4 eller 5 Fuchs fälgar...?
- chriswhite911S
- Posts: 343
- Joined: Tue Sep 20, 2005 12:39 am
- Location: Vasastan, Stockholm
4 eller 5 Fuchs fälgar...?
Är det någon beläst själ här på forumet, som har koll på denna fråga..?
På 911S satt det alltid Fuchs fälgar på som standard, och som ni alla vet kunde man beställa det som tillval ifrån fabrik på T & E innan leverans.
Nu undar jag oavsett standard eller tillval, om det låg en 5:e fälg som reservhjul från början. Eller om den fälgen fick beställas separat?
I reservdelskatalogen står det 5 fälgar gällande Fuchs. Men om man tittar på foton i gamla bil/motor tester ifrån den tiden det begav sig, låg det nästan alltid ett reservhjul på plåtfälg under filten.
Någon som vet....?
På 911S satt det alltid Fuchs fälgar på som standard, och som ni alla vet kunde man beställa det som tillval ifrån fabrik på T & E innan leverans.
Nu undar jag oavsett standard eller tillval, om det låg en 5:e fälg som reservhjul från början. Eller om den fälgen fick beställas separat?
I reservdelskatalogen står det 5 fälgar gällande Fuchs. Men om man tittar på foton i gamla bil/motor tester ifrån den tiden det begav sig, låg det nästan alltid ett reservhjul på plåtfälg under filten.
Någon som vet....?
Bra fråga! Jag tror 5 då de bilar med fuchs jag haft alla varit med fuchs på reserven och då alla Cardex och andra underlag jag fått från Porsche INTE har kommenterat reservhjulet. Kanske lite svag evidens i detta men i alla fall.
Pär C
Pär C
Carrera 2.7 RS -73 lwt Silver replika på 1979 SC
E Coupé -73 Dalmtian blue (orginal brux)
A6 -98 Dunkelblau
E Coupé -73 Dalmtian blue (orginal brux)
A6 -98 Dunkelblau
Jag vet inte. Men i instruktionsboken till -68 finns det en alufälg. Det är en 4,5 på bilden.
Enligt en samtida test så kostade teknik för alla nr 23 1967 så kostade en fälg 585 sek.
Tittar i den kompletta optionlistan för 1968. Där står inget om reservhjul i lättmetall.
Hur blir det med muttrarna, kan man ha kupol även på plåt? jag har sen länge gått över till riktiga stålmuttrar av traditionell öppen typ. Kupolmuttrar i lättmetall påminner om ett practical joke från Italien.
/Johannes
Enligt en samtida test så kostade teknik för alla nr 23 1967 så kostade en fälg 585 sek.
Tittar i den kompletta optionlistan för 1968. Där står inget om reservhjul i lättmetall.
Hur blir det med muttrarna, kan man ha kupol även på plåt? jag har sen länge gått över till riktiga stålmuttrar av traditionell öppen typ. Kupolmuttrar i lättmetall påminner om ett practical joke från Italien.
/Johannes
- chriswhite911S
- Posts: 343
- Joined: Tue Sep 20, 2005 12:39 am
- Location: Vasastan, Stockholm
...och på E. Lustigt men jag har allid trott att plasttanken inte var godkänd men hittade i veckan papper som sade att E och S skulle ha 85 liters tank.
Jag har sett, i bla RS-boken, platt hjul på fuchs.
Pär C
(Chr, blir det 73:a i sommar, det kan ju inte vara så att ceder blir klar med sin RS-replika före dig?)
Jag har sett, i bla RS-boken, platt hjul på fuchs.
Pär C
(Chr, blir det 73:a i sommar, det kan ju inte vara så att ceder blir klar med sin RS-replika före dig?)
Carrera 2.7 RS -73 lwt Silver replika på 1979 SC
E Coupé -73 Dalmtian blue (orginal brux)
A6 -98 Dunkelblau
E Coupé -73 Dalmtian blue (orginal brux)
A6 -98 Dunkelblau
- chriswhite911S
- Posts: 343
- Joined: Tue Sep 20, 2005 12:39 am
- Location: Vasastan, Stockholm
Pär C
(Chr, blir det 73:a S i sommar, det kan ju inte vara så att ceder blir klar med sin RS-replika före dig?)[/quote]
Det kanske skulle gå och få den klar till i sommar, problemet är att man har för mycket objekt. Dessutom MC. Men undrens tid är inte förbi, så kanske....
Om du hinner före mig, är det bara och lyfta på hatten...
C
(Chr, blir det 73:a S i sommar, det kan ju inte vara så att ceder blir klar med sin RS-replika före dig?)[/quote]
Det kanske skulle gå och få den klar till i sommar, problemet är att man har för mycket objekt. Dessutom MC. Men undrens tid är inte förbi, så kanske....
Om du hinner före mig, är det bara och lyfta på hatten...
C
- chriswhite911S
- Posts: 343
- Joined: Tue Sep 20, 2005 12:39 am
- Location: Vasastan, Stockholm