Horndyna till en orig Porsche ratt med 4 ekrar

Söker du något 911-relaterat? Lägg ut en fråga här!
Post Reply
Cleverguy
Posts: 267
Joined: Sun Nov 20, 2011 2:14 pm

Horndyna till en orig Porsche ratt med 4 ekrar

Post by Cleverguy »

Hoppas det finns en sådan någonstans hos någon. Jag behöver egentligen enbart spiral fjädrarna, mina var utom räddning, väldigt, väldigt rostiga. Porsche säljer inte sådana separat, dynan har också utgått. Eller ni har kanske bra tips på var hitta fjädrar. Mina gick i bitar och kunde ej kolla mått, etc

Tack / Eli / 0737481714
User avatar
henca
Posts: 638
Joined: Tue Mar 24, 2015 8:58 pm
Location: Linköping
Contact:

Re: Horndyna till en orig Porsche ratt med 4 ekrar

Post by henca »

Jag var i ungefär samma situation för ett par år sedan. Efter att ha googlat på artikelnumret 91134709700 lyckades jag hitta en begagnad i USA som jag beställde via ebay. Säljaren fick 157 $ och sedan tillkom 230:- i moms och 100:- till posten.

Med tanke på hur svår den var att få tag i sparade jag naturligtvis min gamla horndyna och dessutom har jag kvar någon enstaka extra fjäder. Behöver du alla fyra fjädrarna kan jag dock inte vara till mycket hjälp, möjligen kanske det kan vara till nytta för dig om jag mäter upp och fotograferar fjädrarna?

m v h Henrik
Cleverguy
Posts: 267
Joined: Sun Nov 20, 2011 2:14 pm

Re: Horndyna till en orig Porsche ratt med 4 ekrar

Post by Cleverguy »

Hej Henrik,

Jag provade hitta tidigare beg fjädrar eller en dyna utan någon framgång. Jag tänker lämna in ratten för restaurering men den skulle vara värdelös utan dyna. Jag skulle vara mycket tacksam om du skulle kunna ta mått på en fjäder, eller om det skulle ta för lång tid så kan jag köpa alt låna en fjäder av dig för att kolla också tryckkraften - jag har möjlighet att göra det.

Är öppen för alla förslag.

Tack på förhand

Eli
User avatar
henca
Posts: 638
Joined: Tue Mar 24, 2015 8:58 pm
Location: Linköping
Contact:

Re: Horndyna till en orig Porsche ratt med 4 ekrar

Post by henca »

Jag tror mig hinna rota fram och mäta upp fjädern nu kommande helg. Dock har inte jag möjlighet att mäta tryckkraft. Om du vill får du gärna låna en fjäder, de finns i Linköping. Först innan du kommer hit bör jag dock leta lite så att jag säkert vet att jag har dem.

m v h Henrik
User avatar
henca
Posts: 638
Joined: Tue Mar 24, 2015 8:58 pm
Location: Linköping
Contact:

Re: Horndyna till en orig Porsche ratt med 4 ekrar

Post by henca »

Jag har som sagt en extra horndyna, men en av fjädrarna saknas på den:
Image

Med ett skjutmått mätte jag upp en av fjädrarna som gick lätt att lossa.

Ytterdiametern på fjädern är ca 24.35 mm:
Image

Innerdiametern på fjädern är ca 21.25 mm:
Image

Trådtjockleken är ca 1.5 mm:
Image

Höjden utan belastning är ca 16.2 mm:
Image

Med hjälp av en hushållsvåg och en skruvtving gjorde jag sedan ett försök att göra någon slags skattning av fjäderkonstanten. Då hushållsvågen visade 2000 g = 2 kg ~= 19.6 N så hade höjden på fjädern gått från 16.2 mm obelastad till 11.75 mm vid 19.6 N. Det borde innebära en fjäderkonstant på ca 4400 N/m:
Image

Detta är nu inte någon exakt vetenskap. Fjädrarna är närmare 40 år och långt ifrån geometriskt perfekta. De två tänkta ytorna som man skall mäta höjd mellan är t ex inte helt parallella, därför är mina höjdmått ganska osäkra. Man kan också notera att ytterdiametern borde bli summan av innerdiametern och två trådtjocklekar, men den summan skulle ha blivit 24.25 mm. Jag får nog skylla på ungefär lika delar mätfel och geometriska fel hos fjädern.

Då jag skruvade på tvingen kändes vågen ganska känslig. Innan jag mätte fjäderhöjden hade jag ändå lyckats få vågen att visa exakt 2000 g. Efter att jag mätt visade vågen i stället 2075 g.

Även om dessa uppmätta egenskaper inte gör anspråk på att vara exakta hoppas jag att de skall hjälpa dig att få fram fjädrar med tillräckligt korrekta egenskaper.

m v h Henrik
Cleverguy
Posts: 267
Joined: Sun Nov 20, 2011 2:14 pm

Re: Horndyna till en orig Porsche ratt med 4 ekrar

Post by Cleverguy »

Tusen tack ! perfekt beskrivning ! kommer säkert att hitta dem.

Mvh

Eli
Post Reply