var letar men efter en "early 911" ?

Söker du något 911-relaterat? Lägg ut en fråga här!
Post Reply
User avatar
patrik_o
Posts: 359
Joined: Mon Sep 11, 2006 10:27 pm

var letar men efter en "early 911" ?

Post by patrik_o »

Hej

Jag är ny på detta forum och letar efter en tidig 911 och undrar om någon har tips på vart man skall leta, har sen några månader hållt koll på blocket och några andra annons siter.

Har sedan tidigare mitt motor intresse i gamla Vespor men sedan jag och min fru fick barn har det inte blivit så många turer så därför har tanken på bil vuxit fram för då kan vi alla åka på en tur tillsammans (barnen är 3 och 5 så dom borde gå att klämma ner bak) och snyggare än en tidig 911 är svårt att önska sig :D

/Patrik
User avatar
alf3001
Posts: 601
Joined: Mon Aug 15, 2005 10:32 am
Location: Stockholm

Post by alf3001 »

Hej Patrik,

Välkommen hit. En bättre familjebil än en 911 får du leta efter :D

Jag tror att du kollar i på rätt ställen efter en tidig 911. Blocket ochPorsche.nu är väl där jag har sett flest till salu. Just nu säljer Kjell en -73 Targa här på formumet och det kanske är något för dig? Niklas, som också är här på forumet säljer en E Coupe, har jag för mig.

Annars kanske du kan kolla i Tyskland eller i USA? Håll ögonen öppna så dyker det förhoppningsvis upp något. Själv hittade jag min hos MHRF av en slump när jag sökte på "Sälje Porsche 911" på Google...

Lycka till!

-ALF
911T Coupe 1970
Signalgelb 114
User avatar
tommyrecaro
Posts: 698
Joined: Mon Aug 15, 2005 2:45 pm
Location: Eskilstuna
Contact:

Post by tommyrecaro »

Mobile.de är bra att hålla koll på då även en del svenskar lägger ut bilar där. Ett annat bra tips är att sätta in en köpes-annons i Classic Motor. Det var så jag hittade min förra 911:a. Det finns många med veteranporschar som inte hänger i Porschekretsar. Dessutom är det gratis att annonsera där.

Tommy
911S 2.2 kupé 1971 (signalorange 1414)
911T 2.2 Sportomatic kupé 1970 (rödmetallic 8181)
User avatar
patrik_o
Posts: 359
Joined: Mon Sep 11, 2006 10:27 pm

Post by patrik_o »

MHRF har jag inte tänkt på :) tack för tipset
USA är frestande då priserna är riktigt bra. hittade denna ...
http://cgi.ebay.com/ebaymotors/Porsche- ... dZViewItem

Men det faller lite på att jag inte har erfarenhet av att importera och inte kan få fram vad hela kalaset skulle kosta i slutänden, samt att man gärna vill se och känna lite på bilen innan man slår till :wink:

/Patrik
User avatar
SuperFly
Posts: 289
Joined: Thu Feb 02, 2006 3:12 pm
Location: Stockholm

Post by SuperFly »

Import eller inte....

Hej

Jag köpte min Targa på e-bay osedd och satte sen igång processen med att plocka hem den. Det stämmer det alla säger, att ju mer man kan lägga vid inköpet desto bättre. Gamla 911:or är inget som man kan lämna till vilken meck som helst som kan göra det för en billig peng.
Men om man inte kan/vill lägga en stor slant på en gång kan man göra som jag, köpa den billigt och sen samla ihop pengar allt eftersom till allt som behöver göras, suck.
Att importera den är inget större problem. Oftast kan man få en prisuppgift redan på siten, Dependabel Autoshippers tex. Sen är det bara att vänta på att den anländer i Gbg. Där ska den sen förtullas in. Om den är i orginalskick kommer man billigare undan, 12% moms i stället för 25%. Då ska den antingen besiktigas innan av en besiktningsman eller efteråt så får man begära återbetalning på momsen. Sen kommer det behövas vissa justeringar oavsett bilens skick såsom mätare i kmh i stället för miles och vissa omkopplingar av lysen/blinkers.
Men det största problemet är att man inte bara kan svänga förbi och ta en titt innan man köper.....

C

p.s. Jag tänker behålla mina horn......
911 T targa -71
Formula F233 Sportsman
User avatar
patrik_o
Posts: 359
Joined: Mon Sep 11, 2006 10:27 pm

Post by patrik_o »

Nu har jag köpt en !! :D
Det blev en 1972 911T cupe, Aubergine, med ljus brun inredning,Svensk såld 2 ägare. Mycket bra skick som jag bedömmer det och ett riktigt bra pris. fick med en hel pärm med alla servicar, beskitningar mm från 1979 och framåt. Det var 1979 som han jag köpte den av hade köpt den.

