Bromsar

Forumet för de tekniska frågorna.
Johannes
Posts: 2087
Joined: Sun Oct 09, 2005 11:04 am

Post by Johannes »

Gäspande caliprar gäller även för aluminium. Det känns som om det är luft i systemet. Funkar men med taskig pedalkänsla.

//Johannes
User avatar
Lasse
Posts: 71
Joined: Thu Sep 28, 2006 8:54 am
Location: Stockholmia

Post by Lasse »

Hej,

Jag har också alltid ansett att "flexande" ok är en skröna. Skall faktiskt mäta nästa gång det blir tillfälle. Det finns nog annat i bromssystemet som flexar innan aluminiumet gör det.

Lasse
Johannes
Posts: 2087
Joined: Sun Oct 09, 2005 11:04 am

Post by Johannes »

Utmattade slangar och kolvar som inte går lika lätt i respektive ok ger ju också som bekant taskig känsla. Kostnaden för bromsslangar är försummbar i sammanhanget.

Kolvar som går olika lätt i oket ger en svampig känsla av lätt förklarliga skäl. Men det är ju inte svårt att fixa i de flesta fall, billigt är det också.

Men utmattade ok kan man inte göra något åt.


För bromsar från carrera 3.2 -84 och frammåt finns det en sak att tänka på vid en eventuell modifiering. Regulatorn för bakaxeln har en funktion för att undvika överbromsning. Vid tryck över 33 bar så förändras balansen mellan fram och bakaxeln. Därefter blir trycket bak 46 procent av trycket till framaxeln.

3.2 oken har 42 mm kolvar och föregångaren har 38 mm. Således ökar kraften med 22 procent. Mest som en hint om hur det kan vara ide att mata kolvdiametrar.

//Johannes
Michael
Posts: 46
Joined: Wed Jun 11, 2008 10:08 am
Location: STOCKHOLM

Post by Michael »

Jag har för mig att någon nytillverkar 3.3 Turbo/917 bromsar.
Eller är detta någon (önske)dröm jag haft?
Ni som har koll.... hur ligger det till.... hur kommer man billigast
unden för att hitta det "rätta" bromsstuket.
User avatar
Parced911
Posts: 1248
Joined: Sat Aug 13, 2005 10:53 pm
Location: Stockholm/Värmdö

Post by Parced911 »

Det finns nyproducerade "replikor" av 917-bromsar. De har lite andra kylflänsar än de som kom till 3.3 Turbo.

"Billigast lösning är nog som skrivits, boxster. Jag tror att 3.3 har stannat lite i prisutvecklingen då de inte är tillåtna i historisk racing på 73 RSR.

Bästa/snyggaste lösning för fuchs och smal bil är att göra som Kar-Ove och jag gjort. Skivor och nav ca. 10', 4 st OK ca 10'. Nya kostar oken ca 6' stycket. De bakre oken måste bearbetas för passa.

Pär C
Carrera 2.7 RS -73 lwt Silver replika på 1979 SC
E Coupé -73 Dalmtian blue (orginal brux)
A6 -98 Dunkelblau
User avatar
MagnusW
Posts: 3000
Joined: Thu Aug 28, 2008 3:18 pm
Location: Älvsjö

Post by MagnusW »

2 boxster ok köper man väl nya med adapter ganska billigt har jag för mig.

Någon som vet vem som säljer det och vad det kostar.

Per, har du och Karl-ove "riktiga" 917 bromsar, eller vad menar du?
/Magnus Wennerberg,
911 Targa -77.
911T Coupe -69.
924 -79
931 -79
User avatar
Parced911
Posts: 1248
Joined: Sat Aug 13, 2005 10:53 pm
Location: Stockholm/Värmdö

Post by Parced911 »

Det finns 4, minst, olika OK som ibland kallas 917. De första två är de som satt på 917 och 2.8 RSR. Det finns också en variant av dessa som kallas "Langstrecke" och som har lite större kylflänsar. De bromsar som kom på 3.3 Turbon var i princip serieanpassade 917 "kurtstrecke" (?) bromsar. De första var svarteloxerade och gjordes av Porsche, senare blev de svartmålade och märktes Brembo. Porsche hade också olika lösningar på bromskivor. 77 till 80 hade man lösa skivor, utan centrum, med en "hållare" som skrivas fast i navet. Senare skivor har även en centrumdel. De tidigare medger att man anpassar centrumet axiellt, dvs flyttar bromsskivan i förhållande till fälgen. Porsche 917 hade lösningen med lösa skivor varför man ibland, lite slarvigt, hänvisar till denna version som "917-bromsar". Turboskivor till 81 och senare är MYCKET billigare men är svåra/omöjliga att använda på smal bil med Fuchs.

