Riktigt fin G-Coupe?

Söker du något 911-relaterat? Lägg ut en fråga här!
Post Reply
Trenoll
Posts: 44
Joined: Tue Aug 28, 2012 6:31 am

Riktigt fin G-Coupe?

Post by Trenoll »

Har du en fin bil med rätt historia och pris är jag intresserad.
Trenoll
Posts: 44
Joined: Tue Aug 28, 2012 6:31 am

Re: Riktigt fin G-Coupe?

Post by Trenoll »

Hej,

Fått G-feber.

Eftersom jag är en gubbjävel så är det original som gäller :wink:

//Mats
Trenoll
Posts: 44
Joined: Tue Aug 28, 2012 6:31 am

Re: Riktigt fin G-Coupe?

Post by Trenoll »



Köpt!
User avatar
anka
Posts: 150
Joined: Wed Apr 05, 2017 8:18 am

Re: Riktigt fin G-Coupe?

Post by anka »

Och...... vad blev det😜😜?
911 Carrera 3.0 Coupé -77
Trenoll
Posts: 44
Joined: Tue Aug 28, 2012 6:31 am

Re: Riktigt fin G-Coupe?

Post by Trenoll »

Det blev......en fin G-Coupe! Bara vingen skämmer, vit slät lucka önskas. Någon kanske vill byta? 😉
B6660136-A8E4-4AD8-A922-C21E67C39684.jpeg
B6660136-A8E4-4AD8-A922-C21E67C39684.jpeg (1.78 MiB) Viewed 7633 times
User avatar
anka
Posts: 150
Joined: Wed Apr 05, 2017 8:18 am

Re: Riktigt fin G-Coupe?

Post by anka »

Grattis Mats!
Ser ut att vara en fin kärra du fått tag på!
Några planer i vinter förutom en ny slät motorlucka?
911 Carrera 3.0 Coupé -77
Trenoll
Posts: 44
Joined: Tue Aug 28, 2012 6:31 am

Re: Riktigt fin G-Coupe?

Post by Trenoll »

anka wrote: Thu Oct 31, 2019 10:36 pm Grattis Mats!
Ser ut att vara en fin kärra du fått tag på!
Några planer i vinter förutom en ny slät motorlucka?
Tack! Lite småpyssel blir det väl. Carrerastripes, en sprint till ett dörrhångjärn, byta slutburk till en lite tystare , en tjutande fläkt och fundera på om originalstolarna skall in igen. Men bilen är skapligt fin som den är, ser fram emot sommaren.
Mvh

Mats
Dennis74
Posts: 131
Joined: Thu Aug 18, 2016 9:37 am
Location: Südkuste Luftwaffe Finland

Re: Riktigt fin G-Coupe?

Post by Dennis74 »

Grattis, fin bil :)

Om bilen är en 3.2 Carrera och levererad från fabriken med vingen skulle jag spara den luckan och montera en lucka utan vinge (spara original)

Om det är en 3,0 SC är det fel vinge och spelar inte så stor skillnad hur du gör... endast mina tankar ;)

mvh
Dennis
Porsche 911 2.4T Coupe -73 Turbo Look -> "backdate" projekt
Porsche 930 Coupe ROW -86
VW 1300 -74 German Look
User avatar
MagnusW
Posts: 3000
Joined: Thu Aug 28, 2008 3:18 pm
Location: Älvsjö

Re: Riktigt fin G-Coupe?

Post by MagnusW »

Jag tycker den är fin med vingen, balanserar bra med bakskärmarna.

Dessutom så går bilen bättre på vägen med vingen i högre farter. Jag tyckte det var en klart märkbar skillnad i motorvägsstabilitet med vinge på. Bilarna har väldigt mycket aerodynamiskt lyft utan vingar (och även med vingarna, 964 var den första 911an utan lyftkrafter).
Porsche balanserade bilarna med gummispoilern fram och vingen för rätt balans och de levererades inte med bara den ena eller andra. Kommer inte ihåg exakt hur, men det kanske någon annan vet.
/Magnus Wennerberg,
911 Targa -77.
911T Coupe -69.
924 -79
931 -79
Trenoll
Posts: 44
Joined: Tue Aug 28, 2012 6:31 am

Re: Riktigt fin G-Coupe?

Post by Trenoll »

Tack för trevliga och informativa kommentarer!
Det är en SC -81 och vingen har ej funnits där från start. Det är en glasfiberlucka, hade originalvingen en plåtlucka? Antar att spoilern ej heller är original? Eller kunde den vara monterad utan vinge?

Mvh

Mats
User avatar
henca
Posts: 633
Joined: Tue Mar 24, 2015 8:58 pm
Location: Linköping
Contact:

Re: Riktigt fin G-Coupe?

Post by henca »

Jag vet inte säkert om man redan från fabrik kunde få en 911 med front-spoiler men utan bakre vinge. Dock har jag läst i boken "101 projects for your 911" att "factory litterature" säger att man måste ha front-spoiler om man har bakre vinge. Dock är det enligt boken OK att ha frontspoiler utan bakre vinge.

m v h Henrik
User avatar
felix83
Posts: 1010
Joined: Thu Jan 15, 2009 7:59 pm
Location: Örebro
Contact:

Re: Riktigt fin G-Coupe?

