R-Gruppe, Cambria, California

Post Reply
User avatar
Bernard
Posts: 326
Joined: Tue Mar 04, 2008 11:13 pm
Location: Tyresö

R-Gruppe, Cambria, California

Post by Bernard » Sat May 17, 2014 4:39 pm

Är på R-Gruppe möte i Cambrio, Californien tillsammans med Peter Thelin. Drygt 100 Porschar varav ca 80% är early911:or. Helt fantastiskt och säkert världsrekord i däcksparkning.
Image

Eftersom vi ju inte gärna kunde komma i en Camaro-cab (hyrbil) så fick vi låna en 996Turbo av goda vänner till Peter (och numera mig också). Livet är tufft ibland:-)
Image
Bernard Lohr

-72/73 911 S/T Replika (white)
-65 356 SC Coupé (white)
-04 911 4S Convertible (bluemetallic)
-10 Alfa Romeo 159 Sportwagon 3,2i

User avatar
Rickard M
Posts: 1011
Joined: Fri Dec 08, 2006 5:06 pm
Location: Sthlm / Gustafs

Post by Rickard M » Tue May 20, 2014 5:48 am

Ser trevligt ut!!!
Porsche 911T 1971 2200cc. Signal orange 116
VW Typ 1 1964 2110cc (Såld)
VW Golf MK1 1983 1600cc
VW Golf GTE
VW Dubbelhytt/camper Bay 1978, 2,0 Turbo

stefan11438
Posts: 182
Joined: Fri Apr 17, 2009 1:31 pm
Location: Stockholm
Contact:

Post by stefan11438 » Tue May 20, 2014 8:11 am

Nice!
Highway 1 är ju kul också, körde LA-SF för 15 år sedan och det var en upplevelse, många trevliga ställen längs vägen.

Stefan
Porsche 911T Coupé 1969 Hellelfenbein
Porsche 911T Coupé 1970 Irish Grün
Porsche 911S Coupé 1971 Conda Grün
Citroen DSuper5 1974 Beige Vanneau
Ferrari Mondial Spider 1992 Ferrari Rosso
Lotus Esprit S2 1979 English White
Lexus CT200h typ brunaktig :-)

User avatar
MagnusW
Posts: 1844
Joined: Thu Aug 28, 2008 2:18 pm
Location: Älvsjö

Post by MagnusW » Tue May 20, 2014 12:06 pm

Riktigt häftigt !!

Fler bilder Bernard!
/Magnus Wennerberg,
911 Targa -77.
911T Coupe -69.

User avatar
Bernard
Posts: 326
Joined: Tue Mar 04, 2008 11:13 pm
Location: Tyresö

Post by Bernard » Wed May 21, 2014 7:02 pm

Kommer snart många bilder:-)
Bernard Lohr

-72/73 911 S/T Replika (white)
-65 356 SC Coupé (white)
-04 911 4S Convertible (bluemetallic)
-10 Alfa Romeo 159 Sportwagon 3,2i

User avatar
Bernard
Posts: 326
Joined: Tue Mar 04, 2008 11:13 pm
Location: Tyresö

Post by Bernard » Thu May 22, 2014 8:06 pm

Jag har sedan länge varit intresserad av R-Gruppe som i mitt tycke är föregångare när det gäller early-bilar. Därför var det extra kul när min kompis Peter Thelin frågade om jag ville följa med till årets stora möte som dessutom var 15års jubileum för klubben. Mötet var i Cambrio som ligger strax norr om Morro Bay efter Highway 1 i Californien.
Första dagen (torsdag) var det banmöte på Buttonwillow Raceway som ligger i "öknen" utmed Highway 5. Alla utom en Porsche körde dit för egen maskin! Bland annat kom ett helt gäng ända från Seattle. Banan var knixig (lite som Kinnekulle) och Peter och jag bestämde oss för att inte köra själva eftersom banan var helt ny för oss och vi hade en lånad bil. Vi åkte i alla fall med båda våra vänner (och bilutlånare) Tom och Lisa som båda var duktiga chaufförer. Det som skiljde mest från svenska banor tyckte vi var att det var svårt att se var kurvorna kom då ökensanden och banan visuellt växte ihop. Tom körde sin auberginefärgade -73T med en riktigt vässad S-motor, 930-bromsar och en rejält uppdaterad väghållning. Lisa körde sin sprillans nya 991:a som hon beställt i specialkulörer Rivierablå.
Image

Den här blue metallic 73S bilen ägs av Chuck Miller som också är moderator på http://www.early911sregistry.org. Äkta RS-breddning och upphottad maskin.
Image

Här är en ST-replika som ägs och körs av Michael Eberhardt som äger VintageSeats och är en av styrelsemedlemmarna i R-Gruppe.
Image

Här är några till bilar från banmötet som jag inte har all info om.
Image
Image

Mer kommer :D
Bernard Lohr

-72/73 911 S/T Replika (white)
-65 356 SC Coupé (white)
-04 911 4S Convertible (bluemetallic)
-10 Alfa Romeo 159 Sportwagon 3,2i

