önskar köpa 912 motor delar (och tips).

Söker du något 911-relaterat? Lägg ut en fråga här!
Post Reply
1950bubbla
Posts: 47
Joined: Mon Apr 21, 2008 11:29 am
Location: Norrköping

önskar köpa 912 motor delar (och tips).

Post by 1950bubbla »

Hej

Jag är efter några delar till min 912a 66a.

komplett motor balk + motor fäst.

Kolvar+cylindrar eller ska man köpa en nytt sats via ebay ? qualite?

Cylinderhuvuden med större ventiler+ fjädrar eller kan man återanvända industri toppar med hårdare fjädrar ?

Fördelare: kan man hanvända en 009 med PERTRONIX ELECTRONIC IGNITION ?

kan man åter använda Kamaxel och vevaxel?

Avgassystem och värmekammare

Jag planera att konvertera en industri 616/33-1 (400 timmar) för att använda i bilen. Ta gärna emot tips och information...

:D tack

mvh

eric@leab.biz
bilpark idag: Porsche 912 1966 912E 1976
bubbla 51, 54 soltak, 61 Soltak, 59, 74 Cab
T3 Westfalia syncro 88, T3 automat camping buss 88a
Typ 34 62a
Jag är född i Frankrike och bor i Norrköping sedan 2001.

Mvh Eric
User avatar
Christoffer E
Posts: 277
Joined: Mon May 26, 2008 11:07 am
Location: Stockholm
Contact:

Re: önskar köpa 912 motor delar (och tips).

Post by Christoffer E »

Hej Eric,

Antar att du kommit en bit på väg - gammal annons. Men jag tänkte slänga in lite tips iaf...

En industrimotor måste du jobba om en hel del om du ska bygga bilmotor - ev kan du använda veven tror jag men kamaxel behöver du en annan - kolvar och cylindrar gör du förstås klokt i att skaffa nytt - jag har byggt på AA's 1720 kit som jag köpte från SierraMadreCollection. Dom var helt ok - även om det var lite strul i kommunikationen. Fick först ett par QSC - som var undermåliga och fulla med märken och skrap inuti cyl. Fick skicka tillbaka dom.

Lite osäker vad gäller topparna - men jag tror att du kan klara dig med att fräsa om för ventiler - kolla med nån 356-expert. Du bör ju lämna in dom för en genomgång och lite maskinarbete ändå. Var noga med att balansera kamrarna så att du har jämna volymer på alla fyra cylindrar. Viktigt också att bygga till ett rimligt kompressionsförhållande om du använder de lite billigare kolv/cyl-kiten. Skall du upp mot 9,5 - 10:1 så ska du nog satsa på Shasta eller liknande från Competition engineering. Mycket dyrare dock. Jag byggde 9,3:1 med AA-kitet - vilket kanske var lite fegt - men jag vill att min motor ska hålla länge. Originalkompet är 9,5:1.

Värt också att ta reda på vilka vevstakar du har av precis samma anledning. Sena 912or och Super90 68-69 har dom kraftigaste vevstakarna - tidigare har varit klenare i godset och orsakat en del problem i obalanserade motorer.

Var noggrann. Läs på mycket. 356/912-Bibeln "Secrets of the Inner Circle" av Harry Pellow är en väl värd investering - där står ALLT du behöver veta och steg-för-steg hur du gör. Finns mycket duktigt folk härinne också.

Kör hårt! // C
Porsche 912 Coupé 1969 Silver
User avatar
Cargasm
Posts: 46
Joined: Tue Oct 07, 2014 9:55 pm
Location: Jönköping

Re: önskar köpa 912 motor delar (och tips).

Post by Cargasm »

Jag har lite 912 motordelar, har skickat PM till dig.
____________________
Porsche 911T targa 1971
Ferrari 360 Spider
Ferrari 308 GTS QV
Lotus Europa Twincam Special (under renovering)
Fiat 600 D
Laverda 750 SF1
User avatar
Jesse
Posts: 1688
Joined: Mon Jun 22, 2009 2:56 pm
Location: Stockholm

Re: önskar köpa 912 motor delar (och tips).

Post by Jesse »

33-1 är väl i princip den bästa versionen att bygga bilmotor av, i princip en 356C motor byggd för lågkomp/lågvarvsgång.

Topparna är "moderna" ofta med aluvipparmsbryggor liksom den motviktad vev men ex. ventilfjädrar/lyftare och stötstänger bör mätas upp innan man höjer komp/byter kolv/cyl-sats så man vet vad man har.

Ytterligare så saknar gaveln fästpunkter för 912-motorfästet men det går att lösa.

Jesse
Porsche 911, 1977
DP-Zirkelbach
3.0
Röd

Porsche 911, 1971
Busbygge
2.5
Silver
1950bubbla
Posts: 47
Joined: Mon Apr 21, 2008 11:29 am
Location: Norrköping

Re: önskar köpa 912 motor delar (och tips).

Post by 1950bubbla »

tack för alla svar... :D :D
bilpark idag: Porsche 912 1966 912E 1976
bubbla 51, 54 soltak, 61 Soltak, 59, 74 Cab
T3 Westfalia syncro 88, T3 automat camping buss 88a
Typ 34 62a
Jag är född i Frankrike och bor i Norrköping sedan 2001.

Mvh Eric
Post Reply