Veteranbilsträff/marknad i Malmköping 200530

Planering för kommande träffar.
Post Reply
Fredrik C
Posts: 19
Joined: Sun Sep 08, 2019 7:35 pm

Veteranbilsträff/marknad i Malmköping 200530

Post by Fredrik C »

Hallå

Jag har fått ansvar att ordna en bilträff i samband med Gammaldags Marknad i Malmköping. Marknaden har lång tradition och man har under åren varit noga med vilken typ av knallar man tar in. I byn har vi en museispårväg som har en gedigen samling av vagnar, bussar, lastbilar och annat skoj. Bygdegården har traktorer och några andra gamla fordon som brukar tas fram den här dagen.
Marknaden brukar även dra till sig lite historiska fordon men det har aldrig varit organiserat.
Man har även en tävling för bästa tidstypiska marknadsstånd och klädsel. Detta ger en väldigt mysig atmosfär till Marknaden som hålls i centrala Malmköping där bebyggelsen är från runt förra sekelskiftet.

Nu vill man ha en lite mer organiserad utställning av veteranbilar.
Jag skulle jag gärna ha tankar och funderingar från er vad som gör en träff värd att besöka. Jag har en vision av en skön blandning av bilar, allt från fina lyxbilar till folkliga bilar som försvunnit från våra vägar. Funderar på att kombinera träffen med en veteranbakluckeloppis så man kan rensa graget där hemma på onödigheter samt få möjlihet att köpa på sig nyt:-). Tänkte även en egen tävling för bästa klädsel i kombination med fordon (Var väll tidningen Automobil som körde sånna träffar ett under en period). I stadskärnan kommer det finnas flera fik som är öppna och det säljs både munkar och brända mandlar osv, men det vore kul om man kunde ha nån form af food truck på området med lite förtäring (gärna i tidstypisk anda).
Träffen avslutas med en kortege genom staden(inte så lång) där man med fördel skulle kunna träffas vid ett glasscafé som ligger straxt utanför byn.

När jag samlat på mig lite idéer och hittat en struktur tänkte jag att man skapar en sluten FB-grupp dit man kan bjuda in klubbar och deras medlemmar. Sluten grupp tänker jag bara för att ha lite mer kontroll på ungefär hur många men blir.

Vad tror ni. Fritt fram att komma med tankar och idéer. Framför allt tips på klubbar/grupper som man skulle kunna bjuda in.
User avatar
henca
Posts: 632
Joined: Tue Mar 24, 2015 8:58 pm
Location: Linköping
Contact:

Re: Veteranbilsträff/marknad i Malmköping 200530

Post by henca »

Utan någon egen erfarenhet av marknaden i Malmköping och dess spontana bilträff tror jag ändå att bästa sättet att organisera en bilträff där med högre ambitionsnivå är att utgå från den spontana träff som redan finns och sakta låta den växa snarare än att snabbt försöka bygga upp något nytt stort från scratch.

Min gissning är att ni som redan haft era bilar där vid dessa träffar pratat lite med varandra och du kanske har kontaktuppgifter till några?

Det råder inte direkt någon brist på bilträffar att åka på, nästan varje ort i Östergötland har en träff varje vecka så det kan vara svårt att locka långväga besökare till en ny oetablerad träff. Men om ni får till något riktigt lyckat kommer ryktet sprida sig med tiden. Därför tror jag att det initialt är lättast att locka besökare från klubbar i närheten, t ex har Porscheklubben sitt "region Svealand" som skulle kunna vara värt att kontakta. Dock har ju inte alla medlemmar i Porsche-klubben veteranbilar.

m v h Henrik
Fredrik C
Posts: 19
Joined: Sun Sep 08, 2019 7:35 pm

Re: Veteranbilsträff/marknad i Malmköping 200530

Post by Fredrik C »

Tanken är inte att skapa nått stort. Tanken är att göra nått trevligt som folk gillar och som kanske har ett inslag som ger ett mervärde till träffen.
Om det kommer 10 bilar och alla är nöjda så vore ju det skit skoj:-).
User avatar
felix83
Posts: 1007
Joined: Thu Jan 15, 2009 7:59 pm
Location: Örebro
Contact:

Re: Veteranbilsträff/marknad i Malmköping 200530

Post by felix83 »

Det som lockar mig på träffar är om bilarna har något slags anknytning till Sverige när det begav sig. Tokrenoverade jänkare som aldrig rullade i Sverige som nya går det tretton på dussinet av, jag söker en igenkänningsfaktor.

Concours de charme är en bra idé på en mindre träff, då lockar man mer än bara bilfolket.
/Felix
911 SC coupe -82
Triumph Street Triple RS -17

924 Targa -77 (såld)

Instagram: @orebro.classics
User avatar
HenrikL
Posts: 674
Joined: Wed Sep 13, 2006 8:10 pm
Location: Uppsala

Re: Veteranbilsträff/marknad i Malmköping 200530

Post by HenrikL »

Concours de charme tycker jag är rätt tramsigt, men det finns tydligen många som gillar det. Kräver dock organisation och en speaker om det ska fungera.

Toaletter behöver finnas.

Bra logistik, dvs. tydlig skyltning var man åker in och åker ut. Gärna funktionärer som pekar. Ytan där bilarna måste vara bra - inte lera, osynliga diken och 30 graders lutning mot en sjö.
Post Reply