Motor 2,0

Söker du något 911-relaterat? Lägg ut en fråga här!
Post Reply
Johan h
Posts: 57
Joined: Sat Apr 07, 2012 11:18 pm
Location: Helsingfors & Trondheim

Motor 2,0

Post by Johan h »

Nu har bägaren runnit över! Jag orkar inte mera med min rykande motor.

Således är jag intresserad att köpa en komplett 2,0l motor till min 66/67:a

Motorn borde vara i sådant skick att den går att installera och köra utan desto större ingrepp, men den behöver inte vara nyrenoverad/ i perfekt skick.

//Johan
JMB
Posts: 1059
Joined: Sat Oct 16, 2010 2:16 pm

Post by JMB »

Inte min: http://www.leboncoin.fr/equipement_auto ... tm?ca=12_s Men kanske av intresse?

/Johan
Johan h
Posts: 57
Joined: Sat Apr 07, 2012 11:18 pm
Location: Helsingfors & Trondheim

Post by Johan h »

Tack för tipset. Relativt mycket förstod jag trots att jag inte kan ett ord franska...

Är motorn renoverad? Någon som kan franska?

Vad betyder detta: TOUT EST DU 2.0 "S" MONTE DESSUS

Vad är prisnivån för 2,0 motorer i bruksskick?
User avatar
MagnusW
Posts: 3007
Joined: Thu Aug 28, 2008 3:18 pm
Location: Älvsjö

Post by MagnusW »

Ett tips i all välmening är att renovera din befintliga motor.

En begagnad motor är ALLTID en chansning. Om det inte finns dokumenterad renovering i närtid så behöver de nästan alltid gås igenom.
/Magnus Wennerberg,
911 Targa -77.
911T Coupe -69.
924 -79
931 -79
Johan h
Posts: 57
Joined: Sat Apr 07, 2012 11:18 pm
Location: Helsingfors & Trondheim

Post by Johan h »

Jo, det har jag funderat på, och som du säger skulle det säkert vara det bästa alternativet. Det är bara det att Jag börjar vara så trött på motoreländet att jag skulle vilja köpa en komplett fungerande maskin, sätta på plats den och glömma nuvarande motor. Dessutom verkar det inte finnas någon nära Helsingfors som är intresserad/har bra meritlista på renoveringar.

Jag snackade tidigare i höst med Stigs garage om renovering, men avståndet är lite långt från Helsingfors...

Dessutom är nuvarande motorn inte original, utan ett hopkok med LN Engineering Nickies cylindrar, JE-kolvar etc. Iofs. en mycket trevlig motor att köra.
User avatar
MagnusW
Posts: 3007
Joined: Thu Aug 28, 2008 3:18 pm
Location: Älvsjö

Post by MagnusW »

Johan h wrote:Jo, det har jag funderat på, och som du säger skulle det säkert vara det bästa alternativet. Det är bara det att Jag börjar vara så trött på motoreländet att jag skulle vilja köpa en komplett fungerande maskin, sätta på plats den och glömma nuvarande motor. Dessutom verkar det inte finnas någon nära Helsingfors som är intresserad/har bra meritlista på renoveringar.

Jag snackade tidigare i höst med Stigs garage om renovering, men avståndet är lite långt från Helsingfors...

Dessutom är nuvarande motorn inte original, utan ett hopkok med LN Engineering Nickies cylindrar, JE-kolvar etc. Iofs. en mycket trevlig motor att köra.
Nickies är ju riktigt bra grejer. Då har du antagligen lite vassare kammar också?

Vad är problemet med motorn?

Kolla med Perrys Motor (i Kolbäck utanför Västerås), skulle välja honom över Stig alla dagar i veckan.
/Magnus Wennerberg,
911 Targa -77.
911T Coupe -69.
924 -79
931 -79
User avatar
Dutch
Posts: 417
Joined: Wed Feb 22, 2006 3:06 pm
Location: Trollhättan
Contact:

Post by Dutch »

http://www.hirschbergs.se Brukar ha motorer på lager.
Göran har varit bra att göra med då jag handlat av honom.

Alltid osäkert att köpa en motor löst. Jag är lite förvånad över hur många nyrenoverade motorer som monteras ur bilar.

Nickies och JE-kolvar är ju annars ett trevligt "hopkok".

Rykande motor beror ofta på slitna ventilstyrningar.
En topprenovering tillsammans med renovering av förgasare, blir nog både bättre och billigare än en "ny" okänd motor.

Sedan att jag gjorde tvärt om och köpte en 2,2E är en helt annan sak......