User avatar
Bernard
Posts: 326
Joined: Tue Mar 04, 2008 11:13 pm
Location: Tyresö

Post by Bernard » Thu May 22, 2014 8:55 pm

Efter avklarat banmöte så var det dags att styra kosan mot Cambrio och vi valde att köra en riktigt kul väg 58 som slingrade sig över bergen mot havet. Den turen tog en bra stund eftersom vi var tvungna att meka lite early då skyddsplåten under tanken fastnade och bändes ner på Toms bil då vi passerade ett vägarbete. Så småningom kom vi till hotellet och kunde pusta ut med däckssparkning och pilsnerdrickning. Fredagen ägnades bla åt en härlig lunch vid havet i Morro Bay. På lördagen åkte Peter och jag ut med det "snabba" gänget på en åktur vi sällan ska glömma. Vi var cirka 20bilar som tog en tur ut i bergen och bland annat körde väg 229 två hela gånger. Den vägen är nog det ballaste jag kört utanför bana (och Nordschleife). Den har en helt fantastisk sträckning med kraftigt bankade bergsvägar. Det gick fort! Rekommenderas gladeligen :D. Jag skall se om vi kan få fram en video så småningom. En av dem som visste vart vi skulle var Dave som äger TRE Motorsport, en mycket trevlig Porsche firma med det mesta man söker.
Här är ett par bilder från ett av stoppen.
Image
Image

Sedan tillbaks efter ca 4 timmars körande och så småningom avslutningsmiddag.

Fler Bilder:
En av ett fåtal bakdaterade 911:orna. Faktum är att de flesta var riktiga earlybilar.
Image
Ännu en ST-replika, den här i Signal Yellow.
Image

Här en fin RS-replika, dock med SC-breddning.
Image

Den här 911R "lookalike" hittades nyligen på en bakgård till en bilfirma där den stått gömd i många år. Den hade många original racegrejor och bla American Racing fälgar.
Image

Motorn i den Gulf designade bilen tidigare i tråden är en äkta 906. Bilen är en svensk original 911R som kördes av Åke Bryggarn Andersson och tidigt utrustades med ST-breddning trots att det är en SWB. Ägaren berättade att breddningen kanske var Porsches egna första försök till ST skärmar.
Image

Den här motorn satt i en annars helt "clean" silverfärgad 911S från 1971. Det var en 2,8RSR motor förstås min favoritrova. Den bilen fick omnämnande som träffens näst finaste bil.
Image

Här är bilen som "vann" och alltså utsågs till årets finaste bil byggd i R-Gruppes anda.
Den var fantastiskt fin i Signal Yellow, RS-breddning och en dubbeltändnings förgasarmotor. Amerikanerna tycks föredra förgasare före insprutning vilket jag tycker är lite synd.
Image

Här är vi till slut på väg "hem" till LA/Orange County. Bredvid Lisas bil så blir det ju svenska flaggan

:D
Image
Bernard Lohr

-72/73 911 S/T Replika (white)
-65 356 SC Coupé (white)
-04 911 4S Convertible (bluemetallic)
-10 Alfa Romeo 159 Sportwagon 3,2i

User avatar
peterc
Posts: 539
Joined: Wed Feb 12, 2014 7:31 pm

Post by peterc » Thu May 22, 2014 9:26 pm

Fantastisk story och bilder Bernard! :D
Verkligen kul att läsa!
Men har verkligen Bryggarn kört en 911R i Sverige?
Hälsningar
Peter C
Med vatten endast i spolarburken

mv70
Posts: 32
Joined: Thu Jul 11, 2013 4:47 pm
Location: Skövde

Post by mv70 » Fri May 23, 2014 12:01 am

Kul läsning och Fina bilder :)
911 SC coupe -83
PCS 13737

User avatar
Martin M.
Posts: 330
Joined: Thu Apr 19, 2007 7:27 am
Location: Linköping

Post by Martin M. » Fri May 23, 2014 9:53 am

Tack för fina bilder och spännande berättelse!
Även jag hajade till på Bryggarn och R. Berätta mer...

.

User avatar
Bernard
Posts: 326
Joined: Tue Mar 04, 2008 11:13 pm
Location: Tyresö

Post by Bernard » Fri May 23, 2014 9:57 am

Om det verkligen är en äkta 911R som det sades vet jag inte men ägaren hade rikligt med dokumentation med sig. Helt klart är att det är en gammal tävlingsbil med historia från Sverige (fortfarande svenska plåtar).
Bernard Lohr

-72/73 911 S/T Replika (white)
-65 356 SC Coupé (white)
-04 911 4S Convertible (bluemetallic)
-10 Alfa Romeo 159 Sportwagon 3,2i

