Söker delar elcentral MFI motor + Bensinpump

Söker du något 911-relaterat? Lägg ut en fråga här!
Post Reply
User avatar
Eric
Posts: 902
Joined: Fri Aug 12, 2005 12:07 am
Location: Göteborg

Söker delar elcentral MFI motor + Bensinpump

Post by Eric »

Hej! Har satt i en 2.2 MFI motor i en 911T och behöver delar till elcentralen samt bränslefilterhållare

- 3polig cdi box hkz
- 14 polig kontakt hane
- Rpm transducer
- Bensinfilt + kallstart

Eller allt på bilden komplett. Söker även en bensinpump till MFI, kan man köpa någon annan än original som är lite plånboksvänligare?
Image
Eric

911E Targa -72
911T Coupé -69 "Såld"
911T Targa -70 "Såld"
User avatar
MagnusW
Posts: 3000
Joined: Thu Aug 28, 2008 3:18 pm
Location: Älvsjö

Post by MagnusW »

Jag har en 3-polig CDI box liggande, om det inte är något speciellt till en MFI motor.
/Magnus Wennerberg,
911 Targa -77.
911T Coupe -69.
924 -79
931 -79
User avatar
HenrikL
Posts: 675
Joined: Wed Sep 13, 2006 8:10 pm
Location: Uppsala

Post by HenrikL »

Den 14-poliga kontakten finns att köpa ny och är inte så farligt dyr. Har precis bytt min och med tanke på hur spröd den gamla var skulle jag rekommendera att köpa en ny.
User avatar
Eric
Posts: 902
Joined: Fri Aug 12, 2005 12:07 am
Location: Göteborg

Post by Eric »

grymt, tack för hjälpen, ska köpa ny kontakt.

Magnus, skicka gärna ett PM vad du vill ha för CDI boxen.
Eric

911E Targa -72
911T Coupé -69 "Såld"
911T Targa -70 "Såld"
User avatar
Calle
Posts: 398
Joined: Mon Aug 15, 2005 8:54 am
Location: Göteborg

Post by Calle »

Eric, jag kör med en bensinpump till Volvo 940 och det funkar finfint. Man får koppla om slangarna och mixtra lite med elkontakten men inget stort. Jag tror Martin kör med en liknande pump, jag fick tipset från honom när jag ledsnat på min tredje läckande originalpump.

/Calle
911 E Coupé -71 (biltråd)
VW 223 Kleinbus -61
User avatar
Eric
Posts: 902
Joined: Fri Aug 12, 2005 12:07 am
Location: Göteborg

Post by Eric »

Calle wrote:Eric, jag kör med en bensinpump till Volvo 940 och det funkar finfint. Man får koppla om slangarna och mixtra lite med elkontakten men inget stort. Jag tror Martin kör med en liknande pump, jag fick tipset från honom när jag ledsnat på min tredje läckande originalpump.

/Calle
Grymt, det får bli en pump till 940 TURBO, lite sport måste man ha i grejerna...

:D
Eric

911E Targa -72
911T Coupé -69 "Såld"
911T Targa -70 "Såld"
Cleverguy
Posts: 267
Joined: Sun Nov 20, 2011 2:14 pm

Post by Cleverguy »

Calle wrote:Eric, jag kör med en bensinpump till Volvo 940 och det funkar finfint. Man får koppla om slangarna och mixtra lite med elkontakten men inget stort. Jag tror Martin kör med en liknande pump, jag fick tipset från honom när jag ledsnat på min tredje läckande originalpump.

/Calle
Hej Calle,

Super bra tips !! har du något art nr till Volvo pumpen ? var köpa ? jag tänker sätta in den i en Targa från 75 med 2,7 l motor. Vet du något om tryckvärdet ?

tack på förhand

Eli
User avatar
Calle
Posts: 398
Joined: Mon Aug 15, 2005 8:54 am
Location: Göteborg

Post by Calle »

Jag vet inte alls hur skulle funka på en 75:a, det är ju ett helt annat system och jag kan inget om det. Men jag fick lite siffror (tack Martin G), pumpen ska ge minst 120l/h för att funka till mfi. Jag kollade runt lite och köpte pumpen till Volvo 940 200F 230F 234F 91-93.