Bo
911 66/67 2,2E MFI
VIN307397 / 911237 / 6301066
BMW 320d
Ford D710 (lastbil)
Johan h
Posts: 57
Joined: Sat Apr 07, 2012 11:18 pm
Location: Helsingfors & Trondheim

Post by Johan h »

MagnusW wrote:
Johan h wrote:Jo, det har jag funderat på, och som du säger skulle det säkert vara det bästa alternativet. Det är bara det att Jag börjar vara så trött på motoreländet att jag skulle vilja köpa en komplett fungerande maskin, sätta på plats den och glömma nuvarande motor. Dessutom verkar det inte finnas någon nära Helsingfors som är intresserad/har bra meritlista på renoveringar.

Jag snackade tidigare i höst med Stigs garage om renovering, men avståndet är lite långt från Helsingfors...

Dessutom är nuvarande motorn inte original, utan ett hopkok med LN Engineering Nickies cylindrar, JE-kolvar etc. Iofs. en mycket trevlig motor att köra.
Nickies är ju riktigt bra grejer. Då har du antagligen lite vassare kammar också?

Vad är problemet med motorn?

Kolla med Perrys Motor (i Kolbäck utanför Västerås), skulle välja honom över Stig alla dagar i veckan.


Kammarna "borde" vara S eller åtminstone slipade till motsvarande, men eftersom jag blev lurad med motorrenoveringen så undrar jag hur det är med kammarna. I vart fall rör sig bilen utav h....te, men jag har inte kört Porsche förut så jag har inget att jämföra med.

Receptet till motorn är: 2,2 block, 66mm vevaxel, 87,5mm Nickies cylindrar, JE-pistons kolvar med 9,8:1 komp., s-kammar samt IDA3C förgasare.

Problemet med motorn är att den IBLAND ryker kraftigt vid uppstart, vanligen då den stått kortare tider. Vanligen ryker den inte då den stått 2 veckor eller mer. Kraftigast ryker den vid tillfälle att man haft den en kort stund igång och sedan stänger av den för några minuter och sedan startar på nytt. Vid sådant tillfälle kan det vara att den inte alls ryker vid första start för att sedan ryka massor vid andra start.

Då man startar den varm kan den helt på random inte alls ryka eller ryka kraftigt.

Röken ser ut att vara blågrå. Som jag ser det är det antingen kolvringarna som installerats fel/är sönder eller så är det ventilstyrningen.

Jag har visat bilen åt ett företag nära Helsingfors (Kari's garage) och han sade att man kanske inte hittar något i motorn som är direkt fel eller sönder, så han tyckte jag skulle köra vidare och se hur det utvecklar sig... Men jag täcks ju inte starta bilen ifall det är någon i närheten... Såpass mycket kan den ryka.

Nu har det gått så långt att jag funderar på en helt vanlig 2,0 motor och bara vill glömma "hopkoket" alla tips är väldigt välkomna
User avatar
MagnusW
Posts: 3007
Joined: Thu Aug 28, 2008 3:18 pm
Location: Älvsjö

Post by MagnusW »

Låter konstigt. Du har inte för mycket olja i den?

Jag tror ändå att du gör bäst i att låta någon kolla igenom motorn. Varkar vara en konstig kommentar av Kari's, är det något fel så hittar man det. den ska inte ryka jättemycket, en rökpuff vid start kan man kanske få leva med. Det får du definitivt om du letar efter en begagnad motor.
/Magnus Wennerberg,
911 Targa -77.
911T Coupe -69.
924 -79
931 -79
Johan h
Posts: 57
Joined: Sat Apr 07, 2012 11:18 pm
Location: Helsingfors & Trondheim

Post by Johan h »

För mycket olja kan det nog inte vara. Jag har provat med 7 liter och 8,5 liter utan någon märkbar skillnad. Oljetanken tror jag härstammar från en SC eftersom den är svartmålad och under färgen stål, inte mässingsfärgat. Kan oljemängden variera beroende vilken oljetank man har?

Snart måste man väl flytta diskussionen till tekniskt forum.
User avatar
MagnusW
Posts: 3007
Joined: Thu Aug 28, 2008 3:18 pm
Location: Älvsjö

Post by MagnusW »

Johan h wrote:För mycket olja kan det nog inte vara. Jag har provat med 7 liter och 8,5 liter utan någon märkbar skillnad. Oljetanken tror jag härstammar från en SC eftersom den är svartmålad och under färgen stål, inte mässingsfärgat. Kan oljemängden variera beroende vilken oljetank man har?

