus. Jag provade det, precis som du sa, och då gick mätaren ner till noll med tändningen på. Problemet är att den drog iväg igen när jag provade den andra givaren jag hade trots att jag jordade den, vilket kan tyda på att den också är trasig.

Men med tanke på hur givaren är utformad så måste den gå att skruva ur ovanifrån. Det kanske går med en hylsa i storlek 34, men jag ville kolla med panelen om någon har ett klurigt tips innan jag börjar kladda.... :D


Mvh Johan
Post Reply