Post by felix83 »

Jag har just det, frontspoiler men utan bakre vinge. Jag har inte märkt någon skillnad i stabilitet mot de bilar jag kört med varken framspoiler eller bakre vinge.
/Felix
911 SC coupe -82
Triumph Street Triple RS -17

924 Targa -77 (såld)

Instagram: @orebro.classics
Johannes
Posts: 2086
Joined: Sun Oct 09, 2005 11:04 am

Re: Riktigt fin G-Coupe?

Post by Johannes »

Håller med Magnus. Vinge och läpp gör skillnad när det går undan, därom är det ingen tvekan. Det är gjort för att funka på Tysk motorväg. I backar ner mot Kassel på den gamla goda tiden var det ett elddop.

Det finns hakar med vingen. Det kan ibland kännas som om man har en husvagn på släp när det fjädrar ner på lugn körning. Dessutom åtgår det två gasfjädrar för att hålla uppe luckan. De är billiga nuförtiden. Men ett elände att montera. På lucka utan vinge är det en fjäder och då kan man byta utan att bli irriterad.

Utan ving har man ju ingen stans att ställa temuggen! Tea tray kallas den ibland...
Johannes
Posts: 2086
Joined: Sun Oct 09, 2005 11:04 am

Re: Riktigt fin G-Coupe?

Post by Johannes »

Borde väl även nämnt att vingen är känd för att förkorta livslängden pånstötdamparna också. Värdsligt problem i sig.
User avatar
MagnusW
Posts: 3000
Joined: Thu Aug 28, 2008 3:18 pm
Location: Älvsjö

Re: Riktigt fin G-Coupe?

Post by MagnusW »

Johannes wrote: Tue Nov 19, 2019 9:59 pm Utan ving har man ju ingen stans att ställa temuggen! Tea tray kallas den ibland...
Tea tray är turbo 3.3 vingen. Den på bilen i fråga är en carrera 3.2 vinge.

Men de är utmärkta att ställa kaffemuggen på! (på gummit) :)
Många gånger har man stått i antingen garaget, någon fikaträff eller rastplats och druckit kaffe vid vingen. :D

Jag har en carrera 3.0 eller turbo 3.0 vinge, den kanske är något lättare, men dämparna håller den uppe efter 10+ år utan problem. Tror faktist jag bara har en dämpare...
Känner inte igen husvagnsbeskrivningen, men jag kommer ihåg första gången jag körde av en motorvägsavfart lite snabbare med vingen och tydligt kände att bilen var stabilare. Det kan ha berot på att andra saker var slitna och trötta som gjorde att det kändes mer.
Klassikt diagram från Porsche 911 story.
Lift_rear_small.jpg
Lift_rear_small.jpg (34.51 KiB) Viewed 7008 times
/Magnus Wennerberg,
911 Targa -77.
911T Coupe -69.
924 -79
931 -79
Johannes
Posts: 2086
Joined: Sun Oct 09, 2005 11:04 am

Re: Riktigt fin G-Coupe?

Post by Johannes »

Alltid lär man sig något. Har utgått från att alla stora vingar gått under samma benämning i de engelsktalande länderna.

Snart dags ”glüwein” vinge med tanke på julmarknaderna i Tyskland.

Det fäste jag har till de två gastuberna som håller uppe lucka har förmodligen suttit där 10 år. Vem vet det kanske inte blev monterat som det skulle när bilen byggdes.

Fast å andra sidan så kan man heller inte få dit en sån där gasstav på fronthuven så som den byggdes. Det går att stoppa in pinnen, men sätta dit låsningen är omöjligt om man inte skall demontera en hel del krafs i utrymmet.

För övrigt.

Grattis till den vita! Ser verkligt fin ut.
Trenoll
Posts: 44
Joined: Tue Aug 28, 2012 6:31 am

Re: Riktigt fin G-Coupe?

Post by Trenoll »

Tack för rolig input! Börjar svänga lite om vingen även om jag känner att jag måste ha en ”slät” lucka också. Vingen kanske får hänga på garageväggen, kanske varannat år?

Är det förresten någon som bytt en dörrsprint?
Nedre är lite glapp så den skulle jag vilja byta.

Mvh

Mats
User avatar
MagnusW
Posts: 3000
Joined: Thu Aug 28, 2008 3:18 pm
Location: Älvsjö

Re: Riktigt fin G-Coupe?

Post by MagnusW »

Trenoll wrote: Thu Nov 21, 2019 7:17 am Tack för rolig input! Börjar svänga lite om vingen även om jag känner att jag måste ha en ”slät” lucka också. Vingen kanske får hänga på garageväggen, kanske varannat år?


Mvh

Mats
Testa både och. Till att börja med kan du skruva loss vingen från luckan. Jag tror den bara sitter i hålen som skulle hålla gallret på en lucka utan vinge, om det är likt original.
/Magnus Wennerberg,
911 Targa -77.
911T Coupe -69.
924 -79
931 -79
Post Reply