Pär C
Carrera 2.7 RS -73 lwt Silver replika på 1979 SC
E Coupé -73 Dalmtian blue (orginal brux)
A6 -98 Dunkelblau
User avatar
Rickard M
Posts: 1050
Joined: Fri Dec 08, 2006 5:06 pm
Location: Tullinge / (Gustafs)

Post by Rickard M »

Zuffenhaus Racing & Fabrication gör sånt:

http://www.eurowerks.us/rsrBrakes.html
Porsche 911T 1971 2200cc. Signal orange 116
VW Golf MK1 1983 1600cc
VW Golf GTE
VW Dubbelhytt/camper Bay 1978, 2,0 Turbo
VW Westfalia Campmobile 1974, 2,0
User avatar
MagnusW
Posts: 3000
Joined: Thu Aug 28, 2008 3:18 pm
Location: Älvsjö

Post by MagnusW »

930 bromsar är inte riktig realiatiskt, inte för de pengar det kostar, såvida man inte är riktigt orginal nördig.

Köper man begagnade ok kostar en komplett uppsättning packningar över 2600 kr. En kolv fram kostar 340kr en bak 296kr.

En komplett konvertering hamnar nog tyvärr närmare 30 än 20.000 kr.
/Magnus Wennerberg,
911 Targa -77.
911T Coupe -69.
924 -79
931 -79
User avatar
Parced911
Posts: 1248
Joined: Sat Aug 13, 2005 10:53 pm
Location: Stockholm/Värmdö

Post by Parced911 »

...inte måste man räkna rätt när man räknar på sin hobby, eller....

:D

PC
Carrera 2.7 RS -73 lwt Silver replika på 1979 SC
E Coupé -73 Dalmtian blue (orginal brux)
A6 -98 Dunkelblau
User avatar
MagnusW
Posts: 3000
Joined: Thu Aug 28, 2008 3:18 pm
Location: Älvsjö

Post by MagnusW »

Nä, jag har slutat räkna för länge sen... ;)

Fast Carrera skivor och ok tillsammans med ordentlig kylning räcker långt, eller så kör jag bara för sakta... :(
/Magnus Wennerberg,
911 Targa -77.
911T Coupe -69.
924 -79
931 -79
karl-ove
Posts: 165
Joined: Mon Aug 15, 2005 10:02 pm

Post by karl-ove »

En lite udda variant är framok från Volvo 245 av senare års mod, 4-kolvsok som passar på bilar med 89mm C/C. Skivor carrera 3,2.
Det man behöver ordna med dessa ok är att man behöver grendela före oket, det är dubbla uttag på dessa, ett för varje kolvpar. (tvåkretssystem)
Tror dom har 38 mm kolvar.

Karl-ove
User avatar
Calle
Posts: 398
Joined: Mon Aug 15, 2005 8:54 am
Location: Göteborg

Post by Calle »

Karl-Ove, den varianten med Volvo-ok låter ju spännande! Har du provat den själv? Är det bolt on, förutom t-kors för rören?

/Calle
911 E Coupé -71 (biltråd)
VW 223 Kleinbus -61
User avatar
MagnusW
Posts: 3000
Joined: Thu Aug 28, 2008 3:18 pm
Location: Älvsjö

Post by MagnusW »

/Magnus Wennerberg,
911 Targa -77.
911T Coupe -69.
924 -79
931 -79
karl-ove
Posts: 165
Joined: Mon Aug 15, 2005 10:02 pm

Post by karl-ove »

karl-ove wrote:En lite udda variant är framok från Volvo 245 av senare års mod, 4-kolvsok som passar på bilar med 89mm C/C. Skivor carrera 3,2.
Det man behöver ordna med dessa ok är att man behöver grendela före oket, det är dubbla uttag på dessa, ett för varje kolvpar. (tvåkretssystem)
Tror dom har 38 mm kolvar.

Karl-ove
Måste nog lägga in en blänkare om jag tror det blev lite fel ang vilket c/c volvo oken har, blir mer o mer säker på att det är 76mm, Ska försöka kolla på nån lämplig bil

förutom grendelningen är det bolt on.