Jag kan skriva lite mer utförligt om installationen med lite bilder på fäste mm i min biltråd om ni vill. Ledsen att din köpesannons spårat ur Eric :D

/Calle
911 E Coupé -71 (biltråd)
VW 223 Kleinbus -61
User avatar
MartinG
Posts: 218
Joined: Fri Aug 12, 2005 1:47 pm
Location: Kvicksund

Post by MartinG »

Cleverguy wrote: Super bra tips !! har du något art nr till Volvo pumpen ? var köpa ? jag tänker sätta in den i en Targa från 75 med 2,7 l motor. Vet du något om tryckvärdet ?

tack på förhand

Eli
K-jetronic tror jag kräver en pump som ger 5 bar.

Här finns värden och artikelnummer på en massa Boschpumpar.
http://forum.savarturbo.se/viewtopic.php?t=7787

//Martin
RS -73 Replica | PCS 2424b
Robert Hansson
Posts: 196
Joined: Wed Mar 25, 2009 8:30 pm
Location: Smögen
Contact:

Post by Robert Hansson »

Ett billigt alternativ för K-jet är Feltemas pump 52-202(150L vid 6bar)
K-jet är känsliga för fel tryck så det bör kollas vid byte

Robert
911 -72 Rennsport
mikael
Posts: 261
Joined: Fri Jul 10, 2009 10:11 am

Post by mikael »

MFI-pumpen skall ha 0.8 ± 0.2 bar (11.6 ± 3.0 psi) från bensinpumpen. Har du original filterkonsolen så sitter där en förträngning som ger rätt tryck med original bensinpump. Annars kan man ju köra med separat filter och bränsletrycksregulator, finns till och med ställbara med manometer om man är på det humöret.
User avatar
Dutch
Posts: 417
Joined: Wed Feb 22, 2006 3:06 pm
Location: Trollhättan
Contact:

Post by Dutch »

Lite input. Och grattis till ett underbart motorval.
Gjorde samma operation för ett par år sedan. Så som jag uppfattade bränsle systemet:
Bränslepumpen är även tryckregulator. Vilket få andra är.
MFI pumpen behöver bränsleflöde för att kylas, ca 100l/min
Insprutningsumpen har inget motstånd fritt utflöde.
Filtret och kallstarts ventilen behöver trycksättas med ca 1 bar.
Så en tryckreglering behövs på retursidan. De flesta vanliga bränsletrycksregulatorer jobbar mot ett ”kärl” som ej har fritt utflöde.
Så oavsett vad du använder för någon ”annan” pump så kommer inget tryck byggas upp i ”kretsen” om utloppet är fritt. Ser ingen anledning till att insprutningspumpen inte kommer att funka om den ej trycksätts men troligtvis så blir det inget tryck över kallstarten.
Jag fick tag på en original bränslepump som kostade ca 250 Euro på Ebay. Tyckte jag var prisvärt för de funktioner man får.

Jag kör( körde (nu förberedar jag lack)) för tillfället utan RPM relä och kallstart, lite trögstartad när den är kall men ingen brandrisk. Jag har dock bägge funktionerna i 2 DIN moduler som jag skall bygga in i en aluminium låda. (dock en hel del andra saker med högre prio).

Jag får inte CDI boxen att trigga min varvräknare, Grön 24.000 ohm imp, då jag saknar pull up resitorn liten rund burk med 1 anslutning. Min fix blir nog att skicka till JIGE instument. Har för tillfället en 12.000 imp från en 72:a.
Rekommenderar Bosch före Permatune p.g.a. tillgång på elscheman. Pappa Görander lagade dock min Permatune. Alternativ så skulle jag nog välja någon US-burk.

Viktigt även att välja regulator efter fabrikat på generatorn.

-Bosse
911 66/67 2,2E MFI
VIN307397 / 911237 / 6301066
BMW 320d
Ford D710 (lastbil)
User avatar
NioElva
Posts: 97
Joined: Tue Feb 21, 2006 1:12 pm
Location: Åsa (Göteborg)
Contact:

Post by NioElva »

Eric
Om det inte har lösts sig för dig redan så har jag en komplett panel med alla kontakter och 3-polig cdi över.
Kan lämnas i Göteborg.

Pris tar vi på telefon.

Mvh
Stefan
0708-917 911
User avatar
Eric
Posts: 902
Joined: Fri Aug 12, 2005 12:07 am
Location: Göteborg

Post by Eric »

Hej Stefan!
Jag har tyvärr köpt CDI, men är ändå intresserad av hela enheten. Ringer dig.

Mvh
Eric
Eric

911E Targa -72
911T Coupé -69 "Såld"
911T Targa -70 "Såld"
Post Reply