User avatar
peterc
Posts: 539
Joined: Wed Feb 12, 2014 7:31 pm

Post by peterc » Fri May 23, 2014 10:25 am

Hej igen
Är 97,5% säker på att det inte är en 911R. Dessa svenska bilar som sålts utomlands är nog lite luriga i sig. Jag vet om en känd "Porsche-profil" som gjorde ordning en bil som Waldegård kört. Sen när han fick reda på att den riktiga bilen står i ett garage i Götrborg och har stått där sen 1980 med samma ägare så sålde "Porsche-profilen" sin till USA. Har sett den i många tidningar och på "tuben" så jag är i grunden tvivlande när jag ser alla dessa bilar som kända (svenska) förare kört.
Hälsningar
Peter C
Med vatten endast i spolarburken

User avatar
Bernard
Posts: 326
Joined: Tue Mar 04, 2008 11:13 pm
Location: Tyresö

Post by Bernard » Fri May 23, 2014 3:38 pm

Du har säkert rätt Peter men jag ska se om jag kan forska lite mer om den här bilen. Han visade mig som hastigast en hel pärm med dokumentation men det kändes inte rätt att stå där och gå igenom hans papper. Att det finns två exemplar av viktiga bilar har jju visat sig tidigare.
Bernard Lohr

-72/73 911 S/T Replika (white)
-65 356 SC Coupé (white)
-04 911 4S Convertible (bluemetallic)
-10 Alfa Romeo 159 Sportwagon 3,2i

User avatar
Bernard
Posts: 326
Joined: Tue Mar 04, 2008 11:13 pm
Location: Tyresö

Post by Bernard » Fri May 23, 2014 10:45 pm

Bilen är registrerad som 911 LIM 1968 (lblå) och står fortfarande registrerad med svenske ägarens namn som verkar ha köpt bilen 1993-11-24 och avregistrerat bilen 2013-08-29. I trafik i Sverige 1967-12-22. Det känns inte ok att lägga ut chassinummer här men om någon vill veta mer så kan jag förmedla till vänner


:) :)
Bernard Lohr

-72/73 911 S/T Replika (white)
-65 356 SC Coupé (white)
-04 911 4S Convertible (bluemetallic)
-10 Alfa Romeo 159 Sportwagon 3,2i

User avatar
Bernard
Posts: 326
Joined: Tue Mar 04, 2008 11:13 pm
Location: Tyresö

Post by Bernard » Sat May 24, 2014 2:20 am

Här är några fler bilder från mötet där bilen syns tydligare. Bläddra ner en bit tills ni ser Gulf-bilen.

http://www.early911sregistry.org/forums ... ess/page46
Bernard Lohr

-72/73 911 S/T Replika (white)
-65 356 SC Coupé (white)
-04 911 4S Convertible (bluemetallic)
-10 Alfa Romeo 159 Sportwagon 3,2i

jsoderbe
Posts: 632
Joined: Sat Feb 14, 2009 3:22 pm

Post by jsoderbe » Mon May 26, 2014 1:55 pm

Tack Bernard, fantastisk upplevelse det där!

Är R Gruppe fortfarande "by invitation only"?


Med vänlig hälsning,

Johan

User avatar
felix83
Posts: 716
Joined: Thu Jan 15, 2009 7:59 pm
Location: Örebro
Contact:

Re: R-Gruppe, Cambria, California

Post by felix83 » Sun Nov 01, 2015 1:31 pm

Snubblade över en ambitiöst gjord film härifrån häromdagen:
https://youtu.be/o5ArADcbFd8
/Felix
911SC kupé -82, 655 Platinametallic

Instagram: @orebro.classics

JoachimL
Posts: 17
Joined: Sun Oct 28, 2012 10:07 pm
Location: Boulder, CO

Re: R-Gruppe, Cambria, California

Post by JoachimL » Fri Feb 19, 2016 10:06 pm

Bra reportage och fina bilder från ett kolt evenemang. Jag antar att din kontakt är medlem, annars är väl deras evenemang stängda för icke-medlemmar?

User avatar
Bernard
Posts: 326
Joined: Tue Mar 04, 2008 11:13 pm
Location: Tyresö

Re: R-Gruppe, Cambria, California

Post by Bernard » Sat Mar 19, 2016 8:25 am

Min vän Peter Th. (som också finns här på early911) är medlem. Medlemsantalet är stängt till 300 tror jag och att inte kunna vara aktiv mer än någon gång då och då gör att jag tycker att jag inte vill ta upp någon plats även om det känns som om jag är välkommen.
Bernard Lohr

-72/73 911 S/T Replika (white)
-65 356 SC Coupé (white)
-04 911 4S Convertible (bluemetallic)
-10 Alfa Romeo 159 Sportwagon 3,2i

Poppe
Posts: 338
Joined: Wed Aug 09, 2006 9:15 pm

Re: R-Gruppe, Cambria, California

Post by Poppe » Sat Mar 19, 2016 11:06 am

Bernard wrote:Min vän Peter Th. (som också finns här på early911) är medlem. Medlemsantalet är stängt till 300 tror jag och att inte kunna vara aktiv mer än någon gång då och då gör att jag tycker att jag inte vill ta upp någon plats även om det känns som om jag är välkommen.

Ta med bilen och flytta dit Bernard. :wink:

Post Reply