Mutter under gasfoten vid Banslalom på Lunda 26 april

Post Reply
User avatar
Hasse Mohlin
Posts: 55
Joined: Sun Aug 21, 2011 1:10 pm

Mutter under gasfoten vid Banslalom på Lunda 26 april

Post by Hasse Mohlin »

Ett tjugotal entusiaster trotsade det fina vår/sommarvädret och ställde upp i PCS första banslalom för 2014. Några kom för att njuta av arrangemanget och umgås med vänner Image

andra prioriterade de kullinariska finesserna. Image

Stefan S som är mycket erfaren förare delade med sig av sitt kunnande och föreslog att jag skulle fästa en mutter under sulan på gasfoten för att på det sättet få ner pedalen något längre än vad jag spontant tycker är lagom.
Jag började med en liten mutter Image
och tog sedan en större mutter Image.

Och som väntat blev tiderna bättre. Utan mutter 1.07, med liten mutter 1.05 och med stor mutter 1.04. Klarare statistiska samband är svårt att föreställa sig.

Stefan lovade att nästa gång visa mig hur man styr. Efter att ha tittat på hans körningar förstår jag att det handlar mer om att vicka på bakdelen på bilen än att vrida på ratten. Vi får se.

//Hasse
Slantnose med 3.0 SC motor ilsket röd Såld
911 T Targa 1972 signalgul Såld
User avatar
Bernard
Posts: 328
Joined: Tue Mar 04, 2008 11:13 pm
Location: Tyresö

Post by Bernard »

Härlig läsning!
:D

Jag och min fru Ulli härjade under mitten av 90-talet hårt i den här "serien". Det tog några år att bli snabb men oj vad mycket man lär sig om bilkontroll utan att materialet tar någon skada. Så fort jag har något körbart är jag gärna med igen på någon av deltävlingarna.
Bernard Lohr

-72/73 911 S/T Replika (white)
-65 356 SC Coupé (white)
-04 911 4S Convertible (bluemetallic)
-13 Audi S6 Avant
-71 Dodge Challenger R/T
Post Reply