ÖK: Weber 46:or

Söker du något 911-relaterat? Lägg ut en fråga här!
Post Reply
User avatar
Parced911
Posts: 1248
Joined: Sat Aug 13, 2005 10:53 pm
Location: Stockholm/Värmdö

ÖK: Weber 46:or

Post by Parced911 »

Min sportmotor ser ut att komma bli hungrig varför Weber 40 inte räcker.

Pär
Carrera 2.7 RS -73 lwt Silver replika på 1979 SC
E Coupé -73 Dalmtian blue (orginal brux)
A6 -98 Dunkelblau
Poppe
Posts: 342
Joined: Wed Aug 09, 2006 10:15 pm

Re: ÖK: Weber 46:or

Post by Poppe »

Parced911 wrote:Min sportmotor ser ut att komma bli hungrig varför Weber 40 inte räcker.

Pär
Hej Pär !

Har du sett www.pmocarb.com 328 hkr ur 2,5l låter väl mumsfilibabba..(reservation för stavfel på mumsfilibabba)

Ett par 46:or kostar 2700 $ = 19 467:- skr (7,21skr/$)
Instalationskitt kostar 600 $ = 4 462.2 skr
(dom tar VISA och MasterCard)
Moms och frakt tillkommer.

Mvh/ Pontus

Ps. Jag förstår att du iförsta hand söker beg. men jag tänkte att det kunde vara kul att fresta med ett tips på nya blanka, oslitna, perfekta,gudomliga och alldeles underbara..
User avatar
Parced911
Posts: 1248
Joined: Sat Aug 13, 2005 10:53 pm
Location: Stockholm/Värmdö

Post by Parced911 »

Det kan faktiskt vara skäl att köpa nytt. Ett par beg 46:or verkar kosta 15000:- och då behöver de i regel gås igenom. Har hört det sägas att det kan ta 16 - 24 timmar att plocka ned, fixa och sedan sätta samman. Summar sumarum, billigare med PMO.

mvh
Pär
Carrera 2.7 RS -73 lwt Silver replika på 1979 SC
E Coupé -73 Dalmtian blue (orginal brux)
A6 -98 Dunkelblau
Poppe
Posts: 342
Joined: Wed Aug 09, 2006 10:15 pm

Post by Poppe »

Parced911 wrote:Det kan faktiskt vara skäl att köpa nytt. Ett par beg 46:or verkar kosta 15000:- och då behöver de i regel gås igenom. Har hört det sägas att det kan ta 16 - 24 timmar att plocka ned, fixa och sedan sätta samman. Summar sumarum, billigare med PMO.

mvh
Pär
Och bättre, dom slår det mesta på fingrarna, men det gör även min fru (slår mig alltså) om jag köper ett par nu. När jag har samlat ihop lite mer plusspoäng ska jag köpa ett par, eller snarare när jag inte har så mycket minuspoäng (för man kommer ju aldrig på plus har jag förstått).

/Pontus
Jonas Y
Posts: 1262
Joined: Fri Aug 12, 2005 9:04 am
Location: Stockholm

Post by Jonas Y »

Coolt, jag ser på deras sida att dom har en svensk återförsäljare: Stig's Garage.
/Jonas Y
911 2.4 T 1973 Hellgelb 117
Johannes
Posts: 2111
Joined: Sun Oct 09, 2005 11:04 am

Post by Johannes »

Har inga 46:or att sälja! men lite info att dela med mig av.

Men det där med att gå igenom förgasare är lite lurigt. Ett tag så nytillverkades det webrar, de kan man inte åka med sa Karl Heinz Feustel (han som bygger rally och racingbilar åt toppåkarna, finns i Waldbröl) när det kom på tal. De svenske jag talat med håller inte alls med.

Han kunde åta sig en renovering via generalagenten i Köln. renoveringskostnaden 15 -20 000, då ingår provkörning i bänk och kalibrering, gulkrom och lack. Munstycken har ju verkligen blivit dyrt i dagens läge. Sällsynt skicklig kille

Finns en firma i USA som renoverar webrar, kanske har jag deras nätadress.

Har inte hittat nån som har grejor att fixa spjällaxlarna med här i Sverige, även om förgasarteknik i Tåby kan tänka sig att titta på problemet.

På de begagnade finns det för övrigt två olika typer av spjällaxlar, syns tydligast på kopplingen mellan dem.

Att bara peta in nytt teflonband är ingen konst, men är det inte gjort i tid så blir det svårt att få ordning på.

Finns även etablerade proffs här hemma som inte alls ser glappa spjällaxlar som ett problem, tja så kan man ju se på det...

PMO är säkert bra grejor, men jag har ingen egen erfarenhet av dem

/AJ
User avatar
Parced911
Posts: 1248
Joined: Sat Aug 13, 2005 10:53 pm
Location: Stockholm/Värmdö

Post by Parced911 »

Har i alla år kört MFI utan första bilen som var Weberförsedd -67 S. Har inte kört någon potent förgasarmotor har svårt att tro att de kan slå en bra insprutning.

Paus på stormotorn nu. Carrera 2.7 alt 2.5 S ligger närmare.

Pär
Carrera 2.7 RS -73 lwt Silver replika på 1979 SC
E Coupé -73 Dalmtian blue (orginal brux)
A6 -98 Dunkelblau
User avatar
Stefan
Posts: 151
Joined: Sat Aug 13, 2005 12:22 pm
Location: Djursholm

Post by Stefan »

Autofarm använder PMO på sina backdating/replicor av Carrera RS och hävdar att de är bättre än weber. För vad det nu kan vara värt...
Stefan
FD: 911T 2.0 Coupé 1969
Bahamagelb 6805
loffe911
Posts: 253
Joined: Sat Aug 13, 2005 9:36 pm
Location: Norra Skåne

Post by loffe911 »

Johannes wrote:Har inga 46:or att sälja! men lite info att dela med mig av.

Men det där med att gå igenom förgasare är lite lurigt. Ett tag så nytillverkades det webrar, de kan man inte åka med sa Karl Heinz Feustel (han som bygger rally och racingbilar åt toppåkarna, finns i Waldbröl) när det kom på tal. De svenske jag talat med håller inte alls med.

Han kunde åta sig en renovering via generalagenten i Köln. renoveringskostnaden 15 -20 000, då ingår provkörning i bänk och kalibrering, gulkrom och lack. Munstycken har ju verkligen blivit dyrt i dagens läge. Sällsynt skicklig kille

Finns en firma i USA som renoverar webrar, kanske har jag deras nätadress.

Har inte hittat nån som har grejor att fixa spjällaxlarna med här i Sverige, även om förgasarteknik i Tåby kan tänka sig att titta på problemet.

På de begagnade finns det för övrigt två olika typer av spjällaxlar, syns tydligast på kopplingen mellan dem.

Att bara peta in nytt teflonband är ingen konst, men är det inte gjort i tid så blir det svårt att få ordning på.

Finns även etablerade proffs här hemma som inte alls ser glappa spjällaxlar som ett problem, tja så kan man ju se på det...

PMO är säkert bra grejor, men jag har ingen egen erfarenhet av dem

/AJ

Jag köpte separata luftrenare, "rain hats", direkt från PMO samt packningar och mellanlägg till 46:or. Snabb leverans, väl förpackat och verkar kunniga när man pratade med dom.
Har inte lagt i min motor ännu så vet inte hur resultatet blev.

/Loffe
Post Reply