Page 1 of 1

R-Gruppe, Cambria, California

Posted: Sat May 17, 2014 5:39 pm
by Bernard
Är på R-Gruppe möte i Cambrio, Californien tillsammans med Peter Thelin. Drygt 100 Porschar varav ca 80% är early911:or. Helt fantastiskt och säkert världsrekord i däcksparkning.
Image

Eftersom vi ju inte gärna kunde komma i en Camaro-cab (hyrbil) så fick vi låna en 996Turbo av goda vänner till Peter (och numera mig också). Livet är tufft ibland:-)
Image

Posted: Tue May 20, 2014 6:48 am
by Rickard M
Ser trevligt ut!!!

Posted: Tue May 20, 2014 9:11 am
by stefan11438
Nice!
Highway 1 är ju kul också, körde LA-SF för 15 år sedan och det var en upplevelse, många trevliga ställen längs vägen.

Stefan

Posted: Tue May 20, 2014 1:06 pm
by MagnusW
Riktigt häftigt !!

Fler bilder Bernard!

Posted: Wed May 21, 2014 8:02 pm
by Bernard
Kommer snart många bilder:-)

Posted: Thu May 22, 2014 9:06 pm
by Bernard
Jag har sedan länge varit intresserad av R-Gruppe som i mitt tycke är föregångare när det gäller early-bilar. Därför var det extra kul när min kompis Peter Thelin frågade om jag ville följa med till årets stora möte som dessutom var 15års jubileum för klubben. Mötet var i Cambrio som ligger strax norr om Morro Bay efter Highway 1 i Californien.
Första dagen (torsdag) var det banmöte på Buttonwillow Raceway som ligger i "öknen" utmed Highway 5. Alla utom en Porsche körde dit för egen maskin! Bland annat kom ett helt gäng ända från Seattle. Banan var knixig (lite som Kinnekulle) och Peter och jag bestämde oss för att inte köra själva eftersom banan var helt ny för oss och vi hade en lånad bil. Vi åkte i alla fall med båda våra vänner (och bilutlånare) Tom och Lisa som båda var duktiga chaufförer. Det som skiljde mest från svenska banor tyckte vi var att det var svårt att se var kurvorna kom då ökensanden och banan visuellt växte ihop. Tom körde sin auberginefärgade -73T med en riktigt vässad S-motor, 930-bromsar och en rejält uppdaterad väghållning. Lisa körde sin sprillans nya 991:a som hon beställt i specialkulörer Rivierablå.
Image

Den här blue metallic 73S bilen ägs av Chuck Miller som också är moderator på http://www.early911sregistry.org. Äkta RS-breddning och upphottad maskin.
Image

Här är en ST-replika som ägs och körs av Michael Eberhardt som äger VintageSeats och är en av styrelsemedlemmarna i R-Gruppe.
Image

Här är några till bilar från banmötet som jag inte har all info om.
Image
Image

Mer kommer :D

Posted: Thu May 22, 2014 9:55 pm
by Bernard
Efter avklarat banmöte så var det dags att styra kosan mot Cambrio och vi valde att köra en riktigt kul väg 58 som slingrade sig över bergen mot havet. Den turen tog en bra stund eftersom vi var tvungna att meka lite early då skyddsplåten under tanken fastnade och bändes ner på Toms bil då vi passerade ett vägarbete. Så småningom kom vi till hotellet och kunde pusta ut med däckssparkning och pilsnerdrickning. Fredagen ägnades bla åt en härlig lunch vid havet i Morro Bay. På lördagen åkte Peter och jag ut med det "snabba" gänget på en åktur vi sällan ska glömma. Vi var cirka 20bilar som tog en tur ut i bergen och bland annat körde väg 229 två hela gånger. Den vägen är nog det ballaste jag kört utanför bana (och Nordschleife). Den har en helt fantastisk sträckning med kraftigt bankade bergsvägar. Det gick fort! Rekommenderas gladeligen :D. Jag skall se om vi kan få fram en video så småningom. En av dem som visste vart vi skulle var Dave som äger TRE Motorsport, en mycket trevlig Porsche firma med det mesta man söker.
Här är ett par bilder från ett av stoppen.
Image
Image

Sedan tillbaks efter ca 4 timmars körande och så småningom avslutningsmiddag.

