Trosa veteranbilsträff 13/8 2009

Post Reply
User avatar
Rickard M
Posts: 1050
Joined: Fri Dec 08, 2006 5:06 pm
Location: Tullinge / (Gustafs)

Trosa veteranbilsträff 13/8 2009

Post by Rickard M »

Jag, Christer och Janne gjorde vägarna runt Trosatrakten osäkra när vi hedrade årets sista Trosaträff med våran närvaro :) Vi åkte trevliga kringelkrokvägar från Södertälje. Fuktig vägbana resulterade vid något tillfälle i spännande driftingövningar. Då Christer och jag kör snarlika motorer konstaterade vi vid en kraftmätning senare att min "T" drar direkt medans hans E-kams försedda vaknar något ögonblick senare och drar fint förbi.
Image

Fick bra platser denna gång:
Image

Fet Turbo parkerade bredvid:
Image
Porsche 911T 1971 2200cc. Signal orange 116
VW Golf MK1 1983 1600cc
VW Golf GTE
VW Dubbelhytt/camper Bay 1978, 2,0 Turbo
VW Westfalia Campmobile 1974, 2,0
christerL
Posts: 164
Joined: Sat Mar 29, 2008 10:46 pm

Post by christerL »

Ja det blev en trevlig liten sammankomst. Intresset för våra vagnar syntes ganska stort bland övriga besökare, med många som tittade och läste lapparna om vad det var för bilar. Efteråt åkte jag och Rickard med och testade varandras bilar. Eftersom de är nästan lika gamla, min en 70:a (914) och Rickards en 71:a (911) så blev jämförelsen mellan modellerna ganska kul. Båda med 2,2l den ena "E" den andra "T" men båda med Webrar.

Den största skillnaden var nog att man i 911:an satt mer ombonat och tystare. Man kunde prata i bilen även vid högre varv. Något svårare i 914 vilket inte görs bättre av K&N filter som ger väldigt högt insugsljud. Några ambitioner att testa skillnaden i vägbeteende kändes inte aktuellt med den våta vägbanan. Det fick räcka med att framför allt Rickard viftade duktigt på svansen på vägen fram till Trosa.

Christer
Post Reply