Snart måste man väl flytta diskussionen till tekniskt forum.
Ja, SC tanken rymmer nog lite mer än en tidig tank, men det spelar mindre roll bara du har rätt nivå i tanken.
Det är också en mycket bättre tank i övrigt, tex är den antagligen rostfri, den är bara lätt magnetisk i såna fall.
/Magnus Wennerberg,
911 Targa -77.
911T Coupe -69.
924 -79
931 -79
Claes A
Posts: 109
Joined: Sat Jan 28, 2006 5:38 pm
Location: Göteborg

Post by Claes A »

MagnusW wrote:
Johan h wrote:Jo, det har jag funderat på, och som du säger skulle det säkert vara det bästa alternativet. Det är bara det att Jag börjar vara så trött på motoreländet att jag skulle vilja köpa en komplett fungerande maskin, sätta på plats den och glömma nuvarande motor. Dessutom verkar det inte finnas någon nära Helsingfors som är intresserad/har bra meritlista på renoveringar.

Jag snackade tidigare i höst med Stigs garage om renovering, men avståndet är lite långt från Helsingfors...

Dessutom är nuvarande motorn inte original, utan ett hopkok med LN Engineering Nickies cylindrar, JE-kolvar etc. Iofs. en mycket trevlig motor att köra.
Nickies är ju riktigt bra grejer. Då har du antagligen lite vassare kammar också?

Vad är problemet med motorn?

Kolla med Perrys Motor (i Kolbäck utanför Västerås), skulle välja honom över Stig alla dagar i veckan.
Vad är det som får dig att välja Perrys före Stigs garage?
Claes A
Johan h
Posts: 57
Joined: Sat Apr 07, 2012 11:18 pm
Location: Helsingfors & Trondheim

Post by Johan h »

MagnusW wrote:Låter konstigt. Du har inte för mycket olja i den?

Jag tror ändå att du gör bäst i att låta någon kolla igenom motorn. Varkar vara en konstig kommentar av Kari's, är det något fel så hittar man det. den ska inte ryka jättemycket, en rökpuff vid start kan man kanske få leva med. Det får du definitivt om du letar efter en begagnad motor.
Kanske jag skall bita i det sura äpplet och låta någon plocka isär motorn... Känns bara SMÅTT surt att betala 3-4000euro för att plocka isär en nyrenoverad motor.
User avatar
Älvis
Posts: 233
Joined: Wed Sep 03, 2008 9:18 pm
Location: Västerås
Contact:

Post by Älvis »

http://www.ebay.com/itm/1965-Porsche-91 ... 1261188478

Här finns en motor till Salu men det är högt pris. ca 130 000 sek.
912, -65 6401 Slate gray /White int. (Karman)#450527, Barn find
912, -66 6603 Golfblau /Black int. (Porsche)#351843, Barn find
911L -68, Silbermatallic / Red Recaro Sport lether int. Resturation.
911T-72 6262 Hellgelb / Black int, Resturation
christerL
Posts: 164
Joined: Sat Mar 29, 2008 10:46 pm

Post by christerL »

Spontant känner jag nog att du borde försöka jobba vidare med din befintliga motor. Dels för att får du tag i en standardmotor efter att haft en riktigt pigg motor i så känns det nog inte så roligt. Sedan vet du ju som sagt aldrig vad du får om du inte går upp rejält i pris och kanske inte ens då. Men framförallt så kan ju felet på din motor var något som inte kostar så mycket trots allt.

(Jag antar givetvis att röken kommer ur avgasrören och inte att det ryker om motorn pga att olja droppat ner på grenrör/värmekammare.)

Kanske visa upp den för några fler och få flera åsikter om ifall det är oljerök eller för fet blandning (Kanske inte nödvändigt att det är Porschefolk för detta räcker nog med vana vid förgasarbilar). Skulle det vara för fet blandning kanske det skulle kunna vara en flottör som hängt sig så den flödar över? Om jag inte minns fel så är det väl någon back ventil vid acc-pumparna också. Hur som så skulle det ju kunna vara förgasarrelaterat.

Är det oljerök så är det väl i första hand att titta på toppar/ventilstyrningar.
För en van med verktyg till kamaxelmuttrar kan det inte ta mer än kanske 3-5 timmar att komma in och plocka av topparna. Byta ventilstyrningar max 10000skr. Sedan ska det ihop med inställning av kamtider. Kan inte ta mer än 10 timmar? Beroende på om du kan göra delar av det själv och vad den som gör jobbet tar per timma så kan du kanske skapa en ungefärlig uppfattning om kostnad.

Om du räknar med 3-4000 Euro så är det väl fullt rimligt att det borde det klara sig inom den gränsen om jag inte är ute och cyklar...

Kom på en sak till. På ventilstyrningarna sitter det ju ventiltätningar. Om någon sådan släppt och inte sitter på plats?

Hoppas det löser sig.
Christer
914 (6)
993 C2
Post Reply