/Patrik
Jonas Y
Posts: 1262
Joined: Fri Aug 12, 2005 9:04 am
Location: Stockholm

Post by Jonas Y »

Wow!
Grattis!

Och snyggt med Aubergine! Upp med lite bilder under presentationsavdelningen bums!
/Jonas Y
911 2.4 T 1973 Hellgelb 117
User avatar
Stefan
Posts: 151
Joined: Sat Aug 13, 2005 12:22 pm
Location: Djursholm

Post by Stefan »

Kul, grattis!

Cool och ovanlig färgkombination. Det är både en välsignelse och en förbannelse att ha en bil som är original med få ägare. Kul för att det gör bilen om inte unik så i alla fal speciell. Tråkigare är att man inte riktigt vill vara den som gör om och lägger till... Vi fär ses och jämföra pärmar någon gång... :)

Och så vill vi ha BILDER!
Stefan
FD: 911T 2.0 Coupé 1969
Bahamagelb 6805
User avatar
alf3001
Posts: 601
Joined: Mon Aug 15, 2005 10:32 am
Location: Stockholm

Post by alf3001 »

Grattis!

Var det den som låg på Blocket för ett tag sedan? En sportomatic? Om det var den så såg den stilig ut bilderna, men man vill ju gärna se lite fler bilder :D

Hoppas att vi ses snart

-ALF
911T Coupe 1970
Signalgelb 114
User avatar
patrik_o
Posts: 359
Joined: Mon Sep 11, 2006 10:27 pm

Post by patrik_o »

Det var inte den på blocket, det var den som låg ute på
www.porsche.nu annons sidan och såg ut så här ...
****************************************************
SÄLJES: 911 T -72
1979 köpte jag genom Rally-Harry Bengtsson finansmannen Wictors Forss auberginefärgade 911. Vi har således haft 27 härliga år tillsammans, men nu känner jag att jag inte längre är rätt husse åt gammelporschen.
Den har alltså haft två ägare och har gått c 18 000 mil. Skicket? Gott bruksskick, även om min bristande tid märks av. Växellådan vill gärna ha dubbeltrampning mellan tvåan och trean. Servad av Josef Ofner sedan den var ny.
Pris? Rätt köpare är viktigare än högt pris; det är givetvis med svart samvete som jag säljer min äldsta familjemedlem - om jag nu gör det ...
Intresserad? Ring så kan du komma och provköra och diskutera bilens bästa framtid
.

****************************************************

Jag ska försöka ladda upp några bilder på min pärla :) det är "10-spoke cast magnesium wheel " tydligen fanns det som tillbehör till T modellen, tror dom är ganska ovanliga för jag har inte sett så många bilder på nätet på dom, eller så är det helt enkelt så att folk inte tycker att dom är snygga :wink:

/Patrik
Jonas Y
Posts: 1262
Joined: Fri Aug 12, 2005 9:04 am
Location: Stockholm

Post by Jonas Y »

patrik_o wrote: ... det är "10-spoke cast magnesium wheel "
:shock:

Tro det eller ej, det fins en egen klubb för bilar med s.k Gas Burners!

http://www.gasburner.net/
/Jonas Y
911 2.4 T 1973 Hellgelb 117
User avatar
patrik_o
Posts: 359
Joined: Mon Sep 11, 2006 10:27 pm

Post by patrik_o »

hehe coolt !
Det är så här mina ser ut http://www.gasburner.net/cars/ernst_large_2.jpg
Nu när jag ser att det bara är VW åkare som gillar dom så känner jag pressena att byta till fuchs fälgar :wink:

Ärligt talat så tycker jag att fuchs är snyggare :?
User avatar
tommyrecaro
Posts: 698
Joined: Mon Aug 15, 2005 2:45 pm
Location: Eskilstuna
Contact:

Post by tommyrecaro »

Grattis till köpet! Håller me dom att Fuchs kanske är snyggare, MEN Gasburners är coolt. I synnerhet om de suttit på från början. 8)
911S 2.2 kupé 1971 (signalorange 1414)
911T 2.2 Sportomatic kupé 1970 (rödmetallic 8181)
Jonas Y
Posts: 1262
Joined: Fri Aug 12, 2005 9:04 am
Location: Stockholm

Post by Jonas Y »

Tycker också gasburners är snyggt - lite Plåtfälg-DeLuxe look.
/Jonas Y
911 2.4 T 1973 Hellgelb 117
User avatar
hög komp
Posts: 143
Joined: Fri Aug 12, 2005 10:27 pm
Location: Falköping

Post by hög komp »

Hittade min bil via Vägverket. Köpte en fil med alla 911 mellan -69 och 73.





Benny 911S -71
Post Reply