Karl-ove
karl-ove
Posts: 165
Joined: Mon Aug 15, 2005 10:02 pm

Post by karl-ove »

MagnusW wrote:Är det sånna här ok?
http://www.bildelsbasen.se/?index=defau ... d=15921728
Det är nog såna, gå in på tex mecas el mekonomens hemsida och kolla där,tror det finns bilder på dom.

Karl-ove
User avatar
tigerman67
Posts: 434
Joined: Mon Aug 15, 2005 12:28 pm
Location: Luleå

Post by tigerman67 »

Måste lyfta denna tråden efter att ha spanat in Zuffenhaus bromskit.
Bolt on. Dollarn billig. Måste ha.... 8)

http://forums.pelicanparts.com/porsche- ... ipers.html

www.zuffenhaus.us
Kolla även in deras rattar! (hmm, det blev tvetydigt...)

MVH Jonas
Jonas Thiger
997 turbo -09
User avatar
MagnusW
Posts: 3000
Joined: Thu Aug 28, 2008 3:18 pm
Location: Älvsjö

Post by MagnusW »

Fast $4500 är pengar det också, även i dagens dollarkurs!
Det inkluderar nog inte skivor heller.
Men fina är de!!!
/Magnus Wennerberg,
911 Targa -77.
911T Coupe -69.
924 -79
931 -79
Dizzycap
Posts: 430
Joined: Mon Mar 24, 2008 9:57 pm
Location: Stockholm

Post by Dizzycap »

på tal om koola bromsar. Jag älskar den här bilden:

http://4.bp.blogspot.com/_IigwWy-MYEU/S ... 393995.jpg

innan man ser ett standardok brevid fattar man inte att en 935 hade bromsok stora som..ehmm..sockerkaksformar. :roll:
User avatar
gtBen
Posts: 836
Joined: Mon Sep 08, 2008 10:26 pm
Location: Mönsterås

Post by gtBen »

Dizzycap wrote:på tal om koola bromsar. Jag älskar den här bilden:

http://4.bp.blogspot.com/_IigwWy-MYEU/S ... 393995.jpg

innan man ser ett standardok brevid fattar man inte att en 935 hade bromsok stora som..ehmm..sockerkaksformar. :roll:
Riktigt cool med manliga bromsar 8)
Här är en annan jämförelse Big Red versus 935
http://www.porsche.nu/albums/viewpic.htm?ID=11080

Bengt
User avatar
gtBen
Posts: 836
Joined: Mon Sep 08, 2008 10:26 pm
Location: Mönsterås

Post by gtBen »

Jag läste om att det fanns några Brembo-ok i aluminium för nån Alfa Romeo som var bolt-on på LWB fjäderben med det lilla CC-måttet 3tum (~76mm).
PMB säljer när de kommer över några att renovera - http://www.pmbperformance.com/catalog/i ... 862358.htm
Did I say "Bolt on upgrade!"?
Jag hittar inget negativt med dessa ok förutom att de inte är original Porsche.
2kg lättare per ok med samma kolvdiameter, samma offset, inlopp och luftning på rätt ställe, lite större sveparea än på beläggen till mina M-ok, "cup-design" på kolvarna, bromsköldarna behöver inte ens ändras.

Så jag klurade ut att det är ok till de AlfaRomeo 75 som hade Brembo-ok (inte de med ATE-ok).
Via bildelsbasen hittade jag ett par på en skrot nära mig, som nu väntar på renovering. De kanske inte passar sig på min originalbil, så nu har jag en anledning till att bygga nåt busigare :mrgreen:

Image

Bengt
User avatar
HenrikL
Posts: 675
Joined: Wed Sep 13, 2006 8:10 pm
Location: Uppsala

Post by HenrikL »

Lär bli en rush på skrotar efter Alfa ok. :) Vad väger ett original-ok?
User avatar
pcs12234
Posts: 175
Joined: Sat Sep 28, 2013 9:18 am
Location: Vargön

Post by pcs12234 »

Hämtar två Alfa 75 ok i behov av renovering på fredag. :D
Kommer sitta på min 914 som ändå kommer bli en bastard av lite olika delar.
Mats

914 2.0 '74 - RS-fierad.
964 C2 -90 - Såld
Scirocco GTI 1.8T 20v -81 - Såld
http://www.matsgarage.com
Post Reply