Fler Bilder:
En av ett fåtal bakdaterade 911:orna. Faktum är att de flesta var riktiga earlybilar.
Image
Ännu en ST-replika, den här i Signal Yellow.
Image

Här en fin RS-replika, dock med SC-breddning.
Image

Den här 911R "lookalike" hittades nyligen på en bakgård till en bilfirma där den stått gömd i många år. Den hade många original racegrejor och bla American Racing fälgar.
Image

Motorn i den Gulf designade bilen tidigare i tråden är en äkta 906. Bilen är en svensk original 911R som kördes av Åke Bryggarn Andersson och tidigt utrustades med ST-breddning trots att det är en SWB. Ägaren berättade att breddningen kanske var Porsches egna första försök till ST skärmar.
Image

Den här motorn satt i en annars helt "clean" silverfärgad 911S från 1971. Det var en 2,8RSR motor förstås min favoritrova. Den bilen fick omnämnande som träffens näst finaste bil.
Image

Här är bilen som "vann" och alltså utsågs till årets finaste bil byggd i R-Gruppes anda.
Den var fantastiskt fin i Signal Yellow, RS-breddning och en dubbeltändnings förgasarmotor. Amerikanerna tycks föredra förgasare före insprutning vilket jag tycker är lite synd.
Image

Här är vi till slut på väg "hem" till LA/Orange County. Bredvid Lisas bil så blir det ju svenska flaggan

:D
Image

Posted: Thu May 22, 2014 10:26 pm
by peterc
Fantastisk story och bilder Bernard! :D
Verkligen kul att läsa!
Men har verkligen Bryggarn kört en 911R i Sverige?

Posted: Fri May 23, 2014 1:01 am
by mv70
Kul läsning och Fina bilder :)

Posted: Fri May 23, 2014 10:53 am
by Martin M.
Tack för fina bilder och spännande berättelse!
Även jag hajade till på Bryggarn och R. Berätta mer...

.

Posted: Fri May 23, 2014 10:57 am
by Bernard
Om det verkligen är en äkta 911R som det sades vet jag inte men ägaren hade rikligt med dokumentation med sig. Helt klart är att det är en gammal tävlingsbil med historia från Sverige (fortfarande svenska plåtar).

Posted: Fri May 23, 2014 11:25 am
by peterc
Hej igen
Är 97,5% säker på att det inte är en 911R. Dessa svenska bilar som sålts utomlands är nog lite luriga i sig. Jag vet om en känd "Porsche-profil" som gjorde ordning en bil som Waldegård kört. Sen när han fick reda på att den riktiga bilen står i ett garage i Götrborg och har stått där sen 1980 med samma ägare så sålde "Porsche-profilen" sin till USA. Har sett den i många tidningar och på "tuben" så jag är i grunden tvivlande när jag ser alla dessa bilar som kända (svenska) förare kört.

Posted: Fri May 23, 2014 4:38 pm
by Bernard
Du har säkert rätt Peter men jag ska se om jag kan forska lite mer om den här bilen. Han visade mig som hastigast en hel pärm med dokumentation men det kändes inte rätt att stå där och gå igenom hans papper. Att det finns två exemplar av viktiga bilar har jju visat sig tidigare.

Posted: Fri May 23, 2014 11:45 pm
by Bernard
Bilen är registrerad som 911 LIM 1968 (lblå) och står fortfarande registrerad med svenske ägarens namn som verkar ha köpt bilen 1993-11-24 och avregistrerat bilen 2013-08-29. I trafik i Sverige 1967-12-22. Det känns inte ok att lägga ut chassinummer här men om någon vill veta mer så kan jag förmedla till vänner


:) :)

Posted: Sat May 24, 2014 3:20 am
by Bernard
Här är några fler bilder från mötet där bilen syns tydligare. Bläddra ner en bit tills ni ser Gulf-bilen.

http://www.early911sregistry.org/forums ... ess/page46

Posted: Mon May 26, 2014 2:55 pm
by jsoderbe
Tack Bernard, fantastisk upplevelse det där!

Är R Gruppe fortfarande "by invitation only"?


Med vänlig hälsning,

Johan

Re: R-Gruppe, Cambria, California

Posted: Sun Nov 01, 2015 1:31 pm
by felix83
Snubblade över en ambitiöst gjord film härifrån häromdagen:
https://youtu.be/o5ArADcbFd8

Re: R-Gruppe, Cambria, California

Posted: Fri Feb 19, 2016 10:06 pm
by JoachimL
Bra reportage och fina bilder från ett kolt evenemang. Jag antar att din kontakt är medlem, annars är väl deras evenemang stängda för icke-medlemmar?

Re: R-Gruppe, Cambria, California

Posted: Sat Mar 19, 2016 8:25 am
by Bernard
Min vän Peter Th. (som också finns här på early911) är medlem. Medlemsantalet är stängt till 300 tror jag och att inte kunna vara aktiv mer än någon gång då och då gör att jag tycker att jag inte vill ta upp någon plats även om det känns som om jag är välkommen.

Re: R-Gruppe, Cambria, California

Posted: Sat Mar 19, 2016 11:06 am
by Poppe
Bernard wrote:Min vän Peter Th. (som också finns här på early911) är medlem. Medlemsantalet är stängt till 300 tror jag och att inte kunna vara aktiv mer än någon gång då och då gör att jag tycker att jag inte vill ta upp någon plats även om det känns som om jag är välkommen.

Ta med bilen och flytta dit Bernard. :wink: